Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 931 ggr
Röran
3/30/14, 11:04 PM

Det här med att gå i affärer?

Jag tänkte höra om någon annan här känner igen detta.
Jag går ofta i samma affärer då jag gillar att veta vart saker och ting finns, att liksom förstå mig på "systemet".
Man kan väl säga att det tar tid och mycket energi för mig att anpassa mig i nya situationer.

Idag var jag inne i en av dessa affärer och upptäckte att dom hade flyttat den sektion som jag letade efter. Redan då började jag känna mig lite smått obstinat. När jag sedan hittade sektionen så blev jag  förtvivlad över att jag inte kunde förstå mig på hur sakerna var uppdelade.

Det resulterade i att jag bara irrade runt förtvivlat och försökte titta på skyltarna - men var för uppe i varv för att koppla vad som stod på dom. Samdigt som jag mest kände för att lägga mig ner på golvet och skrika att jag inte fattar ett piss.

Jag har aldrig tänkt på det så mycket som jag gjorde idag, men har insett att det är just därför jag ofta håller mig till butiker i vilka jag kan hitta.
Många skulle kanske bli förbannade över att behöva irra runt, men jag blir ofta väldigt provocerad, lätt panikslagen och hjärnan helt väck när jag inte kan se någon logik i sånt som jag inte har kontroll över. 

Är det någon som känner igen sig?
Jag har påbörjat utredning (främst för ADHD utan hyper) och tänker att det kanske är viktigt att ta upp såna här saker. Samtidigt är det så svårt eftersom man inte riktigt vet hur andra människor brukar tänka. Jag menar.. många tycker ju att det är jobbigt att gå i affärer.

Annons:
Oliviahack
3/30/14, 11:09 PM
#1

Har själv ADD men anser inte att jag har det problemet :) Ska tilläggas att jag har en "mild" grad men har jobbat mycket med mig själv sen jag fick min diagnos 2010. Men något annat som jag har märkt är att om jag letar efter något som jag vet hur det ser ut så kan jag bli smått galen när jag inte ser det för jag kollar fram och tillbaka hela tiden :)

Tjeja
3/30/14, 11:14 PM
#2

Jag känner igen mig..

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Disturbed-Angel
3/30/14, 11:16 PM
#3

Jag känner igen mig i det där. Men själv tror jag att det beror på att jag får väldigt mycket ångest i sociala situationer. Jag planerar precis allt i förväg så att jag ska kunna ta alla varor snabbt och därmed också komma ifrån den hemska situationen. 
Är det då så att saker har flyttats om känner jag direkt paniken komma samtidigt som jag kan känna ilskan bubbla inom mig över hur "dum den där skitaffären är som flyttar på alla saker hela tiden"

Jag har svårt för när saker inte blir som jag tänkt. Jag tror att jag har svårt för omställningen.

Tjeja
3/30/14, 11:20 PM
#4

Varför måste de  ö h t hålla på och möblera om i affärer hela tiden???

Vilka kunder uppskattar det egentligen? 

Ok att det behövs renoveras emellanåt för att allt blir slitet. Menoftast tycker jag det handlar om helt andra saker än nödvändigheter.

Det ska vara trendigt på något vis känns det som, och istället bara stör det allt!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Oliviahack
3/30/14, 11:20 PM
#5

Svårt med omställning har jag med, men mest när det gäller planer som jag har med sambon. Om han helt plötsligt får för sig att göra något annat än vad jag har tänkt kan jag bli skogstokig.

Röran
3/30/14, 11:24 PM
#6

#1
Tack för ditt svar!
Skönt att höra att du inte har haft problem med just den biten, för det kan bli så sjukt drygt och energikrävande :)

Det här med affären beror nog mycket på att jag gillar att ha saker på ett visst sätt, att ha kontroll och veta vad jag ska göra.
Det kan likväl bero på ett ganska stort kontrollbehov, vilket jag har insett att jag har.

Får jag bara fråga av ren nyfikenhet.. har du klarat dig utan mediciner?

Annons:
Imasy
3/30/14, 11:26 PM
#7

Mig veterligen har jag ingen diagnos öht, men jag gillar inte när man möblerar om på butikerna. Att handla mat är bland det tråkigaste jag vet, och jag vill bara in och *chop-chop* ner med grejorna i korgen och springa ut till bilen snarast möjligt.

Därför är det väldigt bekvämt när man hittar på butikerna och ta en snabb lov och kasta ner grejorna i farten. Därför blev det total förvirring när min Willys-butik möblerade om, till ett enligt mig helt ologiskt system.

Varor som "hör ihop", t.ex. mjöl, bakpulver, socker etc blev helt plötsligt utspritt över hela butiken och det var ingen rim eller reson på något alls.

Röran
3/30/14, 11:37 PM
#8

Oj det blev många svar!

#3
Ja, då kan jag tänka mig att det blir ännu mer drygt. Typiskt att saker ska avvika från ens planer när det där med planer är en så viktig strategi.
Åh, vad jag känner igen det där med att ha svårt att ställa om, jag är precis likadan och undviker gärna sammanhang där jag blir tvungen att anpassa mig, speciellt eftersom det tar sån tid.
Något som jag måste börja jobba på sakta men säkert.

#4
Eller hur! Varför ändra på ett system som fungerar?!

Tack och lov så brukar mina stammis-affärer låta saker vara som vanligt.

Röran
3/30/14, 11:45 PM
#9

#7
Åh ja, det det där med grejerna utspridda, det är nog fan det värsta!
De borde då fan låta kunderna vara med och planera butiken!

Jag var inne i en sån där rörig butik tidigare idag, där allt är utplacerat lite hej vilt och helt utan logik eller röd tråd. Fast då var det ändå ganska OK , för jag visste redan att den affären var så och jag var förberedd på vad jag gav mig in på.

Imasy
3/31/14, 12:42 AM
#10

#9

Ja och då ska du veta att min sambo, han vägrar jag att handla med. Han ska gå och glutta ner i diskarna och fundera på varendaste liten vara, oavsett om han ska ha nåt eller ej, ungefär som en själv skulle göra om man släpptes lös på Ikea med obegränsat konto.

Men man står där och liksom bara skriker ÄR DU INTE KLAR NÅGON J****A GÅNG?! inombords och han pillar navelludd och läser innehållsförteckningen på en ost han inte ens tycker om. Så näe, vi handlar inte mycket tillsammans 😃

Oliviahack
3/31/14, 1:05 AM
#11

Jag har ätit ytterst lite av det jag har fått. Fick först stattera men blev dålig av den o spydde till och med. Bytte till Concerta men glömde hela tiden av att jag skulle ta den. Så jag har inte ätit på ett och ett halvt år! Klarar mig super utan :) Kontrollbehovet har släppt en del för mig men den visar sig mer vissa dagar.

Röran
3/31/14, 1:11 AM
#12

#10 Haha! Åh, det låter ju onekligen som en frustrerande kombo på handlingsäventyr ;P Jag är nog en blandning av er båda (+matgalen) och ja det kan ju uppstå konflikter inombords ibland, så jag kan ju bara tänka mig! Ibland tar det två timmar för mig att handla "bara toapapper".. och såklart kommer jag ut med hela butiken i slutändan. Man borde fan inte få gå i matbutik själv vissa dagar :)

Hayabusa_
3/31/14, 1:43 AM
#13

Hahahaha uräkta men jag älskar din tråd!!

Jag käner igen mig och främst i det stora matvaruhus jag i stort sett alltid handlar i. Små handla kan jag göra var som helst, en just storhandla. Jag vet var allt finns och jag tror som #3 beskrier lite med det sociala. Har man eller haft såna fobier så vill man ju att det ska gå snabbt och smidigt.

Nu är det lugnt för min del på den fronten idag då jag mår hyfsatt. men ett annat problem uppstår… Min bättre hälft kan skriva kilometerlånga listor åt mig och hajja det här huller om buller!!! Jag skriver listor efter hur butiken ser ut. Alltså frukt & grönt chark osv så man börjar handla direkt och går i ål i kassan! Visst impulshandlas det på vägen. Men jag tycker detta är logiskt:)

Annons:
mosterli
3/31/14, 10:39 AM
#14

Hej Röran!!! Vilken otroligt bra beskrivning på shoppinghelvetet- Exakt så där är det :) Hatar att gå & handla men tycket att det blir helt fel om någon annan gör det åt en… Dom köper aldrig det man sagt & bestämt utan något annat… Det är ännu värre …. Håller mig till de butiker jag känner till eller handlar på nätet… Det här är jag i ett nötskal : "Det resulterade i att jag bara irrade runt förtvivlat och försökte titta på skyltarna - men var för uppe i varv för att koppla vad som stod på dom. Samdigt som jag mest kände för att lägga mig ner på golvet och skrika" Hahajaha :)

Liz85
4/1/14, 10:25 PM
#15

Har ingen diagnos alls och brukar vanligtvis gilla att gå i affärer men om en butik möblerar om när man har lite bråttom och får springa runt och leta efter saker då kan det bli lite irriterat även här. Dock på senaste besöket på Coop forum där de tydligen bygger om rätt rejält hade bokavdelningen flyttat in och pocketböcker låg plötsligt granne med löken, som det för övrigt tog ett tag att hitta. Det enda som då dök upp i huvudet var denna tanke: "Och vad gör böckerna HÄR? Det är ju helsnurrigt och korkat, de platsar inte alls bland grönsakerna…"

För övrigt var det mesta flyttat på så jag hade problem att hitta det mest. Visst, rätt förvirrande och något irriterande men samtidigt är jag den typen som har rätt lätt att slå bort irritationsmomentet och bara inse att "då var det dags att lära om då…"

Maddis76
4/2/14, 6:59 PM
#16

Hej! Känner absolut igen mig!😊 Har svårt med förändringar när det gäller det mesta…😕 Har adhd…

Upp till toppen
Annons: