Annons:
Etikettadhd-add
Läst 14723 ggr
boredtodeath
4/4/14, 11:30 AM

De sju typerna av AD(H)D

Jag hittade en ganska bra och intressant artikel på en amerikansk sajt (additudemag.com) om olika typer av AD(H)D. Jag tar inte ställning till om informationen i artikeln är "sann" eller inte, tyckte bara att det var intressant och ville dela med mig. Jag har översatt den till svenska och ni får försöka ha överseende om det blir några konstigheter vad gäller den medicinska terminologin. Där det står "Anm." har jag anmärkt mest för min egen skull. Eftersom jag själv väntar på utredning sysselsätter jag mig med att ta reda på så mycket som möjligt eftersom min läkare inte verkar ha nån särskild koll. Ska diskutera detta med henne.

Hoppas ni har nytta av den 🙂

_________________________________________________________

De sju typerna av ADD – och deras behandling.

En ADHD – expert anser att det finns många typer av AD(H)D. Han förklarar dem här och ger förslag på behandling och sätt att hantera dem.

Daniel G. Amen, Med Dr, psykiater.

En behandling passar inte alla.

Som grundare av sex Amen – kliniker använder jag multidisciplinära verktyg för att diagnosticera och behandla störningar i hjärnan och samexisterande tillstånd. Jag har använt SPECT hjärnskanning i över tjugo år tillsammans med andra diagnostiska verktyg för att utveckla individuella behandlingsplaner för varje enskild patient. Jag upptäckte tidigt, genom SPECT att ADD inte bara är en enda typ av störning.

Min ADD är inte din ADD.

ADD, ångest, depression, bipolär sjukdom, autism och andra störningar är inte enkla eller entydiga tillstånd. De har alla ett flertal typer. ADD påverkar många områden i hjärnan – prefrontala cortex och lillhjärnan fram för allt – men också främre cingulate, tinningloberna, basala ganglian och det limbiska systemet. De sju ADD – typerna jag har studerat handlar om tre signalsubstanser – dopamin, serotonin och GABA.

Klassisk ADD.

Den här typen är den enklaste att upptäcka. De primära symptomen är ouppmärksamhet, distraherbarhet, hyperaktivitet, impulsivitet och svårigheter att organisera sig. Hjärnskanning avslöjar normal aktivitet i vila men förminskad aktivitet under utförandet av uppgifter som kräver koncentration, speciellt i prefrontala cortex.  Individer med den här typen av ADD har ett förminskat blodflöde i prefrontala cortex, lillhjärnan och basala ganglian, av vilka den sist nämnda hjälper till att producera dopamin.

Att behandla klassisk ADD.

Målet är att öka nivån av dopamin som bidrar till förmågan att fokusera. Jag gör det med antingen centralstimulantia – Ritalin, Adderall (Anm. Finns i USA. I Sverige Metamina.), Vyvanse (Anm. Finns i USA. I Sverige Elvanse), Concerta – eller stimulerande tillskott som rosenrot, grönt te, ginseng och aminosyran L – tyrosin. Fysisk aktivitet hjälper också till att öka halten av dopamin och det gör också tillskottet fiskolja som har höga halter av EPA och DHA.

OuppmärksamhetsADD.

Den här typen, tillsammans med klassisk ADD har beskrivits i The Diagnostic and Statistical Manual (DSM) sedan 1980. Den här typen utmärks av låg aktivitet i prefrontala cortex och låga dopaminnivåer. Symptomen är dålig och kortvarig koncentrationsförmåga, distraherbarhet, svårigheter att organisera sig och förhalning (du skjuter upp det mesta du måste göra till sedan och då blir det aldrig gjort). Individer med den här typen är inte hyperaktiva eller impulsiva. De kan vara introverta och dagdrömmare. Flickor har den här typen lika mycket som, om inte mer, än pojkar.

Att behandla ouppmärksamhetsADD.

Den här typen svarar vanligtvis bra på behandling. Det är ofta möjligt att förändra en persons liv om individen får adekvat sådan. Målet är att öka dopaminnivåerna i hjärnan. Jag använder tillskott som  L – tyrosin som är en av byggklossarna till dopamin. Ta på fastande mage för bäst effekt. Jag skriver ofta ut centralstimulantia som Adderall, Vyvanse och Concerta. Jag sätter också patienterna på en högprotein – lågkolhydratdiet och fysisk aktivitet.

Överfokuserad ADD.

Patienter med den här typen har alla klassiska ADD – symptom plus stora svårigheter med att byta fokus från en sak till en annan. De fastnar i negativa tankemönster eller beteenden. I hjärnan finns en brist på serotonin och dopamin. Vid hjärnskanning är det tydligt att det finns en överaktivitet i ett område som heter främre cingulate gyrus, som är hjärnans växelspak. Överaktiviteten gör det svårt att gå från tanke till en annan tanke, från uppgift till en annan uppgift och att vara flexibel.

Att behandla överfokuserad ADD.

Målet är att höja serotonin – och dopminnivåerna. Behandling kan vara komplicerad. Individer med den här typen blir mer ängsliga och ångestfyllda av centralstimulantia. Jag använder främst tillskott såsom aminosyran L – tryptofan, aminosyran 5 – HTP, saffran och vitamin B8. Om tillskotten inte hjälper till att minska symptomen skriver jag ut Efexor, Pristiq eller Cymbalta. Högproteinkost ska undvikas för patienter med denna typ – den kan göra dem elaka. Neurofeedback är också ett bra verktyg.

TinninglobsADD.

Den här typen har alla klassiska ADD symptom men också symptom från tinningloben. Tinningloben som finns strax under tinningen är inblandad funktionerna minne, inlärning, humör och bearbetningen av visuella intryck. Individer med den här typen har svårigheter med inlärning, minne och har beteendeproblem såsom ”kort stubin”, aggression och mild paranoia. På hjärnskanningar ser man abnormaliteter i den här delen och förminskad aktivitet i prefrontala cortex.

Att behandla tinninglobsADD.

Jag använder aminosyran GABA för att lugna överaktiviteten i hjärnan. Att ta Magnesium hjälper för att mota ängslighet och irritabilitet. Antiepileptika förskrivs ofta för att uppnå stabilitet i humöret. För inlärnings – och minnesproblem använder jag Gingko eller Vinpocetine.

Limbisk ADD.

Den här typen ser ut som en kombination av dystymi (Anm. Låggradig och långvarig depression) och kronisk ledsenhet tillsammans med ADD. Symptomen är låg energinivå, nyckfullhet, starka känslor av hjälplöshet och skuld samt kroniskt dålig självkänsla. Det är inte depression. Den här typen orsakas av överaktivitet i den limbiska delen av hjärnan (centret för humörkontroll) och förminskad aktivitet i prefrontala cortex (både i vila och vid aktiviteter som kräver koncentration).

Att behandla limbisk ADD.

De tillskott som fungerar bäst är aminosyran DL – phenylalaline (DLPA), L – tyrosin och SAMe (s-adenosyl-methionine). Wellbutrin (Anm. Voxra i Sverige) är min favoritmedicin för den här typen. Forskare tror att den fungerar genom att höja dopminnivåerna. Imipramine är ett annat alternativ. Träning, fiskolja och rätt diet hjälper personer med limbisk ADD att hantera symptomen.

EldringsADD.

Patienter med den här typen har inte någon underaktivitet i prefrontala cortex som personer med klassisk och ouppmärksam ADD har. Hela hjärnan hos dessa patienter är överaktiv. Jag kallar det ADD +. Symptomen inkluderar överkänslighet mot ljud, ljus, beröring och de har perioder av elakt, oberäkneligt beteende. De pratar snabbt, är ängsliga och räddhågsna. På hjärnskanningar ser det ut som en ring av hyperaktivitet i hjärnan.

Att behandla eldringsADD.

Enbart centralstimulantia kan göra symptomen värre. Jag börjar med en eliminationsdiet om jag misstänker att det finns någon matallergi. Jag boostar GABA och serotonin med tillskott och medicin. Om det är nödvändigt skriver jag ut GABA, aminosyran 5 – HTP och L – tyrosin. Om jag behöver skriva ut medicin börjar jag med antiepileptika. Blodtrycksmedicinerna Guanfacine (Anm. Intuniv i Sverige) och Clonidine (Anm. Klonidin i Sverige) kan vara bra för att dämpa överaktiviteten.

ÄngslighetsADD.

Personer med den här typen har alla typiska ADD – symptom. De är ängsliga, spända, har fysiska stressymptom som huvudvärk och magont. De tror alltid att det absolut värsta ska hända och blir ”förlamade” i situationer som framkallar ångest, speciellt om de vet eller tror att de blir bedömda. På hjärnskanningar finns en överaktivitet i basala ganglia, stora strukturer djupt inne hjärnan som hjälper till vid produktionen av dopamin. Den här typen står i motsats till de andra typerna av ADD då det är låg aktivitet i det här området.

Att behandla ängslighetsADD.

Målet är att främja avslappning och att höja nivåerna av GABA och dopamin. Att enbart medicinera med centralstimulantia gör patienterna mer ångestfyllda. Först använder jag ”lugnande” tillskott som aminosyran L – teanine, Relora, Magnesium och helig basilika (Thaibasilika). Beroende på patienten skriver jag ut det tricykliska antidepressiva preparatet Imipramine eller Desimpramin för att få ner ångestnivån. Neurofeedback fungerar också, främst för att lugna prefrontala cortex.

Källa: www.additudemag.com/slideshow/61/slide-1.html

Annons:
Line333
4/4/14, 10:41 PM
#1

Vilken superintressant information! Tack!

Upp till toppen
Annons: