Annons:
Etiketthjälpmedel-stödinsatser
Läst 1771 ggr
nikkaluokta
2/18/14, 1:52 PM

"Adhd-kurs" ?

Jag blev erbjuden å tackade ja till att gå en kurs… 12 ggr varav 3 timmar varje tillffälle. En kurs för personer med ADHD, bl a fokus, avslappning etc… Är det nån här som gått nåt liknande? Vad tyckte du/ni? Den här ska tydligen va bra å ge tips/råd etc för att underlätta vardagen…

Annons:
mingman
2/18/14, 2:01 PM
#1

Jag gick i en kurs/grupp. Vi hade med oss en anhörig, och sedan pratade vi om bestämda ämnen varje vecka. Anhöriga för sig och vi med diagnosen för sig. Det var väldigt lärorikt och intressant att höra andras erfareheter och strategier för att få vardagen att fungera.

Nu verkar ju din kurs vara mer konkret med tydliga övningar, men det låter ju jättekul. Åh, nu blev jag sugen att gå på kurs!!!

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

tarotlasse
2/18/14, 9:38 PM
#2

Ja jag fick gå en vuxengrupp med vuxna som fått diagnosen ADHD.

Den var på 10 -12 ggr där vi diskuterade olika ämnen vid varje tillfälle.

Det kunde vara struktur i vardagen, relationer, arbete, Mediciner, missbruk, hjälpmedel mm

Vi hade inbjudna läkare som berättade om vilka olika mediciner som finns. Arbets terapuefter mm

Sista gången fick vi bjuda in anhöriga, vänner, arbetskamrater, chefer. Där då ledarna berättade vad för problem vi med ADHD kan uppleva i vardagen, hemmet, arbetet utan att gå in på specifika händelser eller så att det gick att identifiera ngn.

 Jag hade ju tidigare gått i föräldragrupper för oss som har barn med ADHD.

Men vi vuxna har så mycket andra problem som vi inte alltid har insikt eller förstår o i bland  tror vi är ensamma om.

Här pratade vi om det vi skrattade åt det och delade med oss om hur vi hittat lösningar på olika problem i vardagen.

Ledarna var 2 arbetes terapeuter som lett flera sådana här grupper och hade då erfarenheter från dessa grupper. Så vi fick hur mycket tips som helst.  

Det var mycket givande och jag lärde mig otroligt mycket i denna grupp både om mig själv och att leva med ADHD som vuxen och vilken stor hjälp man kan ha av småsmaker och ringa kostnader.

Lasse

Jebie
2/18/14, 10:36 PM
#3

Går i en sån grupp, har setts 3-4 gånger nu å vi är 4-5 pers som ses 2 timmar per vecka med en arbetsterapeut/kbt-terapeut + sjuksköterska. Jag tycker det är trevligt, får ju träffa andra i samma situation samt lära mig om mindfulness, planeringslistor, sätta mål etc. Jag ser fram emot de träffarna. Det är ingen press där med typ läxor eller så. Nu har vi första uppgiften, att försöka skriva en "att-göra-lista"och försöka använda det i vardagen. I min grupp får du själv välja att deltaga i mindfulnessövningar (ibland kanske man är lite deppig och inte vill). Vi fikar och snackar och lär oss knep för struktur och planering etc. Testa det 1-2 gånger å se om det passa dig!

mosterli
2/19/14, 10:13 AM
#4

Var i Stockholm med omnejd finns det något liknande - för vuxna? Tacksam för svar :)

KittyBean
2/19/14, 4:21 PM
#5

Jag gick också en sån grupp fast innan jag fick min diagnos, det var 10 gånger på 2 timmar och vi hade olika teman varje gång. Samma som de övrig skriver om planering och scheman och sånt. Men det var inget tillfälle där man kunde bjuda in anhöriga. 

Jag tyckte ärligt inte gruppen gav så mycket. Själva deltagarna var största behållningen men jag tyckte nog faktiskt att det var för ytligt. Att man bara nosade lite på ytan av planering och sånt. Och så det där med mindfulness. Det funkar inte alls på mig, det hade jag gärna sluppit =D

Hade varit trevligare att kunna prata mer fritt och få mer input av de andra deltagarna än att sitta och lyssna på gruppledarna och fylla i papper.

Upp till toppen
Annons: