Annons:
Etikettadhd-add
Läst 715 ggr
.m.m
2/25/14, 7:14 AM

Add från BUP:s håll

Bups kriterie på ADD är att man ofta drömmer sig bort. Inte riktigt får kontakt. Saker kanske snurrar och går i slowmotion samtidigt helt enkelt. Ni som har det, Är detta er upplevelse? Var det så här som barn? Likadant nu? Jag hade mer fått insikten att ADD var ADHD utan hyperaktivitet, men att det skulle gå så mycket åt andra hållet från ADHD att det i det närmaste blir en motsats, vet jag inte om jag känner igen… Dessutom kan det pendla lite här. Ibland är barnet väldigt aktiv men oftast bara "vanlig". Erfarenheter? Tankar?

Annons:
fluffymind
2/25/14, 11:02 AM
#1

Svårt att svara på, hur vet man vad som är specifikt för en bokstavskombinationer och vad som är allmänmänskligt? Drömmer sig bort och "snurrar och går i slow motion samtidigt" känner jag igen mig i, men jag tror att om man frågar min mamma, skulle hon nog tycka att jag mest var rätt normal, ehuru otroligt glömsk. Frågar mina kompisar, tycker de nog att jag var en rolig tok med knäppa idéer. Frågar man mina lärare, var jag en ängel, fast en ängel som aldrig hade med sig rätt böcker till lektionerna, alltid glömt pennor etc. Mitt problem blev inte tydligt förrän skolan drog åt tumskruvarna i gymnasiet och studierna krävde koncentration och organisation, fram tills dess klarade jag mig på charm, svada och hyfsat huvud. Så länge jag finner nånting intressant, kan jag svälja oerhörda kunskapsmängder, men minsta hinder, eller om kunskapsmassan är oöverskådlig och kräver planering och strategi för att tillägna sig, tornar fluffiga moln av distraktion och prokrastination upp sig. Student och studiematerial befinner sig på olika adresser, anteckningar sprider ut sig i femton olika skrivhäften och består dessutom mest av klotter och nidteckningar av lärarna. Och hittar man texten som ska läsas, rör sig ögonen över sidorna som låge de nedsänkta i klister. Snurr och slow motion samtidigt, rätt bra beskrivning faktiskt. Men det syns inte alltid och beror mycket på situationen.

.m.m
2/25/14, 2:54 PM
#2

Tack så mycket. :)

Upp till toppen
Annons: