Annons:
Etikettnpf-och-psykisk-sjukdom
Läst 6415 ggr
Naxxramas
2014-03-06 19:06

Bipolär + ADD?

Hejsan,

Jag är en tjej med bipolär 1 diagnos, men jag har länge misstänkt att jag har något annat också, eller rentav är feldiagnosticerad. För det första så har jag väldiga problem med trötthet och koncentrationssvårigheter, så har det väl egentligen varit sedan jag var liten men då sa man bara att jag var disträ, introvert, en dagdrömmare, blyg och så vidare… Ungefär på gymnasiet började jag på egen hand söka hjälp för min konstanta trötthet, men alla blodprov visade bra värden så det var inte mer med det. Nu med alla mediciner så blir jag ju ännu tröttare, speciellt antipsykotika tål jag inte, och litiumet gör mig som en seg bomulls-skalle. SSRI och SNRI triggas jag ofta igång på och blir hyperaktiv/manisk så dom ska jag undvika enligt läkaren. Hon har även satt någon vag "diagnos" kallad hypersomni på mig som jag är ganska tveksam till… Visst stämmer det mesta, sover oftast 11 timmar och är ändå trött jämt, men det känns liksom som en "bortförklaring" för att slippa lösa problemet.

Av en slump kom jag att läsa om ADD /(ADHD) och blev riktigt förvånad över hur mycket som stämde. Kanske någon av er som själva har ADD eller ADHD kan berätta om ni känner igen er?

-Som sagt, ändå sedan jag var liten har jag varit disträ, blyg, lättdistraherad, tystlåten… Trots att jag är ganska skarp intellektuellt känns det som om min hjärna är väldigt långsam - det tar liksom lååång tid för mig att svara på en fråga och tänka till… Jag har alltid trott att detta är en del utav min personlighet och eftersom jag haft ganska bra betyg ändå så har det aldrig uppmärksammats som något problem. Förutom hur ofta folk skämtar om att jag stirrar rakt ut i luften (medan jag tänker eller medan dom försöker få kontakt med mig). Jag hade en idiotisk gammal pojkvän som brukade skämta om att jag var efterbliven pga. detta så jag har ruggig ångest över just detta drag… 😞

-Jag har, och har alltid haft, dåligt minne, speciellt närminnet då jag knappt minns vad jag åt till frukost. Men jag har även svårt att koppla till exempel en välkänd röst till en person, eller namn på personer. Mina föräldrar brukade skämta om att jag var dement när jag var liten.

-Samtidigt så kan det ibland vara som att ha 7 radiokanaler igång samtidigt i huvudet och jag blir helt fysiskt utmattad av alla tankar, tvångstankar, intryck som sorteras!!! Ibland försöker jag att sluta tänka, men det går inte (i alla fall inte utan medicin). Min psykolog kallade detta för hypertänk vid något tillfälle.

-Jag är nästan alltid trött, trots att jag sover ca 11 timmar varje natt. Ibland efter en skogspromenad, 5 timmars jobb eller att ha varit social slocknar jag i soffan som om jag utfört värsta arbetspasset. 😴

-Samtidigt så får jag ibland impulstillfällen då jag har superfokus på en enda grej till 100%, typ att läsa om elektriska ålar och lära mig allt om dem (haha). När jag var liten var det läsning som gällde och jag kunde läsa i vilken stökig miljö som helst utan att bli störd eftersom var totalt uppslukad av boken.

-Som fortsättning på det förra: koncentrationssvårigheter! Visst, ibland har jag fokus men 80% av går åt till att stirra in i väggen pga. att jag har skitsvårt att ta tag i saker och göra det jag ska! Även svårt att läsa och skriva alltid FÖRUTOM när jag är i superfokus-läge!

Ursäkta för megalång text, om någon orkar kommentera så är ni en ängel! 😍

Annons:
Jebie
2014-03-06 23:44
#1

Jag har ADD och känner igen flera av de exempel du tar upp. Du får ta och kolla upp detta med någon läkare :-). Vissa saker som du lider av kan kanske höra samman mer med personlighet, uppväxt, depressivitet, biverkning av medicin? Svårt att veta var den ena diagnosen börjar och den andra slutar, men man kan ju ha både och. Läkaren som gav dig bipolär diagnos, vad säger denne om dina funderingar? Något måste ju ha lutat mer åt bipolär eftersom du just fick den diagnosen? Det är först efter att jag fick Concerta som jag insåg hur seg och trött jag varit hela livet, och hur mycket jag missat socialt pga jag inte klarat av att föra ett samtal då jag inte kunde fokusera på vad folk pratade om. Det var alltid som om ljudvolymen stängdes av efter 2 minuter och då zoomade jag ut…Jag måste pilla med något för att inte känna att jag domnar bort. Är stresskänslig, blir lätt nedstämd om jag känner att jag inte har koll, får blackout vid mkt frågor, tappar tråden i samtal om jag ej medicinerar, kan impulsivt vräka ur mig saker bara för att jag vill svara mkt snabbt fast utan att jag egentligen kan svaret, blir lätt jättearg och exploderar men som snabbt går över. Jag saknar den inre motor som kickar igång mig att driva aktiviteter. Kan egentligen bara funka om jag jobbar emot en deadline eller under tidspress. Jag kan påbörja saker men blir jag avbruten är det extremt svårt att fortsätta senare eftersom då finns inte lusten kvar. Om en aktivitet inte är rolig, stimulerande eller intressant så gör jag den inte. Det är de största problemen för mig. Har mkt svårt att prioritera det som är viktigt att göra framför det som är roligt, kan alltså fastna i något roligt fastän jag vet att jag har en tid att passa och bör göra mig i ordning och åka iväg. Hoppas du får gehör för dina funderingar av vården/läkare och kollat upp det hela. Lycka till!

Naxxramas
2014-03-09 09:35
#2

Hej Jebie!

Tack för ditt svar 👋

Ja det blir verkligen trixigt när man inte vet vad som är uppväxt, biverkningar av medicin och så vidare! Vad gäller läkaren, så har jag haft "stafett-läkare" alltså ny läkare två gånger om året sedan jag fick min diagnos för ca 5 år sedan, helt värdelöst eftersom alla har olika teorier och metoder (och medicinbyte vid varje ny läkare). 

Jo jag känner igen mig i allt du beskriver, speciellt att jag tappar tråden, inte "orkar" lyssna när folk pratar, och får blackout av för mycket frågor. Och jag blir också sjukt stressad över att jag "bör" svara snabbt på en fråga, och väldigt ofta fastnar mitt i meningar och måste liksom tänka över vad jag sagt och vad jag ska fortsätta säga..? 🤔 

Men jag fick faktiskt tag på min läkare i fredags och fick ett möte framöver så jag håller verkligen tummarna för att detta kanske kan vara orsaken till min trötthet och ofokus och att det finns hjälp att få. 😇

Jebie
2014-03-09 11:55
#3

Ja Gud vad frustrerande med olika läkare varje gång, man ska berätta sitt livs historia varje gång och glömmer av hälften eftersom man blir lite ställd/stressad :-(. Medicinbyte förstår jag nog att varje ny läkare gör eftersom du ju inte verkat svara på den medicin du fått å pga de symptom du beskrivit ovanför. Lite underligt ( att beroende på tid och pengar eller respekt för annan kollegas utlåtande kanske?) att de inte ser på själva diagnosen i sig och provar en NP-utredning, det verkar ju så vanligt då man läser lite på internet att bipolaritet och ADHD mfl följs åt? Ta med dig stödanteckningar till läkarbesöket, så att du inte tappar tråden då du ska berätta vad för problem du har som påverkar dig negativt i yrkesliv/studier och socialt, så att du verkligen får sagt det du tänkt! Lycka till

Naxxramas
2014-03-10 10:20
#4

Hej Jebie!

Ja det är trist med ständigt nya läkare, många blir ju lidande av det, vårdcentralerna har ju blivit väldigt kritiserade på sistone p.g.a att de skickat hem folk som varit sjuka m.m. 

Stödanteckningar var ett mycket bra råd, har faktiskt börjat använd mig av det ganska ofta nu vid viktiga telefonsamtal, möten m.m, hjälper som 17 för att inte tappa tråden. 🤓🙂

lokko
2014-03-23 22:41
#5

Det finns en hel del likheter mellan bipolär och ADHD. Dels hur vi fungerar med pendlandet från avstängd till fyperfokus, men det är inte ovanligt med dubbeldiagnoser. En form av mikrobipoläritet (typ 1)har börjat uppmärksammas, alltså med svängningar under kort tid -under samma dygn eller ett par dagar. Svängningar som är poära alltså de är beroende av varandra, en tid av upprymdhet följs alltid av en tid av nedstämdhet. 

JAg känner en del riktigt bipolära (2) och jag känner igen mycket av ders maniska tillstånd i min ADHD, att gå igång på något fullkomligt. Att hamna i ett rus av hyperfokus, ett slags kroppseget narkotika som man tyvärr har begränsad kontroll över.

Arbetsminne börjar ju alltmer lyftas fram  som en central del i ADHD-problematiken. 

Hyperfokus oxå såklart. Vad fan som triggar igång det är jag inte helt klar över. Det kan vara ett ämne som för tillfället attraherar mig, det kan vara deadline (när jag inte har någon som helst möjlighet att tänka på något annat än det som måste klart i morgon bitti annars går allt åt helvete, då brukar hjärnan funka underbart bra). Likheterna med autismdrag finns onekligen, jag är övertygad om att man med tiden alltmer kommer koppla ihop dessa tre NPF. Jag hörde nyligen att man börjat med adhdmediciner för vissa former av autism med gott resultat, inte otänkbart att man kommer finna liknade positiva effekter  för bipoläritet.

Svårighet med att titta folk i ögonen är klassiskt, inget som nämns i DSM, men alla jag känner som har ADHD eller haft en relation med dessa berättar samma sak. Samma för mig, vet inte exakt varför, dels för att jag alltid flackar med blicken, dvs hålla kvar den fokuserat, då är det bättre at titta fjärran, det är lättare att faktuskt lyssna på vad folk säger när man slipper hålla all min fokus på att klara av att  "hålla blicken fast och stadig och titta på den som talar…", sen kanske lite autismdrag (enl ovan…) det är obekvämt att titta andrta rakt i ögonen, lite för intimt lixom. Ett hemligt tips här - ett sätt att på 3 sekunder sätta en ADHD-diagnos: en person som flackar med blicken utan att verka nervös har sannolikt ADHD…

Trötthet. ADHD och bikupehuvud, oförmåga till fokus, koncentration hör intimt samman. Koncentration skulle kunna beskrivas som förmågan att stänga ute alla andra intryck förutom det som man vill fokusera sig på. Hos ADHD är denna förmåga begränsad. För mig ar det lixom som att alla intryck rusar in i hjärnan med samma kraft som det jag faktiskt vill fokusera mig på. Alla intryck, ljud, doft, taktilt, alla andra jävla tankar, syn, känslor allt. Detta innebär att man kognitivt måste sortera bort dessa, man måste hela tiden aktivt sortera ut det som är aktuellt, inget i din uppmärksamhet sker automatiskt. Klart som fan man blir trött då, om man hela tiden aktivt måste sortera intrycken att aldrig få sinnesro (sinnesro i ordagrann betydelse).

Jag är inte så insatt i bipolaritet, men har du ettan så är det ju inte frågan en släng av adhdbipolaritet.  Om du faktiskt även har en ADHD (vilket jag röstar på) i botten så kanske det även påverkar vad som är optimala medicin för bipolaritet. Oavsett se fasen till att få påbörja en utredning om ADHD, det du berättar kan säkert till viss del vara kopplat till det bipolära, men låt inte läkarna komma undan med det. Du bör oavsett få göra en utredning för att kunna utesluta ADHD. Det ju inte helt ologiskt att om du har båda så förvärrar de varandra, ADHD-problematik gör ju inte det lättare direkt att tackla det som bipolär 1 medför. Så orka kämpa för din rätt att få en utredning, ge inte upp. Utnyttja människor i din närhet som stöd för att hålla upp energin i kampen.

Lev väl.

feecee
2018-05-30 12:15
#6

Hej. Nu är ju denna tråd lastgammal men när jag läser texten är det som att du beskriver mig.

Jag är bipolär 2 och de drag du nämner, trötthet, koncentration m.m är helt och hållet jag.

Jag har haft min diagnos och nu ska jag utredas för ADD. Jag har alltid trott att ADD var motsvarigheten till ADHD (sinnesslö och bakåt). Men iom att jag aldrig har varit utåtagerande och jämt har ett flipperspel i huvudet har jag haft svårt att förhålla mig till ADD.

På fredag ska jag få börja med Voxra, undertiden som utredningen pågår.

Om du fortfarande efter alla år finns med i detta forum så är jag jättenyfiken på hur allt gått.

Annons:
Upp till toppen
Annons: