Annons:
Etiketttips-goda-råd
Läst 1738 ggr
tarotlasse
2014-03-24 14:12

Nu är jag så trött på AF.

Har nu varit arbetslös till och från i snart 6 år och är nu på ett fas 3 projekt.

Redan från början var det så viktigt med läkarintyg mm.

För mina funktionshinder men det tog 3 år innan jag efter mycket tjat fick prata med en arbetsterapeut.

Det tog 5 år innan jag fick en rehab handläggare för ett år sedan så fick jag ett muntligt löfte om en OSA anställning och skulle göra en arbetsförmågeutredning som måste göras innan OSA.

Det har fortfarande inte gjorts efter ett år sedan beslutet togs.

I dag var jag och pratade med ytterligare en ny handläggare och deras arbetspsykolog.  

Fick höra om byråkratiska hinder om moment 22 och om FK ansvar och att man tidigare gjort fel i ärendet.

Jag är så fruktansvärt  trött och ledsen på Arbetsförmedlingen och Försäkringskassans handläggare och deras byråkrati.

När det gäller vården så kan man göra en anmälan till patientnämnden om man är missnöjd.

Men var vänder man sig när man är missnöjd  med Arbetsförmedlingen och Försäkringskassans  insatser ?

Lasse

Annons:
Imasy
2014-03-24 14:26
#1

Om du ska anmäla arb.förm. så är det troligen JO du ska vända dig till.

Trist när de inblandade instanserna inte ens har koll på sina egna regler.

zatanica
2014-03-24 23:42
#2

Vet så väl hur frustrerande det är. Haft problem sedan studenten 2002 med dem. Jobbat lite och pluggat till och från under den tiden. Men saknar likt Dif någon man kan klaga hos, de är experter på att skjuta upp saker, glömma och inte ha koll på vad de säger och gör.

mosterli
2014-03-25 08:55
#3

Ja herregud - förstår dig - de är helt hopplösa… jag kollade upp det där häromdagen men gällande socialtjänsten. OM du anser att du blivit diskriminerad PGA. ditt handikapp så är det DO. Vill man anmäla/ klaga på att AF inte sköter sitt jobb vänder man sig först & främst till chefen på just det AF man tillhör. Man kan även göra en klagoanmälan på deras webbplats. Jag skulle föreslå att du först kontaktar ditt personliga ombud i din kommun- de hjälper dig föra din talan i kontakt med olika myndigheter - det är alltid svårt att vara ensam mot makten… Vem det är i din kommun hittar du på kommunens hemsid. De är självklart inte knutna till kommunen utan helt fristående. Jag har en vän som använt personligt ombud & det har funkat hur bra som helst- innan lyssnade ingen & han bara bollades runt. Hoppas du fått lite konkreta tips & råd här- lycka till - håller tummarna.. PS. Du vet att AF är en myndighet & har skyldighet att svara på dina mail inom 72 timmar? DS.

tarotlasse
2014-03-25 11:24
#4

#3

Har dom skyldighet att svara på mail det var intressant att veta.

Varken jag eller min boendestödjare eller socialtjänsten har fått svar på våra mail.

De första skickade vi i oktober månad och är fortfarande obesvarade samma med telefon ingen som ringt upp efter intalade medelande från varken mig eller från socialtjänsten.

I går fick jag reda på att  grav ADHD inte betraktas som ett funktionshinder hos AF utan som ett inlärningsproblem enligt AFs regler.

Däremot så mina sömnproblem räknar man som ett psykiskt funktionshinder.

Eftersom det enligt AF bara går att ha ett funktionshinder och en sifferkombination i deras system.

Så fick jag i går godkänna att man ändrade min diagnos från grav  ADHD till psykiskt funktions hinder.

När det gällde min arbetsförmågeutredning fick jag reda på att den ska göras innan man går in i Fas3 och att man inte gör den på Fas3are.

Utan arbetsförmågeutredningen så kan det inte erbjuda en OSA.

Så handläggaren sa att det var byråkrati och tidigare fel som begåtts som gjorde att jag hamnat i ett moment 22   

Så AF hänvisade i stället till FK och socialtjänsten.

Så det beslut som fattades för ett år sedan gäller inte längre och jag står åter på ruta 0 Igen.

Lasse

Upp till toppen
Annons: