Annons:
Etikettekonomi
Läst 1940 ggr
[reunion]
2/25/14, 10:53 PM

jobb, depression, diagnos!

Hej alla!

Jag ska börja söka lite jobb. och jag vet inte om/hur jag ska skriva i mitt CV/säga på arbetsintervju om min livssituation. Jag har aldrig haft ett riktigt jobb.(är 22 år nu). Har i princip bara läst lite distanskurser efter gymnasiet på ungefär 25% och hade ett jobb i mindre än 1 månad. Jag har haft många psykiska problem så har inte klarat av att jobba. 

Nu känner jag mig dock redo att ha ett arbete och att träffa folk. jag tänker hur jag ska kunna skaffa ett jobb med mitt förflutna. Hur ska jag kunna säga "det här året har jag inte gjort någonting pga. min depression" och kunna få ett jobb? Men jag kan ju inte ljuga och säga att jag gjorti något annat den perioden. Något jag inte vill berätta är min diagnos som jag fick för typ 2 år sedan.

Är det någon som har haft en liknande situation? Jag kanske borde börja på någon praktik eller något?

Annons:
Mona22
2/25/14, 10:59 PM
#1

Måste du berätta det? kan du kanske säga att du letat jobb men ej funnit något lämpligt? Arbetsgivaren behöver inte veta allt 🙂

odjuren
2/25/14, 11:37 PM
#2

Kan vara bra att prata med af så du kanske till en början får en praktikplats som kan leda till ett jobb. Jag fick hjälp av af iaf. Har nu en heltidstjänst.. Med hjälp av af och sjukvården kan din arbetsgivare få lönebidrag, vilket gör dig mer attraktiv på arbetsmarknaden

//Odjuren

www.odjuren.com

[reunion]
2/25/14, 11:39 PM
#3

Nae, det behöver jag ju inte men den kommer säkert fråga varför jag inte gjort något på ett år..:/

Zaphix
2/25/14, 11:43 PM
#4

Jag har samma problem, sjuskriven i sex år, nu snart pluggat i två och letar sommarjobb. Mitt CV är tomt.

Jag satsar på att hitta kontakter.. Ska ringa en snubbe imorrn och göra reklam för mig själv.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Lady Q. Longworth
2/26/14, 12:03 PM
#5

Jag skriver att för de perioder jag inte arbetat har jag varit föräldraledig och arbetssökande. Om jag varit sjukskriven när jag var arbetssökande har de ju inte med att göra, men sen är det ju så att man är mindre attraktiv när man söker ett jobb om man inget har. De vill ju helst anställa folk som redan har jobb…

Men du kan ju om du klarar det ställa dig som vikarie inom vård-skola-omsorg tex. Även om du då inte jobbar heltid så får du ju iaf referenser att fylla i.

"jag har arbetat som vikarie inom… sedan…" På så vis är mitt CV lite utfyllt

[reunion]
2/27/14, 1:15 AM
#6

Tack för alla svar. Det känns bra att andra har haft/har en liknande situation.. Trots att den kanske inte är så bra och jag önskar alla gott såklart.

Jag tänkte kontakta af om min situation och kanske börja med någon praktikplats..

Annons:
Anonym
Anonym
2/27/14, 12:04 PM
#7

Jag är 30 och har aldrig jobbat. För mig är det uteslutet att söka jobb genom att skicka cv. Mitt enda hopp är praktik och bidrag från af för att bli mer attraktiv.

zatanica
2/27/14, 12:25 PM
#8

30 jag med och aldrig haft ett riktigt jobb, två sommarjobb och lite timmvick till och från är allt. Ingen aning hur jag ska komma ut på arbetsmarknaden. Har pluggat till biolog nu, men sedan då?

Många gånger känns det helt hopplöst.

Hoppas det går bra för dig, men det verkar vara så att har man inga kontakter så är det kört och ju längre tiden går desto värre.

Upp till toppen
Annons: