Annons:
Etikettkan-jag-ha-npf
Läst 1218 ggr
gottaknowsome
2014-05-15 04:14

Vad är det för fel på mig?

Ja, rubriken låter ju lagomt positiv, haha. Det är så att jag i dagens läge har en borderlinediagnos, vilket för min del inte var någon jätteöverraskning när jag fick den. Men har träffat många personer med samma diagnos, diskuterat problematiken och har insett att jag har andra svårigheter än det som kan kopplas till Borderline. Har en vän med ADHD och Borderline, hon säger till mig ständigt att jag är en klassiker av den kombon. Så, nu tänkte jag beskriva mig själv ärligt och öppet, förhoppningsvis så kan någon ge mig en inblick i om jag bör söka utredning för något annat eller om jag helt enkelt "bara" har Borderline. Jag är en ganska rastlös människa och behöver ha någonting att göra hela tiden. Inte i den mån att jag flänger och är igång jämt, datorn duger gott om jag har något att göra några timmar. Men samtidigt har jag enormt stora problem med att jag tappar fokus lätt, glömmer vad jag höll på med eller rent av inte återkommer till det jsg sysslade med. Jag har också ett enormt dåligt tålamod. Får jag en idé måste det ske NU - på en gång. Gör det inte det så blir det i princip aldrig av. Tappar lätt lågan. Vilket troligen förklarar varför jag aldrig gick ur gymnasiet. Började ettan 3 gånger, gick fint höstterminen varje gång. När vårterminen kom var jag "skolless" och hoppade av. Förklarade det med att jag var tonåring, men nu vid snart 26 och 2 ytterligare oklara utbildningar via komvux kan jag inte säga så längre… De få betyg jag har är höga, mina lärare har genom alla år beskrivit mig som "smart men lat", så det är inget fel på den s.k hjärnan. Jag är också expert på att skjuta upp saker till sista minuten. Jag vet att jag får lida av det i slutändan - ändå är det samma visa varje gång, vad det än gäller. Är jättedålig på att göra de mest simpla saker, så som att plocks undan efter mig, bädda sängen etc. Gör sällan något alls faktiskt, var säkert ett år sedan jag diskade (har en sambo, så oroa er inte - det blir diskat!). Trots allt detta finns det saker som jag gör, absolut inte skiter i, så som att träna med hunden, gå ut med hunden etc. Har alltid tyckt att hunden inte ska lida för att jag är lat, dessutom är det en av få saker jag inte tappar fokus för. Vet inte varför, önskar att det var så med allt. Det här med att jag är lat har jag fått höra genom hela mitt liv. Alla kallar mig lat. Det är inte så att jag vill vara lat, så det är så frustrerande. Och när jag sedan sätter igång säå händer alltid samma sak: Jag avslutar inte. Ett färskt exempel på det är mitt senaste jobb. Hade en anställning under ett år (utan chans till förlängning) och var jättepepp första halvåret. Sedan hände något… Jqg blev i 2 veckor och kom aldrig riktigt tillbaka. Min frånvaro blev högre, jag blev "sjuk" ofta och tappade helt lusten att gå dit. Blev så förbannad på mig själv, för jag var otroligt bra på mitt jobb och fick bara positiv kritik från cheferna - ända gick jag inte dit. Bad min sambo beskriva mig med 5 ord för någom dag sedan, hans val blev: - Lättretlig - Rastlös - Lat - Sömnlös - Tjurig Bad min mamma om samma sak och hon valde exakt samma ord… lite skrämmande ändå, haha. så, vad tror ni? Ställ frågor om det är något ni undrar över. :)

Annons:
Barneveld
2014-05-17 19:49
#1

Hej, jag tycker du ska be om en ADHD utredning. Det kan faktiskt hända att du har ADHD och att du skulle vara hjälpt av den typen av medicinering.

Upp till toppen
Annons: