Annons:
Etikettdiverse-npf
Läst 2383 ggr
Anonym
Anonym
2014-05-03 13:26

läkarintyg

nu ska jag ta mig i kragen och skaffa Körkort. Men det står att man måste ha läkarutlåtande på att man har NPF för annars kan man bli straffskyldig? 
Vilket som så kan de få de men vart skaffar jag det? jag har gjort en utredning och fått diagnos men jag fick inge papper på vad jag har mer än en sammanfattning av vad de gått igenom och den novellen kan jag ju inte skicka in. 
känner mig lite vilsen

Annons:
VildaVittra
2014-05-03 13:30
#1

Du kontaktar den läkaren som gett dig diagnosen och ber om ett intyg för Körkort.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anonym
Anonym
2014-05-03 13:33
#2

Men de var ju typ 4-5 pers som gjorde utredningen?

VildaVittra
2014-05-03 13:44
#3

#2 Jo, men det är bara en som står som huvudansvarig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anonym
Anonym
2014-05-03 13:51
#4

De kanske sekreteraren kan kolla upp på diakoni kliniken?

VildaVittra
2014-05-03 14:12
#5

#4 Absolut.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

LeJ
2014-05-03 23:32
#6

Jag bad min distriktsläkare om ett intyg, och det godtogs utan problem. Så verkar inte vara nödvändigt att den som gjort utredningen skriver.

Annons:
Anonym
Anonym
2014-05-03 23:37
#7

Tack :)

Zaphix
2014-05-04 09:54
#8

Jag blev tvungen att klara IVA-testet med ett reultat som en icka-adhdpatient hade klarat det. Tog ett par rejäla medicinhöjningar innan det gick.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Melissa V
2014-05-04 12:51
#9

Jag äter inte och har aldrig ätit nån medicin, har ju inge speciella problem eller så i vardagen, men det finns två körskolor här i närheten som speciellt tar emot personer med asp men de behöver intyg bara . 
Vad är IVA test?

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum


lokko
2014-05-04 14:29
#10

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Vag/Trafikmedicin/PM_ADHD_mm_sep2011.pdf

Kortfattat står det i dokumentet ovan att om du inte har några allvarliga besvär av din NPF räcker det med som  nämnts tidigare med distriktsläkare, skolläkare går oxå bra.

Har du  kontakt med psykiatrin nu är det dem du bör vända dig till, om du ex får mediciner för din NPF (typ concerta).

Ps Vad menar du med "inget papper"? Det borde ju vara en sammanfattning av olika testresultat/undersökningar och en tolkning av dessa samt påföljande en diagnos underskriven av en psykiatriker? Jag misstänker att "sammanmfattningen" du nämner är just ett intyg/papper på att du har en NPF, - det sår väl vad de kommit fram till där, vilken diagnos du har?. Om inte kolla om du kan få ett sådant intyg, det är alltid bra med intyg. Intyg med stämpel och tjusig underskrift i blått bleck är alltid bra!

Lev väl.

Anonym
Anonym
2014-05-04 15:14
#11

"10 Jag fick två noveller, ena var precis allt vi hade pratat om samt kopior av testerna de gjort. Det andra var en kortare sammanfattning samt vad jag bör tänka på och träna på. Det var mest bara att jag bör tänka på att utveckla mina svar, tex "bra" kanske inte räcker utan mer säga "det är bra för att…" 
De sa att själva intyget skulle komma några veckor senare (var väl ca 2 mån sen jag gjorde utredningen) 

Men var en kråka på ena, trodde intyget mest skulle bestå av ett a4, inte 5 st sammanlagt :D så jag som nog missuppfattat det i så fall. 

Då verkar de räcka med att ringa distriktsläkaren alltså, ta med mig den sammanfattningen?

lokko
2014-05-04 19:55
#12

Det räcker att ta med sammanfattningen. Din läkare vet vad han ska göra med det, vill han ha mer underlag kan hon själv kontakta den enheten som gjorde utredningen för detta.

Mitt intyg bestod av några sidor med testresultat, vad som framkommit i  intervjuer etc , sista sidan var en sammanfattning och slutsats typ "den sammanfattande bilden av undersökningen ger kraftigt stöd för att att xxx har ADHD"

Lev väl.

Upp till toppen
Annons: