Annons:
Etiketthjälpmedel-stödinsatser
Läst 3311 ggr
JohannaEkroth
2014-04-09 17:17

ADHD/ADD - Hjälpmedel

Är lite nyfiken på vad för olika hjälpmedel ni som har en diagnos under ADHD/ADD har.

Ni kanske till och med klarar er utan hjälpmedel.

Berätta gärna utförligare i tråden vilket hjälpmedel ni använder er av. Kanske använder ni er av flera? 

Berätta gärna också vilka hjälpmedel ni kanske har provat på, men inte fungerade tillfredsställande.

(Givetvis går det bra att svara i denna om du har till exempel ADD + A-typisk autism)

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
Jebie
2014-04-09 20:16
#1

Hej! Du kanske i din undersökning kunde ha ett alternativ med att man vill prova hjälpmedel men ännu ej fått? Jag skulle vilja prova kedjetäcke samt någon form av "timestock" som räknar ner då jag skall iväg så att jag bättre ser hur tiden går, samt en tavla med aktiviteter/schema. Har efterfrågat på min mottagning men fick beskedet att man själv får köpa sådana hjälpmedel så länge som man ej har typ aktivitetsersättning eller vad hon nu sa. Jag har inte någon form av ersättning utan försörjer mig själv via studier/studielån så det får bli att pynta ur egen ficka om jag vill ha några hjälpmedel?

JohannaEkroth
2014-04-09 20:33
#2

#1 Just ja. 😞 Tror inte jag kan ändra på det.

Det beskedet du har fått stämmer absolut inte. En arbetsterapeut skriver ut hjälpmedel utifrån dina svårigheter och behov och det beror helt på diagnos och andra behov. Hjälpmedel "lånar" man och en del kostar en årsavgift. Mitt bolltäcke är gratis men min Handi kostar en liten summa, här i Södermanland.

Du skriver: "Din mottagning". Vad är det för mottagning du går på?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

lokko
2014-04-09 20:46
#3

Började fundera på begreppet hjälpmedel - avser man då förskrivna saker? Dvs hjälpmedel som på ett eller annat sätt initierats av landstingets diverse utformningar eller annan form av expertis? Om ni har fått hjälp var och hur har ni fått den?

Sen kan man undra när ett föremål blir hjälpmedel? Är min mobiltelefon hjälpmedel? Är allas mobiltelefoner hjälpmedel? Eller skiljer sig användningen mellan "oss" och "vanliga"? HUr kan vi på bästa sätt utnyttja vardagsföremål för våra behov?

Hoppas inte jag kapat tråden med detta inlägg, det var inte meningen. Jag vill bara få lite mer klarhet kring hjälpmedel och se om vi kanske använder oss av en mängd hjälpmedel men inte tänker på det. - Jag menar dela med er av dessa oxå! De är superviktiga.

Lev väl.

JohannaEkroth
2014-04-09 20:51
#4

#3 Jag menar förskrivna hjälpmedel till största del. Eller saker man handlat till sig själv i hjälpmedelssyfte.

Tja, egentligen finns det ju inga hämningar. Har du en app i din mobiltelefon som du anser är ett hjälpmedel så är det väl så, kan jag tycka, om appen underlättar din vardag.

Allting är ju relativt. Så, varsågod, och dela dina tankar och erfarenheter. 🙂

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

lokko
2014-04-09 20:53
#5

Jag använder äggklockan när jag ska göra arbete som kräver koncentration, så som plugga eller skriva. Telefonen är farlig - lätt att hitta annatr spännande i den och sen ja… poff har jag glömt vad jag höll på med. Äggklockan är bra för dels motivering "kom igen bara 20 minuter det orkar jag", hamnar jag i hyperfokusläge sopm visserligen är ypperligt men risk för att jag gräver ner mig i en liten detalj i timmar är det bra med klockan som bryter av efter 20 min och jag får tid att skapa distans. Klockan är givetvis bra för pauserna oxå, pauserna är livsfarliga eftersom man lätt glömmer bort det där med pluggandet men så piper det och "ja fan plugga just plugga igen var det"

Klockan funkar i andra lägen oxå, särskillt saker man undviker. Städa tex. 20 min städ, 5 min paus, 20 mins städ osv ypperligt

Lev väl.

lokko
2014-04-09 20:59
#6

Ett fantastiskt hjälpmedel är dokumentförstöraren! Alla förbannade papper jag ska läsa eller ta tag i. Har det inte gjorts inom 2 veckor så frrrrrrrrrrr -jag slipper dessa enorma högar av dåligt samvete, jag har lite press att om det inte gjorts om 14..9..2..1 dag så är det kört. Och det är så kul att stoppa ner papper i den där, och så tillfrtedställande att se att de försvinner för alltid, inget mer "kanske-kan-vara-bra-att-ha-smågnolande-ångest-papper, så det är bara det absolut viktigaste papperna  som klarar sig, allt läst som oläst åker frrrrrrrr-ner efter 2 veckor.

Lev väl.

Annons:
Lady Q. Longworth
2014-04-09 21:08
#7

Jag har fått ett kedjetäcke men upplever inte att det hjälper mig. Men fick det samtidigt som jag började med en medicin som ökade mina sömnsvårigheter (jag har ingen diagnos) så svårt att utvärdera i dagsläget.

Rebellkatten
2014-04-09 21:08
#8

Har inget förskrivet hjälpmedel men använder mobilen och olika appar. Skulle vilja prova något tyngd-täcke men har inte tagit tag i att hitta och vända mig till rätt ställe för sånt.

Jebie
2014-04-09 23:32
#9

#2 Ja inte vet jag :-(. Och det lät enligt arb.terapeuten väldigt komplicerat å krångligt att få tillgång till hjälpmedel, nyttan av det måste utredas, inte bara att låna hem å prova. Det var en lite rörig situation vid samtalet, vi satt å prata i Adhd-gruppen, alla pratade i munnen på varandra å ville veta vad för hjälpmedel som fanns. Hon sa att jag skulle köpa nån tung filt å sova med å prova sova i en sovsäck… Jag går alltså i en Adhd-grupp med en arbetsterapeut och en sjuksköterska, det var dem jag frågade idag, på öppenpsykiatriska mottagningen i kommunen där jag bor (på en mindre ort).

gunillapower
2014-04-19 13:46
#10

Jag har några olika:) bolltäcke helt fantastiskt. En dag planerare där jag lägger in i stort sätt allt när jag ska tvätta diska hämta på dagis jobba o sova. Den piper när det är dags. Har även en timstock i mobilen som gör det lättare att se tiden.

sandriisch
2014-08-19 10:10
#11

Har medicin och kedjetäcke. Går även en aktivitets och funktionsutredning där jag får göra olika uppgifter i grupp, följa instruktioner, små tester osv och tror detta kommer ge mycket med. Är två gånger i veckan i 6 veckor :) Skall även få träffa en arbetsterapeut så jag kan få hjälp med planering och sådant.

Jonnyc
2014-08-19 10:22
#12

bästa hjälpen kommer från medicinen tätt följt av mitt kedjetäcke (vilket ej gått och använda i somras pga värmen :/ ) 

sen använder man ju lite olika appar i mobilen men det som funkat bäst är att jag kopplat ett smartband till mobilen så att man inte bara hör alarmen och påminnelser utan att man känner dom fysiskt med en vibration runt handleden.

Mitt favorit citat vet dock ej vem som skrivit..

There are people who can walk away from you…let them walk. I don’t want you to try to talk another person into staying with you, loving you, calling you, caring about you, coming to see you, staying attached to you… Your destiny is never tied to anybody that left. And it doesn’t mean that they are a bad person, it just means that their part in the story is over. And you’ve got to know when people’s part in your story is over… 

tarotlasse
2014-08-22 03:46
#13

Jag har ett flertal tekniska hjälpmedel en del som landstinget står för andra som jag fått betala själv. 

Det första hjälpmedlet jag fick utskrivet var Handin som jag i dag tycker är totalt värdelös den är omständlig och krävs ett flertal klickningar och handgrepp innan man t.ex skrivit in en påminnelse i kalendern,  Jag tror det är fem olika klick för att komma in i kalendern och för att skriva in en påminnelse och sedan ett flertal klick för klock slag larm tid mm. 

På min andorid telefon är det ett klick för att komma in i kalendern ett för klockslaget och ett för påminnelse signalen den är betydligt lättare att använda. 

De andra funktionerna inköpslistor miniräkare  är minst lika omständliga att använda i handyn. fördelen är att jag kan tala in medelanden i kalenderna  i stället för skriva in dem och sedan att de läser upp dem. 

Den har även timstock som markerar hur lång tid det är till en aktivitet men tyvärr så fruktansvärt krånglig att använda, 

Så nu blir jag så jäkla frustrerad över handins omständighet och använder den inte utan använder  i stället min Android telefon som är betydligt smidigare att använda. 

I Region Skåne betalar jag inget för Handin utan lånar detta hjälpmedel

Finns en app till andorid telefoner Comai som har exakt samma funktioner som handin plus några till och med eknomiska hjälpmedel som du kopplar till det bankkonto och som sätter upp en budget och talar om hur mycket pengar du har att spendera just den dagen för att pengarna ska räcka hela månaden,  

Comai är specialanpassade för just de med ADHD och då speciella  funktioner för att hjälpa just oss och som vi kan ha problem med . 

Men de har även en anpassad app för de med Asperger  och en tredje för dyslektiker.

Den är väldigt smidig och lätt att använda och har som sagt vad mer funktioner en handin. 

Jag ville byta handin  till denna APP men i Region Skåne ingår den inte bland tekniska hjälpmedel man anser denna App är alldeles för dyr och denna app kostar en del mer en vad Handin gör i inköp.

Men i andra Landsting är den godkänd som  ett tekniskthjälpmedel genom landstinget  den är gratis i vissa och har en kostnad i andra så olika från landsting till landsting. 

Jag har även ett kjedjetäcke  beviljat som tekniskthjälpmedel  för sömnen och även det till låns och kostar 150 kr i  en administrativ avg här i  region Skåne . 

Helt underbart med  detta täcke  jag vill absolut inte vara utan detta täcke. 

Till sömnen har jag även en C-pap maskin  som tekniskt hjälpmedel och till låns och den betalade jag inget för men  jag har haft den i många år nu. 

Jag  har även  en whitboard med veckoshema  där dagarna är i olika färger  och med klockslag. Med magnet brickor som man skriver in aktiviteterna på är dels ett hjälpmedel för mig men framför allt för boendestödjarna är också ett gratis hjälpmedel i Skåne o en administrativ avgift på 150 kr. 

Sedan har jag en spisvakt men  där var det lite andra regler den ingår inte som tekniskt hjälpmedel utan klassas som boendeanpassning och var inte LSS handläggaren som hade hand om det beslutet utan det var ngn annan handläggare på kommunen.

Eftersom den är fast monterad på väggen och måste monteras av godkänd personal så går det som en ombyggnad av bostaden och då  särskilda blanketter och en  annan handläggare för denna ansökan.  Jag som bor i en hyreslägenhet fick även ansöka om ett godkännande av min hyresvärd för att installera detta hjälpmedel.

Det är nog det hjälpmedel jag har haft allra störst nytta av och som förhindrat många olyckor och att jag i dag vågar laga mat på spisen igen vilket jag slutade med ett tag eftersom jag så ofta glömde stänga plattorna. 

Spisvakten har dels timer som stänger spisen automatiskt efter 45 minuter nackdel om man har ett långkok men går då att stänga av den tillfälligt och dels är den utrustad  med värmedetektor så blir det kritiskt varmt då man tagit av en gryta och  jag glömmer stänga av plattan  så dels går ett larm och strömmen stängs automatiskt  av  till spisen.  

Detta larm tjuter minst en gång i veckan här för att jag glömt att stänga ngn av plattorna.  Så den har verkligen varit värd sin kostnad är kommunen som stod för den kostnaden och för monteringen vad jag har jag för mig.

Den räknas  inte som ett  lån utan den räknas som en del av inredningen i bostaden när den är monterad.

Jag har en diktafon som arbetstekniskt hjälpmedel som ska egentligen ska bekostas av FK - Men som arbetsgivaren betalat själva.

Kan även begära en ljudisolerande  miljö som FK ska bekosta som arbetstekniskt hjälpmedel har jag blivit informerad om men inget som jag behöver på min nuvarande arbetsplats som redan är en väldigt  tystmiljö. 

Jag har även en diktafon som tekniskt hjälpmedel hemma men den ingår inte som tekniskt hjälpmedel så den  har jag fått  betala själv. 

Samma med elektriska timrar till kaffebryggare strykjärn,  tv  och annan elektrisk utrustning är sådana tekniska hjälpmedel jag är illa tvungen att ha på grund av mina närminnes problem men som jag får bekosta själv. 

Var tidigare rätt så vanligt när jag kom hem från jobbet så stod tv´n på när jag kom hem från jobbet. 

Min  elektroniska medicin dosett ingick inte heller som tekniskt hjälpmedel vilket jag kan tycka är  mycket märkligt  och den fick jag också betala själv så fick bli ekonomimodellen som bara  kostar 1650 kr den dyraste med bättre funktioner kostar 5900 kr. 

Denna medicin dosett är helt livsnödvändig för mig och iag måste ha den för att kunna hantera min  medicinering. 

Det funkade inte med påminnelsen i mobilen som talade om att det var medicin dags för när jag kom ut till köket hade jag glömt det o tog ett glas vatten eller bredde en smörgås och så var medicinen bortglömd likförbannat. 

Den elektroniska medicin dosetten den larmar  också när jag ska ta min medicin men  den slutar inte larma fören jag tagit ur medicinen ur dosetten. 

Den dyrare modellen kan jag ringa till om jag av någon anledning blir försenad  hem och stänga av larmet eller ändra tid på påminnelsen så man slipper reta gallfeber på grannarna av den höga larmsignalen. 

Den dyraste modellen så kan läkaren  när den skriver in det elektroniska receptet på en ny medicin  även genom en tilläggsfunktion i programmet och då programmeras även dosetten för denna nya medicin automatiskt. 

Jag ska även få APOdos så jag får all medicin färdigdoserad i påsar och klockslag  dag för dag. 

Så blir det betydligt enklare att ladda dosetten  för mig i dag reder jag inte  ut detta  själv jag har 17st olika mediciner som ska tas vid 4 olika tillfällen på dygnet.  Men eftersom apoteket i dag lämnar ut det billigaste läkemedlet för dagen när man hämtar medicinen så kan den ha helt olika namn och se helt olika ut så  det har inte funkat för mig att reda ut detta.

Kollade med apoteket vad det skulle kosta mig att få just det läkemedlet som står på receptet varje gång utan att det byttes ut och bara på  Concertan blev det 450kr extra för ett  enda utag  och är  en extra kostnad som inte ingår i högkostnads skyddet. 

Ska jag göra detta på alla 17 så räcker omöjligt min lön till dessa kostnader.

Så har jag även ett utökat boende stöd beviljat som hjälp i dag. 

Utan dem är frågan om jag kunnat bo kvar som singel  i dag.  

Sedan så letar min arbetsterapeut på lösningar för ngt hjälpmedel för kyl och frys och ngt larm när jag glömmer stänga dörrarna till detta vilket hon inte hittat ännu. 

Plus ett par andra saker som jag lätt glömmer som skulle underlätta betydligt för mig men som inte finns som hjälpmedel i dag men som arbetsterapeuten efterlyst hos några tillverkare liksom detta till kyl o frys så vi väl se om det kommer ngt hjälpmedel för detta i framtiden.  

Lasse

Annons:
Praefatio
2014-08-24 20:35
#14

Jag har väl egentligen två hjälpmedel och väntar på att få prova kedjetäcke. När jag ploppat ut bebisen i magen och slutat amma, dvs när det är dags att börja med medicinerna igen, så ska jag begära att få en dosett med alarm också.

Mitt viktigaste hjälpmedel är min älskade iPad mini, "Carl-Philip", som jag visserligen inte fick förskriven från Hjälpmedelscentralen, men betald genom fondpengar pga min ADHD. På Carl-Philip har jag almanacka, påminnelser om allt möjligt, listor, rutinscheman osv. Använder den många, många gånger om dagen. Älskar att det är "fullt normalt" att ha en iPad även om jag inte råkar använda den speciellt mycket till nöjessurf eller spel, utan använder den som hjälpmedel i första hand. Älskar överskådligheten på skärmen, att det är så lätt att färgkoda både listor och händelser i almanackan, att jag kan kontrollera saker flera gånger per dygn och pilla med mina listor när jag är stressad. Carl-Philip påminner mig när det är dags att äta, när det är dags att hämta tvätten, ja, allt sånt som jag glömmer.

Sedan har jag ett genomskinligt plastark med rader i olika färger som ska hjälpa mig att fokusera när jag läser också, som man lägger ovanpå texten för att dela in den i olika fält. Är en riktig bokmal men på senare år går det inte att fokusera längre så jag har fått ge upp läsandet. Vete sjutton om jag tycker att plastarket är så mycket till hjälp dock, det har mest blivit liggandes. På Carl-Philip har jag ju mina ljudböcker istället, så att jag alltid kan "läsa" i kollektivtrafiken och när jag ska sova.

tarotlasse
2014-08-29 13:38
#15

#14 

Ja du den elektroniska medicindosetten är guld värd och ett av det viktigaste tekniska hjälpmedlen jag har. 

Men den betraktas inte som ett godkänt föreskrivet hjälpmedel i ett enda landsting i hela Sverige utan den får man bekosta helt och hållet själv . 

Enligt min arbetsterapeut och LSS handläggaren så är det hemtjänsten som ska hjälpa mig om jag har svårt att hantera min medicinering inte ett tekniskt hjälpmedel. 

Vilket jag kan tycka vara rent korkat inte minst kostnadsmässigt  för vad skulle det kosta kommunen att hemtjänsten skulle komma hem och ge mig min medicin 4 ggr om dygnet. 

Så kostnaden för detta hjälpmedel hade kommunen tjänat in på bara på ett på ett par dagar.  

Så rent ekonomiskt korkat av dem att inte godkänna detta som ett tekniskt hjälpmedel. 

Vilket LSS handläggaren fullkomligt kunde hålla med mig om.  

Mer om den elektroniska medicin dosetten kan du läsa om på.

www.pharmacell.se 

Lasse

Praefatio
2014-08-29 14:15
#16

#15 Det var det knäppaste jag hört! Vi två är knappast ensamma om att behöva påminnelser för att komma ihåg våra mediciner, och det verkar ju helt vansinnigt att den enda hjälp som är godkänd är att en person utifrån ska påminna… Oavsett om de bokstavligen kommer hem till en flera gånger om dagen eller om de "bara" ringer. Idiotiskt. Det blir ju väldigt mycket billigare att bara skriva ut en dosett.

Tack för länken, Lasse! :)

tarotlasse
2014-08-29 17:47
#17

När jag sökte hjälp om bidrag hos soc hänvisade de till  FK men jag fick även avslag där.  

De ansåg att jag kunde använda min påminnelse funktion i mobilen för min medicinering. 

Jag  berättade att visserligen påminde mobilen mig om medicineringen men att det ofta blev så att jag när jag kom ut i köket så kunde jag lik förbannat glömma min medicinering.  

Att jag kunde ta ett glas vatten eller ta en smörgås i stället för att ta min medicin. Men att denna elektroniska medicindosett  inte slutade att larma fören jag  tagit ur medicinen ur dosetten. 

Men jag fick återigen nej till ekonomisk hjälp till detta hjälpmedel. 

Min ena boendestödjare som även är handläggare på soc sa också att detta var ju sanslöst att inte  kunna godkänna ekonomisk hjälp till denna dosett som tekniskt hjälpmedel och sa att på något sätt skulle hon finna en lucka i regelsystemet så soc kunde stå för denna kostnad.

Men så fick jag rätt i mitt överklagande om handikapps ersättning och där godkände  man inköpet av dosetten som en merkostnad.  

Så allt är tyvärr inte så logiskt  i vårt regelsystem med hjälpmedel. 

Samma sak nu så hanterar jag inte längre  alladessa läkemedel jag har. 

I dag  tar jag 17 st olika läkemedel  4 ggr om dagen och de varken heter eller ser likadana ut för varje gång jag går till apoteket eftersom de lämnar ut de billigaste alternativet  för dagen.  

Sist frågade jag vad det kostade att inte byta ut mina mediciner mot det billigare alternativet. För Mentylfenidat som jag får i stället för Concerta så ser de tabletterna exakt lika ut både i storlek och färg som två av mina andra läkemedel. Bara att byta ut Mentylfenidatet till Concerta  där kapslarna ser helt annorlunda ut  skulle kosta mig 450 kr extra för ett enda uttag.  

Skulle jag inte tillåta apoteket att byta ut alla mina läkemedel så skulle inte min lön räcka till för alla  dessa extrakostnader för de täcker inte högkostnads skyddet.

Så  det blir tyvärr ofta fel när jag ska dela min medicinering i dosetten.   

Så boendestödjet tar då kontakt med min arbetsterapeut om att få Apodos. 

Vilket gör att jag får all medicin  färdig doserad i portions påsar för varje dag och varje klockslag så jag inte förväxlar dom.  

Men återigen när det gäller hjälp med medicinering så hänvisar man till  att det är hemtjänsten uppgift  när det gäller medicinering och att jag då ska ha beviljad hemtjänst som delar ut den. 

Eftersom jag inte har hemtjänst så blir jag hänvisad till distriktssköterskan men  där hänvisas  jag återigen  till hemtjänsten. 

Blir nu istället hänvisad till min husläkare som tycker det är en  jätte bra idé och ber mig komma in med  den ifyllda blanketten från hemtjänsten. 

Så hon bara kan skriva under den.  

För min läkare hade ingen aning om hur man fyllde i dessa ansöknings blanketter för hon skrev normalt  bara  sin namnteckning under ansökningarna.  

Som hemtjänsten fyllt i och vårdkliniken hade inte normalt  tillgång  till dessa blanketter 

Så nu 4 månader senare så har min husläkare fått  ansökningspappren  på sitt skrivbord och håller nu  på att fylla i dem. 

Men jag fick ett mail tidigare  i veckan att de kräver och  behöver namnet  och adressen till min kontaktperson inom hemtjänsten grrrrrrrrrrrrr.  

Nu har jag fått besked att det även går bra att sjuksköterskan på boendestödet kan stå som kontakt person i denna ansökan. 

Men att göra ett sådant här självklart enkelt rutin ärende så jäkla komplicerat för att de olika myndigheterna  pinkar in sina revir. 

Så allt är inte så logiskt när det gäller hjälpmedel och  den hjälp som vi är berättigad till som funktionshindrade.  

Men ett system som gör det så jäkla omständligt innan man får hjälpen som man redan från början blivit beviljad till. 

Spisvakten jag blev beviljad som hjälpmedel skulle efter beviljandet godkännas av ytterligare 5 st olika instanser innan den kunde monteras i min lägenhet. 

Att 2 st arbetsterapeuter ska behöva göra 3 st hembesök för informera mig  om detta  kjedjetäcke . När en annan arbetsterapeut redan beviljat mig detta kjedjetäcke och redan gett mig  denna information under ett besök .  

Inte  då konstigt att kostnaden för vård och omsorg är så ofantligt hög. 

När denna byråkrati ska vara så jäkla omständlig. 

Det finns så mycket andra kostnader man skulle kunna dra in på istället för att dra in på personal och bidrag.  

Lasse

Praefatio
2014-08-29 18:05
#18

Känner igen hela karusellen. Det är helt löjligt vad mycket pappersvändande och idioti som försiggår i de där instanserna, med följd att allting tar väldigt mycket längre än det borde.

Ja, det är ju det som är den stora skillnaden: påminnelse på mobilen kan ALDRIG bli samma sak. Jag har påminnelser för allt möjligt men det hindrar mig ju inte från att tänka "jag tar det om ett par minuter", och sedan är det borta ur världsbilden. Så blir det ofta för mig och mina mediciner. Jag vill ha ett hjälpmedel som gör att jag måste gå till dosetten och rent fysiskt ta ut medicinerna för att stänga av den.

Upp till toppen
Annons: