Annons:
Etiketttips-goda-råd
Läst 1732 ggr
[melowi]
6/6/14, 12:13 AM

Klara av att bo ensam?

Hej! Ska försöka göra i lägget kort. Jag är kvinna på snart 20 år, bor för tillfället tillsammans med min fästman. Jag har sedan en tid tillbaks haft självmordstankar, tvångsmässiga beteenden, grova humörsvängningar och en massa annat, är också djupt deprimerad. Jag klarar inte någonting själv känns det som, min självkänsla är så långt på botten den kan bli. Jag litar inte på mig själv heller för den delen, har legat inne på psyket i endast ett dygn men klarade inte av att vara där. Jag litar inte på mig själv och speciellt inte när det gäller vassa föremål så som knivar etc, har aldrig skärt mig men har försökt med självmord en gång, -det var då jag fick åka in på Psyk. Allt går neråt hela tiden, pratar med psykolog/kbt-terapeut (har precis bytt) som misstänker ADD/adhd och eventuellt Borderline, påbörjar snart utredning. Jag får tvångsmässiga beteenden ibland som gör att jag bokstavligen kan skrika rakt ut, slå mig själv och allt svartnar, det är så jag verkligen är rädd att jag ska göra något mot mig själv. (Kan ej styra över detta) Min fästman ska mest troligtvis flytta till ett annat län så vi kommer bli särbos, jag vill inte flytta ännu av olika skäl så jag kommer bo kvar. Saken är den att jag är rädd, otroligt rädd för att vara ensam, är heller inte alls självständig som man kanske bör vara i den här åldern. Jag ser ner på mig själv och har svårt att styra över vissa beteenden. Jag har ofta känt mig som ett barn och som att min fästman tar hand om mig, det är såklart inte så jag vill känna. Jag vill kunna ta hand on mig själv, men den enda jag verkligen kan ta hand om är min hund, jag sätter alltid henne först. Är sjukskriven på heltid. Jag klarar inte alls av att bo med någon av mina föräldrar, fråga mig inte varför men jag mår sämre konstigt nog av det. Men jag är orolig för att bo själv, är rädd att göra något. Ibland om jag ser något vasst föremål kan det börja "sprätta" i kroppen, att jag okontrollerat bara vill gripa tag, men jag vet inte vad jag skulle göra. Jag vill inte ta livet av mig innerst inne, men "den yttre fasaden" säger att jag vill det. Allt är så komplicerat, det står aldrig stilla och ofta känner jag att jag verkligen inte orkar mer.. Tar jätte gärna emot tips och råd om hur kah ska Kinna klara av att bo själv och bli mer självständig.. //tack

Annons:
KimE
6/6/14, 10:41 AM
#1

Att bo ensam kanske hjälper dig med att bli självständig. Kom ihåg att när du mår som sämst kan det bara bli bättre. Fortsätt med att gå till psykolog. Hör om kommunen kan ha någon boende stödjare. Hitta några små mål med vad du vill i livet.

[melowi]
6/6/14, 1:59 PM
#2

KimE: Jo det tror jag nog, jag vill bli självständig men det är lättare sagt än gjort tyvärr.. När jag mår som sämst så kan det bli bättre såklart men även sämre, tänk om jag skulle få ett tvångsbeteende att skära sönder halsen. Ursäkta språket men så är det, beteenden jag inte kan styra över vilket som är extremt jobbigt då jag inte vill men hjärnan och kroppen gör något helt annat. Det är en av anledningarna till att jag fortfarande känner mig som ett barn, ett barn som bör vara under uppsikt..
Vad menas med boende stödjare?

KimE
6/7/14, 3:17 PM
Upp till toppen
Annons: