Annons:
Etikettkost-matlagning
Läst 3165 ggr
JohannaEkroth
2/8/14, 5:59 PM

Maträtts-tråd

Tycker vi kan starta en enkel maträtts-tråd där vi ger utförliga tips på enkla maträtter att laga. Som samtidigt är nyttiga och inte tar varken allt för mycket tid eller energi eller innehåller en uppsjö utav ingredienser. Kort och gott ingredienser och hur man går till väga på ett simpelt sätt att laga mat.

Jag tycker det är svårt att komma på maträtter och jag fastnar gärna i samma spår och snöar in mig och det blir en ensidig kost och nu har jag helt tröttnat på allt.

Samtidigt som jag har svårt för en massa moment i köket och allt känns bara överväldigande och jag drar mig för det. Äta måste man ju. 

Ett mål per inlägg för att det ska bli enkelt och överskådligt. 

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
silversol35
2/8/14, 6:39 PM
#1

Ok, detta är inte ett recept, så ta bort det om det inte passar. Men jag använder ICAs app, där kan man söka på recept och dessutom klicka i ingredienserna till en inköpslista, mycket smidigt. Finns massa varierat att välja på när man har idetorka. Och man missar inte att handla någon ingrediens heller. 😊

zatanica
2/8/14, 6:45 PM
#2

Stinas kyckling, den ställer man bara in i ugnen i typ 60 min. Sedan kan man äta det med exempelvis en sallad till och någon kall sås. Jag brukar pressa vitlök i créme farisé salta och peppra lite. Enkelt och gott. Vill man kan man ha ris till. Men jag gillar inte det.

zatanica
2/8/14, 6:49 PM
#3

Lax filéer, de som ligger stycke paketerade ofta om fyra stycken. Salta lite, pressa citron över, i nu ugnen 175 grader. Klyfta upp lök, potatis, morot, brockoli eller vad man känner för lägg i ugnsform med lite krydda och smör. In i ugnen, gärna innan laxen då laxen blir klar snabbare. Fetaost är gott till.

zatanica
2/8/14, 6:52 PM
#4

Min kasslerröra Tärna kassler bryn den lite lätt. Häll i en cremefraise, lite chilisås efter smak, brukar vara lagom när såsen får fin färg. Peppra lite och ha i vitlökspulver efter smak samt färsk chili efter smak. Låt puttra medans pastan blir klar. Denna rätt tar ungefär så lång tid som det tar att koka pasta.

Cie
9/19/14, 12:02 AM
#5

Använd lergryta! Man behöver inte blötlägga den före. Skillnaden är stekt i torr lergryta, eller ångkokt i blöt lergryta.
Ex frysta kycklingfileer i påse.
Ta fram lergrytan. Hacka  lök och morötter. Häll den uppskurna påsen med kycklingen i lergrytan.
Häll i matlagningsolja, soya, lite vinäger, chilli, honung, salt, och2 st buljongtärningar.
Blanda allt med händerna. Säg åt klycklingen att stanna kvar i grytan, plocka upp lökbitarna som sprättat upp på bänken och stoppa i dem med. Kolla först så det inte är hundhår på dem.
Sätt på locket, och har du glömt att sätta på ugnen i förväg, så var bara glad över det, Lergrytan skall sättas in i kall ugn!
Eftersom du glömt att tina kycklingfileerna dagen innan eller på morgonen innan du gick till jobbet, kommer det ta 2 timmar för dem att bli klara i ugnen på 175 grader. Har du kommit ihåg att tina dem, så går det bra med en timme.

Sist jag lagade denna rätt, så tog jag ut kycklingen efter 2.5 timme då det började dofta färdigt. Och insåg att kycklingen var rå och ugnen kall eftersom jag aldrig slagit på den. Matoset kom från grannen. Detta är helt sant, och till middag blev det hämtpizza. Barnen valde dock kycklingpizza, så kyckling blev det till middag iaf.
Lev och må <3 stora kramar från tant ADD

mrsmrs
9/21/14, 5:01 PM
#6

Min räddare-i-nöden-mat:

1. Fräs pressad vitlök (typ 1-2 klyftor) och en hackad lök (charlottenlök, rödlök eller gullök spelar ingen roll - ta det du har hemma!) i olivolja med lite salt och peppar i en stekpanna. Om du har (inget måste), släng även i lite färska kryddor (typ timjan & basilika)

2. Ta en förpackning körsbärstomater och dela varje tomat på hälften. När löken är gyllenbrun och det luktar gott av vitlök, lägg i tomaterna, sänk värmen något, och häll i typ 1,5 msk vatten så att det får puttra ihop sig.

3. Häll upp en kastrull med vatten och låt den börja koka upp.

4. Lägg i en kub djupfryst spenat i stekpannan, och ev. lite chili - inte så att det blir starkt utan bara för att tillföra lite smak.

5. Ha i 1/2 dl creme fraiche eller mjölk i stekpannan.

När vattnet i kastrullen kokat upp, släng i lite pasta och låt den koka så länge som det står på förpackningen. Låt röran i stekpannan stå och småputtra på svag värme under tiden. När pastan kokat klart så tar du av stekpannan från plattan och serverar alltihopa!

Låt puttra lite.

Annons:
Upp till toppen
Annons: