Annons:
Etiketttips-goda-råd
Läst 1742 ggr
[melowi]
2014-04-23 20:21

Anhörig bilkörning svårt

Har en liten fråga som jag och en anhörig funderat lite på om en person vi båda känner mer eller mindre. 

Personen går exempelvis nu på körskola. Det vi märkt är att personen verkar ha svårt att strukturera vid körning och är ganska impulsiv, som exempelvis i svängar så svänger personen fort utan att blinka, kan även bli stirrig, sitter och pratar och tappar lite fokus på körningen. Personen har övningskört till och från i säkert 6 år, absolut inget fel med det då personen har gjort andra också viktiga saker.
Men som i körningen så kan personen lägga sig i högerfil fast personen ska svänga vänster. Vid backning tittar ofta personen bara rakt fram och sneglar i sidospeglarna. Personen tittar heller inte i döda vinkeln.

Utanför körningen: När personen ska förklara saker som är väldigt simpla kan det ta 15min och förklara en sak som egentligen bör ta ca 1min. Även lite, lite humörssvängningar då och då. 

Skulle detta kunna vara någon funktionsnedsättning eller dylikt?

Anledningen till varför vi undrar är att personen inte tittar runt bilen, utan bara kör. Därav är vi lite oroliga vad som skulle kunna hända. 
**
- Vill gärna inte ha kommentarer som att personen inte bör köra bil, utan om det skulle kunna vara någonting av anledning till att personen har svårt med bilkörandet.**

Annons:
Lexie82
2014-04-23 20:52
#1

Låter ju som att det kan vara någon funktionsnedsättning där. Men är det dig som personen övningskör med?

Huruvida personen ska köra bil eller inte är vare sig upp till oss eller dig, tycker jag. Kör personen på det där sättet så kommer han/hon inte klara en uppkörning ändå, så det är egentligen ingen annans ansvar att avgöra.
 En körskolebil har ju dubbelkommando av en anledning.

[melowi]
2014-04-24 00:01
#2

Lexie82: Nej, personen är äldre än mig och jag blir 20 i år så är dels för ung för att ha tillstånd till att övningsköra med personen. Personen hade kört långt innan mig men jag fick körkortet innan. 
Nej absolut inte upp till någon annan än körskoleläraren egentligen. Undrar bara om det kan vara någonting som personen i så fall skulle kunna få hjälp med, men frågan är vad det skulle kunna vara OM det nu är någonting 🤔

Lexie82
2014-04-24 00:09
#3

Då förstår jag bättre hur du menade.

Hur väl känner du den här personen?
Skulle det bero på en funktionsnedsättning så måste en diagnos ställas innan någon hjälp kan ges.

Zaphix
2014-04-24 16:13
#4

Endel är helt enkelt bara dåliga på att köra bil.. Behöver inte vara en funktionsnedsättning som är problemet, utan kan lika gärna vara att personen lätt blir stressad, har koordinationsproblem eller liknande.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

CelsiusT
2014-04-24 18:50
#5

Säger som #4 att vissa människor är helt enkelt inte lämpade som bilförare, eller är helt enkelt dåliga på att köra bil.

Det här är alldeles för lite info för att kunna ens fundera över om det kan vara ett funktionshinder. Alla människor kan nog säkert hitta någon del i livet som passar ypperligt in på diverse olika funktionshinder. Men för att det ska vara något som man vill utreda så ska det vara att personen har stora problem i flera delar av sitt liv och i dom flesta fall även att man har haft det i barndomen. Kan dock inte alla funktionsnedsättningar men på dom flesta fungerar det så iaf. Så en så liten begränsad brist som bilkörning så kan man inte gissa på något.

Medarbetare på westernridning.ifokus

mayolica
2014-04-27 15:23
#6

Visst är det möjligt att orsaken till problemen kan hänga ihop med någon diagnos, men det behöver nödvändigtvis inte vara så?
 Förmågan att köra bil i sej säger ingenting om någon eventuell diagnos, man måste se till helheten och utreda om man upplever att det är ett problem och tycker att det behövs.

~ mayolica ~

Annons:
Upp till toppen
Annons: