Annons:
Etikettkan-jag-ha-npf
Läst 2942 ggr
Anonym
Anonym
2014-04-21 16:06

Vad är det för fel på mig?

Jag ska försöka fatta mig kort. Jag har ändra sen jag varit liten haft svårt att koncentrera mig på saker. Jag har svårigheter att bibehålla fokus på något som händer eller något som jag måste göra. Det händer främst när jag ska läsa något. Jag har svårt att läsa böcker. Jag kan läsa en sida, gå igenom rad för rad med ögonen men när sidan är slut vet jag ändå inte vad jag läst. Det är lätt för mig att halka ur en text och inte orka koncentrera mig på den. 

Det är svårt för mig att läsa texter och sedan skriva/återberätta det som står i dem. Just nu har jag fått en skoluppgift som innebär att man ska läsa två stycken texter på vardera ca 3 sidor och återberätta/reflektera över innehållet i texterna. Jag har försökt i flera dagar, läst igenom varje text över fyra gånger men budskapet går inte in. Det är historierelaterat, dvs. många händelser på kort förlopp och jag kan inte förstå alla händelser och placera in dem på en sorts tidslinje i mitt huvud så jag kan strukturera upp den information jag tar till mig, utan allt blir i en enda röra och ibland har jag svårt att avgöra vilken händelse som kom före vilken. Historia är därför det svåraste ämnet för mig i skolan. Jag går natur och har inga problem med resten av ämnena eftersom de till större del är laborativa. 

Vad är det för fel på mig som inte kan läsa? Jag blir snart galen på det här och vet inte vad jag ska ta mig till!

Annons:
Sjöstjärna
2014-04-21 16:18
#1

Är du stressad? Orolig? Rädd för något? Sover dåligt? Det du beskriver är vanligt att uppleva när det sympatiska nervystemet går på högvarv och man har svårt att koppla av.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Zaphix
2014-04-21 23:25
#2

Dyslexi?

Har du svårt att fokusera dig annars?

Lätt att hänga med när läraren pratar även längre stunder på lektioner?

Hur går det att fokusera på andra delar i livet? Följa recept i kokböcker? Hänga med på möten?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Lakeside
2014-04-22 08:27
#3

Jag är ingen expert men Dyslexi var det första som jag tänkte på också. Går du i grundskolan? Jag tänkte på skolhälsovården, de borde kunna hjälpa dig :)

VildaVittra
2014-04-22 10:26
#4

Har du provat att läsa texten högt och samtidigt spela in för att sedan lyssna på den?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Line333
2014-04-22 17:34
#5

Medan du funderar på vad som gör det så svårt så tycker jag absolut att du ska använda dig av hjälpstrategier, såsom VildaVittra föreslog. Och anteckna! Rita upp en tidslinje, det funkar även då det är korta händelseförlopp. Antingen antecknar du stödord, eller ritar bilder eller symboler. Grunden för betyget i historia handlar om att se vilka följder en händelse fått, och tvärtom; vilka förklaringar kan finnas till att något händer.

t-rex01
2014-04-22 17:58
#6

Hej! Anonym.
Jag har nedan listat några saker som jag själv personligen har hjälpt mig i att få bättre fokus m.m.

Som jag ser det hela så är ditt största problem att du inte har förmågan att fokusera på en sak i taget. Vilket kan ställa till det för dig med förmågan att bygga upp strukturer och bygga vidare på tidigare erfarenhet. Rätta mig om jag har fel. Jag baserar detta på att du efter att ha läst en text inte kommet ihåg vad du har läst. Ett tips är här att du vänder på det hela, läs en bok för att lära dig saker. Ett bra hjälpmedel då är en penna och ett papper, som man med fördel kan använda sig av att utifrån texten strukturera om budskapet/informationen så att man lättare kan få en struktur och ett sammanhang.

Har själv haft/har problem med detta och har hittat några verktyg för att underlätta för mig att bygga upp strukturer, till exempel när jag skall läsa en bok.

Det underliggande problemet i mitt fall har varit att jag inte har mindfulness, det vill säga, jag låter bara mina tankar snurra runt, utan att aktivt jobba på att styra dessa. Det vill säga, jag tenterar att bli mycket impulsiv (flera saker samtidigt) då jag inte aktivt strävar att ta det lugnt och styra mina tankar.

Det finns mycket information om detta på internet, men man får sålla en hel del för att hitta det som fungerar för sig själv.

Något som du skall börja med att göra är att se till att din diet/kosthållning är bra. Dvs, olika hjärnor/människor behöver olika typer av kost för att fungera optimalt. Detta är främst påtagligt då man har svårt att fokusera/koncentrera sig på en sak i taget.

För mig personligen så fungerar en hög-protein kost med mycket grönsaker och fibrer, även mycket ägg (ekologiska). och sojabönor.

Ett tips är att läsa boken:

*  Vägen till mästarminnet - Förändra ditt liv med kraftfull minnesträning - av Mattias Ribbings.

Denna bok har hjälpt mig mycket med att styra mina tankar och även träna upp ett nytt sätt att tänka.

Huvudresonemanget i denna bok är att vara medveten om hur du använder din hjärna. Det är mycket viktigt här att låta din hjärna bara vara och inte hela tiden mata in onödig information så som TV tittande, webbsurfning (utan något syfte), musik-lyssnade (samtidigt som du gör andra saker -> multitasking).

Du kan börja med att planera din dag och göra en sak i taget (Att göra listor, både översiktlig och mer djupgående). Bestäm vad du skall göra och hur lång tid du skall lägga ner på detta, och det är då viktigt att du inte stressar, utan tvinga dig att göra en sak i taget. Dvs, "Multitasking is for suckers".

Jag har även läst boken:
* 4 timmars kroppen av Timothy Ferris.

Mycket bra bok för att omstrukturera sin kropp att fungera optimalt, sinne och kropp.

Och det är inget fel på dig, alla människor är olika och tar in information på olika sätt. Du måste bara hitta ett sätt som fungerar för dig.

Detta är därför jag är så förbannad på dagens skolsystem. Skolväsendet tar för givet att alla mäniskor tänker på samma sätt och kan ta in information genom det uråldriga skolsystemet som vi har idag. Och alla böcker fungerar inte för alla, utan vissa böcker är helt värdelöst upplagda, tänk på att det är en människa som har skrivit den.
🙂

Om du vill ha information om hur man lägger upp och planerar så kan du även läsa boken: 
* Svälj den fulaste grodan först - 21 sätt att få mer gjort på kortare tid - av Brian Tracy.

Har även bifogat en video, där Elliot Hulse pratar om det problem du just beskriver -> Why can't I finish books?

Annons:
Upp till toppen
Annons: