Annons:
Etikettadhd-add
Läst 4554 ggr
[melowi]
2014-04-09 15:15

Hantera aggressionsproblem?

Fan får psykbryt snart! Är så arg så det finns inte, men som vanligt vet jag inte varför. Började när min fästman bad mig att vänta gå ut med min hund av en egentligen bra anledning. Hur som helst så väntade vi en timma att gå ut. När vi väl var ute gick vi en bit, kände att jag började bli riktigt förbannad, så bestämde mig för att skynda mig hem igen med hunden. När jag kommer in började det som vanligt med att jag slog mig själv, skrek till, blev ledsen och kastade datorn i soffan så skärmen lossnade. 
Vafan gör man för att lugna ner sig själv? Helt jävla omöjligt känns det som!!! 

Går utredning för add/adhd och nej hunden lider inte av mina problem

Annons:
Honestyisdead
2014-04-09 15:20
#1

Vad blev du arg över?

[melowi]
2014-04-09 15:21
#2

#1 Vet inte, men antar att det var för att jag var tvungen att vänta 1h att gå ut med hunden och sen när vi väl kommer ut är det kallt och blåser

Sjöstjärna
2014-04-09 15:22
#3

Har du provat en kombination av motion och meditation? Fast inte samtidigt, även om det kan vara meditativt att motionera också.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[melowi]
2014-04-09 15:24
#4

#3 Tack för tipset! Vad menas med motironer?

Sjöstjärna
2014-04-09 15:31
#5

Sorry, tanken var snabbare än fingrarna. Har ändrat det till "motionera" nu. 😉

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[melowi]
2014-04-09 15:34
#6

#5 Okej, ingen fara 🙂
Blir så less på mig själv bara. Vill mer än allt gå ut med min hund nu, men är rädd att jag ska börja bli arg igen. Verkligen otroligt svårt att hantera när jag blir det, kan sluta upp med att jag skriker ute på gatan eller bara storlipar.. Så nu har jag dåligt samvete x 1000..

Annons:
Sjöstjärna
2014-04-09 15:37
#7

Bara en tanke, om du när du känner att ilskan börjar krypa på dig tar jycken i ett stadigt grepp och börjar springa istället för att gå. Gärna så fort ni båda orkar och så länge ni orkar. Så länge att du blir riktigt trött. Vad tror du skulle hända då?

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[melowi]
2014-04-09 15:42
#8

#7 Då hade nog ilskan släppt snabbare, brukar vara skönt att springa. Men saken är den att min hund just nu är väldigt ovan den miljö vi är i så vi tränar mest på att hon ska kunna känna sig säker. Springa med henne på trottoaren nu är helt omöjligt, för ovan. Men kan gå ner till parken sen och testa springa lite 🙂

Sjöstjärna
2014-04-09 15:45
#9

Kanske kan du försöka förlägga promenaderna till parken eller stråk med färre människor. För hundar som är lite nervösa eller osäkra är det ofta positivt att röra sig snabbare, då har de inte tid att fundera så mycket och de frigör mer stress. Så löpningen kan bli bra för er båda. 🙂

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[melowi]
2014-04-09 15:47
#10

#9 Precis! Parken blir nog bra och lugnast, händer saker överallt så 🤪

Honestyisdead
2014-04-09 16:02
#11

Du skriver att hunden inte lider av dina problem. Men nog blir den påverkad om den inte får den runda den behöver när du tar dig hem igen pga ilskan. Och nog påverkas den av dina skrik, att du slår dig, kastar saker och ditt gråt.

Det är svårt att göra en osäker hund trygg när man är instabil själv. Talar av erfarenhet tyvärr. 

Går du på samtal i väntan på utredning? 

Det finns känslohanteringsgrupper.

[melowi]
2014-04-09 16:08
#12

#11 Diskuterar inte min hund, blir bara förbannad. Ja jag pratar i samtal

Honestyisdead
2014-04-09 16:11
#13

12 Fråga om affektgrupper. Det är viktigt att du får hjälp med dina känslor så fort som möjligt.

Att du blir förbannad vid diskussioner om din hund är ganska naturligt när man har svårt med känslohantering. Tror det kan vara lite dåligt samvete. Gudarna ska veta hur jag mådde i min sämsta period.

Annons:
[melowi]
2014-04-09 16:24
#14

raderat

[melowi]
2014-04-09 16:26
#15

raderat

Honestyisdead
2014-04-09 16:32
#16

Som sagt, fråga om affektgrupper.

Lakeside
2014-04-09 18:10
#17

Acceptera att du är arg och var arg, låt känslan sedan bara passera. Det var en som en som sa till mig en gång att vi bara kan känna känslor som dyker upp i 45s sen är det vi som håller kvar dem. Sen om det är 100% sant vet jag inte men jag brukar låta mig själv bli arg om det är min sambo som är med. Han vet att det går över lika snabbt som det kommer :)

LisenM
2014-04-10 08:38
#18

Hej! Jag funderade lite på att du skrev att du e under utredning för adhd/add!!?? Eller ?? Jag har!!! ADHD, haft, å har väl djävulska utbrott å humörsvängningar! MEN, efter att jag började med medicin så har jag blivit mycket lugnare! Bara en tanke om att de kanske har med ADHD att göra!!?? Och det finns hjälp!!!

[melowi]
2014-04-10 21:31
#19

#17 Det har du nog rätt i, tack! 🙂

#18 Precis, går utredning (eller börjar helt om ca 6 månader eller något) för add/adhd. Dom misstänker ADD
Helt ärligt önskar jag att jag så småningom får en medicin som hjälper. Fick dock antidepressiva utskrivna av en läkare för min depression, men det var efter 5min jag berättat om mitt mående + att han inte hade mycket att berätta, fick inte ens höra vad läkemedlet hette. Så honom litar jag inte på, så ska prata med någon på ungdomspsykiatrin istället osv. 
Vet inte ens varför jag skrev det haha.. 
Men hur som hoppas jag att jag kommer få börja med någon medicin som är bra, då samtal inte hjälper. 
Har även utvecklat någon form av självskadebeteende osv. 

Känner som tur är att jag får riktigt bra stöd från alla kontakter jag har.
Men dock kommer dom här utbrotten väldigt ofta så jag blir arg för ingenting, riktigt jobbigt och kan vara ganska svårt ibland att bli lugn. 

Har medicinen hjälpt dig och går du i samtal? 🙂

LisenM
2014-04-11 10:25
#20

Hej igen! Jag går inte på samtal men är ju inne i psykiatrin så allt e mer möjligt! Innan hade jag utbrott och ja, också lite självskadebeteende kan man väl säga, blev så arg att det slutade ofta med att jag skadade mig själv…, typ! Hjälpen, äter Concerta för ADHD, och visst, tyckte väl att allt verkade så konstigt, att man kan bli arg, humörsvängningar som vänder på 5 min, svårt att sova, ångest, dålig självkänsla, allt, av bara !! ADHD!?!! Men efter att ha kommit upp i rätt dos blev nog livet helt annorlunda faktiskt! Jag kan göra en sak i taget, köra bil utan att vara skitförbannad, inte vända i humöret på några s, känner lixom ett lugn jag aldrig känt innan! Jätte konstigt, men faktiskt härligt! Topparna i livet är borta! Visst, jag kan bli arg, ledsen, känna ångest, peka finger åt andra bilister , men inte jämt å inte ofta! Jag hoppas du kommer få din utredning å att du kommer få det lugnet som jag tror alla "normala" människor känner å har! Finns iaf här om du undrar nåt eller så!!! Skriv gärna hur det går!!!

Annons:
LaraInSane
2014-04-14 20:53
#21

(Shit! Min tfn låste sig inte! Har jag råkat komma åt anmäl-knappen så var det helt utan mening! Sorry i massor!! Mat och stressa av huvudet nu när medicinen har gått ur :( FÖRLÅT!!! Mvh LaraInSane)

tarotlasse
2014-04-16 00:32
#22

Har man problem med impulstyrning som är ett av problemen när man har ADHD.

Att man helt enkelt gör en handling innan man tänker efter först.

Kan vara allt från att följa en bruksanvisning till känsloutbrott.

Jag har enligt testerna stora svårigheter med impulsstyrning vilket kan ställa till stora problem i min vardag.

Det kan göra riktigt  ont att stoppa ner fingret i kastrullen för att känna om det är tillräckligt varmt eller att man använder hammaren på porslinshällen är först  när man gör det eller efter man gjort det som tankarna kommer att det går ju inte att göra så.  

Men det är ytterst sällsynt jag får vredes utbrott på det viset du beskriver,

Så problem med impulsivitet kan vara så individuellt från person till person.

Men jag har personer i min närhet som reagerar på det sättet och har fått diagnosen grav explosiv ADHD.

Det som har hjälpt oss är olika KBT behandlingar  och att lära oss att förebygga och att hantera dessa situationer på olika sätt.

Jag gick nu senast på en KBT behandling Tillämpad avslappning som var mycket effektiv för min egen del plus att jag har lättare att styra  mina impulser efter jag började medicinera med Concerta.

Har man explosiv ADHD så innebär det enorma problem med b.la vredes utbrott och våldsamheter.

Det är inte då så lämpligt att då skälla på sitt skolkande barn som står och skär bröd. Barnet mår inte så bra när den sedan knivskurit den personen den älskar mest här på jorden.

Så även de närstående, lärare mm behöver hjälp för att hantera och förebygga sådana vredesutbrott.

Det har blivit många tårar polisingripande mm innan vårt barn fick rätt medicinering centralstimulerande medicin plus att lära känna sig själv och hantera dessa situationer.

I början satte vården in lugnande medicinering och problemen blev värre då ökade man de lugnande medicinerna och problemen blev katastrofala och slutade med ett l LVU och låst avd på psyket 11 år gammal.

Vissa där hjälper den lugnande medicinen och andra reagerar precis tvärtemot på lugnande medicinering.

Även om vi har samma diagnos så det är väldigt individuellt och ngt som får testas fram innan man vet vilket.

I vårt barns fall som tydligen var extremt så flög man hit experter från STHLM, GBG och Hamburg de  ville  först avgifta barnet från lugnande läkemedel och sedan börja medicinera med kokain vid vredesutbrotten eftersom kokain har en omedelbar verkan.

En ytterst ovanlig  och sällsynt åtgärd här i Sverige.

Men så beslutade man att prova med Ritalin och Concerta innan man tog till så drastiska åtgärder som kokain.

Det var som att vända ett nattsvart helvete till strålande solsken över en natt när Ritalin och Concerta sattes in.

Det har inte varit några extrema vredesutbrott inte ett enda polisingripande sedan de satte in centralstimulerande medicin.

Ilska och arg kan personen fortfarande bli ibland precis som alla andra men på ett helt annat vis och det är både hanterbart för personen själv och för omgivningen.

Men även som tidigare nämnts är motion och även att träna kampsport rekommenderas av BUP.

 i kampsporten där tränar man både kondition och impuls kontroll.

Men som sagt vad så otroligt individuellt från person till person oavsett diagnosens namn eller om man inte har en diagnos.

Lasse

tarotlasse
2014-04-16 01:26
#23

Har man problem med impulstyrning som är ett av problemen när man har ADHD.

Att man helt enkelt gör en handling innan man tänker efter först.

Kan vara allt från att följa en bruksanvisning till känsloutbrott.

Jag har enligt testerna stora svårigheter med impulsstyrning vilket kan ställa till stora problem i min vardag.

Men det är ytterst sällsynt jag får vredes utbrott på det viset du beskriver,

Så problem med impulsivitet kan vara så individuellt från person till person.

Men jag har personer i min närhet som reagerar på det sättet och har fått diagnosen svår explosiv ADHD.

Det som har hjälpt oss är olika KBT behandlingar att lära sig att förebygga och att hantera dessa situationer på olika sätt.

Jag gick nu senast på en KBT behandling Tillämpad avslappning som var mycket effektiv för min egen del plus att jag har lättare att styra  mina impulser efter jag började medicinera med Concerta.

Har man explosiv ADHD så innebär det enorma problem med b.la vredes utbrott och våldsamheter.

Det är inte då så lämpligt att då skälla på sitt skolkande barn som står och skär bröd. Barnet mår inte så bra när den sedan knivskurit den personen den älskar mest här på jorden.

Så även de närstående, lärare mm behöver hjälp för att hantera och förebygga sådana vredesutbrott.

Det har blivit många tårar polisingripande mm innan vårt barn fick rätt medicinering centralstimulerande medicin plus att lära känna sig själv och hantera dessa situationer.

I början satte vården in lugnande medicinering och problemen blev värre då ökade man de lugnande medicinerna och problemen blev katastrofala och slutade med låst avd 11 år gammal.

Vissa där hjälper den lugnande medicinen och andra reagerar precis tvärtemot på lugnande medicinering.

Även om de har samma diagnos så det är väldigt individuellt och ngt som får testas fram innan man vet vilket.

Då med expertvård så ville man först avgifta barnet från lugnande läkemedel och sedan medicinera med kokain vid vredesutbrotten eftersom kokain har en omedelbar verkan.

Men så beslutade man att prova med Ritalin och Concerta innan man tog till så drastiska åtgärder som kokain.

Det var som att vända ett nattsvart helvete till strålande solsken över en natt när Ritalin och Concerta sattes in.

Det har inte varit några extrema vredesutbrott inte ett enda polisingripande sedan de satte in centralstimulerande medicin.

Ilska och arg kan personen fortfarande bli ibland precis som alla andra men på ett helt annat vis och både hanterbart för personen själv och för omgivningen.

Men även som tidigare nämnts är motion och även att träna kampsport rekommenderas. Där man både tränar kondition och impuls kontroll.

Men som sagt vad så otroligt individuellt från person till person oavsett diagnosens namn eller om man inte har en diagnos.

Lasse

tarotlasse
2014-04-16 01:31
#24

Har man problem med impulstyrning som är ett av problemen när man har ADHD.

Att man helt enkelt gör en handling innan man tänker efter först.

Kan vara allt från att följa en bruksanvisning till känsloutbrott.

Jag har enligt testerna stora svårigheter med impulsstyrning vilket kan ställa till stora problem i min vardag.

Men det är ytterst sällsynt jag får vredes utbrott på det viset du beskriver,

Så problem med impulsivitet kan vara så individuellt från person till person.

Men jag har personer i min närhet som reagerar på det sättet och har fått diagnosen svår explosiv ADHD.

Det som har hjälpt oss är olika KBT behandlingar att lära sig att förebygga och att hantera dessa situationer på olika sätt.

Jag gick nu senast på en KBT behandling Tillämpad avslappning som var mycket effektiv för min egen del plus att jag har lättare att styra  mina impulser efter jag började medicinera med Concerta.

Har man explosiv ADHD så innebär det enorma problem med b.la vredes utbrott och våldsamheter.

Det är inte då så lämpligt att då skälla på sitt skolkande barn som står och skär bröd. Barnet mår inte så bra när den sedan knivskurit den personen den älskar mest här på jorden.

Så även de närstående, lärare mm behöver hjälp för att hantera och förebygga sådana vredesutbrott.

Det har blivit många tårar polisingripande mm innan vårt barn fick rätt medicinering centralstimulerande medicin plus att lära känna sig själv och hantera dessa situationer.

I början satte vården in lugnande medicinering och problemen blev värre då ökade man de lugnande medicinerna och problemen blev katastrofala och slutade med låst avd 11 år gammal.

Vissa där hjälper den lugnande medicinen och andra reagerar precis tvärtemot på lugnande medicinering.

Även om de har samma diagnos så det är väldigt individuellt och ngt som får testas fram innan man vet vilket.

Då med expertvård så ville man först avgifta barnet från lugnande läkemedel och sedan medicinera med kokain vid vredesutbrotten eftersom kokain har en omedelbar verkan.

Men så beslutade man att prova med Ritalin och Concerta innan man tog till så drastiska åtgärder som kokain.

Det var som att vända ett nattsvart helvete till strålande solsken över en natt när Ritalin och Concerta sattes in.

Det har inte varit några extrema vredesutbrott inte ett enda polisingripande sedan de satte in centralstimulerande medicin.

Ilska och arg kan personen fortfarande bli ibland precis som alla andra men på ett helt annat vis och både hanterbart för personen själv och för omgivningen.

Men även som tidigare nämnts är motion och även att träna kampsport rekommenderas. Där man både tränar kondition och impuls kontroll.

Men som sagt vad så otroligt individuellt från person till person oavsett diagnosens namn eller om man inte har en diagnos.

Lasse

tarotlasse
2014-04-16 01:46
#25

Som ett sådant ytterst lätt uppdrag mit ex ringde och gjorde klart att mjölken var slut barnen behövde mjölk och mycket viktigt att hon behövde sin mjölk i morgon kaffet.

Jag gick ner till coop o hittade en kaffe kokare till 50% rea  så otroligt billigt så den hamnade den i kundväskan  och stolt som en tupp jag haft  turen o hitta en billig kaffe bryggare. När jag kom hem med kaffebryggaren om  mitt ex  tittade på mig och sa du vi har 2 kaffebryggare redan  var har du mjölken när jag sa oj då den glömde  jag .

Fick jag uppleva ett av det värsta utbrotten någonsin har nog aldrig fått en  sådan blåsing tidigare hon har ingen ADHD diagnos så blir skillnader på utbrott och utbrott men man behöver inte ha ADHD för att bli extremt arg och skälla ut ngn. För det kan nog vem som helst. Men även om det är lik varande så sen man är det så  olika och ger den ena diagnósen ADHD och den andra att man är helt frisk.

Lasse

Upp till toppen
Annons: