Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 1646 ggr
aniccina
2014-02-19 08:23

Concerta & täcken

Fick diagnos ADHD i höstas och började med Concerta den 1 Dec började då med 18 öka sedan till 36 och slutligen 54 på morgonen men kände ingen effekt så åt slut burken och sedan slutade jag. Har fått en ny tid i mars till läkare och vad jag ska göra där har jag ingen aning om. Någon som oxå har slutat men sedan har ni fått andra råd el ny medicin?

Har iaf fått ett kedje täcke och starta med 8kg ,ska testa det i 2v och sedan ny träff för att se om jag vill ha kvar det eller öka till 10kg.

Ha det gott vännen :)

Annons:
Zaphix
2014-02-19 20:53
#1

Testa öka medicineringen, jag äter 108 mg Concerta för att få full effekt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

tarotlasse
2014-02-19 21:33
#2

Jag råder dig att prata med din läkare både innan du avslutar en medicinering eller ökar en medicinering.

När det gäller Concerta och många andra narkotika läkemedel

kan det bli ett jäkla liv om man provar på att höja medicineringen utan att prata med dom först.

Concerta ger inga utsättnings symptom och egentligen inga problem att avsluta tvärt med. Men finns undantag och i kombination med andra läkemedel så bör ett avslut alltid ske under kontrolerade former.   

Jag själv skulle inte kunna avsluta Concertan omedelbart för jag medicinerar även mot blodtrycket och de påverkar varandra.   

Hade det varit en annan typ av medicinering av din ADHD hade de kunnat göra dig fruktansvärt sjuk och vid en speciell av dessa mediciner kan även  det skapa livshotande skador om man avslutar medicineringen tvärt.

Så snälla ni som läser detta så avsluta aldrig en medicinering utan att prata med läkaren före.

Jag har sett fruktansvärda resultat av detta på nära håll  och  jag  har varit nära och stryka med själv vid ett tillfälle.

Så experimentera inte med medicineringen på egen hand utan prata alltid med läkaren innan du gör någon förändring åt ngt håll.

I bland tycker jag i perioder själv att inte medicineringen funkar speciellt bra och att den kan kvitta.  Men de i min omgivning och barnen märker direkt när jag glömt att ta min Concerta

När jag gick på en  kognitiv minnesträning och där min psykolog och jag gjorde ett  litet experiment dels helt utan medicinering och dels på 54 mg och dels 108 mg.  Jag märkte kanske inte så stora skillnader förutom tröttheten efter testerna.

Men resultaten på minnesträningen var så tydliga så när min läkare fick reda på det så höjde man doseringen på Concertan direkt.

Så  i dag jag tar 54 mg på morgonen och 36 mg på eftermiddagen.

Jag kunde inte  ta 108 mg för då skenade mitt blodtryck i väg.

Så mycket som ska stämma när man gör en dos förändring.  

I bland inser man inte alltid själv effekten av sin medicinering utan då  kan även vara bra att prata med de närmaste i  sin omgivningen.

Lasse

aniccina
2014-02-20 08:55
#3

Jag pratade med min sköterska som jag har haft kontakt med under hela tiden. När jag sa att jag inte märker skillnad på 54 så sa hon bara ok med att sluta,inget om att höja. Jag frågade om jag kunde få höja till 72 och en 18 på eftermiddagen pga av trötthet men då sa hon att man inte ska höja så högt för 54 är max dosen…..

tarotlasse
2014-02-20 10:39
#4

#3

Ja det stämmer att den rekommenderade max dosen enligt FASS är 54 mg men att en läkare kan göra en annan bedömning och då ska man följa läkarens ordination enligt texten i Fass.

Så  det är läkaren som ska ta det beslutet helt rätt för sjuksköterskan får inte göra denna bedömning för det har hon inte utbildning och befogenhet till att göra.

Lasse

aniccina
2014-02-21 11:42
#5

OK. Kanske därför jag har fått en läkartid,dock 1månads väntetid :(

Upp till toppen
Annons: