Annons:
Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 1941 ggr
Otherstuff
4/5/14, 4:12 AM

Utredning för Asperger

Jag har för ett tag sedan sökt hjälp hos en psyk-klinik då jag mått väldigt dåligt över väldigt lång tid och har fått problem som resultat av detta då min sambo håller på och tröttnar på att jag aldrig tar tag i det och överväger att lämna mig och jag får det svårare och svårare på jobbet och får färre och färre timmar då jag kommer sliten och nedstämd till jobbet hela tiden.
Efter några bedömnings-samtal har jag erbjudits att skickas på remiss till utredning för Asperger och jag har fått till på måndag på mig innan jag måste bestämma mig och jag känner mig lite orolig inför en ev diagnos.

Jag känner en viss oro då jag upplever det som en "populär diagnos" just nu, och då tänker jag väl att dom kanske ger mig en diagnos som inte stämmer men så sitter jag ändå med den "stämpeln".

Men så tänker jag att tänk om det är så att jag faktiskt har Asperger, och då börjar jag fundera över hur mycket hjälpt det är att ha den diagnosen, hur ser rehabilitering/behandling ut? vilken hjälp får man egentligen? 

Men för att vara helt ärlig så vet jag inte så mycket om Asperger förutom att psykologen förklarade det som "autism-light" mer eller mindre, men så undrar hur tar sig Asperger i uttryck för er, på vilket sätt påverkar det en osv.

blev ett rörigt inlägg, men jag hoppas folk kan svara på några av mina många funderingar.

Annons:
VildaVittra
4/5/14, 4:18 AM
#1

Jag ska också utredas och de symtom jag på rak arm vet att jag har är en extremt hög känslighet för lögner, hatar ögonkontakt och snöar in i ämnen jag blir intresserad av.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

cc33314
4/5/14, 11:57 PM
#2

Jag har asperger's syndrom och jag är väldigt ojämn, jag är sjukt bra på vissa saker och totalt inkompetent på andra, jag är irriterande ojämn enligt min omgivning…

cc33314
4/6/14, 12:01 AM
#3

Asperger är kortfattat sociala svårigheter, motoriska svårigheter, att man är ojämn, att man är jättebra på vissa saker och usel på andra, känslighet för stress stökiga miljöer skarpt ljus och ljud samt hög intelligens, väldigt extrema specialförmågor som är abnormt bra, savantegenskaper och fotografiskt minne i många fall och hög logisk förmåga i kombination med en väldigt låg känslighet för grupptryck, gör som man själv vill oavsett vad andra tycker.

Honestyisdead
4/6/14, 12:35 AM
#4

Mina största problem är att jag verkligen inte klarar av stress, är väldigt ljud och ljuskänslig,  kan inte hantera förändring och oväntade saker samt att några timmar bland folk gör att jag måste sova några timmar för att bli människa igen. Alla ljud, intryck och den ständiga koncentrationen som krävs är väldigt utmattande.

Honestyisdead
4/6/14, 12:41 AM
#5

3 Aspergare behöver bara ligga i normalnivån. Hög intelligens är inte ett diagnoskriterie.inte heller extrema specialförmågor är ett kriterie. Däremot är det inte ovanligt med specialintressen.

Savante ska inre blandas in i AS då de inte stämmer.  Ytterst få personer påjorden är savanter.

_Fisken
4/6/14, 6:52 PM
#6

I vårt fall var det inte nån rehab eller behandling. Kanske andra vet mer. Min dotter fick hjälpmedel i form av planerare, handi, visualiseringar etc. Sen var det utbildning av oss som föräldrar och lärare. Man kommer långt på att veta av svagheter och styrkor. I och med det så skapar man sig rutiner i livet som gör det lättare. Fullt drägligt skulle jag vilja påstå i vårt fall. Sen kan det kanske variera från fall till fall.

Annons:
Otherstuff
4/10/14, 3:22 AM
#7

Jag tackade ja till att bli skickad på utredning, tänker att det känns som det finns mycket som jag känner igen mig i, men hon sa att det kommer dröja minst 3 månader men iom att det kommer då landa mitt i semesterperioden så borde jag snarare räkna med 5-6 månaders väntetid.
får man verkligen låta en person vänta så länge, går inte det under vårdgarantin?

oavsett så ska jag få möta en läkare om ca en månad för att kolla på ev. anti-depressiv medicin att ta fram tills utredningen börjar.

tack för folks input, jag hoppas det här leder till något vettigt så jag inte kastar bort ett halvår på att bara vänta, för blir det inte bättre väldigt snart så har jag snart vare sig jobb eller någon familj…

VildaVittra
4/10/14, 6:34 AM
#8

#7 Här i  Uppsala är det ett års väntetid.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Rumpstek]
4/10/14, 8:50 AM
#9

#8 Det kan bli längre väntetid iofs.

PappaPuttePutin
6/8/14, 9:05 AM
#10

Jag fick vänta i 2,5 år och själva utredningen tog ca 2,5 månad,4 timmar i veckan..det verkar som att det kan variera var man bor.Efter utredningen blev jag erbjuden en uppföljningsperiod på 1 år som jag håller på med nu och den är bra kan jag säga.Det är kontakter med arbetsterapeut,kurator,sjuksköterska,läkare osv..som följer upp.Utredningen för mig var intressant då jag har en son på 20 som fick diagnosen AS/ADD…för mig blev det AS/ADHD..idag är jag 61 och har jobbat hela livet i stort sett och det har funkat(kanske inte helt ibland)

Wide Awake Dreamer
6/8/14, 12:46 PM
#11

För 1½ år sedan skickade min vårdcentral remiss till psykiatrin för att utreda mig för ADHD och eventuellt Autismspektrum-störning (om jag förstod rätt). Men psyk skickade tillbaka remissen och sade att de hade lagt alla sådana utredningar på is på obestämd framtid. Snacka om frustrerande! Någon gång nu i december sade min kontakt på vårdcentralen att psyk skulle försöka hitta någon lösning på problemet. Men inget har hänt ännu. Ibland undrar jag om de glömt bort mig helt och hållet…

Upp till toppen
Annons: