Annons:
Etikettverklighetsberättelser
Läst 998 ggr
Anonym
Anonym
2014-05-17 07:41

Känner någon igen sig?

Det här är en aning pinsamt så jag postar inlägget anonymt. För någon dag sedan var jag och en anhörig på djuraffären, hundarna satt i bilen i högst 10min, det var varmt ute ja och de flåsade lika mycket som de gör på gården eller även inne om det är varmt ute. När jag kommer ut till bilen sitter en person i en bil bredvid med neddragen ruta och säger med ett väldigt surt tonläge och låter väldigt otrevlig och säger "det ser varmt ut de där!", jag svarar att vi inte varit inne alltför länge och att personen egentligen inte skulle lägga sig i, personen svarar "jaha, för jag har nämligen suttit här hela tiden", (det är nu det pinsamma kommer) helt från ingenstans kallar jag henne k***ingj**el, räcker finger och kör iväg, personen räcker finger tillbaks och ser fortfarande väldigt sur och otrevlig ut. När jag kom hem var jag väldigt arg och less över att jag inte kunde bete mig mer moget och faktiskt säga att vi nu var på genomresa och att hundarna skulle med, vart ska dom ha varit annars? Hon frågade inte ens om vi köpte något viktigt till hundarna inne på djuraffären utan lät otrevlig direkt. Jag har problem med en ganska djup psykisk ohälsa, hettar till direkt. Nu är det här ingenting man ska bli arg över kanske utan snarare uppskatta att någon bryr sig om sina älsklingar. Men jag kan verkligen inte hantera om någon låter otrevlig direkt med ett negativt tonläge. Om personen hade istället frågat vänligt liknande som "hej, det ser lite varmt ut för era hundar, vart är ni påväg någonstans nu?" och då med ett trevligare tonläge. Jag har i många delar av mitt liv blivit behandlad dåligt så när en person låter väldigt otrevlig så blir jag antingen arg eller jätte ledsen. Men ibland säger jag saker utan att tänka vilket som kan bli riktigt fel såklart. Problemet är att när min ilska har sjunkit så får jag extremt dåligt samvete, tänker på händelsen hela dagar och kan inte koncentrera mig riktigt. Är det någon som känner igen sig eller är jag en väldigt elak och omogen människa? Går en utredning för ADD/ADHD, mina humörsvängningar har ökat _rejält_, kan det här ha med det att göra?

Annons:
Anonym
Anonym
2014-05-17 07:44
#1

Den psykiska ohälsan är såklart inte bara humörsvängningar

Arthedain85
2014-05-17 08:32
#2

Hade ni vevat ner rutorna något? Hade hundarna tillgång till vatten? Om jag hade sett hundar som suttit instängda i ett bagageutrymme i en bil utan neddragna rutor eller vatten i en längre tid så hade jag krossat en ruta på bilen. I ditt fall så handlade det ju bara om 10 minuter så det hade ju inte varit aktuellt där :)

Jag har autism och troligen ADHD-PI(ADD) och kan känna igen mig i att säga saker innan jag vägt mina ord. Hamnade ofta i trubbel som barn och fick ofta skäll och stryk.

Jag har jobbat på hunddagis i över ett decennium och känner igen den sortens person. Vi hade främlingar som kom fram till oss när vi var ute och rastade flocken och skulle säga till oss vad som var rätt och fel att göra, vilken hund som skulle gå först, att vi inte fick gå i parker m.m.  

Det man måste ha i bakhuvudet när man har hund är att det finns alldeles för mycket hundfolk där ute med alldeles för lite att göra på dagarna.

Sen angående dina humörsvängningar i anknytning till din utredning så kan jag inte känna igen mig själv men jag är ju en väldigt introvert person. Jag mådde väldigt dåligt psykiskt under min utredning men inga humörsvängningar.

flis
2014-05-17 08:57
#3

Jag tycker att det är bra när människor säger till om de ser en hund i bil när det är varmt och tycker inte heller att det är konstigt om de påpekar det på ett surt sätt. Nästa gång är det kanske bättre att en stannar hos hunden.  Att du reagerar som du gör beror kanske på att du vet att personen har rätt och behöver försvara dej och då kan grodorna hoppa ur mun. Förstår att det känns jobbigt efteråt. Det är aldrig kul när man överreagerar. 

Jag läste någonstans att tänderna är till för att hålla tungan på plats. 😉

[melowi]
2014-05-17 09:15
#4

#2 Hundarna hade just då inte vatten men hade fått bara en liten stund innan, är alltid noga med att de alltid ska få vätska på varma dagar framförallt när vi ska åka bil. Fönstren har vi alltid neddragna och även takluckan på ena bilen en aning, temperaturen i bilen var heller inte 25+ men ändå cirka 22 grader men inte en värme som skulle vara farlig i en så kort tid. Jag satt själv inlåst i en bil en gång och tenperaturen i bilen var säkert 30+ och det var efter 15-20min jag verkligen mådde dåligt och nästan fick värmeslag själv, var hundar i bilen då med och dom började må dåligt efter cirka 15min och tungandades/hyperventilerade nästan. Jag går själv en hunddagis-utbildning och är själv väldigt mån om hundarna. Men blev väl lite arg över att personen var otrevlig _direkt_ och verkade direkt se mig som en dålig hundägare för att jag lämnade hundarna i bilen med en ändå kort tid :/ #3 jo självklart är det bra, men jag brukar själv fråga på ett vänligt sätt om de möjligtvis är på genomresa (som nu vi var) och kan sedan påpeka att hunden ej får sitta i en kall bil o -5C och +25C. Nu hade vi ungefär 22C i bilen, fönster neddragna, dom hade fått vatten en stund innan och blir lämnade i 10min med översikt över bilen. Så nog tycker jag att hon ändå kunde ha frågat på ett trevligt sätt istället för att både se sur ut osv utan att ens veta att vi ej bodde där. Personen hade ju rätt att det var varmt men inte farligt i en så kort tid och hundarna flåsade inte mer än normalt :) Jag brukar även skriva mitt telefonnummer på ett papper och sätta på fram och bakruta pm hundarna är med, om något skulle verka onormalt eller om bågot skulle vara fel med hundarna. Oavsett om det är molnigt eller SoL. Nu lämnar vi aldrig hundarna i bilen en längre tid förutom när det är en sval temperatur i bilen och vi ska handla mat :) Tycker nog att vi båda betedde oss barnsligt, personen var runt 50-60 och jag är 20, kändes som två ungar som räckte it tungan till varandra fast nu istället fingret :P

[Elry]
2014-05-17 12:51
#5

Det låter som den där personen generellt var otrevlig och sur som person helt enkelt, så den skulle förmodligen inte ha blivit ett dugg mindre sur oavsett hur vänlig du varit. Bästa hade nog varit att ignorera henne helt bara och inte svara alls, men tycker inte att du gjorde något fel eftersom det var hon som var otrevlig först.

Arthedain85
2014-05-17 13:29
#6

#4 Då tycker jag inte att du har något att ha dåligt samvete över :) Du gjorde allt man bör göra och har även som rutin att sätta upp ditt nummer. Du råkade helt enkelt ut för ett möte med en oartig och allmänt otrevlig person.

Annons:
Upp till toppen
Annons: