Annons:
Etikettekonomi
Läst 8573 ggr
Svartkatt
3/16/14, 7:45 PM

ADHD och rättigheter?

Under 2013 fick jag min ADHD-diagnos, och även en ångest och depressionsdiagnos som än så länge är outredd. Jag går i skolan just nu och har fått aktivitetsersättning vid förlängd skolgång. Har haft kontakt med psykiatrin som har gett mig rådet att försöka söka aktivitetsersättning vid nedsatt arbetsförmåga nu när jag slutar skolan. 

Kommer (förhoppningsvis) inom kort att få starta en aspergerutredning. Står i kö till massa arbetsterapeuter och psykologer med mera, för att få hjälp med min ADHD. Det kommande året kommer att bli en salig röra. Känner att jag inte skulle orka med att fokusera på ett arbete samtidigt som jag gör en utredning. Plus att jag har det väldigt jobbigt med min ADHD, märks av tydligt dagligen… Ska dessutom flytta så fort jag har gått ur skolan nu i vår, vilket jag förhoppningsvis lyckas med.

I alla fall, skickade in ansökan om aktivitetsersättning vid nedsatt arbetsförmåga, fixade läkarutlåtande och var på möte med min handläggare på FK. Nu kom det ett brev idag från FK, där det står att dom överväger att avslå min ansökan för att det tydligen inte finns något bevis på att min arbetsförmåga är nedsatt. ( Men hallå? allt står ju på pappren om min diagnos och på pappren från FKs utredning?! )

Berättade för min handläggare på FK att jag knappast kommer att klara av att utreda eventuell diagnos och samtidigt jobba. Stressnivån är löjligt låg och jag får fruktansvärd ångest bara av att tänka på framtiden. Ska jag dessutom fixa att jobba samtidigt så kommer mina anhöriga med all säkerhet att få lösa ut mig på psyket.

Tappar mängder med hår, har daglig ångest, svårt att sova och att vakna, tidsuppfattningen är lika med noll och därför kommer jag nästan alltid försent. Ont i magen mest hela tiden, plus att jag får feber när det blir för mycket. Min mens har varit sen flera gånger de perioder som jag har varit mycket stressad. Jag kan ju lova att det inte blir bättre av att krångla med FK.

I alla fall, nu vill jag veta vad jag kan göra åt min situation. Vart ska jag vända mig om jag får avslag från FK? 

Vet att det här blev otroligt långt, krångligt och sådär.. Men puss till de som orkar läsa. Hjärta

Annons:
Zaphix
3/16/14, 8:39 PM
#1

ADHD i sig ger inte rätt till aktivitetsersättning. Utan det är väl snarare ditt övriga mående som spelar in.

Min rekommendation är att du tar ett kreafttag och försöker arbeta efter skolan, verkligen försöker. Klarar du inte av det, sök då aktivitetsersättning igen och då kan du iaf bevisa att du försökt jobba.

Som det ser ut nu så tänker väl FK att du ju inte vet om du kan jobba eller inte, eftersom du inte försökt.

Jag har haft aktivitetsersättning i åtta år sammanlagt, men de två sista har jag haft det vilande då jag pluggar.

Jag försökte jobba, men det gick inte. Försökte även en massa annat som praktik, studier och dagverksamhet under den tid jag var sjukskriven.

Sjukskrivning är stigmatiserande, det är viktigt att veta. Väldigt stigmatiserande.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Svartkatt
3/16/14, 8:57 PM
#2

Jag vill ju jobba, jag vill ha en egen inkomst och så vidare. Men jag är nästan garanterat säker på att jag inte fixar att utredas och jobba samtidigt. Efter varje utredningstillfälle sist jag utreddes så var jag helt slut efter mötena, sov ett par dygn i sträck efter detta. 

Samma sak händer om det blir för mycket i skolan, fixar inte att hålla städat hemma och plugga samtidigt.. För efter skolan har jag inte ork med någonting.

Ska på möte nu framöver med AF och FK, där jag kommer att få info om eventuellt lönebidrag med mera. Får se vad dom har att säga där.

Jag vet bara inte vart jag ska ta vägen snart, kan inte leva utan pengar och jag fixar inte allt krångel som blir..

Svartkatt
3/16/14, 9:01 PM
#3

Och ja, jag vet att jag blir sjukligt orolig av alla små förändringar som sker i min vardag..

Zaphix
3/16/14, 9:26 PM
#4

Fast grejen är ju också att du har lättare att få aktivitetsersättning om du åtminstone har provat jobba innan. Är väl det de vill at du ska antar jag.

Testa iaf, vad har du att förlora på det?

Går det inte så går det ju inte, och då kan du åtminstone vara stolt över att du försökt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Svartkatt
3/16/14, 9:33 PM
#5

Vad jag har att förlora på det? Hela min psykiska hälsa, just nu i alla fall. 

Har kämpat som ett djur för att fixa skolan. Klarade aldrig av gymnasiet, så jag går på fhs och läser in betygen. Har väl inte varit någon strålande lätt väg, direkt..

Klart att jag skulle ha provat att jobba om situationen inte hade varit som den är nu. 

Jag får väl se vad de har att säga på AF och på psykiatrin.

tarotlasse
3/17/14, 2:38 PM
#6

Hej ja du Försäkringskassan i ett nötskal.

Där den ena handläggaren inte vet vad den andra gör och att få det godkänt är beroende på vilken handläggare man får och dennes  personliga åsikt. Tyvärr.

När jag sökte Handikappsersättning fick jag avslag med motiveringen att mitt hjälpbehov var för litet. Jag har 6 st diagnoserade funktions hinder.  

När jag blev sjukskriven så sa en annan handläggare att mitt hjälpbehov var för stort för att vara sjukskriven.

Utan man hänvisade mig till att söka sjukersättning istället.

Vilket är det som gäller för oss som är äldre en 29 år och inte kan få aktivitetsstöd.

Så helt olika bedömningar av olika handläggare på samma läkare utlåtande.  

En fråga från mig var det ett psykolog utlåtande du skickade med vid din ansökan?

När jag sökte handikappsersättning så fick jag nej av handläggaren på grund av att jag skickat ett psykolog utlåtande och resultatet av ADHD utredningen. 

Men den handläggaren ringde upp mig och talade om att de inte godkänner ett psykolog utlåtande utan att FK kräver ett läkare utlåtande.

Så jag fick gå till min läkare som fick skriva samma utlåtande som psykologen och då blev handläggaren nöjd.

ca 75% av alla avslag FK gör beror på felaktigt ifyllda läkare utlåtande. Informerade FK oss när jag var med Attention på ett informations möte förra veckan.  Om vad FK kan ge oss med ADHD för hjälp och stöd.

Lasse

Annons:
Zaphix
3/17/14, 9:35 PM
#7

#5: Okej. Men jag tror iaf att det är vad FK vill, men kan du inte så kan du ju inte såklart.

#6: Det sista sa en läkare till mig, så han och jag ägnade 1,5 timmar åt att fixa läkarintyget. En nyexad ung läkare som var noggrann och ville att allt skulle bli rätt, önskar det fanns fler som honom.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Svartkatt
3/24/14, 8:25 PM
#8

#6 Har skickat in utlåtande från både psykolog och läkare, men det verkar bli avslag så som det ser ut nu..

Var på möte med AF&FK idag. Gick väl sådär kan man väl säga. Hade en önskan om att få hjälp att pröva o arbeta hos min mamma som har en garnaffär, men det gick tydligen inte. 

Försökte få fram vad jag skulle leva på, de hänvisade lite nonchalant till ungdomsgarantin som jag kommer att få först efter 90 dagar som arbetslös. För att få pengar under den tiden så skulle jag vända mig till soc, där kommer jag inte att få några pengar eftersom att jag har sparade pengar.. Dessa pengar är dessutom placerade så att de kan bli lite kluriga att få lös om jag skulle behöva dom. 

Så, nu förväntas jag att leva på 0 kr in i månaden, göra en AS utredning, gå på möten med AF&FK, strunta att ta min Concerta eftersom att jag inte längre har råd med den utgiften, samt att överleva. Jag tror att jag ger upp!

Upp till toppen
Annons: