Annons:
Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 2662 ggr
tarotlasse
2014-05-14 17:22

Hur upplever ni dessa Skattningsskalor ?

De senaste åren har det blivit så många skattningsskalor där man ska svara på frågor och då fylla i en skala 1 -5 t.ex

Speciellt inom vården och inte minst ADHD utredningarna  både för mig själv och för barnen men även i olika marknadsundersökningar.

Jag har haft fruktansvärt svårt att fylla i dessa och det har varit så grymt ansträngande att fylla i dessa frågeformulär.  

Efteråt är jag så slut i huvudet så jag bara vill skrika rakt ut av frustration och av trötthet.

Jag har sagt i från inom vården att detta är så extremt jobbigt med dessa formulär och att det vore lättare att få besvara dessa frågor muntligen en att fylla i dessa  jäkla skalor.

När jag läst frågan och kommer till siffrorna har jag glömt hur frågan löd och jag får börja läsa om igen så det tar väldigt lång tid att fylla i ett sådant formulär.

Enligt terapeuterna beror det på mitt dåliga arbetsminne som många  andra med ADHD har.  

Nu sa min boendestödjare att jag ska återigen ska fylla i dessa skalor igen.

För att soc vill göra en ny utredning på mitt hjälpbehov av boendestödet eftersom boendestödjarna  anser att jag behöver mer hjälp en vad jag får. 

Jag bävar eftersom jag vet hur jobbigt det är med att fylla i dessa sakttnings skalor och att jag blir så fruktansvärt trött i huvudet efter detta.  

Hur upplever ni dessa skattningsskalor är det lika jobbigt för er och blir ni också lika mosiga i hjärnan efter fyllt i dessa formulär?

Lasse

Annons:
LisenM
2014-05-14 19:56
#1

Jag kan mer bli mycket fundersam på vad de menar med frågan! Jag vill veta varför, om, när, hur! Tex, - upplever du problem med hygienen? Skala 1-5 hmmmm, nja, lr kanske, typ, ibland… Nä… Eller jo…. Förstår du vad jag menar?? Beslutsångest, och jag vill ha ett klart förklarande, typ. - har du problem med att duscha innan jobbet? Svar. Jaaa, för jag hinner inte!! Klar fråga, klart svar! Kanske inte va hur du menade, men min egna uppfattning och jag är oxå glömsk å har man en dålig dag, timme, just när frågan är, kan svaret ändras efter en liten stund bara! Men, du kan väl be någon att läsa upp frågorna och kryssa i oxå!!,?

tarotlasse
2014-05-14 23:03
#2

ja du sist jag fick göra dessa skattnings skalor för att avgöra hur många timmars hjälp jag skulle ha av boendestödet.

Så var det frågor om  det senaste sex månaderna och gällde precis allt från det du säger hygien, städning, disk, matlagning, ekonomi, inköp, bio besök , social gemenskap, förenings verksamhet, hobby verksamhet, arbete, sjukskrivning, läsa dagstidningar,  böcker, alkoholintag droger, kriminalitet, känsloliv, sexliv hur många gånger, hur många partner ja precis allt frågades det om.

Vissa saker var väldigt lätta o svara på och andra svårare att välja var på skalan man skulle sätta krysset.  Det  var en skala från 0-8

Vissa frågor är ju också så relativa från person till person där jag tyckte att krysset skulle vara ungefär i mitten  i skalan medans sjuksköterskan som ställde frågorna tyckte att krysset skulle vara i topp i skalan.

Är väl inte mitt fel att hon är blyg och pryd och haft så få under täcket.

Jag är inte lika blyg och pryd av mig  så vi hade helt skilda uppfattningar på var som var lite och mycket i den frågan.

Det var väl ett hundratal A4 papper som skulle fyllas i jag  var där två gånger 1 1/2 timme och 2 timmar för att fylla i alla dessa papper.

Där en sjuksköterska läste upp frågorna och jag skulle svara var på skalan jag tyckte stämde,;

Sedan skulle det läsas in i en dator och av det resultatet skulle soc avgöra hur många timmars boendestöd  jag behövde.

Plus att jag skickades på terapi för att någon tyckte jag hade haft för många övernattande gäster, Denna gången blir det betydligt mer katastrofalt.

så hur jag ska fyllá i dessa skalor denna gången  jag har ingen aning eftersom min hjärna inte funkar som den ska längre  och jag kommer helt enkelt inte i håg hur jag fungerat under detta senaste  år.  

jag vet varken medicinering hur många partner jag haft vilka jag träffat eller r ar och jag  och har en fruktansvärd ångset för att fylla i dessa formulär denna gången.

Så der lär ta tid och jag lär få ha mycket hjälp att fylla i dessa skalor.

Boendestödjaren sa att denna gången får inte ifyllandet överstiga 45-60 minuter per gång att det i sådana fall bli minst 4 besök för dessa papper

Lasse

Ladydragon
2014-05-14 23:46
#3

Jag tycker såna är rätt lätta att fylla i jag föredrar att få fylla i papper än att ta det muntligt 

T.S har du kanske även problem med läsningen? 

själv har jag inga problem med läsningen läser oerhört fort och det är kanske därför jag inte upplever några problem med att fylla i papper 🤔 jag har oxå en svår närminnesstörning

LisenM
2014-05-15 07:18
#4

Hmmm, tycker ni inte att det är konstigt med att fylla i massa frågor som "sen ska in i datan" för att sen komma ut med ett resultat å besked ??!! Jag menar kryssar man nåt galet så kan ju allt bli fel??? Och vem bedömer ?? Någon "normal"… Alltså, tycker det verkar konstigt!! Vet när jag va hos psykologen å gjorde de där frågorna å byggde kuber…. Inte ens han kunde allt de där! Tror oxå att de där testen, svaren e sååå gamla oxå …

tarotlasse
2014-05-16 00:09
#5

Det som är jobbigt för mig med dessa skalor har i den  i största biten att göra med mitt att jag kommer i håg vad som skedde för 10 år sedan men jag kommer inte i håg det jag läst för 10 sekunder sedan.

Så när jag läst frågan och sedan ska sätta krysset på skalan.

Så har jag glömt av vad handlade själva frågan om.

Jag har ju även lättare  läs o skrivsvårigheter i min diagnos är egentligen inte så mycket lässvårigheter utan mer arbetsminne problem att jag inte kommer i håg raden innan jag läste och då får läsa om frågorna om och om igen.

På psyk och under ADHD utredningen var det inte en jäkel som tänkte på de besvären ó skattnings skalorna tog en jäkla tid att göra.

På soc var det en stor skillnad då sjuksköterskan såg problemen och då sa att hon kunde läsa frågorna i stället men tyvärr samma sak nu. Sjuksköterskan  läser upp frågorna  när själva skalan ska fyllas i så har jag glömt vad frågan handlade om.

Det blir en massa upprepningar och det som ska ta en till två timmar att göra tar i själva verket minst det  dubbla till tredubbla tiden.  

När sedan det är så omfattande frågor så blir man helt slut i huvudet.

Jag är så trött efter ett sådant här besök efteråt så jag kan börja gråta av ren trötthet.

Sedan har  jag fortfarande lite svårt att förstå att dessa frågeformulär är så omfattande. Vad tusan  har mitt sexliv att göra om hur många timmars hjälp jag behöver av boendestödjaren.

Jag har hittills inte haft sex med mina boendestödjare det ingår inte i deras hjälparbete (Är bara i Danmark sådan hjälp ingår i arbetet till funktionshindrade)

Så varför ska då de frågorna vara med i dessa formulär? 

Vad har det med saken att göra hur många gånger jag har sex och hur många partner jag haft  det senaste halvåret.

Lasse

Cragan
2014-05-16 00:40
#6

skattnings skalorna är ett gissel när jag skulle göra sådana för min neuropsykiatriska undersökning fick den som skulle hålla förhöret (eller vad det nu kallas) läsa frågor o hjälpa mig att placera kryssen

vart många frågor jag tyckte att den kludden kan du lägga mitt i och efter lite diskution lades klutten ute i ena kanten.

skulle dom börja fråga mig frågor som jag inte anser vara relevanta så ifråga sätter jag frågan (hände ett par gånger under min undersökning det med) och kan dom ej ge mig ett klart svar på varför frågan är relevant så får dom helt enkelt göra en markering om att jag vägrar att svara då jag ifrågasätter relevansen 

tror det var mer text utanför dom där fälten man skulle kludda i på mina skattnings skalor än det var kluddar i fälten 🤫

Annons:
Ladydragon
2014-05-17 07:27
#7

#5 nja jag tror att dina skriv och lässvårigheter utgör ett större hinder än du tror….

kom o tänka på råden jag fick ifrån psykologen när jag gjorde NPF utredningen att försöka få så mycket så möjligt skriftligt ha skriftliga rutiner i vardagen att alltid försöka dokumentera besök hos till exempel läkare och så vidare…..just för att närminnet inte hänger med 

men det är ju en stor skillnad på dig och mig då jag inte har läs och skrivsvårigheter och för mig är det att skriva ner saker o ting alltid en stor trygghet där jag kan gå tillbaka läsa om och slippa oroa mig för vad har jag glömt nu då? 

när det gäller skattningsskalor så har jag mest gjort såna på vårdcentralen och då för att utreda hur deprimerad jag är och dom är oxå en stor trygghet för mig att läkaren kan ta fram och visa mig såna jag fyllt i när jag mått sämre och klart kunna påvisa att jag nu mår bättre

[Chrysabelle]1
2014-05-19 10:44
#8

Det är inga problem alls, de går fort att fylla i sen så kan man sätta sig och läsa istället.

Zaphix
2014-05-19 18:42
#9

Jag tycker det kan vara lite roligt emellanåt.. Givande är det i alla fall, nyttigt att fundera över hur det varit.

Jag är snabb. Jag tänker inte så mycket på varje fråga, går på känsla. Den brukar vara rätt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[MrDiabolic]
2014-05-20 01:42
#10

Vad har sexlivet med behovet av boendestöd att göra?

tarotlasse
2014-05-20 06:33
#11

#10 

Ja det ifrågasätter jag med.

Kommer dessa frågor upp denna gången också kommer jag inte svara på dom frågorna.  

Det gick att läsa  i tidningarna  helgen att vissa  kommuner blivit fällda för att registrerat personers sexliv på boende. 

Misstänker att det kan vara dessa skattningsskalor men är inte 100 % säker på att det är just skattningsskalorna det handlade om.

Så de är troligtvis inte tillåtet med dessa frågor . 

Lasse

[MrDiabolic]
2014-05-20 09:14
#12

#11 I en del fall kan frågor om sexlivet vara motiverade.

Om t.ex. min medicinläkare frågar mig hur mitt sexliv fungerar, så ser jag det bara som att hon gör sitt jobb, eftersom min diabetes kan påverka både lusten och förmågan negativt. Frågar hon, så gör hon det för att kunna erbjuda hjälp till ett bättre sexliv, om det skulle behövas.

Om min psykolog eller psykläkare frågar om mitt sexliv, så gör de också sitt jobb. Bipolär sjukdom, som jag lider av, kan leda till överdrivna eller rent av riskfyllda sexuella beteenden vid mani eller total torka vid depression. Att de frågar om det, kan leda till att de snappar upp signaler om var i det bipolära omfånget jag för tillfället befinner mig.

Men jag kan inte se hur sexlivet skulle påverka behovet av boendestöd. Eller är det så, att det i boendestödet ingår att någon kommer hem till dig och hjälper dig att sticka in den på rätt ställe?

[Regnfru]
2014-05-21 08:57
#13

Har du frågat varför de vill att du fyller i om ditt sexliv? Om du påpekar det kanske de tar bort det.

Annons:
Lakeside
2014-05-21 13:45
#14

Min tanke om varför de frågar om sexliv ur den synpunkten kan vara t.ex. om man är impulsiv så kan det resultera i fler sex partners för att man helt enkelt faller för impulser. Det kan också vara att om man har ADHD letar efter kickar så är sex ett sätt att få dem på, därav kan det spela in hur ditt sexliv ser ut. Jag hade ett lite halvt maniskt sexbeteende förut och vad jag kan se idag är det möjligt att det hänger ihop med ADHD. En annan orsak kan kanske vara att leta efter om man har något annat avvikande beteende som tyder på något och visar sig i ens sexuella beteende. Men vad det konkret har med boendestöd att göra, det är en bra fråga

Jag tycker att du ska protestera om du inte vill svara på det för det är ju privat och det kan de ju inte tvinga dig till att berätta om.

tarotlasse
2014-05-22 09:20
#15

Jo jag frågade Boendestödjaren i veckan om just dessa frågor.

Svaret var att de  frågorna om sexlivet inte hade med själva boendestödet att göra men att de då kunde hänvisa till annan hjälp om det skulle behövas.

Boendestödjaren sa även att dessa frågor om sexlivet var inget man behövde svara på om man inte ville detta.

Just dessa frågor var frivilliga att svara på sa hon.

Jag har inget minne av att man informerade om detta sist jag fyllde i dessa skattnings skalor.

Men mitt minne är ju som det är så mycket möjligt de gjorde det.

Jag frågade också om det möjligen var så att alla frågorna var på frivillig basis för i sådana fall avstod jag från att fylla i dom igen.

Så de beslutade att jag slapp fylla i alla dessa papper igen.

Att de nöjer sig med att vi sätter oss ner tillsammans och gör en ny vårdplan.

Lasse

[Regnfru]
2014-05-22 09:24
#16

Men då var det inget att vara irriterad över, eller hur? Du hade missuppfattat frågorna helt enkelt.

[MrDiabolic]
2014-05-22 09:24
#17

#15 Det tycker jag låter bra. Ibland lönar det sig att ifrågasätta. 🙂

SSKAnna
2014-05-26 21:26
#18

Det jag har svårt för är att hålla reda på om siffran 7 stod för "dåligt 7" eller "bra 7". Läsa av alla dessa rader av frågor och kunna skilja vad som "stämmer bra" och vilka som betydde "stämmer dåligt"… Jag vidhåller att en Neuropsykiatrisk utredning rimligtvis kunde göras på 2-3 dagar om man gjorde det effektivt! Då kanske folk inte behövde vänta 2-3 år heller… MEN- då skulle väl löpsedlar dyka upp igen om "slappa utredningar leder till utskrivning av massor av knark!!" typ…

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

[Regnfru]
2014-05-27 09:10
#19

#18 Hur skulle dessa utredningar göras då?

Panzer
2014-08-18 18:35
#20

Problemet med skattningsskalorna är att dom är subjektiva, de förutsätter att jag tolkar min livssituation någorlunda korrekt, och det kanske jag inte gör? Bättre att låta en psykolog utröna detta i en djupgående diskussion.

Annons:
[Bananpudding]
2014-08-19 08:29
#21

#20 Fast när jag har gått till psykolog och läkare har vi diskuterat igenom dessa frågor. Gör inte ni det?

SSKAnna
2014-08-19 12:23
#22

#19- De skulle göras på samma sätt som nu i princip fast komprimeras; skattningarna gör man ju hemma innan och har med sig när man kommer; ifyllda redan.

Typ: dag 1- Psykologsamtal med anhörig på fm, och med bara patienten på em. Dag 2: Man gör något av de databaserade test som ingår'; typ QB-test.  

Om man är ett team som jobbar med detta skulle man kunna "beta av" en eller två patienter åt gången och göra allt samma vecka istället för; som nu, att man ska stå i kö 4 månader hit och 6 månader dit och vänta flera år på att det blir klart.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Corpen
2014-08-20 18:32
#23

Håller med helt kasta dessa fornulär så långt åt H-VETE och kommer dom längre är det bara bra!!

Men tror ifs även att det är lättare för dom å se våran psykologiska kurva eller vad man ska kalla det, jag menar tänk om dom skulle ta det muntligt med alla, det skulle jag ta år innan man fick en tid med tanke på hur långa eller svårförstådda våra svar KAN vara 😂

Attentionem Defectus De Active Inordinatio


sudniF
2014-09-03 20:08
#24

Fast göra skattningsskalorna hemma kunde bli lite tokigt också, fär fick min psykolog verkligen guida mig igenom, patetiskt mycket. Jag undervärderar alltid mina problem/upplevelser/smärt osv till att "jag är för gnällig" .

Croatoan
2014-09-10 14:01
#25

Skattningsskalor har säkert sin funktion, men är väldigt begränsade. Senaste jag fyllde i ett ADHD  formulär uppstod problem. Problemet var just ordet problem, i en specifik fråga, frågades det om symtom/beroende/whatever  hade ställt till med eller blivit ett problem. Så jag frågade sköterskan, "definiera problem" vilken typ av problem syftar man med här, för frågeställningen tillsammans med hur patienten tolkar och upplever frågan är så olika från oss alla. Sköterskan kunde inte svara mig, eftersom det är inte hon som gjort formuläret.

Nu är jag förvisso petig, noggrann, överanalyserande och kvicktänkt, så det perfekta formuläret finns inte men kanske längre fram.

mrsmrs
2014-09-14 02:21
#26

Har inte läst igenom hela tråden men vill bara få ut mig detta: alltså jag HATAR skattningsskalor!! Antingen så finns det inget alternativ som passar in, antingen så har jag svårt att bedöma, antingen så står det att man ska svara utifrån "de två senaste veckorna" men så har det som frågat efter inte hänt de senaste två veckorna trots att det vanligtvis händer typ varje dag, eller så överanalyserar jag varje fråga och tänker på varför de undrar detta, hur mina svar kommer bedömas och hur jag därmed bör svara för att bli bedömd på ett sätt som jag tror stämmer mest överense med sanningen. alltså HATAR skattningsskalor så mycket! man borde iaf. få göra dom med en sjuksköterska eller något bredvid så att man kan fråga ibland när man behöver om saker.

Upp till toppen
Annons: