Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
Läkemedel & Behandlingar

RITALIN!

2014-03-08 14:22 #0 av: milla76

Hej! Jag fick diagnosen ADHD i vuxen ålder, för ca 2 år sedan,  jag förstår inte varför jag inte fick diagnos ADD i stället, för jag är bara trött, trött!! Orkar ingenting. Helt förlamande trött. Det verkar som de mer tycker att jag har det på insidan, i stället för att vara typ hyper så är jag nervös och orolig på insidan?

Jag har också misstänkt bipolär sjukdom, läs misstänkt. Jag fick därför börja med stämningsstabiliserande medicin.

Nu var jag hos min läkare igår och jag sa till henne att jag kan inte leva längre med den här tröttheten, jag måste göra något åt det, då menar jag ta livet av mig. Det tar på mitt psyke, jag blir nere, deprimerad av att inte orka göra någonting, bara sova.

Hon tyckte då jag skulle prova en centralstimulerande och se om det påverkar min energi/om jag blir piggare, om jag har ADHD då ska jag väl bli lugn och lite trött av dem? Varför ger hon mig dem när jag behöver energi?
Det blev då Ritalin. Började med 10mg igår, jag upplevde att jag blev lite manisk, eller jag vet inte vad jag ska kalla det, glad, pratglad, kände mig inte trött men jag kände mig darrig.
Idag tog jag en igen på morgonen och efter ett tag kände jag samma, kände mig glad och och lite speedad nästan och darrig.
Nu ca 6 timmar efter börjar jag gäspa och känner mig trött, skulle kunna lägga mig och sova.


Kan någon förklara detta för mig, har jag adhd när jag reagerar så här. Ska jag alltid vara darrig när jag äter dem, hur ska det då blir om jag ökar upp?




Anmäl
2014-03-08 14:49 #1 av: Mr Adventurer

Hej Milla76!


Jag är under utredning nu, men har börjat "självmedicinering" med Ritalin för att det tar sådan tid för "läkarhjulen att rulla färdigt".


Jag upplevde, från början, samma sak som du, men jag tycker nu att det lugnat ner sig.


Jag tror det kan ha att göra med om du tar medicinen på tom mage eller om du precis ätit.


Hör gärna av dig så får jag höra hur det går!

Anmäl
2014-03-08 18:04 #2 av: Zaphix

Finns ens den kliniska diagnosen ADD?

Jag trodde det i DSM-IV är samma som ADHD, fast med sifferkoden som betyder underrubriken "utan hyperaktivitet".

Alltså att du fått diagnosen ADHD i journalen, fast du har det i den formen utan hyperaktivitet.

I så fall så ska ritalin öka din energinivå, medan den för oss som har ADHD med hyperaktivitet "lugnar ned oss".

Anmäl
2014-03-08 19:25 #3 av: milla76

Mr Adventurer  Tack för svar 

Intressant att höra att du kände samma i början, kanske är så att kroppen reagerar då det är ett nytt ämne!

Hur känns det för dig nu, hjälper de dig? mot? hur tar du dem?

Jag har som svårast på morgonen, det har alltid varit så för mig så länge jag kan minnas, när jag var yngre och skulle gå till skolan så gick jag in till min mamma och la mig jämte henne och nästan grät och sa jag orkar inte. Det känns som jag ska dö när klockan ringer så jag behöver typ ställa klockan en timma innan jag ska gå upp och ta tabletten då, alltså på fastande mage.


Anmäl
2014-03-08 19:29 #4 av: milla76

Zaphix

Tack för sitt svar med!

Aha då är jag med gällande ADHD och ADD, alltså med andra ord ADHD med eller utan hyperaktivitet!

Tack för din förklaring det var så jag misstänkte

Känner ni igen det jag beskriver om att känna sig lite euforisk, eller det är väl jag som känner så för att jag inte är hyperaktiv



Anmäl
2014-03-08 23:15 #5 av: Zaphix

Nä, känner mig aldrig euforisk. Eller iaf aldrig pga. medicinen.

Blir mest bara mer fokuserad, lugnare, mindre impulsiv och får ett lite bättre filter för omgivningen. Påverkar inte mitt humör eller känlsoliv..

Anmäl
2014-03-09 09:00 #6 av: Naxxramas

Hej Milla76!

Jag är bipolär typ 1, men misstänker även att jag har AD(H)D p.g.a. bland annat att jag, som du, är nästan konstant trött och har väldigt svårt med att fokusera på saker och ting. Jag har aldrig tagit ritalin, men blir så som du beskriver dig litegrann väldigt lätt manisk eller hypoman utav SSRI och SNRI, alltså antidepressiva läkemedel. Fast då blir jag inte trött igen efter några timmar, utan oftast bara mer och mer speedad tills jag inte kan sova längre (och får allmänt konstiga projekt för mig, blir supersocial, är vaken hela nätterna och bakar bullar osv.) och det går oftast några veckor tills jag "kraschar" av mig själv in i en depression (eftersom hjärnan inte orkar gå på högvarv längre) eller får läggas in och ta massa lugnande för att komma ner igen. 

Sedan finns det ju både dom som är maniska i ett halvår, och dom som svänger upp och ner flera gånger om dagen (ultra rapid cycling), eller blandepisoder då man är deprimerad men manisk på samma gång... (du kan ju alltid registrera dig på http://bipolar.forum24.se om du vill läsa mer om bipolär sjukdom).

Av många mediciner så får man ju insättningsbesvär som går över efter ett tag, så förhoppningsvis behöver du inte oroa sig, men om det håller i sig längre eller att det blir värre så tycker jag att du ska höra av dig till din läkare. Lycka till med medicinen Vinkar

Anmäl
2014-03-09 22:57 #7 av: Lexie82

TS: Det är inte ovanligt att bli "darrig" som du beskriver det, men berätta för din läkare hur det känns. Det kan hända att en annan sorts medicin fungerar bättre för dig.

Anmäl
2014-03-10 09:57 #8 av: milla76

Zaphix 

"Nä, känner mig aldrig euforisk. Eller iaf aldrig pga. medicinen.Blir mest bara mer fokuserad, lugnare, mindre impulsiv och får ett lite bättre filter för omgivningen. Påverkar inte mitt humör eller känsloliv"


men är det för att du har ADHD då? Att du annars är speedad?

Anmäl
2014-03-11 10:52 #9 av: FlexAleks

Förlåt om  jag kanske uppprepar något som någon annan har sagt.

Det tar alltid tid att vänja sig vid nya mediciner, särskilt de som påverkar psyket. Sen så vad jag vet brukar inte ritalin sitta i jättemånga timmar. 4 är max för mig, och för dig 6. Det beror också på dosen man tar, och många tar påfyll vid lunch ungefär. 

Du upplever att du är speedad och känner dig manisk, det gjorde jag också och kan vara ett tecken på underliggande bipolärtyp 2 som förekommer oftare hos de med ADHD/ADD, eller är bara ett insättningssymptom. Prata med din läkare om det så rätt justeringar kan göras. 

Trötthet på morgonen och svårt att ta sig upp är nog svårt för måååånga med adhd/add, även ett symptom på depression. Jag brukar ha min ritalin så nära sängen som möjligt då det är lättare att ta sig upp med löftet om att ritalinet snart "väcker" mig.

De flesta mediciner har biverkningar, man får väga för och nackdelar... munntorrhet, aptitförändringar, mani/speedad (är det bättre än att vara trött?), mot förbättrad koncentration, känsloreglering mm. 

Anmäl
2014-03-11 15:00 #10 av: Zaphix

#8: Nja.. Tror inte att eurofori är kopplat till min hyperaktivitet. Är ju inte direkt så jag är euroforisk utan medicin. Så nä, tror inte att min hyperaktivitet har med saken att göra att jag inte blir euroforisk av ritalin.

Anmäl
2014-03-11 16:04 #11 av: Mr Adventurer

Hej igen Milla76

I de fall jag fått tag på 40 mg depottabletter går jag genom hela arbetsdagen, med mer fokus och med mindre rastlöshetskänsla.

Jag sover dessutom bättre och känner mig mer utvilad efter sömnen.

Jag har aldrig känt något "rus" eller liknande utan endast lite skakighet i början.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.