Annons:
Etikettförskola-skola-jobb-praktik
Läst 2824 ggr
Kajsami
4/1/14, 9:41 PM

Stimmig arbetsmiljö och ADHD

Ni här som har ADHD, hur klarar ni av stimmiga arbetsmiljöer?

Har jobbat första dagen idag på ett nytt jobb jag skall ha i några månader och det jobbigaste momentet under en arbetsdag på en arbetsplats med flera anställda brukar vara rasterna. Där är det stimmigt när alla tar rast samtidigt och man brukar bli ganska trött efter sin rast. Då brukar det vara skönt att få gå tillbaka till sitt eget skrivbord och i lugn och ro få koppla av med sina arbetsuppgifter. 

På det här jobbet är det istället ur askan in i elden. Mitt rum som jag delar med en annan ligger precis vid en ytterdörr där både personal och gäster springer fram och tillbaka hela dagarna. Så hela dagarna i ända slamras det i ytterdörren och det pratas högt i korridoren. Jag blir helt slut! 

Det känns ju lite pinsamt att be om ett annat rum, man vill ju inte vara besvärlig. Men vad skall man göra? Jag orkar ju inte med att ha det stimmigt både på rasterna och i mitt arbetsrum. Och jag vill inte gärna gå ut med min diagnos heller, det är något jag generellt undviker. :-(

Annons:
Humi
4/1/14, 9:50 PM
#1

Antar att arbetsgivaren inte vet om att du har ADHD. Prova med ljuddämpande öronproppar :) 

Annars kan du alltid gå till din chef och tala om att du har det men vill inte att resten ska veta om det och där ifrån begära en flytt.

Lakeside
4/2/14, 10:23 AM
#2

Jag arbetade på ett jobb med ett stort öppet kontorslandskap och jag satt mitt i. När jag började där hade jag inte en tanke på att jag kan ha ADHD och trodde inte det skulle bli ngt problem.

Det hela slutade med att jag mådde jätte dåligt på mitt jobb bl.a. pga. min arbetsmiljö som ständigt var kaos. Hade jag varit du skulle jag diskuterat med chefen huruvida det finns möjlighet att sitta någonstans där det är tyst. Efter ett tag kan det vara förödande.

lokko
4/2/14, 8:26 PM
#3

Räcker det inte med att säga att du är ljudkänslig och beskriva på vilket sätt det påverkar dig? Du måste ju inte dra upp ADHDn i första läget, tyvärr är et ofta klokt att vara diskret i början av ett nytt jobb med sin ADHD, det är fortfarande ofta stigmatiserande.

Men testa föst som ovan med öronproppar, kanske lurar med musik - egen musik är ju ngt annat än yttre stim.

Eller  bli den där surtanten och rusa ut i korridoren då och då och skrik HÅLL KÄFTEN!!! så alla blir livrädda, det brukar funka för mig, i allafall på nya arbetsplatser

Lev väl.

Lakeside
4/3/14, 8:32 PM
#4

#3 har rätt. Försök med andra medel först och berätta för chefen sedan om du känner förtroende. Alla måste ju inte veta att du har ADHD :)

Zaphix
4/4/14, 6:36 PM
#5

Jag befinner mig i en rätt stimmig skolmiljö, när jag ska fokusera har jag alltid musik i hörlurarna, annars fungerar det inte.

Men jag kan jobba på rätt bra samtidigt som jag är social och pratar, men beror på hur fokuserad jag behöver vara.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Praefatio
4/4/14, 9:01 PM
#6

Jag klarar av stimmiga miljöer så länge jag kör på, men får betala oerhört hårt för det sedan. Är egentligen jättejättekänslig för alla intryck, men kan hyperfokusera under press. Har jobbat på restaurang och tog många långa, hårda och stressiga pass men lyckades hålla huvudet på skaft… ända tills jag satte mig ner, eller gick ut för att slänga sopor, eller på något vis fick en sekund att andas en stund i en tyst miljö. Då gick precis all luft ur mig, hyperfokus försvann och jag kunde segna ihop. Efter en kväll på restaurangen behövde jag ofta sova 16 timmar. Och tillslut gick jag in i väggen, såklart.

Sedan praktiserade jag deltid i en liten butik, lågt tempo och behaglig miljö. Hade alltid något att göra men var aldrig stressad, och det var tyst och skönt. Det var en väldig skillnad. Där fick jag energi snarare än gjorde av med den.

Annons:
Upp till toppen
Annons: