Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 7546 ggr
Jebie
5/25/14, 9:57 PM

Extremt törstig av Concerta? Bör jag sluta?

Hej alla! Är jag den enda som blir enormt törstig i perioder av Concerta? Stått på 54 mg + 36 mg sedan årsskiftet och sedan några veckor på eget bevåg sänkt till 36 mg + 18 mg eftersom jag helt plötsligt upplevde den vanliga dagsdosen för stark och sedativ. Körde 36+18 några dagar, höjde till 36+36 i någon vecka och sedan hade jag 54 + 36 i några dagar. Idag så var det som att 54 mg blev för stark igen. Jag tog den kl 8 och efter några timmar blev jag extremt törstig och drack 1,5 liter vatten utan att det hjälpte. Jag hade ätit 2 smörgåsar till frukost och en banan, så tog det alltså ej på tom mage. Törsten satt i fram till kl 13 då jag åt mat som var ganska starkt kryddad, då tog den "smaken" över istället för den svidande tungan och torra halsen. 3-4 timmar senare kom törsten tillbaka och sitter i fortfarande i skrivande stund. 54 på morgonen var det enda jag tog idag pga underliga törsten. Varför jag frågar er är att det är en vecka kvar tills jag har läkartid och först då kan prata med en "expert". Hade ni slutat ta medicinen helt redan idag pga detta jag beskrivit? En vän som arbetar inom vården trodde att mina njurar kanske hade problem med att ta hand om ämnena i medicinen, men kunde inte råda mig hur jag skulle göra. Låter kanske äckligt, men urinen ser helt normal ut, inte missfärgad eller skummig/grumlig som annars är varningstecken för njursvikt. Någon som vet/har erfarenhet? Varför jag inte står kvar på låg dos är pga att jag i så fall bara har hjälp fram till ca kl 17-18 av medicinen, vilket är ca 2-3 timmar för kort. Tacksam för svar/tips! /Jebie

Annons:
LisenM
5/25/14, 10:26 PM
#1

Vet inte om detta kan hjälpa dig, men jag är oxå törstig efter intag av Concerta! Är faktiskt som en öken i munnen! !! Jag har fått för mig att det är en liten biverkning!!?! Det ska ju vara bra att dricka vatten, inte 1,5 L på en gång, men utspritt under dagen! (Jag dricker lugnt minst 2 L per dag, har alltid vattenflaska med mig) Jag tror inte du behöver vara orolig, drick lite då å då, tugga fluor tuggummi och vänta till tiden du har! Kanske någon annan som vet mer!!?!! Lycka till!

Jebie
5/25/14, 11:10 PM
#2

Tack, ja jag vet ju inte, blir orolig och stressad av den extrema törsten :-(. Har sugtabletter fr apoteket mot muntorrhet,men det kan jag ju inte suga på hela dagarna. Blir också mkt trött dessa dagar, det känns dessa dagar som att medicinen söver mig istället för att starta motorn så att säga…

LisenM
5/26/14, 8:43 AM
#3

Glöm inte att äta oxå!!! Jag blir iaf trött och konstig om jag inte äter!!!! Skriv gärna å berätta va se säger på mötet om det! Ha en bra dag!!!!

SSKAnna
5/26/14, 9:16 PM
#4

Muntorrhet är en känd biverkan men törsten kan också bero på ökad svettning (som i mitt fall….). Prova köp vätskeersättning brustabletter i rör på Apoteket och drick lite mer/dag. Jag behöver också tillskott av Magnesium nu för att hålla vätskebalansen ok.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Jebie
5/26/14, 10:52 PM
#5

Jag ska tänka lite mer på matintaget, men jag äter egentligen ganska regelbundet, typ var 3e timme inkl frukt. Sedan innan läggdags blir det ju minst en smörgås (ska väl inte nämna all choklad jag äter för att kunna slappna av på kvällen men nu då jag törstar vill jag inget ha). Nu då jag själv kollar FASS så står det ju ökad törst och muntorrhet för 1 av 10 användare. Då kanske detta inte var så allvarligt ändå? Med tanke på alla de andra sjuka biverkningar som stod om medicinen som jag inte åkt på :-). Resorb vätskeersättning har jag provat i omgångar under våren, men de hjälper inte. Jag dricker runt 1,5 liter vatten mellan kl 6-17 och sedan ungefär lika mycket under kvällen pga den stora törsten. Hade kunnat dricka oavbrutet, men det kan jag ju inte… Inget svart te eller kaffe, endast grönt eller rött te. Magnesium har jag köpt, ska börja ta mer regelbundet. Ska bli skönt att fått kolla upp elektrolyter osv om en vecka på VC

SSKAnna
5/27/14, 5:29 PM
#6

Bara kollar nu; det finns ingen risk att du har diabetes?? Jag menade inte Resorb utan de nya, goda som heter bara "vätskeersättning". De innehåller alltså elektrolyter; salter. Utan salter kan du dricka hur mycket som helst utan att det tas upp av kroppen.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Annons:
Jebie
5/30/14, 7:11 AM
#7

#6 Jag har nyligen tagit fastesockerprov som visade 5, ett helt normal värde. Jag tror på någon rubbning i elstatus, kanske för lite salt som du skriver. Det hela blev mer påtagligt då det blev varmare ute å i sovrummet på natten. Ska kolla upp vätskeersättningen, tack för tipset! Om jag är det minsta hungrig så blir jag extremt törstig…detta gör att jag äter ofta dessutom :-). Dock underligt att jag upplever att Concertan inte fungerar/söver mig i samband m dessa perioder av törst?

SSKAnna
5/30/14, 3:52 PM
#8

I vanliga fall fungerar ju törst och hunger som en signal att vi behöver äta eller dericka. Det kan inte vara så att du MED Concerta faktiskt känner dessa signaler mer??

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

ADHDharjag
5/30/14, 8:39 PM
#9

Dricker typ 3-4 liter på Ritalin. Allltid törstig. Tror det blir en negativ spiral, kroppen behöver natrium och kalium i balans och för mkt vatten rubbar den.

Jebie
5/31/14, 12:15 AM
#10

Ska bli skönt att få kollat upp hur det står till med allt, hoppas VC tar mina funderingar på allvar ang att elektrolytbalansen inte stämmer. Tack alla för era svar. #9 att dricka 3-4 liter/dag låter ju väldigt mycket, får du inte springa på wc konstant? Har du någon mineraltablett för att jämna till den natrium/kalium-balans, nåt du rekommenderar? #8 - jag tycker det är konstigt detta med törst- å hungersignaler, för vissa verkar ju tvärtom mot mig känna mindre hungerkänsla och till och med tappa i vikt m Concerta eller Ritalin. Själv har jag gått upp 6 kg på ett år med Concerta. Så tjock som jag är nu har jag bara varit som gravid i typ månad 7-8…

SSKAnna
6/7/14, 9:53 PM
#11

Det där med vikten är olika; vissa tappar aptit och hungerskänslor helt (centralstimulerande har ju använts som bantningsmedicin länge, fanns även i Sverige på 70-talet) men andra får äntligen ro i kroppen och kan sitta vid ett bord och njuta av maten.

Sedan är det vanligt att aptiten är borta på dagarna men återkommer på kvällen (med hämndbegär!) och då blir det mycket nattmackor typ.

Om man svettas mycket är 3-4 liter inte så konstigt. Dricker man på kort tid mer än 5 dl vatten så reagerar njurarna snabbt och skickar ut det på en gång för att inte kroppen ska ta skada.

(Det händer dock faktiskt att folk blir förgiftade av vatten- De dricker så mycket att elektrolytstatusen blir utspädd vilket bl.a. kan leda till hjärnödem!)

Å andra sidan ska man skilja på om man är törstig för att man behöver vätska eller för att man är torr i munnen!

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Jebie
6/10/14, 12:59 AM
#12

Hej! Jag har fortfarande inte fått något svar på proverna jag lämnade på VC. Jag har dock valt att sluta med Concerta då jag upplevde att dessa biverkningar slet för mkt på kroppen och att medicinen gav så ojämn effekt. Har ännu ej fått träffa psykiatrikern som skrev ut CS från början för cirka 1 år sedan, vårt möte har mottagningen flyttat fram 2 gånger, suck och stön :-(. Det är nu nästan ett helt år sedan jag fick träffat en läkare.

Upp till toppen
Annons: