Annons:
Etiketthjälpmedel-stödinsatser
Läst 3748 ggr
Loris M
2014-03-02 15:38

Att studera med funktionshinder

Hej!

Jag arbetar som universitetslärare (på lärarutbildningen) och har en fråga till er som studerar eller har studerat vid universitet. Jag undrar vad ni har för upplevelser och erfaranheter av att studera och klara av skriftliga hemtentamen.

Som lärare möter jag ofta studenter, oftast dyslektiker, som har svårt att prestera i skrift. Tyvärr är de flesta examinations former som betygsätts, vid universitetet där jag arbetar, skriftliga. För mig är det obegripligt att man inte kan hitta på andra sätt att examinera.

Jag blir både ledsen och besviken varje gång jag måste underkänna en student p.g.a. att de inte kan få ner sina tankar på pappret. Jag kanske träffar samma studenter vid seminarier i mindre grupper där vi diskuterar och jag vet att kunskapen finns, ändå får jag inte betygsätta det.

Jag har lyft frågan med ansvariga och de är villiga att låta mig undersöka möjligheter för andra former av examinationer. Det blir svårt självklart eftersom det är en fråga om både kostnader, resurser och säkerhet. Hur gör man exemplevis när någon överklagar muntlig tenta?

Jag skulle vara väldigt tacksam om ni kunde berätta hur ni hade önskat/önskar att tentamen ska utformas. Vad hade ni önskat få för stöd? Vet ni om det finns något universitet som arbetar aktivt med dessa frågor?

Våra studenter får ju naturligtvis stöd i sina studier, med extra tid vid tentamen, läshjälp, kurslitteratur som talbok m.m. men jag anser att vi borde ha en vision att utforma examinationer på så sätt att studenterna klarar det utan en massa hjälpmedel. Eller åtminstone att det borde finnas mera variation när det gäller tentamen.

Jag skulle verkligen vara tacksam om ni kan dela med er av era tankar och hjälpa mig att hjälpa andra. Tack!

Annons:
[Moa-]
2014-03-02 15:42
#1