Annons:
Etiketthjälpmedel-stödinsatser
Läst 3932 ggr
Lady Q. Longworth
2014-02-26 16:16

Boendestöd (igen)

Nu har de varit här för fösta gången och jag tror det var det något av det mest förnedrande jag varit med om.

En person som sitter på en stol o tittar på när jag plockar med papper. Resultatet var att det var ännu rörigare när hon gick, ja men du har betalat dina räkningar.  -Jo men det gör jag alltid…

Behöver hjälp men det här fick mig bara att känna mig ännu mer nedvärderad än jag redan är. Känner bara en stor obehagskänsla när jag tänker på det

Annons:
VildaVittra
2014-02-26 16:22
#1

Det är bara att byta person tills du hittar en som du fungerar med. 🙂 Gör gärna en lista med vad du vill ha hjälp med och vad personen ska göra.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lady Q. Longworth
2014-02-26 16:42
#2

De har tre personer som alla kommer till alla i vår kommun, så det är nog lotteri vem som kommer. Inget jag kan styra som jag förstått det.

Jag sa vad jag ville ha hjälp med och det var INTE att röra till det ännu mer(ja jag är lite arg/ledsen/besviken)

Enligt henne var det hennes jobb att sitta på stolen och inget göra

VildaVittra
2014-02-26 17:18
#3

#2 Då har hon missuppfattat sina arbetsuppgifter. Hon ska göra saker med dig för att stötta dig till att klara det du behöver göra.

Har du någon kontaktperson eller liknande som kan hjälpa dig att styra upp boendestödet?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lady Q. Longworth
2014-02-26 18:02
#4

Jag har två personer på öppen psyk jag har kontakt med, ska träffa en av dem i morgon och ta upp det då.

[Sandi92]
2014-02-27 00:00
#5

Vad behöver du hjälp med? Berättade du det för personen som var där?

Lady Q. Longworth
2014-02-27 18:27
#6

#5 ja jag sa att jag behöver hjälp att få ordning hemma

Som det är nu orkar jag inte ta tag i det själv. Jag behöver inte hjälp att röra till det. Dessutom åkte hon 30 min före trots att jag sa till henne att det ser ju värre ut nu än innan du kom.

Annons:
M A N I N A N
2014-02-27 22:48
#7

Förstår att du inte är nöjd… Så var det i början när jag hade boendestöd också. De kom alltid försent och gick alltid för tidigt. Särskilt en person, och det var hon som kom oftast. Gjorde minst möjligt. Jag var så arg. En gång blev jag så arg så jag skickade iväg henne… Sa till handläggaren till slut, och efter en tid så kom hon nästan inte hit alls. Däremot kommer en mycket trevlig och stödjande ung tjej ochrr. Hon är toppen:) Boendestöd har verkligen förbättrat min tillvaro och fått ordning hemma. De är 9 personer som turas om att komma till mig.

VildaVittra
2014-02-27 23:07
#8

Just det där med att komma för sent och gå för tidigt fick mig att tänka på den här tråden: http://marsvin.ifokus.se/discussions/529a74758e0e741b4f000c36-att-jobba-i-aldrevarden-ska-inte-vara-ett-straff?participating-1

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lady Q. Longworth
2014-02-28 00:18
#9

#7 här är det som sagt tre olika som jobbar, samma ska komma i morgon, får väl ge henne en chans till antar jag. Men funderar på att ringa chefen, för som sagt känner mig vansinnigt förminskad. har högre utbildning och har koll på nästan 300 elever i mitt arbete så bli behandlad som mindre vetande för att jag är deprimerad vill jag inte…

#8 Jag förstår inte riktigt, hon har ingen tidsklocka och om hon väljer att gå 30 min före och lämna ett större kaos efter sig än innan hon kom tycker jag är fel, sen är jag inte ute efter millimeter tidsklockning, men säga "de flesta tycker två timmar är för mycket så jag går nu" är ju förnedrande för mig, jag är JAG inte DE FLESTA (har blivit bemött på liknande sätt innan så jag såras rejält.) Jag vill ha hjälp med att få ordning, inte att bli behandlad som mindre vetande för att jag är sjuk

M A N I N A N
2014-02-28 07:19
#10

Det låter verkligen inte bra. Ge henne en chans till. Om samma sak upprepar sig vore det bästa såklart att du säger till henne själv vad du tycker. Trots allt är risken att hon kommer tillbaka till dig stor eftersom det bara finns 3 personer att välja mellan. Jag tänker att det kanske kan kännas dumt för dig om hon kommer tillbaka någon gång och du då har "gått bakom ryggen på henne" och ringt chefen utan att ha pratat med henne först. Jag har hört många historier om boendestöd som inte tar sitt jobb på allvar. Gör minsta möjliga under kortast möjliga tid hos brukarna. Så ska det inte vara. "Ditt" Boendestöd verkar dessutom sakna yrkeskunskap, eftersom hon efterlämnade ett större kaos än det var när hon gick. Att hon dessutom bemötte dig på ett tråkigt och nedlåtande och förminskade sätt är oacceptabelt. Usch Men ge henne en chans till. Prata med henne om det inte funkar. Hon kan ha haft en dålig dag sist, vilket iofs inte ska påverka dig men som du kanske kan ha överseende med om det bara fungerar framöver… Jag ringde faktiskt och klagade på "mitt" boendestöd som inte funkade från början. Jag ringde inte till hennes chef utan till LSS - handläggaren som hade beviljat mig boendestödet. Att jag ringde beror på att hon en gång smet iväg efter 35 min istf 2 tim. Jag hade irriterat mig på henne länge och pratat med henne om att det inte funkade men då blev hon arg så det gick inte att ha ett konstruktivt samtal. Och när hon som sagt smet efter 35 min fick jag nog. Nu fungerar det väldigt bra med henne. Hon är inte min favvo, men det är helt okej när hon kommer och hon passar numera tiderna. Oavsett personen jag just berättade om så verkar det som att det kan ta ett tag innan boendestöd funkar helt bra. Man behöver lära känna varandra och få veta vad som förväntas av varandra. Och det är definitivt inte så att de ska sitta på en stol och titta på när du gör saker utan man gör sakerna tillsammans såvida det inte funkar för dig att hon sitter och tittar på när du tex viker tvätt. För mig funkar det ibland så att det räcker att de kommer så får jag full fart. Och vissasakergör jag helst själv. Och då får de titta på. Men från början innan jag kände dem kändes det obekvämt så då gjorde jag inte sådana saker när de var hos mig med den påföljd att de aldrig blev gjorda… Detta blev rörigt. Hoppas du fick ut någonting av alla orden! Det vore roligt att höra hur det går.

Lady Q. Longworth
2014-02-28 12:15
#11

Jag pratade med henne idag och i vår kommun ska de inte göra några praktiska saker enligt henne.Jag klarar inte av att göra saker nät folk sitter och tittar på. Då skiter jag i det så nu är jag tillbaka i röran hemma, dock lite argare och mer besviken.  Jag hade trott att man skulle arbeta TILLSAMMANS med boendestödet, vet ju att de inte är någon hemtjänst. Nu får väl röran växa till dess jag kanske mår bättre.

Jag undrar bara varför jag inte blivit informerad om hur de jobbar, för jag har som sagt uppfattat det som att man arbetar tillsammans och inte har en övervakare..

VildaVittra
2014-02-28 14:10
#12

#8 De hade inte det här från början heller. Utan problemet försvann (och sådana där syftande kommentarer som du fick) när den infördes.

#11 Jag tycker att det låter konstigt att de skulle tolka och jobba utifrån LSS på ett helt annat sätt än resten av Sverige. Klarar du att gå högre upp?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lady Q. Longworth
2014-02-28 15:48
#13

Hon sa att hon ska ringa på måndag så fick jag fatta beslut då om jag vill fortsätta eller inte. Ska försöka få tag på biståndshandläggaren på morgonen och höra vad som gäller.

Jag kan förstår om hon tycker två timmar är för mycket för jag klarar inte ens av att sitta fem minuter utan att göra något men de ska väl sitta tiden ut om de nu fått en tid. Hon kunde ju föreslagit att vil skulle gå ut och de 30 min som var kvar ifall hon inte orkade sitta still längre, för det är också något jag behöver men inte tar mig för som det är nu.

Mitt ex är också kommunalanställd och han är aldrig kvar till 16 på sitt jobb så det är väl det samma för de här personerna.

Annons:
VildaVittra
2014-02-28 16:03
#14

#13 Fast det ska ju verkligen inte handla om vad hon vill/kan. Boendestöd ska handla om dig och vad du behöver, enbart. Okej, jag städade inte i hönshuset när fågelallergikern var här, men det är ju en helt annan sak. 

Att inte vara kvar på sin arbetsplats tiden ut är dålig arbetsmoral, inget annat och definitivt inte något som är gängse i Sverige. Det finns alltid något att göra.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lady Q. Longworth
2014-02-28 18:56
#15

Jo jag var ju lite ironisk där, men känns ju lite som om hon skyller att "folk" inte orkar men jag säger att det är mer att göra och hon går så är det faktiskt hon som vill gå…

Nej visst ska man ta hänsyn om det finns allergier tex.

Äh jag är väl mest besviken på ännu en sak som inte funkar.

tarotlasse
2014-03-03 09:36
#16

Ja det där är inte lätt men enligt föreskrifterna så är Boendetöd just det som du beskrver en person som ska stödja dig och se till att du får saker och ting gjort.

En Boendestödjare ska inte göra saker utan helt enkelt se till att du gör dina sysslor och hjälpa dig med  att göra en planering så du får gjort dina sysslor hemmet.

Vill du att boendestödjarna ska hjälpa dig med sysslorna också så får du i stället söka ett utökat Boendestöd.

Det var det första jag sa när de erbjöd mig Boendestöd att jag har inget behov  av en dadda som ska sitta vid köksbordet och tala om vad jag ska göra och tackade nej till Boendestöd.

Jag är själv utbildad personlig assisitent och boendestödjare.  

Då erbjöd socialtjänsten mig ett utökat boendestöd istället och det är helt annorlunda då ska boendestödjaren även gå in och hjälpa mig att få sysslorna gjorda. Behövs det diskas så gör vi det tillsamans en diskar o en torkar eller vika tvätt mm så gör vi det tillsammans.

Men då måste man få det beviljat som ett Utökat Boendestöd.  

Lasse

Lady Q. Longworth
2014-03-03 21:44
#17

Tack Lasse, det ska jag höra mig för om.

psykologen jag träffade idag som precis förstod vad jag menade undrade om arbetsterapeuten skulle prata med dem om vilket stöd jag behöver, just då visste jag inte vad jag ville.

Jag behöver inte heller någon som tittar på då slutar jag göra något…

Hon ska komma i morgon och ärligt vet jag inte vad jag ska göra då.

tarotlasse
2014-03-06 23:18
#18

Sedan så har jag ju sett båda sidorna av Boendestöd. 

Visserligen har jag bara arbetat som personlig assistent och inte som boendestödjare. 

Men båda delarna ingick i utbildningen och Boendestödet är till för att man ska ha ett stöd och hjälp med planera vardagen och en boendestödjare ska inte gå in och göra sysslorna för dem ska du göra själv. 

Egentligen det samma som att arbeta som personlig assistent jag ska då bara vara en förlängd arm. 

Jag får inte då gå in och diska om brukaren själv klarar av det. 

Men klarar inte brukaren att ställa upp tallrikarna eller skålarna i det översta skåpet eftersom den inte når dem från rullstolen så är det mitt arbete att göra det. 

Eller om min brukare har ett förhållande mellan en annan brukare och det vill ha lite mysig samvaro där kan jag vara skyldig att hjälpa brukarna att få av kläderna och få dem i de positioner som fungerar för dom. 

Kan de kyssas själva ja då ska jag inte gå in och kyssas,  

Så jag ska som assistent  enbart göra det brukaren inte själv klarar av att göra, Kan brukaren göra en syssla med att göra mat så får jag inte lov att laga maten till brukaren det är väldigt strikta regler i detta. 

Samma med det var inne med sex så kan vi inte säga nej till sex om de behöver det  och inte klarar det så egentligen ren prostuistion egentling.  Men här är det ngt brukaren och assistenten själv sätta gränserna för finns inget som styr i lagen om vad som är rätt och fel vilket kan vara konstigt. 

Du är skyldig att sätta på en P film till brukaren om inte brukaren inte klarar att sätta på den själv det. 

Men du är inte skyldig att sitta kvar o se filmen eller hjälpa brukaren med andra saker den kanske har önskningar om.

Men det är inte fel om du själv vill se filmen och ge den hjälpen om du nu vill det,  

Jag får aldrig göra en syssla som brukaren klarar själv för då överarbetar jag hjälpen och att jag diskar för att brukaren är trött även om hon skulle klara det ja då överhälper jag och då blir det att jag stjälper brukaren genom tar bort  sysslor som den själv faktiskt klarar. 

Så det är inte lätt att hitta rätt hur man ska göra och framförallt att man pratar med varandra lär känna varandra och de första gångerna som boendestödjare att man iaktar och ser vad personen har problem med och framför allt prata med varandra. För det stödjaren som rätt kan du se som fel och precis tvärtom .

Pratar man inte med varandra om vad som du önskar och vill ha hjälp med och går det utanför stödjarens arbete så tala om det. 

För många väldigt enkla sysslor som kan skapa en enorm irritation bara för man inte pratar med varandra och då går förbi varandra. 

Med prat och när man lär känna varandra efter ett par veckor så hittar man varandra lättare, 

För i bland så skapar arbetsreglerna konflikter men har man bara en kommunikation så brukar man kunna hitta en bra lösning för båda parter. 

Så sätt dig ner med Boendestödjaren och prata med den om vad som brukar bli kaos och inte fungera i din bostad o vardag,

Så hittar ni snart en struktur i arbetet och det underlättar båda parter när man då sätter upp ett schema.

Lasse

VildaVittra
2014-03-06 23:41
#19

#18 "

Kan de kyssas själva ja då ska jag inte gå in och kyssas,  

…..

Samma med det var inne med sex så kan vi inte säga nej till sex om de behöver det  och inte klarar det så egentligen ren prostuistion egentling.  "

Förlåt, men det ingår verkligen inte i en assistents uppgifter att varken kyssas eller utföra sexuella tjänster. Vilket företag jobbade du för?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tarotlasse
2014-03-07 00:01
#20

#18 

Som jag sa det är upp till var assistent hur man gör i dessa situationer finns inget som säger att du ska göra det men inte heller inget som säger att du inte får göra detta.

Vilket har ställt till många arbetsmiljö problem  för personliga assistenter, 

Jag trodde inte detta var sant när jag läste boken om reglerna. 

Jag har själv aldrig stött på dessa problem som assistent. 

Men det är inget ovanligt problem för många kvinnliga assistenter. 

Du har helt rätt att säga nej till vissa av dess saker men inte till andra  saker. 

Lasse

Annons:
VildaVittra
2014-03-07 00:48
#21

#20 Vilken bok och vilket företag?

För efter ett antal år som arbetsledare inom assistansen så kan jag säga att du måste missuppfattat något markant. För nej, det ingår EJ i en assistents arbete att utföra sexuella tjänster.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tarotlasse
2014-03-10 08:42
#22

#21

Nej det ingår inte i assistentens  arbete men var sätter man gränsen ?

För finns inga regler överhuvudtaget inom det området i Sverige.

Som våra lärare sa när vi diskuterade detta upp till assistenten att ta det beslutet.

 Inget beslut det borde ställas för utan ngt som borde finnas i regelverket.  

Lasse

VildaVittra
2014-03-10 08:47
#23

#22 Återigen, vilken bok och vilket företag? Jag vill granska källan.

Nej, det är verkligen inte assistentens sak att dra gränsen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tarotlasse
2014-03-11 07:18
#24

#23 

Ja vilken bok jag tror det var  Kurs boken Vård o Omsorg. 

Men det blev en het debatt om detta ämne i ett grupp arbete. 

Där vi diskuterade detta ämne  om sexualitet och dels om det skulle finnas möjlighet här i Sverige som det finns t.ex Danmark. 

Där man har speciell personal för detta ändamål. 

Lasse

VildaVittra
2014-03-11 14:20
#25

#24 Det finns väldigt många böcker som heter så, kan du länka?

Att det blir debatt förstår jag, men det betyder ju inte att det är assistentens arbetsuppgifter, eller att det är assistenten som ska dra gränser.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

zanna75
2014-06-09 09:26
#26

Har man rätt att byta boendestödjare om man inte trivs med någon ? Jag har boendestöd 3 timmar om dagen, uppdelat i tre omgångar. Men en del av dom som kommer kan jag inte fungera med pga min problematik. Lösningen har då blivit att schema glappar. Så vissa dar får jag 1 timmes bostöd, vissa dar 2 timmar och andra dar inget alls, för att jag "valt bort " vissa. Det kan ändå inte vara möjligt ? Hur ska jag kunna fungera med så många olika människor när jag typ inte fungerar med mig själv. För varje minskad timme så blir mitt mående sömre och sämre…

VildaVittra
2014-06-09 15:28
#27

#26 Ja, kontakta sin handläggare inom LSS så kan de se över saken. Du kan exempelvis få dina timmar via hemtjänsten istället om det är personalbrist på boendestödet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
tarotlasse
2014-06-10 02:58
#28

Ja om det är möjligt så försöker man ju gå brukaren till mötes och då byta boende stödjare om det inte skulle fungera. 

Men det är inte i alla kommuner som har så lätt att få tag i personer som vill arbeta som beoendestödjare och då är det inte alltid så lätt att få byta boendestödjare på grund av schema läggning mm. 

Kan ju vara som så att om du inte trivs med din boendestödjare och de andra i kommunen trivs och fått förtroende för sina boendestödjare. Så kan ju detta också bli väldigt svårt att byta boendestödjare. 

Men däremot i en större kommun där det finns lite fler boendestödjare inte blir något problem att byta till en annan boendestödjare. 

Så det kan vara så olika från kommun till kommun och hur många boendestödjare man har tillgång till som gör hur lätt det är att byta. 

De flesta boendestödjare har ju även något annat arbete inom kommunen och ska då även passa med den tjänsten så finns många olika faktorer till detta ned byte av boende stödjare. 

Jag har hamnat i en motsatt situation jag har 2 st boendestödjare som kommer till mig  varje vecka de har olika kunskaper inom olika områden och har den perfekta kombinationen för min egen del  och mina behov. 

Men man har konstaterat att mitt hjälpbehov är större en det jag har i dag så i veckan så fick jag två förslag dels att ta in en ytterligare boendestödjare för den nya tiden som ska läggas in. 

Jag vill helst inte få in ytterligare en person i mitt hem och ytterligare ett  nytt namn och ansikte att känna igen under besöken. 

Eller så får en av de andra jag trivs med sluta hos mig för den nya tiden går inte att kombinera med hennes andra tjänst. 

Men då får jag ändå en helt ny person som besöker mig men då enbart tillsammans med den andre jag har nu men då bara 2 st personal  men under fler timmar i veckan.  

Så sitter här och ska göra ett val om jag ska en personal till och ha 3 st personal. 

Eller fortfarande bara ha 2 personal som jag vill men då blir jag av med en av dem jag trivs med och jag har ingen aning om vem den nya kan tänkas vara för någon. 

Så jag vet helt enkelt inte hur jag ska välja personal till hösten så blir också jobbigt. Så inte alltid det går att få den ultimata lösningen.

Lasse

.m.m
2014-06-19 21:11
#29

Haha. Det finns inga vård och omsorgsböcker riktade till vårdgivare som omtalar det som påstås! Geezez! Som vildavittra säger är endast motsatsen nämnd i vissa litteratur men i sällsynta fall där också. Vårdetik är oerhört viktigt och ett krav att man respekterar och följer, om man i såna här extrema fall inte vill bli åtalad för utnyttjande. Det är väl heller inte första gången vad jag kan minnas, något ganska extremt påstås från vederbörande utan att vilja/kunna länka, uppge källa utanibland enkelt bara går ur tråden vid vidare frågor? Att diskussionen har kommit upp elever emellan utan influens av litteratur i den bemärkelsen, är däremot inte omöjligt.

Mia40
2014-07-20 20:40
#30

Jag har bondestöd, LSS-Lagen. vuxen.hab, psyki m.m.

Jonnyc
2014-08-19 10:31
#31

boendestödet är det bästa som hänt mig. Innan jag hade det så fick man klättra över alla grejer som låg huller om buller i min egna så kallade "ordning" jag hittade allt men att ta hem folk var ju inte ens att tänka på. nu ett år senare och 1 timmes besök per vecka så har jag städat undanplockat och total koll på allt, det är till och mad så att när man får hem besök så tycker dom att det ser riktigt snyggt och städat ut samt att till och med dom hittar saker i skåpen. så nu har jag bara 30 min i veckan där vi kollar av hur det gått sen sist och samalar om lite olika saker medans jag går och småplockar :D men missar jag det i några veckor då går det snabbt utför igen för då tappar man den där kollen på saker och ting och man glömmer bort att ställa undan saker igen :/

Bostödet i Eskilstuna är BÄST….

Mitt favorit citat vet dock ej vem som skrivit..

There are people who can walk away from you…let them walk. I don’t want you to try to talk another person into staying with you, loving you, calling you, caring about you, coming to see you, staying attached to you… Your destiny is never tied to anybody that left. And it doesn’t mean that they are a bad person, it just means that their part in the story is over. And you’ve got to know when people’s part in your story is over… 

tarotlasse
2014-08-22 00:08
#32

Jonny det är härligt att höra att du också är nöjd med boendestödet och den fantastiska hjälp det faktiskt är.

Sverige är unika och ensamma i världen med  att erbjuda denna typ av hjälp.

Jag fick erbjudande om boendestöd förra året och sa då nej till detta.

Ja sa då att jag behövde ingen jäkla dadda som skulle komma hem till mig och berätta för och visa  mig vad jag ska göra i mitt hem. 

För det är jag själv utbildad för och kunna se och bedöma när jag arbetade som personlig assistent.

Att jag mycket väl  kan se vad som behöver göras men att jag är så jäkla  trött och helt enkelt inte orkar göra mina sysslor när jag kommer hem från jobbet. 

Veckan efter jag tackat nej ringde socialpsykiatrin mig igen och erbjöd mig i stället ett utökat boendestöd som innebär att boendestödjaren även hjälper mig att utföra sysslorna det kan vara att jag diskar och hon torkar eller tvärtom.

Eller vi hjälps åt med tvätten i stället för att de  bara kommer hit och talar om för mig vad jag ska göra och planerar vad jag ska göra under veckan.

Jag har nu haft denna hjälp i ett år och jag  har haft 2 st boendestödjare som kommit varje vecka och hjälpt mig och det har varit en fantastisk hjälp. 

Det var först efter 2 månader jag insåg i vilket kaos jag levt i det senaste året och hur väl jag behövde denna hjälp.

Mina boendestödjare har normalt helt skilda yrke. Den ena är socialsekreterare, byråkrat och paragrafryttare ut i fingerspetsarna hon har varit ovärderlig i mina kontakter med försäkringskassa, arbetsförmedling och myndigheter. 

Det tog inte en vecka när hon lyfte telefonluren och ringde LSS handläggaren om att jag var i behov av tekniska hjälpmedel innan det kom hem två handläggare och de gjorde sin bedömning i LGH  och lämnade förslag på vad jag kunde behöva. Jag fickprecis allt det jag önskade och mer där till jag misstänker de hade sagt ja till allt  jag pekat på  i katalogen oavsett om jag behövt det eller ej.

Det var en fröjd när hon följde med mig till arbetsförmedlingen och handläggarna och cheferna började vrida sig i stolarna när hon hänvisade till de lagar o paragrafer som gällde för AF när de gällde funktionshindrade och de medgav att det gjort helt fel och att de ljugit för både Soc o FK   vid tidgare  möten och att jag inte fått den hjälp AF var skyldiga att hjälpa mig med och att det erkände att de sjabblat bort ett erbjudande om en OSA hos Kommen och till ett arbete  i frågor som jag  verkligen brinner för .

Hon ska nu i oktober följa med mig när min vårdklinik kallat FK, AF och rehab på möte om min framtid det känns oerhört tryggt eftersom hon känner till systemet och inte håller käften när hon ser att det inte går rätt till.

Hon hjälper mig även att plaera inköps listor,  Se till att räkningarna blir betalda och att jag får min ekonomi att fungera och gå runt. Hon talade om vilka bidrag jag kunde ansöka och hade rätt till när det gällde mina höga medicinkostnader som inte går under högkostnads skyddet och hur jag sedan skulle överklaga när jag fick avslag från FK.

Den andra  boendestödjaren är sjuksköterska och har hjälpt mig med vårdkontakter håller regelbunden kontakt med vårdkliniken om tider behandlingar mm vilket jag gett tillstånd till  att hon hjälper mig  och  hon får ta del av klinikens uppgifter om mig. Det har ju med detta med sekretesslagen o tystnadsplikten Hon hjälper mig även med hushålls uppgifter o ser till att jag bokar tvätt tider mm  

Hon är också en ovärderlig hjälp när det gäller min medicinering jag har i dag 17st olika läkemedel och de ska intas på 4a olika tidpunkter under dygnet. 

Jag reder inte detta längre eftersom jag får olika namn på medicinerna och de ser olika ut gång från gång jag hämtar ut min medicinering beroende vilket som är billigaste den månaden. 

Tyvärr får inte denna utbildade sjuksköterska dela min medicin eftersom hon inte har kunskap och utbildning på alla av mina mediciner. 

Jag har en lägre sjukvårdsutbildning  en henne  och har sedan tidigare delegering till andra personer för dessa mediciner men idag klarar jag inte att hantera min egen medicinering utan hjälp. 

Så vi har löst det på det sättet jag tar fram medicinen talar om vilken medicin det gäller och när den ska tas och hon pekar på vilket fack i dosseten jag ska lägga den i. 

Innan det nu blir beslutat om vilken vårdklinik som ska ansöka om Apodos . Normalt är det hemtjänsten som ansvarar för detta och gör en sammanställning av medicinerna från de olika vårdklinikerna men  jag har ju boendestöd de har inte behörigheten som hemtjänsten har  och den ena vårdkliniken skriver ut viss medicin med särskilda restriktioner som inte den andra vårdkliniken inte får göra och tvärtom så verkligen att pissa in sina  revir för att ansöka om en så självklar sak som APOdos. 

Men nu verkar det som att det ska lösa sig men tack vare mina boendestödjare.

Nu innan sommaren så talade mina boendestödjare att de gjort bedömningen att de inte kunde uppfylla den hjälp jag behövde och att mitt hjälpbehov var mycket större en de räknat med från början och att de inte han med detta med hushålls arbetet och städningen. Så det hade tagit ett beslut om att jag skulle få ytterligare hjälp efter sommaren 

Jag hade visserligen självt märkt detta men  jag varit så oerhört tacksam för all denna andra hjälp jag får så har jag varken velat klaga eller begära mer när det är så helt fantastiska. 

Framförallt att de har lyssnat på mig även i rent personliga  privata frågor o gett mig råd med känslolivet och i min röra o kaos i relationer dels   med vänner kärleks relationer och älskarinnor tyvärr är jag så extremt impulsiv och tar väldigt snabba beslut i dessa relationer vilket i bland blir fel och att jag inte reder ut och kan hantera situationen. 

Men en så länge har de inte velat åka hem och trösta dem jag gjort ledsna och som jag har haft svårt att hantera det har jag  tyvärr fått göra själv.  Men med  en bra rådgivning  av mina boendestödjare har det blivit lättare o hantera dessa situationer. 

Så de är ovärderliga  för mig i dag  det fungerar som allt från hushålls arbete, jurister,ekonomer, planerare, kurator o relations rådgivare och vårdpersonal. 

När jag fick lunginflammation i höstas och bara fick med mig 2 pencilin kapslar när jag blev utskriven från sjukhuset  en jag skulle ta på kvällen när jag kom hem och en på morgonen och så behövde jag hämta receptet innan kl 13:00 för att ta medicin som skulle förstärka det antibiotika dropp jag fått dagen innan, Men jag var ju så sjuk o hade 41 grader i feber o insåg det här funkar inte,  Jag ringde barnen o ingen svarade jag ringde vänner alla jobbade o kunde omöjligt komma i från o hjälpa mig.     

Så jag ringde jag min boende stödjares direkt telefon  o talade om att jag klarade inte att ta mig till apoteket. 

Hon sa bara att hon skulle boka en bil och vara hos mig inom 10 minuter o då fixa min fullmakt o hämta min legitimation så skulle hon hämta ut min medicin. 

Det hände även vid ett annat tillfälle då jag behövde akut hjälp o  det var inga problem utan de kom med en gång.  

Vid ett annat tillfälle då vi letade information efter ett speciell tekniskt hjälpmedel o vi inte hittade det så hade boende stödjaren suttit o letat upp uppgifterna  på sin fritid. 

Så jag kan absolut  inte ha bättre boendestödjare. 

I dag fick jag träffa min nya boendestödjare tyvärr så fungerade jag inte så bra i dag. Efter extremt lite sömn de senaste två veckorna  fick hon uppleva hur katastrofalt mitt närminne  och hur dåligt jag kan fungerara emelanåt  och vi  han bara med o dela min medicinering i dag, 

Men jag fick även ett mycket positivt erbjudande i dag om att denna nya boendestödjare kan planera in sina besök under helgerna. Då jag fungerar betydligt bättre och då jag  orkar betydligt mer en de dagarna då jag arbetat mina 50 %. 

Så JonnyC  jag tycker du har fel  de är i Helsingborg de bästa boende stödjarna finns men jag är oerhört glad att vi inte delar uppfattning i denna frågan. 

För oavsett så är jag så oerhört glad att det funkar så bra för både dig och mig och att denna hjälp fungerar så bra i våra kommuner. 

När vissa i andra kommuner är så missnöjda över denna fantastiska unika hjälp som inte erbjudes i övriga världen. 

Ni i kommuner där det inte funkar be dem göra studie besök i våra kommuner där det fungerar över all förväntan.

Lasse

Upp till toppen
Annons: