Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2417 ggr
[heliotrope]
4/24/14, 6:39 PM

Anledningar att bli utredd?

Har inte fått ADHD utrett ännu, men har länge känt att något är fel och har pga. ångest/koncentrationssvårigheter fått Sertralin utskrivet sedan ett år tillbaka. Misstänker att ångesten och allt som hör till är en biverkning av underliggande ADD, då jag känner igen mig i allt ni skriver i denna tråd. Frågade läkaren ifall koncentrationen skulle kunna komma tillbaka ifall ångesten försvann, men förstod inte riktigt då att ångesten beror på koncentrationssvårigheter och inte the other way around. Läkaren meddelade bara att jag 'förmodligen skulle kunna tänka klarare.' och inget mer än så..

Har länge fått höra att jag är lat och trött, att jag måste kämpa mer i skolan osv. Men det går liksom inte att förklara att man försöker och försöker men det tar stopp någonstans på vägen och intresset och motivationen försvinner. Så, en av anledningarna till att jag personligen vill bli utredd är att jag längtar efter att sluta med mitt nuvarande SSRI preparat och eventuellt få rätt medicinering som får mig att bli mer fokuserad och inte ha kaoset inom mig. Sen så känns det som att man skulle få mer förståelse från omgivningen. 

Vad var era anledningar till att gå igenom processen att bli utredd?

Annons:
JohannaEkroth
4/24/14, 6:55 PM
#1

Nu har jag Asperger, men… Få ett fungerande liv och faktiskt fullfölja saker och "ta tag i" livet. Komma någonstans i livet och inte bara stå och stampa.

Få redskap för att kunna leva ett liv med livskvalité och inte kämpa varje dag med att överleva, utan faktiskt få leva också.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Zaphix
4/24/14, 9:06 PM
#2

Min anledning var att en psykolog ansåg att det behövdes, jag höll väl inte med, men det blev så till slut ändå.

Ångest kan vara en orsak till dina problem, tar mycket energi att ha ångest.

Så jag skulle avvakta tills ni fått bukt med ångesten och sedan se hur det känns då.

Testat Lyrica för ångest?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[melowi]
4/25/14, 2:21 AM
#3

Nu har jag inte helt påbörjat min utredning utan den fick jag höra kan ta ett tag. Anledningen till att jag vill bli utredd är:
koncentrationssvårigheter, starka humörssvängningar, aggressivitet, nedstämdhet, extremt dåligt korttidsminne/arbetsminne, glömmer fort bort vart jag lagt något viktigt, behov av struktur och rutin, extremt känslig för stress, låg uthållighet, lättdistraherad, bristande motivation, extrem beslutsångest, påbörjar olika saker utan att orka avsluta, kommer lätt ur balans om mina rutiner rubbas, extremt ljudkänslig, glömsk/tankspridd, extremt otålig till att exempelvis vänta, jag vill att allt ska ske NU. Konstant trötthet/orkelöshet, bristande simulationsförmåga, ''svartvitt tänkande- antingen eller eller allt eller inget, inre oro, låg självkänsla, djup depression, periodvis ätstörningar, extremt svårt att förstå instruktioner (som en ''simpel'' kortlek), svårt att hålla uppmärksamheten när någon pratar, ''verkar ofta inte lyssna''.

Det var några av anledningarna till varför jag vill utredas, påverkar enormt vardagen. Som det lät när jag var och pratade med dom på utredningen lät det som ADD, men vi får se. Hoppas att det är någonting så jag inte är koko personligen. Samtal hjälper inte tillräckligt så kommer förmodligen bli medicinering om det nu är någonting.

gunillapower
4/29/14, 11:35 AM
#5

Efter att jag blev uträdd och fick diagnoserna ADD och GAD har jag fått förståelse för varför Jag funkar/ inte funkar jag har fått hjälp med struktur och kunskap om hur jag ska göra för att klara av vardagen så för mig ändrades mitt liv väldigt possitivt när jag fick reda på att det inte är nån idee att kämpa imot utan lära mig hur jag fungerar. Medicinen hjälper till men mycket måste man jobba med själv.

tarotlasse
4/29/14, 4:36 PM
#6

Jag har i flera år sagt nej till en ADHD utredning även om min läkare tjatat på mig i över 10 års tid att jag borde utredas. 

Även då sonen blev utredd för ADHD så föreslog BUP att även jag skulle göra en utredning men sa även  då nej  till en utredning 

Jag ansåg själv att jag inte hade ADHD eftersom jag inte var våldsam o aggressiv.

Men jag har ju alltid varit rastlös och haft svåra koncentrations problem. Lidit av depressioner och ångest i perioder i hela mitt liv. 

När jag för tredje gången blev långtids sjukskriven för utbrändhet så sa min läkare till på skarpen att detta här håller inte längre. 

Så då sa jag ja till en utredning. 

Jag fick då 3 st diagnoser ADHD, Dyslexi och  en kronisk medfödd sömnstörning orsakad av ADHD

Efter utredningen och dessa diagnoserna fick jag gå igenom flera olika KBT behandlingar och samtalsgrupper med andra med vuxen ADHD.

Vilket gav mig en insikt om hur jag fungerar och på det viset kan jag undvika vissa situationer och på det viset minska mina problem och dessa depressioner och ångest perioder. 

Efter diagnoserna fick jag trappa ner medicineringen från Sertralin o ångest dämpande successivt och sedan vara helt utan medicinering i 14 dagar. 

Innan jag fick börja med Concerta och för min del försvann både ångest och depresionen med Concerta

Men vet andra som reagerar precis tvärtom på Concerta.

Så ngt man får prova sig fram till.

Senast gick jag på en KBT behandling som heter tillämpad avslappning som hjälper många med ADHD och många med ångest.

Var en mycket effektiv KBT behandling får jag säga. 

Så genom att en utredning gjordes och jag fick mina diagnoser så har jag ju fått en helt annan hjälp en bara medicinerings som var det enda som erbjöds tidigare.

Dels KBT behandlingarna och dels ett flertal olika tekniska hjälpmedel för mitt dåliga närminne  och för min sömn.

Så även om jag fortfarande behöver medicinera för att fungera någorlunda i vardagen. Så har den övriga hjälpen underlättat min vardag betydligt mot tidigare.  

Något jag aldrig kunnat få hjälp med utan  denna utredning och diagnoserna jag fick. 

I efterhand kan jag bara konstatera att jag var korkad som inte gjorde utredningen redan första gången det kom på tals. 

Lasse

Annons:
SegerSims
5/1/14, 5:16 PM
#7

#3 åh herregud allt du skrev om dig själv är ju jag 😮 allt stämmer in på mig och jag har ingen utredning på mig men det är en på gång med min son.

Själv i korthet så har jag personlighetsstörning och Depression, stresskänslig och ljudkänslig. och klarar inget alls … 😕

LaraInSane
5/3/14, 2:27 AM
#8

Utredning tack vare en Underbar Kvinna som fångade upp mig då jag remitterades till henne för ytterligare "en tjoff rakt in i väggen". Mina tidigare trevande frågor till VC & läkare var ganska nedlåtande.

Har högskoleutbildning, funkat i skolan, höga betyg, smått kuviskt/annorlunda/känslig…

ADHD med hyper och impulsivitet som personlighet :)
Vilket har varit bland det bästa och det värsta i mitt liv, att fejsa när diagnosen fastnade i hjärnan…

Upp till toppen
Annons: