Annons:
Etikettadhd-add
Läst 11417 ggr
LisenM
2014-05-22 19:47

När har man rätt dos?

Tjat om ADHD medicin igen, men som rubriken lyder, när fasen vet man om man har rätt dos??? Jag ska till skötaren imorgon, och jag vet inte riktigt vad jag ska säga??! Har ju testat Ritalin, och aldrig mer, de ska han få höra! Men nu har jag ännu en gång testat Concerta med egen dosering! Märkte att jag mår rätt ok av min egna dos, men hur vet man egentligen när dosen är bra,?? Kan man må bättre??? Kan man må sämre!??? När är det rätt??? Hur är det för er andra?,?

Annons:
Jebie
2014-05-23 07:05
#1

Hej! Kanske kan man säga att medicinens dos fungerar då biverkningarna inte upplevs som värre än de positiva effekterna av medicinen :-). Tycker oxå att det är svårt att sätta fingret på exakt vad som har förbättras med en viss dos medicin, har aldrig fått någon skriftlig utvärdering att fylla i innan å efter medicin. Jag tänker att det jag vill förbättra genom medicinering är: 1. Få ett bättre stämningsläge: är jag gladare å kraschar jag mer sällan (pga utmattning)? 2. Har jag en jämnare energinivå, alltså färre djupare dalar å höga toppar. 3. Pigghetskänsla i stället för "gå å sova"-känsla? 4. Upplever jag mig mer lugn och stabil med den här medicindosen? 5. Hur är det med irritation, aggression utåt-och inåtriktat, ältande av saker, ångest osv? Har det förbättrats eller förvärrats? För hög dos upplevs som mer oro/ångest å nedstämdhet för mig. För låg dos upplevs som lite stressande för kroppen med sug i maggropen (hungerkänsla, stress, illamående och känsla av att "tryckas ihop" i överkroppen?!!). 6. Inte ha biverkningar som trötthet och stark sederande effekt eller känsloavstängande, problemet vid för hög dos, sänka å nästan halvera dygnsdos (ev påverkan på njurar). Hoppas detta hjälper dig lite + kanske fler tips från andra här på Bokstavsfolk! /Jebie

Zaphix
2014-05-23 08:00
#2

Förutom ens egen bedömning så finns det tester man kan få göra, sk. IVA-test. Är ett test där man sitter vid datorn, trycker på musknappen när man ser eller hör en tvåa. Håller på 15-20 minuter.

Det visar på koncentration, impulskontroll, hyperaktivitet och sånt. Resultatet är för mig väldigt verklighetsförankrat och ett bra sätt att se om jag har rätt dos medicin.

När man inte får sp bra resultat på testet kan man prova höja och göra om testet ett par gånger och se om det blir bättre.

För mig var resultatet rätt så uselt tills jag kom upp i 108 mg, då var det plötsligt på en icke-adhd'ares nivå.

Och jag kände mig nöjd på 72 mg, men efter höjningen var jag ännu mer nöjd med medicinen.

Verkar dock vara olika på olika enheter om man använder sig utav testet eller inte.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Jebie
2014-05-23 12:24
#3

Datatest, fast m bokstäver där man inte fick trycka vid viss bokstav har jag bara gjort en gång, i samband m utredningen…hade varit intressant att se om det blivit bättre…

LisenM
2014-05-24 21:25
#4

Usch ja, det är inte lätt! Mötet slutade iaf med att jag ska träffa både han och mister doktor i en timme på fredag! Jag ska fortsätta med min Concerta dos tills dess. Jag frågade själv om man inte kunde få lugnande istället då det är ångesten som är värst. Oxå mitt sätt att känna värdelösheten, och allt jävla tvivlande på livet och hur man ska leva! Låter konstigt, men jag har alltid jagat något som jag inte vet va de är! Och precis i början av min medicinering av Concerta har jag kännt ett lugn jag aldrig kännt innan! Men de gick ju över snabbt, men de e just den känslan jag vill ha igen! Höja dosen verkar inte hjälpa mig dit, och jag vet knappt vem jag är! Har under de få ggr jag testar amfetamin under min ungdom kännt allt det jag vill känna! Dock ej det otäcka vidriga och hemska som kommer sen när skiten går ur! Det är aldrig någon som egentligen vet vad jag är, inte ens jag kanske. Min puls är fortfarande hög, och när concertan går ur får jag dubbla dosen av ångest, då de finns innan medicinen och kommer dubbla då den går ut! Och som sagt, jag vill bara må bra och kan man må bättre vill jag såklart nå dit. Höja dosen verkar fel, nåja, vi får se, är visst mr doktor som bestämmer…. Tack för svar, ska se om jag får testa de där igen…. Fast jag hatade det med datorn …..

Lakeside
2014-05-25 08:45
#5

Usch vad jobbigt det låter. Måste du verkligen ta Concerta fram till på Fredag om du får ökad ångest av den?

LisenM
2014-05-25 11:14
#6

Får inte ökad ångest av den, men känner av min vanliga plus den jag får när medicinen går ur! Det var iaf den förklaringen jag fick av skötaren! Känns bra med vetskapen bara. Men jag vill fortfarande veta hur det är med er andra . Vilken dos å medicin? Hur känns det rätt? -ångest -lugn -humör -impulsivitet -piggare -gladar -normal ??? Alltså hur är det, att vara normal? Eller är det bara en förhoppning av mig som inte finns? Det värsta är nog bland annat tankarna som går runt runt runt i huvudet! Har lixom svårt att stanna, tänka till ordentligt å känna av lixom! Låter ju helt vridet, men undrar ju hur de e för andra! Är kanske lite psykologiskt att iaf, när jag tar medicinen så känns det bättre, fast egentligen vet jag inte!!?? Nu är jag oxå lite rädd för att de ska ta bort concertan å sätta in något nytt, som en test å som får mig att känna det där hemsk…. Skötaren nämnde nåt om xanor, men att jag skulle hamna på avgiftning till slut. Har inte berättat att jag även där under ungdomen köpte xanor av en skum, och vet därför hur det känns att inte känna! Det var oxå en skön känsla, men enligt skötaren så krockar dessa mediciner å de vill inte sätta in nåt som kallas narkotika! Nåja, e lite rädd för mr dr då jag inte känner honom och jag har bara träffat honom en gång innan och hb förstod inte vad jag sa…. De ska dessutom läsa på under veckan om mig, vilket gör mig oxå rädd då jag hamnade under ADHD utredning under en dum grej jag gjorde för ca 4-5 år sedan… Pinsamt minst sagt…. Usch, skönt att bara skriva av sig… Men, en sak till, finns ju andra mediciner som innehåller typ rent amfetamin!!?? Som jag förstått inte blir några biverkningar av!??? Någon som äter dessa??? Och hur är det då!?? Sorry för långt skrivande , och igen, tacksam för svar!! Orkar inte läsa igenom mitt inlägg så felstavningar finns de….;)

Annons:
Lakeside
2014-05-25 12:51
#7

Jag har definitivt det snurrande du beskriver i huvudet men den ångest du beskriver när medicinen går ur kan inte jag uttala mig om eftersom jag precis blivit utredd får medicin först nästa vecka. Dock så sa min läkare att ångest i samband med medicinering drabbar oftast dom som redan innan har problem med ångest. Har du någon annan diagnos? Jag frågar eftersom det är väldigt vanligt med två diagnoser. Det är ju jätteviktigt att du får rätt hjälp! Om du upplever det svårt att bli förstådd av läkaren, kan du inte vända dig till någon annan?

Att de läser på om dig under veckan tycker jag låter som något positivt och de är seriösa. De gör det ju för att du ska få rätt hjälp. Kram!

LisenM
2014-05-26 11:26
#8

Jag har "bara " en diagnos, men ingen har heller kollat något annat! Från början med ADHD utredningen frågade jag om de kunde hitta något annat oxå, de sa ja, men de verkade så inställda på ADHD grejen, så de blev det! Man kan ju göra ett test med att få fram personlighet, mitt test va rörigt å oläsligt , så de sade att de berodde säkert på ADHD.n ….. Hmmm, jaja, få vänta på fredag å hålla tummarna för att de blir bra! Läkaren bryter rätt bra å jag gillar inte nya människor dessutom finns ingen annan just där…. Sen skulle de kännas dumt att säga att jag inte vill ha honom, jag pratar ju bara med skötaren, så dr skriver bara ut….(de som skötaren tycker, med dr bestämmer) Ha en fin dag alla!!!

SSKAnna
2014-05-26 21:09
#9

Jag fattar exakt det du skriver och mitt råd är; BE ATT FÅ PROVA Elvanse ELLER Metamina!! Jag har idag inte haft ett spår av ångest på över 4 år tack vare bytet. Metylfenidat gav effekt men inte lika bra samt ALLA biverkningar. Särskilt ångest (vansinnig och värre än någonsin) när det gick ur kroppen!

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

LisenM
2014-05-26 22:13
#10

Tack!!!!! Tack så mycket för att någon förstår!!! Om de e ok så ska jag visa det du skrev för dem på fredag!!! Fick lite hopp här!!!:) Tack igen!!!!

Lakeside
2014-05-27 11:32
#11

Lycka till, jag hoppas det går bra för dig!

tarotlasse
2014-05-30 22:09
#12

Ja när har man rätt dos ni alla tar upp hur ni mår och tolkar det som rätt dos. 

Men något som också är viktigt att tänka på hur reagerar ni i övrigt med blodtryck puls mm. 

Jag får i dag 54mg på morgonen och 36 mg på eftermiddagen. 

Läkarna hade gärna ökat dosen ytterligare eftersom Concertan har gjort så stor skillnad i min vardag men jag  borde fungera bättre med en högre dos. 

Men då går tyvärr mitt blodtryck  och puls upp ytterligare så 54+36 mg har blivit rätt dos för mig.

Man skulle vilja öka Concertan men de kan inte på grund av blodtrycket. 

Lasse

tarotlasse
2014-05-30 22:54
#13

#9 SSKAnna

Berätta gärna lite mer om Elvanse vet i stort inget om denna medicin. Det är så många som börjat prata om den medicin senaste tiden. 

Jag har ju ända sedan jag fick min Diagnos medicinerat med Concerta utan några biverkningar förutom huvudvärk den första månaden. 

Nackdelen är att jag även har ett högt blodtryck och man vill inte höja dosen mer en  vad jag får nu. 

Du skrev även om att den är ångestdämpande? 

Jag började förra året en behandling och samtal om mitt känsloliv. 

Vilket  jag idag börjar tveka på om det det var så lyckat att börja gräva i det förflutna. 

Nu har ett flertal  smärt samma minnen från barn o tonåren ploppat upp. 

Saker som jag  så länge förträngt och försökt hålla borta.

Innerst inne har dom funnits där man aldrig så tydligt som i dag.  

Tyvärr genom behandlingen så blir dessa minnen bara klarare och klarare och det är fruktansvärt smärtsamt att mer och mer kommer tillbaks i minnet om vissa händelser.  

Jag berättade  det för min psykolog  för ett par veckor sedan att vi bara skrapat lite på ytan innan och att jag inte klarade av att prata om det ännu . O det hade han börjat förstå  att att det  fanns mer saker under ytan.  För första gången i dag berättade jag vad för minnen som dykt upp.  

Concertan har tidigare hjälpt även mot den ångest jag hade tidigare. 

Men den ångest jag fått nu i dagarna  är den absolut jävligaste  jag någonsin upplevt. Det jag får utskrivet nu mot denna ångest är Sobril men den funkar överhuvudtaget inte alls för mig jag blir bara trött av den men ångesten är lika jävlig ändå. 

Skulle det kunna vara så att Elvanse skulle kunna hjälpa mig i denna nya situation tro ? 

Lasse

Annons:
LisenM
2014-05-31 01:31
#14

Så va det dags med nytt igen! Equasym och atarax!!??! Jag har verkligen inga stora förhoppningar, men är på andra stadiet av tre. Sjukt att jag som patient får välja, dock bara mellan just Equasym och Strattera. Har läst så mycket skit biverkningar om de sista och min skötare fick ta ut mig ur rummet för han såg att jag inte orkade lyssna mer på mr dr. Ska oxå på nån KBT för att va jag fattade de som, ändra tankebanorna! Lätt att säga som det är när dr frågar å vill ha ett svar som passar in….. Fan, e helt slut nu å lite rädd för morgondagen. Ska börja med liten dos å bara en på morgonen… Hur fasen ska det gå framåt kvällen???!! Nåja, ska testa å se om lugnet infinner sig och om inte, hoppas jag på steg tre. Skiter det sig oxå blir det fuck off psykvården. Orkar inte försöka få någon att förstå mer. Bank bank bank i bröstet, sista concertan som är borta nu antar jag….

SSKAnna
2014-05-31 12:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

LisenM; FYYY vad trist att höra!! Jag börjar med att berätta att Elvanse är en "prodrug" (dvs omvandlas först I kroppen) till dextroamfetamin, samma substans som Metamina. MEN Elvanse är en depottablett som håller längre OCH den är faktiskt ett hederligt, av Läkemedelsverket godkänt läkemdel för behandling av ADHD Visserligen räknas det som andrahandsval men om man har provat Metylfenidat så BÖR MAN FÅ prova Elvanse!! Jag skulle verkligen kräva en BRA förklaring annars! Ok; det kan vara jobbigt för läkare att behöva söka licens för Metamina osv. men nu kan man ju prova Elvanse istället; busenkelt! Nu är jag förbannad; ATTARAX OCH KBT????? JODÅ OM DU FÖRSÖKER SÅ KAN DU SÄÄÄÄÄÄÄKERT TÄNKA BORT DIN ADHD!?? Det finns studier som visat att på vuxna ger dextroamfetamin generellt färre biverkningar på hjärta och kärl än vad Metylfenidat gör. Det där bankandet i bröstet du upplever berör nog på högre puls; när pulsen stiger går kroppen in i "FLY!!!"-läget enligt tradition från tider då man kunde bli uppäten av dinosaurer typ. Nu för tiden behöver vi inte fly för livet men när pulsen stiger kan man känna sig lite "jagad" liksom, vilket då orsakar ångest. Det som skulle kunna hjälpa då är en liten dos Betablockerare; en blodtrycksmedicin som minskar påslaget av de stresshormoner som höjer pulsen. Det kan du få av en vanlig familjeläkare. GE INTE UPP!

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

LisenM
2014-05-31 13:07
#16

Det är just det jag retar mig på! Man går till vården för att få hjälp! Men det är patienten själv som ska agera både läkare å ha sina egna teorier om vad som e fel!?!? Varför ska man då söka vård??? Passar man inte in i deras mallar från 70 talet eller 60 talet så är inte deras mall patient å kan då inte få hjälp! Det känns så iaf…. Men det där med Elvanse låter ju bra, har kollat runt lite på biverkningar å de verkar ju iaf betydligt bättre än de andra flesta hands enligt dr mallar skit mediciner! Känns lite som att man frågar efter droger, men just den medicinen verkar ju vara svår att knarka på så, kanske kanske…. Måste säkert gå egenom dos höjning på de hör vit blåa kapslarna nu innan bara…. Och jag har inte tagit någon atarax ännu heller…. Testkaninen ska enligt uppfostran tacka å testa å göra som de säger…. Kanske dr blir sur om jag själv tycker å vill testa något han själv inte har föreslagit!?! Vet ju att de finns lite jag kan allt å bestämmer allt för jag har gått skola i 20 år….. KBT?!?! Nja, jag kanske fattade fel, men frågan om man tänker på döden kommer ju alltid upp i deras mall, jag kan inte ljuga, inte heller förklara då mitt svar inte passar in. Kanske KBT kan få mig att tänka så de förstår!?,? Hahaha, jaja, ska komma, försöka komma ihåg det här med din medicin nu…. Kram å tack så mycket!!! Kollar inte stavfel då jag måste göra två av hundra saker i huvudet!!!!;)

Upp till toppen
Annons: