Annons:
Etikettadhd-add
Läst 3299 ggr
Kikkolina
2014-04-28 20:06

Reumatiker & ADD

Jag är 30 år och kvinna! Jag har tappat suget totalt , orkar ej ha ständig värk/ stelhet/ trötthet av min reumatism! Äter massa mediciner för det! Har även ADD, äter Elvanse som ja nyligen börjat med efter att ätit cymbalta under lång tid! Jag mår typ skit! Biverkningar av Elvanse känns som feber , ångest och aggressivitet, oro … Äter ja tradolan ihop med den vilket ja måste för värken så blir ja typ helt rubbad! Typ sitter o glor o blir seg… Ja får panik över att inget ska funka ihop! Va ska ja göra? Ja vet knappt va ja vill, ja beh bara förståelse, tips , idéer eller någon mer i min situation! Någon mer som äter mkt värktabletter som man ej klarar sig utan och äter Elvanse? Hur blir ni? Hur fungerar de för er?

Mvh/ Kikkolina

Annons:
tlover
2014-04-28 20:16
#1

Jag har värk och AS (inte ADD el så men ja i alla fall neuropsykriatiskt) däremot funkade inte värktabletter för mig (det hjälpte inget eller knappt) så jag använde inte det så ofta däremot hjälpte glutenfri kost för mig (som tur är med tanke på att värktabletter hjälpte).

Vad har du testat mor värken förutom tabletter? för förutom att det knappt gav mig smärtlindring så tålde inte min mage (IBS) tabletterna så jag försökte hitta andra lösningar.

tex Bra kost (glutenfritt m mycket grönsaker) och värme hjälper mig mer än tabletter och det har ingen negativ effekt på min AS

l'm back

ninajag
2014-04-29 00:23
#2

Vad gäller ångest , oro och aggresivitet…Se till att byta medicin omgående. Lyssna på din egen kropp och det du känner. Vissa mediciner får en att bli mer deprimerad och även arg. Detta kan framgå i fass, men inte alltid skall jag tillägga.

Jag vet.. Jag har själv bla. ADD och har medicinerat. Jag rekommenderar inte någon att göra som jag, utan känna efter vad man själv tror på. Jag la av med all medicin utom sömntabletter för ca 1,5 år tillbaka då jag blev så mycket sjukare. Men för alla är det inte rätt. Sjukvårdspersonalen ifrågasatte mig, men jag är fruktansvärt tjurskallig och envis ibland. FÖR MIG, var det rätt beslut. Det var även rätt beslut att fortsätta ta min sömntablett.

För vissa hjälper värme mot värk,(bastu) för andra yoga eller akupunktur…Jag hoppas verkligen att du hittar något som hjälper för dig.

Reumatism är något helt annat än den ryggvärk jag har ibland. Jag har kommit på att om jag böjer mig framåt/nedåt så kan det lätta för mig. Men jag förstår att detta inte går att jämföra med din reumatism. Det jag tänker, det är att det alltid finns något som åtminstone kan lindra.. Men det är vägen dit som kan vara så besvärlig. Det finns alltid något som åtminstone kan lindra…….Sök på nätet.. sök och sök..fråga människor som du gör här. Jag vet, det kan vara så fruktansvårt utmattande…man är arg, ledsen, förtvivlad och så trött i det man går igenom…men det finns sådant som lindrar och som gör att man kan le lite ibland. Vi måste bara hitta vårat eget sätt, för vi är unika.

/Nina

PappaPuttePutin
2014-06-27 13:09
#3

Tradolan är ett läkemedel som man ska använda korta peioder,typ 10 dagar.Jag fick tradolan utskrivet av reuma och gick på det i över 8år,och jag blev immun mot tabletterna till slut,fick sen hjälp att trappa ner och det var inte lätt.Kan tänka mig att du blir seg om du tar annat dessutom..Jag har en kronisk reumatism och har nu hellre ont mellan varven än att gå och vara groggy av Tradolan.ADD och Trad kan nog bli riktigt segt det…fick lära mig att tradolan innehåller 1del serotoninhöjande 1del morfin + en liten del tryptizol(antideppressivt)

Ladydragon
2014-06-27 17:22
#4

#3 håller inte alls med dig….har man kronisk smärta så kan man behöva äta Tradolan under lång tid
det är dock viktigt att tänka på att dom är beroendeframkallande och man ska aldrig själv öka dosen om man inte får effekt..då det kan tyda på beroende
och man kan bli trött o seg av dom tyvärr

har själv ätit Tradolan i snart 20 år lider av kronisk smärta sen många år tillbaka och jag har aldrig behövt höja dosen har inte heller några problem att sluta tvärt och göra uppehåll några dagar 
blir ibland lite trött av dom men inte så farligt 
själv hade jag blivit komplett galen utan smärtstillande dom behövs för att jag ska kunna få sova och få en liten andningspaus från värken

Upp till toppen
Annons: