Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 3389 ggr
[Rumpstek]
2014-02-13 09:23

Icke centralstimulerande

Ni som inte äter centralstimulerande för er adhd/add, vad gör ni istället? Äter ni någon annan medicin, eller har ni några andra sätt att hantera världen?

Annons:
Cragan
2014-02-16 20:42
#1

har ADD o resonera så att har jag klarat av dom första 30+ åren utan medicin så behöver jag den inte, fast skulle jag vara mer ute bland människor skulle jag eventuellt kunna behöva medicin.  allt beror på vilken del av mig som skulle framträda min social skydds front eller mitt inre jag (som ej får släppas ut)

Kajsami
2014-02-17 18:35
#2

Jag äter ingen medicin alls. Har fått för jobbiga biverkningar av cs så jag fick sluta. Jag får klara mig utan helt enkelt. Har boendestöd en gång i veckan som hjälper mig att komma igång med saker och koncentrationssvårigheterna "avhjälps" genom ljudböcker - för läsa böcker vill jag ju ändå. Behöver jag snabb energi för att orka hålla mig vaken så tar jag till godis - inte idealt förstås, men får duga.

[Rumpstek]
2014-02-20 08:13
#3

Jag äter annan medicin för tillfället, venaflaxin. Även medicin mot ångesten som jag har. Jag har testat Concerta, och det passade inte. Jag fick fullt med finnar, eller snarare bölder, över hela kroppen som gjorde skitont.

Jag gillade heller inte hur jag blev, psykiskt av concertan.

tarotlasse
2014-02-20 16:37
#4

Huga jag vill inte ens tänka tillbaka till den tiden då jag inte fick ta CS.

Utan hänvisades till lugnande,  antidepressiva  och ångest dämpande medicin.

Då om ngt hade  jag biverkningar  av de mest jävligaste sort.

Har aldrig haft så lite biverkningar och så lite besvär som när jag fick tillstånd att börja medicinera med Concerta.

Så vissa mår dåligt av CS och andra mår bra av det.

Det går aldrig att säga innan man provat en medicinering för vi är alla individuella vissa får biverkningar andra får inte det.

Så vi måste prova oss fram för att veta vilken som är bäst för just den individen.  

Mycket beroende på som jag skrev i ett annat inlägg beroende på hormon utsöndringen så fungerar vi med ADHD så fruktansvärt olika.

Så den ena medicinen passar ngn men inte ngn annan och tvärtom.

Vi  kan vara 100 personer som skriver här inne om våra erfarenheter men du kanske reagerar helt annorlunda en vi andra.

Så ingen kan svara på vad som är bäst för just dig här inne.

Bara vad som var bäst för oss.

Lasse

[Rumpstek]
2014-02-21 06:56
#5

#4 Jag har testat Concerta, det var inget för mig helt enkelt.

Jag frågade hur andra personer, som valt bort centralstimulerande, gör. Du har inte valt bort det, så du ingår inte riktigt i målgruppen.

tarotlasse
2014-02-21 09:33
#6

#5

Under min första 2 år med ADHD fick jag inte på grund av dåvarande regler inte medicinera med CS utan fick medicinera med andra läkemedel. 

Så jag var tvungen att medicinera med  de andra läkemedlen.

Vilket  var vad tråden  handlade om  hur man hanterade situationen utan CS.

Och UCH vad jag mådde dåligt av den andra medicineringen fyyy.

Istället  blev antidepressiva ångest dämpade och lugnande medicin. 

Tror jag hade 5 st olika läkemedel som sedan byttes ut mot ett CS läkemedel.  

Lasse

Annons:
[Rumpstek]
2014-02-21 09:35
#7

#6 Du lyckades då helt enkelt inte hantera situationen. Det är vad jag frågar efter. Jag kommer inte äta centralstimulerande medicin igen.

tarotlasse
2014-02-21 10:15
#8

#7 Helt rätt jag hanterade inte situationen utan CS.

Så läkarna konstaterade att fördelarna var mycket större med SC en nackdelarna.  Så jag trappa ner på de läkemedel jag hade och så satte man in CS i stället trots de nackdelarna som fanns så var de betydligt mindre nackdelar med CS så ibland får man välja det minst obehagliga alternativet. 

Så är det med medicinering finns inget som är 100% perfekt för alla.

Så då får man avgöra vilka problem är störst själva ADHDn eller biverkningarna av medicineringen och så får man avgöra efter det.

I mitt fall var det inga tvivel om vad läkarna  och jag valde.

Aldrig mer det alternativet utan CS för fy fan  vad biverkningar och vad dålig jag blev av dem betydligt värre en vad biverkningarna på CS är.

Lasse

[Rumpstek]
2014-02-21 10:32
#9

#8 Men det var inte riktigt vad jag var ute efter.

För mig är det större nackdelar med centralstimulerande än utan.

tarotlasse
2014-02-21 12:25
#10

#9

Ja det är så olika och fungerar så individuellt från person till person.

Man får helt enkelt testa sig fram med hjälp av läkare vilket som passar just dig läkemedels mässigt.

Men sedan finns det ju en rad andra terapier förutom läkemedel som kan hjälpa oerhört mycket.

Jag har ju gått t.ex cogmed minnesträning och ökade mitt närminne med 24%.   Jag har gått mindefullness, Tillämpad avslappning varit hos arbets terpaueft och fått tips om hur jag kan hantera olika situationer mm. Gått vuxen ADHD grupp vilket gav jätte mycket där vi delade med oss enkla knep för klara olika problem.

Det så finns mycket mer en bara medicinering som kan hjälpa oss.

För  det finns en rad olika KBT behandlingar där man lär sig hantera sin rastlöshet, koncentrationsproblem och när minnes problem.

När jag gick på landstingets psykvård så existerade inte dessa alternativ överhuvudtaget.

Nu går jag på en privat klinik som är kopplade till Landstinget och där fungerar det på ett helt annat sätt och man tittar på så mycket mer en bara medicineringen och har hjälpt mig jätte mycket.

För även om medicineringen dämpar o minskar min besvär så finns dom ju kvar och då bra att lära sig att hantera dessa på olika sätt och då är dessa KBT behandlingar och samtal riktigt bra.

Att kunna bryta ett visst negativt  beteende genom att ersätta det med ngt annat positivt beteende kan bara det vara en stor hjälp.  

Lasse

Lexie82
2014-02-23 19:42
#11

Min son har ätit Ritalin i ganska många år nu, men innan dess så åt han omega-3 tabletter från hälsokostbutiken. De fungerade inte ens nästan likabra som Ritalin, men de hjälpte en del i alla fall.

Det finns ju även en hel del studier och liknande angående kost som sägs ska hjälpa. Att man till exempel undviker produkter med färgämnen ska visst vara bra.

Så nog finns det annat än centralstimulerande att ta till. Har du provat olika sorter och ingen funkade för dig, då kan omega-3 och en kostomläggning kanske åtminstone dämpa dina problem.

Att röra på sig mycket, till exempel träna eller ta långa promenader ska visst också hjälpa.

tyllmeis
2014-03-10 12:47
#12

I perioder har jag käkat medicin, både centralstimulerande, stressdämpande, sömnmedel m.m. Detta var för många många år sedan när jag precis hade blivit diagnostiserad och några år framåt. Men mitt mål har alltid varit att bli medicinfri. Jag gillar helt enkelt inte att käka mediciner, tar inte ens alvedon o dyligt vid huvudvärk/hög feber etc. 

Nu är jag medicinfri sen många år tillbaka. Det har varit ett riktigt pussel att knåpa ihop. Jag började fundera på om det var jag som var trasig eller om det var miljön och människors tänk som var trasigt. Jag bestämde mig för att det inte var jag som var trasig. Jag började djupdyka ner i hur människor som var styrd av höger hjärnhalva löste problem i vardagen. Hittade en bok, som blev början på något nytt. Började fundera på hur jag lärde mig saker, och vad jag behövde för att lära. Hitta metoder för hur jag skulle minnas sådant jag behövde minnas, som funkade för mig. Hur jag kunde hitta mitt hyperfokus etc. Började även läsa på om fixed mindset och growth mindset m.m. Lärde mig min egen stresstrappa och hur mycket av vad jag orkade med för att hålla mig stabil. Hitta metoder för att lugna ner mig på kvällarna (har lätt för att klättra på väggarna dygnet runt annars). Hitta lagom dos motion. Skala av umgängeskretsar jag inte mådde bra av och hittade vänner som var minst lika tokiga som jag och där man blev accepterad precis för den man var. Nu har jag även hittat maten, och tagit bort saker jag inser att kroppen inte mår bra av. Det har varit en väldigt lång resa, med mycket slit, men som gett otroligt fint resultat. Men det är svårt att ingående ge något svar, då det är så många bitar i pusslet som blivit lagd över årens gång för att hitta rätt. Det blir så att säga en alldeles för stor fråga för att ge ett kort och enkelt svar på.

[Rumpstek]
2014-03-11 08:39
#13

Det gick åt skogen, jag fick börja med det ändå. I låg dos.

Min man kommer hålla koll på mig och se till så jag inte blir knäpp, igen.

Annons:
FlexAleks
2014-03-11 10:57
#14

Jag "självmedicinerade" med massor av kaffe som jag upptäckte när jag började jobbade på kafé som 18-åring. Innan det var det socker. Båda är centralstimulerande, men mycket svårare att reglera samt inte så bra för tänderna. 

Kaffesuget och sockersuget försvann för mig ca 1 h efter att jag tog min första dos ritalin…. så sjukt hur mycket det kan påverka. Men vet inte hur  jag skulle påverkas om jag fick jättebra kontroll på blodsockret och kaffeintaget- kanske skulle bli en sorts självmediicnering med superhälsosam kost för att fysiskt vara så frisk som möjligt som då i sin tur är bra för alla funktionsnedsättningar, sjukdomar mm. 

Kortverkande är det kaffe (koffeinpiller), långtids är väl så bra kost och så jämt blodsocker som möjligt och hitta en Träning som man trivs med. Även något att pilla med om man behöver sitta stilla längre tider (tex jobbmöten)

[Rumpstek]
2014-03-12 06:39
#15

Jag har inte blivit "knäpp" än så länge. Så den här gången kanske det hela funkar.

Jag äter ju fortfarande annan medicin också iofs.

KittyBean
2014-03-14 12:18
#16

Efter jag slutade med kaffe så funkar concertan mycket bättre för mig. Inte för att jag drack så mycket kaffe om dagen 1 eller 2 koppar bara, men det gör ändå stor skillnad för mig. Känner mig piggare utan kaffe även de dagar jag inte tar Concerta.

[Rumpstek]
2014-03-24 08:40
#17

Jag har bestämt mig för att dumpa all medicin jag äter, och gå helt naturellt istället.

Jag orkar inte med alla biverkningar medicinerna ger mig.

tarotlasse
2014-03-24 13:45
#18

#17 Rumpstek.

Även det naturella apoteket har biverkningar.

De flesta läkemedel bygger på naturliga produkter där man för att minska biverkningarna tar bort vissa ämnen på kemisk väg.

Men oavsett får man inte bort alla biverkningar. 

Så det kvittar om du stoppar i dig Naturläkemedel eller vanliga läkemedel så har allt biverkningar av olika slag.

t.ex så det flesta antidepressiva läkemedlen är helt naturliga produkter liksom ca 75% av det ny läkemedlen som kommer ut på marknaden är från början naturläkemedel.  

Precis allt du stoppar i dig har biverkningar t.om med  vanliigt vatten ger biverkningar av olika slag.

Lasse

[Rumpstek]
2014-03-24 14:57
#19

#18 Nu har du iofs ingen aning om vad jag får för biverkningar av medicinen jag tar/tog, som inte är speciellt trevliga.

Upp till toppen
Annons: