Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 3521 ggr
Tossie
2014-02-20 00:13

sömntabl

Någon här som kör dessa sömntabletter innan sängdags?

Hur funkar det för er osv?

propavane/imovane

Annons:
Xristina
2014-02-20 00:21
#1

Japp. Se till att gå och lägga dig så snart du har tagit den. Man blir väldigt flummig efter ca 15 min, som en konstig fylla. Man får dessutom minnesluckor.

Somnar väldigt bra på dem, jag tycker att de funkar bra.

JohannaEkroth
2014-02-20 02:42
#2

Imovane. Funkar bra. Andra omgången jag äter dem. Har haft uppehåll i 3 år. Men nu har jag börjat igen.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Tossie
2014-02-20 09:51
#3

Jag har själv provat en period och tycker de har hemska biverkeringar varje gång. som Xristina sa. bakfylla och den dära ont i huvudet mår illa känslan. kan lätt sova bort en dag upp till 24 h

sudniF
2014-02-20 11:40
#4

Jag har också imovane, första gången jag får något själv hemma så. Underbart!

Eller nä jag fick Circadin utskrivet men då vart mina ben som tunga stockar mer än halva dagen efteråt.

Fick testa lite Melatonin av en bekant och vid normala stökiga jobbiga perioder kunde det väl vara liten hjälp men minsta extra stök funkade det inte alls.

Fick propavan en gång när jag var inlagd, dom tyckte jag sov så dåligt, själv tyckte jag att jag sov ovanligt bra just då. Men dom propsade och ah ja, lite bättre sov jag nog av dom.

tarotlasse
2014-02-20 12:01
#5

 Ja Propavane då kan jag lika gärna ta en sockerbit ett glas mjölk.

Fungerar precis lika dåligt för sömnen vilket som.

Märker inget överhuvudtaget av just propavane.

Imovane har jag tagit till och från under många herrans år nu till och från.

Den är ju tyvärr beroendeframkallande och har även fastnat i den ett par gånger och har den nu igen med restrektioner.

I dag fungerar inte heller Imovanen på egen hand längre utan får kombinera den med annat läkemedel.

I dag så kombinerar jag Imovane med Circadine och det som faktiskt fungerat allra  bäst under alla år jag tagit sömntabletter 41 år nu.

Började med sömntabletter redan när jag var 12 år

Har under alla åren troligtvis provat allt som finns på marknaden för sömnen.

Lasse

sudniF
2014-02-20 12:43
#6

På vilket vid märker man om man blir beroende? Jag tror att eller inbillar mig att jag kanske inte har så stora tendenser att fastna, jag kan tex dricka vansinniga mängder kaffe och bara tvärsluta utan problem. Inte samma sak iof men ändå.

Annons:
sandriisch
2014-02-20 13:37
#7

har imovane 5mg.. både positivt o negativt med dom. tror jag åt dom för ofta ett tag för dom sluta funka och sabba sömnen mer… tog uppehåll ett tag iaf och tar vid behov nu bara.. men jag har problem med djupsömn med och vaknar varenda satans natt… försökt få theralen tidigare men läkaren ville inte -.-!!!! men förhoppningsvis kanske man ska få testa kedjetäcke snart:)

sudniF
2014-02-20 13:57
#8

Förlåt nu är jag frågvis igen, vad räknar man som vid behov? Inte menat som ifrågasättning i fall det låter så, utan ärligt nyfiken. Inser att jag inte riktigt kan bedöma det, fast 4 timmar är väl inte ok kanske eller kuta på toa 7 gånger på en natt :P

JohannaEkroth
2014-02-20 14:13
#9

Enda negativa jag märker av av Imovane är att den ger en viss bismak i munnen. Men det är ingenting som gör mig någonting.

Annars inga biverkningar dagen efter, Varken trötthet (pigg och utvilad) och inte ger den huvudvärk. Snarare tvärtom. Jag brukar annars ha migrän.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

sandriisch
2014-02-20 19:16
#10

vid behov = om jag vet jag måste upp till något jätte viktigt dagen efter och måste vara utvilad… :) dvs, viktiga möten. även ibland om jag har jätte jätte svårt och somna på kvällarna…. är i en "bra" period nu så tar bara ca45 min innan jag somnar och vaknar bara en gång per natt, så behöver dom inte just nu:)

tarotlasse
2014-02-21 00:27
#11

Hur jag märker att jag blir beroende ja det är när dessa sömntabletter inte fungerar längre och man ökar mängden varje gång man ska sova,

När man på morgonen på jobbet börjar få svettningar för ångest och säger till chefen att man glömde matladan och åker hem o hämtar den,

Men i själva verket var det sömntabletterna man glömt och man börjar få absitnens eftersom mna inte tar dem under dagtid också.

Sedan när man kombinerar dem med andra mediciner så kan de bli riktigt farligt,

Jag tog som mest  10 tramatodl tabletter (morfin) 6st Imovane  för att sova och sköde ner det mer vin.

Sjuksköterskan jag delade säng med sa att det där sov jag inte på utan jag var medvetslös med de mängderna men det tog en stund innan körde skiten ur mig och jag blev medvets lös,

Problemet är att man tror man sover sämre och så ökar man tabletterna och tillslut så är man så sljuk av äverdosering  och man riskerar att stryka med av detta svåra missbruk,

Lasse

JohannaEkroth
2014-02-21 00:30
#12

Jag fick aldrig de problemen, Lasse, fast jag åt Imovane i över 1 års tid varje natt. 5 mg och behövde aldrig höja.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Honestyisdead
2014-02-21 12:21
#13

Propavan var hemska för mig.
Blev riktigt trött, men fick fruktansvärda myrkrypningar i benen och var tvungen att röra på dom hel tiden. Behövde verkligen sova men kunde inte. Dessutom satt det kvar halva nästa dag också.

Dessa är inte beroendeframkallnde fysiskt.

Annons:
tarotlasse
2014-02-21 13:00
#14

#12

Ja det är så olika hur vi tål beroendeframkallande medicin eller inte.

Du sa att du tog Imovane i ett år.

Jag vet inte hur många år jag tagit imovane  nu det är minst 15 år.

Kommer inte i  håg när jag fick dom utskrivna första gången.

Men på den tiden sa läkarna att det var en helt ny medicin och  inte var beroende framkallande så det var bättre att jag bytte till denna Imovane.  

Men  det visade ju sig senare att Imovane är en starkt beroendeframkallande medicin.

Jag har medicinerat med olika sömntabletter  sedan jag var barn och i 41 år nu.

Bara för ett par veckor sedan så bad jag om att få bli inlagd och nedsövd när jag inte sovit överhuvudtaget på 5 dygn trots medicineringen.  

Men fick nej till det och de ville inte höja medicineringen av rädsla för beroende.

Jag sa till läkaren att efter 41 års medicinering så pratar ni om att ni inte vill ändra min medicinering för att jag kan bli beroende.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt det.

Jag vet ju om problemen med beroende och har skärpta restrektioner i dag för Imovanen.  Men eftersom det  tydligen inte finns ngt annat och kroppen vänjer sig och slutar att reagera på medicinen efter ett tag .

Då känns det väldigt frustrerande att  ligga o vrida sig i sängen och inte kunna sova på flera dygn och då inte få ändra på sin medicinering och få hjälp under kontrollerade former.  

Kan tillägga att jag har en ovanlig medfödd sömnstörning som är kopplad till ADHD.

Är diagnoserad på sömnklinik och har aldrig kunnat somna på ett naturligt sätt.    

Lasse

[Ladymoon]
2014-02-21 18:35
#15

Jag tar Stilnoct och de fungerar utmärkt för mig. Jag har inte behövt höja dosen utan tar 10 mg varje kväll en timme innan läggdags.  Jag brukar sova gott några timmar, sedan vaknar jag och somnar/vaknar/somnar igen. Vissa nätter är bättre än andra.

Honestyisdead
2014-02-21 19:25
#16

#15 Oj, en timme innan? De verkar ju på en kvart 20 min.
Jag kan inte ta dom. Jag kan gå upp igen utan att vara medveten om det och ta fler. Ringa samtal och annat och sedan inte komma ihåg et dagen efter.

sudniF
2014-02-21 20:02
#17

Tack Lasse för beskrivningen! Låter himla jobbigt att ha det så trots medicin. Jag minns med tacksamhet första nätterna med imovane, jag var helt förbluffad att det gick att sova så. Alltid något att vara glad över att jag inte verkar ha direkt trassel med mediciner åtminstone.

Pysen_87
2014-02-21 20:30
#18

Jag tog både imovane och propavan i flera års tid, började med det när jag låg inne på psyk. Imovane fick jag metallsmak i munnen av och propavan myrkrypningar, men efter en tid gick det över. 

2011 fick jag kontakt med habiliteringen igen, fick prova ett bolltäcke, det tog mig två veckor, så la jag av med alla sömnpiller. 

Nackdelen med bolltäcke är att man inte direkt kan ta med sig, om man ska sova borta. 😛

mayolica
2014-02-22 00:19
#19

Imovane är nog den sömnmedicinen som har fungerat bäst för mej😴 jag hade imovane 7,5mg i ca sju eller åtta år och dom fungerade bra hela tiden utan att tappa effekten.🙂Tyvärr blev jag helt plötsligt överkänslig mot dom och kunde inte fortsätta ta dom.😓 Bytte ut dom till Stilnoct istället, dom har jag fortfarande kvar, men tar dom inte så ofta längre. Stilnocten känns mildare med biverkningar, men ger inte alls lika bra effekt😕 funkade bara bra i början sen tappade dom effekt, så om det ska fungera nu måste jag ta flera på en gång.🤦‍♂️ 

Propavan var hemska 🤦‍♂️

~ mayolica ~

tarotlasse
2014-02-22 00:26
#20

#18 

Ja då är det lättare med kjedjetäcket det följer med en väska att packa täcket i. 

Nerpackat blir det inte mycket större vad en handväska är. 

Men det är ju tungt att släpa på  8 kg låter inte så mycket men gå runt och bära på så känns tyngden  rätt så snabbt. 

I början hade jag både täcke och andningsmaskin med mig när jag reste, 

Men det blev för bökigt så nu mer brukar täcket  få vara kvar hemma. 

Någon som vet hur det fungerar vid flygresor ?

Om täcket går att ta med som fritt bagage och som tekniskthjälpmedel?

Min andningsmaskin har jag speciella papper på och går som fritt handbagage på alla flygbolag. 

Men trots alla papper så får jag problem varande jäkla gång i säkerhetskontrollen för det tror det är  ngn en jäkla bomb. 

Eller skydds mask för gas eller liknande så trots alla papper ska den gå igenom säkerhets kontrollen  tre gånger och och sedan ska fyra gubbar sedan diskurera hur tekniiken  är konstread, Men min kompisar och ja konstatera bara att då tar jag maskienen så tar det en jäkla tid att få i genom så får kompisen packa ner mina lådor whiskew i hans pdet inte någon tid att undersöka min gudmoligá maltwhiskey, 

Men sist i kön var sista kompisen glad över min jäklsl sndnings mask o och  min bomb, Nu Kom min kompis med sina heltunderbara shaman stavar  de var  hellt underbratra vandings stavar med inristade drakrar och snidade sniiderier, 

herregud ´dessa  otroligt vandrings käpppar  blev betraktades som mordvapen och 5 tullare hämtande vårt tv medium Anders Åkesson  med kåpistar jag jag de mycket roligt åt detta och sa till Lisbeth att titta nu riktigt noga nu Lisbet Åkesson nu dröjer det 12 år inan han kommer tillbaks baks till sverige på grund av de höga fängelse straf man dömdes för att smuggla mord vapen. 

Jag såg en tår från kinden på Lisbet när vi  leddes   till planet utan Anders som fick följa de kpist beväpnade vakterna . 

Men bara ngn minut innan flyget skulle gå från London kom Anders med  sina mordredskap  nu i tu sågade så han fick med sig det som handbagae.

NU var det en jäkla tur att Ander klarade dessa k pist beväpnade käppar mot sina käppar så han fcik åka med hem. 

För i Västerås  var det -25 grader kallt mitt i natten med detta försenat plan  på grund av byråkrat av två käppar hadde Anders blivit kvar i england med sina käppar så hade jag svoret gott för han hade bilnyckeln men i allt detta kaos inte  en jäkel sa ngt om min låda whiskey  som jag skulle förtulla he he.

Lasse

Annons:
Upp till toppen
Annons: