Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 2765 ggr
gunillapower
2014-03-11 17:04

ljudkänslig.

Hej jag äter Concerta (för min ADD) 36+36 mg. Den fungerar bra.men jag är så himla ljudkänslig. Blir galen sv ljud som stör. T.ex köksfläkten, nån som knäpper med en penna eller om nån pratar samtidigt som t.ex tvn är på. Kan detta bli bättre med en högre dos eller kan det inte avhjälpas med medicin? Någon som vet?:)

Annons:
fluffymind
2014-03-12 10:17
#1

Inte säkert det hjälper med högre dos. Min (ringa) erfarenhet är att Concerta inte hjälper mot allt. Man får vara glad över de förbättringar som faktiskt inträffar. Somliga drag är kanske heller inte med automatik kopplade till diagnosen, det finns ju "friska" människor som är ljudkänsliga också. Som ADD-filur undrar jag själv ofta över vad som är mitt funktionshinder och vad som är min personlighet. Consertan ger mig högre grad av närvaro och bättre förmåga att hålla en tanke också i tråkiga ämnen, men jag är fortfarande lat, dum och arbetsovillig :-/

gunillapower
2014-03-12 15:39
#2

Ja dedär med deagnos/personlighet funderar jag mycket på. Fick deagnosen för knappt ett år sedan och håller på att urskilja hur jag kan jobba med vad

KittyBean
2014-03-14 12:16
#3

Jag är också väldigt ljudkänslig och jag uppfattar inte att Concerta hjälper något med det alls. Jag försöker leva med det bara, vilket inte är lätt när man bor vid en vältrafikerad väg med tung trafik och har ett luftsystem i huset som väsnas.

gunillapower
2014-03-14 12:50
#4

Ne vet inte vad jag ska göra. Har 3 barn och känner mig så fruktansvärd när jag blir arg o skriker när dom knäpper med en penna eller trummar på benen eller vad dom nu gör. Dom vet varför jag reagerar som jag gör. Men vill inte att det ska behöva vara så. Har du kommit på något som underlättar?

[milla76]
2014-03-14 13:09
#5

Som sagts innan, ljudkänslig kan man ju vara utan att det behöver bero på en diagnos, jag kan bli tokig ibland när mina barn är för högljuda men det blir min man med!

I perioder, när jag mått väldigt dåligt har jag känt mig väldigt ljuskänslig på det sättet att jag blir irriterad, min mamma har också varit sådan och min syster,, om någon käkar chips  som ett exempel och det knastrar så där, då  har det typ känts som att jag ska sprängas inuti tex. Min mamma blev jätte irriterad på mig för ljud

[LillStoraJag]
2014-03-15 02:29
#6

Jag har inget av era diagnoser men jag är enormt ljudkänslig och efter 10 år med problemet  så har jag lärt mig att mycket handlade om min depression och framförallt för att jag är enormt stresskänslig. Ljud som jag inte skapar själv kan stressa upp mig så jag blir tokig. 

För 10 år sedan när min yngsta var nyfödd så fick dom två äldsta barnen bo hos sin pappa under ett halvår pga att jag var ett monster mot dom då jag inte ens klarade av att en boll rullades över golvet. Så illa var det. Med terapi och förståelse om vad som sker med mig så hanterar vi det mycket bättre. Familjen gör sitt bästa med att inte utsätta mig för onödiga ljud och jag gör mitt bästa med att stå ut med dom som kommer. Men fixar jag dom inte så säger jag förlåt för att jag inte fixar detta just nu men kan du/ni sluta? Och det fungerar mycket bättre nu.

Allt började med att mitt liv rasade ihop och jag satt och kollade på tv med ljudet avstängt så jag har gått framåt med det hela. Nu väntar vi alla på att min son ska utredas för han har en del svårigheter i skolan så därav ramlade jag in just här idag för att kolla på likheter som min son har.

Annons:
gunillapower
2014-03-15 07:31
#7

Va skönt att hitta något som som underlättar lite. Jag är oxå väldigt stresskänslig men jag har inte riktigt kommit fram till hur hela jag hänger ihop. Tror att mycket av min känslighet har med koncentration att göra. När något/någon stör min konsentration blir jag stressad. Och då kommer ångesten som ett brev på posten och jag vill krypa ur skinnet

[LillStoraJag]
2014-03-15 13:22
#8

Ja det med koncentrationen kan mycket väl vara en av anledningarna då jag själv har svårt med koncentartionen sedan jag blev sjuk.

gunillapower
2014-03-15 14:23
#9

Hur har du gjort för att komma från att se på tv med ljudet avstängt till där du är idag? Har det blivit bättre av sig själv eller har du jobbat med det ? Iså fall hur har du gåttctill väga?

[LillStoraJag]
2014-03-15 16:39
#10

Det blev bättre av sig själv. Men jag har ju gått i terapi i 10 år och jobbat en massa med mig själv både när det gäller stress och ilska. Jag bar på så mycket inom mig och hade en del att bearbeta så allt är liksom inbakat i varandra i terapin.

Men det bästa att prata med dom man har omkring sig och berätta vad man har problem med. Och säga att blir man arg så är egentligen inte felet hos personen som gör ljudet utan att problemet är hos dig och att du kan inte hjälpa det men att du jobbar på det. Att så länge man erkänner för sig själv att man har problemmet med att skälla på alla som gör dessa ljud så tror jag man kan lösa det. Det var tufft ibörjan jag var hemsk mot mina barn som knappt vågade röra sig men när jag väl insåg att det var jag som hade problemet så blev det bättre för jag kunde skälla först sa förlåt sedan men med tiden så säger jag förlåt först och förklarar sedan att jag behöver hjälp med att få det tyst, att jag inte klarar av det ljudet just då.

Upp till toppen
Annons: