Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 68532 ggr
aaana
2014-06-06 13:46

Ni som börjat med Elvanse, dosering?

Hej!

Har lite funderingar.. Jag tog mina Elvanse tabletter för första gången igår. Jag har varit igenom alla metylfenidat som finns innan (slapp Strattera tack o lov..). Jag har legat på rätt höga doser av Metylfenidat innan, Ritalin 90mg och Equazym 90mg depå och fortfarande haft dålig effekt. Nu har jag börjat med Elvanse som sagt, men min läkare låter mig endast ta 1 tablett. Vilket är 30mg och självklart känner jag ingenting. Min läkare är en otroligt försiktig dam, inget ont i det kanske, men allting tar liksom sååå oändligt lång tid. I skrivande stund sitter jag och ska panikplugga inför min sista tenta (imorgon kl 09!!) har naturligtvis sämst planering som vanligt.

Panikar lite över att jag har noll effekt av tabletten och mitt vanliga ofokuserade adhd-jag är här för att stanna känns det som..

Ni som gått över på Elvanse, hur doserade ni i början? Vilken dos av Metylfenidat hade ni innan och hur snabbt fick ni öka? Tror min läkare menar att jag ska ligga på 1 tablett Elvanse i typ 1 vecka minst…

Jag vet inte om jag vågar börja ta mer än vad hon ordinerat heller. Har gjort det förut när hon varit så seg med dosändringarna. Tex mellan Ritalin till Concerta till Equazym såg jag ingen poäng i att trappa upp och ner i veckor, är ju fasen samma ämne? Men ja, sån är hon.

Hur gjorde ni? Blir tokig att sitta här och försöka banka in info i huvudet när jag bara fokuserar på precis ALLT annat!!

Annons:
LisenM
2014-06-07 08:09
#1

Jag vet inte hur du ska göra, men vill väldigt gärna höra hur det funkar med Elvanse!!! Lycka till !!!

Stressfia
2014-06-07 08:16
#2

Hallå! Elvanse är riktigt bra!!! Testat Concerta (=rävgift) i olika doser och varianter samt medikinet (går ut tokfort) Elvanse mår jag bra på! Inga elaka biverkningar. Började med 30mg i en vecka..lade sedan till 30 efter lunch. Hade det så i 3 veckor ca. Sedan höjdes morgondosen till 50mg. Befinner mig där sedan drygt en två månad tillbaka..skulle behöva höja eftermiddagsdosen till 50mg.

mosterli
2014-06-07 08:44
#3

Hej Lisen - jag vill gärna ta morgon & lunchdos m min mottagning tycker att det ska räcka m en dos/ dag… Var bor du i landet? Nu blir det 70 alt 50+50 men på morgonen… Inte optimalt…

mosterli
2014-06-07 08:48
#4

Concerta fyller sin funktion men har väldigt mycket biverkningar. Den "kemiska ångest" den skapar är fruktansvärd… Glad att jag bytt.

Miss Tro
2014-06-07 09:11
#5

Började också med Elvanse igår. Det verkar som man ska öka långsamt! Synd med tentor och medicinbyte samtidigt. Min son har ätit Vyvanse några år tror jag och äter nu Vivanse, han är forskare och tar 140 mg för att få bra koncentration, men det är nog väldigt individuellt. Spännande att höra hur det går för dig.

Barneveld
2014-06-08 16:17
#6

Jag fick också börja försiktigt med Elvanse. Jag tror jag använde en vecka till varje dosändring. Men jag gillar den. Jag blir inte illamående och jag kräks inte som jag gjorde med Medikinet. Typiskt att du måste byta medicin mitt i tentaplugget!

Annons:
aaana
2014-06-13 14:48
#7

Har väl inte någon direkt uppdatering om hur Elvanse funkat ännu, får ju som sagt bara ta 1 tablett fortfarande.. Men idag var jag rebellisk och tog 2! Var otroligt nyfiken över ifall jag kände något, till en början känder jag absolut ingenting och var besviken. Men nu, några timmar senare måste jag säga att jag känner mig mer skärpt, kan ha fler bollar i luften så att säga och klarar liksom av lite mer innan jag blir sådär "total förvirrad". Så vi får väl se hur länge det kommer hålla i sig, ska precis åka in och starta en hektisk kväll på jobbet. Spännande!

mosterli
2014-06-25 09:51
#8

Elvanse är fantastiskt bra- alla fördelar som CS. ger men utan biverkningar. Jag har 70 morgon & 30 lunch när jag jobbar & dagen börjar tidigt & slutar sent. Är det en kortare dag & inte så krävande tycker jag 70 morgon känns bättre. All dosering är individuell. Medicinen ska inte kännas- du ska fungera bra - utan att känna av den på annat sätt än så. Då har du en optimal dos. Lycka till ☺️

mayolica
2014-06-26 15:53
#9

Jag fick hemska biverkningar av den.  Själva effekten i sej var kanonbra,men frisättningen var helt fel  för mej.    
Det började bra, men sen efter ett par veckor blev det alldeles för en  för starkt ,dessutom var det något plastigt konstigt i den som jag tydligen inte tålde.😕

~ mayolica ~

Jebie
2014-06-28 19:50
#10

Jag fick börja på 50 mg Elvanse å ska ha det i 14 dagar innan ny utvärdering. Har nyss bytt t Elvanse. Läkaren tyckte ej det var nån idé att börja på 30 mg då jag stått på 72 mg Concerta innan å andra patienter upplevt att 30 mg var verkningslöst. Startdosen 30 mg är ju dessutom tänkt för barn, ej vuxna. Eftersom jag gick utan medicin i en månad märker jag absolut skillnad mellan ingenting å Elvanse, men har inte någon ultimat effekt än på 50 mg. Den känns jämnare å den räcker 3-4 timmar längre å utgången känns knappt. Så skönt att slippa ångesten varje kväll som var med Concerta. Lycka t med allt!

Yousee
2014-07-04 23:22
#11

Jag har börjat med Elevanse för en månad sen efter att ha provat Stratera, Conserta och Ritalin i denna ordning. Ritalin fungerade bäst trots en del biverkningar men det var svårt att ställa in dos. Jag tar 250 mg/dag vilket motsvarar Ca 65 mg Metamina enligt en del kunniga. Jag tycker det var ett lyft och slippa svängningar på effekt. 12 timmars verkningstid vet jag inte hur de har kommit fram till för det halva är nog realistiskt. Tar ett par 10:or Ritalin på morgonen för det tar ca 1 till 2 timmar innan det verkat. Är positiv till Elvanse som känns som en renare produkt kommer troligen få öka dosen något men ska köra så här ett tag. Blir det riktigt bra kan ja ju minska vilket inte vore någon nackdel om det fungerade. Nu har jag turen att ha en läkare som förstår att det behövs en del för att få fart på min hjärna som utsatts för substanser i högre mängder tidigare i livet. Lycka till och stå på er Yousee

SSKAnna
2014-07-06 13:12
#12

Spännande att höra!

Själv har jag ätit Metamina i ca 4 år nu men har inte vågat prova Elvanse.

Jag behöver en REJÄL dos på morgonen för att ens ta mig ur sängen så nu har jag 40mg på morgonen och sedan 15 mg som jag kan ta på em eller spara till en annan dag.

Hur mycket av Elvanse frigörs direkt? Jag är liksom rädd att jag inte skulle få den där snabba verkan som jag behöver om jag bytte!

Men det vore ju skönt om man fick en jämnare fördelning under dagen…..

Det är ingen som har bytt från Metamina till Elvanse??

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

tarotlasse
2014-07-14 01:36
#13

Jag spännande att höra jag har ju inga direkta biverkningar av Concertan och min depresion försvann totalt när jag började med concertan. 

Men ångesten har jag kvar har visat sig att jag har enormt grava problem med impuliviteten  och alla tester står det att de är så stora problem och påverkar mitt dagliga liv avsevärt vilket jag inte riktigt förstått. 

Impulsiv då är man ju aggressiv  och får utbrott men sådan är ju inte jag

Men impulsiviteten kan variera från  person till person de flesta där får man ju problem med ilska och utbrott. 

Men den sensate utrdningen så visar den att min impulsivitet påverkar i huvudsak min ångest och i rädslor. 

Vilket har skapat stora problem i mitt känsloliv o antingen flyr jag från ett kärleks förhållande i rädsla o ångest eller så blir jag på tok för intensiv. 

Ett sätt är ju att öka concertan so jag i dag medicnerar med 54 mg på morgonen o 36 mg på eftermiddagen men då går mitt blodtryck upp för mycket så det kan man inte göra. 

Så en undran här är  Elvanse  också centralstimulerande  och då också  ger högt blodtryck ?  

Jag fundera även på Xanor för ångesten men min motagning är väldigt restrektiva mot Xanor eftersom den är så beroende framkallande och populär  bland drogmissbrukare. 

Just nu får jag Sobril i stället  men blir så jäkla trött o mosig i huvudet av sobrilen. 

Så funderar på om det kanske skulle vara värt att prova Elvanse o  Xanor  efter jag läst era berättelser  här inne på forumet men får väl prata om detta ed min läare vid nästa besök i slutet av månaden. 

Lasse

Annons:
Splatter
2014-07-14 10:01
#14

Elvanse är lisdexamfetamin, så det är en centralstimulerande och självklart höjer det också blodtrycket. Många upplever det som mjukare än metylfenidaten, även jag gjorde det. Tyvärr så fungerade Elvanse jävligt dåligt för mig, jag kände mig i stort sett endast trött, sömnig och skitdeprimerad och suicidal av den, vare sig jag tog 30 mg eller 50 eller 70 eller 90 mg. Så jag bara slutade med skiten och bad om att få Medikinet tillbaka.

Jebie
2014-07-15 06:10
#15

Jag har 70 mg Elvanse nu. Tar den kl 6 å den går ur ca kl 21 med trötthet å lite surr i benen då. Får oxå lite surr i händerna jämfört m 50 mg, och detta kommer då magsäcken är tom, inte hela tiden. 70 mg funkar bättre än 50 mg som tappade effekt runt kl 16.30. Jag saknar lite mina uppvarvade dagar som omedicinerad, då var ju allt fantastiskt å jag kunde i alla fall vara superglad då å då innan man kraschade/bröt ihop pga nån motgång i kombination med för lite sömn. Det blir väldigt jämnt humör m Elvanse, varken upp eller ner Fler än mig som upplever det lite för "slentrianmässigt"?

LisenM
2014-07-17 13:28
#16

#13 Lasse Du, eller nån annan med såklart! Min skötare sa till mig att xanor funkar mot ångest MEN att de krockar medicinskt med Concerta eller vad som med annat namn!?! Stämmer inte det??? Fattade det som att de blir mot varann?!? Någon som förstår min fråga!??? Hmm, ska själv tillbaka om en vecka å några dagar, men vågar knappt be om att få testa Elvanse, de verkar knappt veta va de e på min mottagning ! Sen är jag livrädd för att de ska säga om, de nu inte funkar att de finns ingen hjälp för mig mer… Men de verkar ju super med att inte behöva krångla med licenser å sånt….

tarotlasse
2014-07-17 15:26
#17

#16 

Jo jag förstår vad du menar och jag har hört precis tvärtom att Xanor passar alldeles utmärkt för de som medicinerar med centralstimulerande. 

Jag tog upp det med sjuk sköterskan som delar min medicinering när jag var där i dag. 

Hon sa att Xanor är ett jävla skit och att min läkare skulle aldrig överhuvudtaget skriva ut det till varken mig eller någon annan patient. 

Sköterskan sa att visserligen hjälper Xanoren betydligt bättre mot ångest en Sobrilen jag har idag. 

Men  att Xanoren är extremt beroende framkallande och mycket lätt att fastna i och hamna i ett missbruk och det är mycket svårt att  trappa ner och sluta med Xanor. 

Det är mycket vanligt att Xanor ger ett livslångt beroende. 

Att läkarna överlag på kliniken inte skrev ut Xanor till någon av denna anledning utan valde då hellre andra läkemedel. 

Så när jag fick reda på detta så kommer jag inte att fråga efter Xanor  utan fråga läkaren om det finns ngt annat läkemedel en Sobril för min ångest eftersom jag blir så seg av sobrilen och inte heller  tycker den är speciellt effektiv mot min ångest. 

Lasse

Barneveld
2014-07-18 15:35
#18

Jag har kunnat minska min dos depressionsmedicin sen jag började med Elvanse. Trots att jag har ätit depressionsmedicin, högsta dosen i flera år så har jag ändå gått omkring med självmordstankar och det har helt försvunnit sen jag började med Elvanse.

 Mot ångest har jag Abilify och Quetapine i en väldigt liten dos. För jag testade Abilify en gång för många år sedan och då kunde jag inte äta den för jag bara kräktes. Jag kunde inte äta Quetapine heller för mina händer somnade och det var omöjligt att väcka dem och det var väldigt otrevligt att gå omkring och inte ha någon känsel i händerna. Men min nya läkare sa att jag hade ätit alldeles för hög dos och nu äter jag en halv tablett av Abilify den minsta dosen och en halv tablett av Quetapine den minsta dosen. Han påstod att många med ADHD är väldigt känsliga för mediciner och reagerar intensivare än andra patienter på medicin.

Jag har stesolid också, som behovsmedicin, men som nu när jag är ledig och inte har några krav på mig ligger min förbrukning på en halv tablett de senaste fem veckorna. 

När jag går i skolan och det är mer påfrestande i vardagen behöver jag en varannan vecka i genomsnitt. Behöver jag mer än så är det ett tecken på att jag behöver göra förändringar i min stående medicinering. För nu när den har varit bra inställd under våren är det den förbrukningen jag har legat på.

SSKAnna
2014-08-17 21:05
#19

Det här med att Bensodiazepinerna (Alltså Xanor, Stesolid, Sobril och de där andra som funkar bra mot ångest)  interagerar med centralstimulerande är något som många undrar över. 

Egentligen "krockar" de inte med varandra och min erfarenhet är att de inte heller på mig tar ut effekten av varandra men det har jag hört att andra upplevt.

Det är snarare läkarna som inte gärna vill att man tar preparat som både "gasar OCH bromsar" samtidigt om ni förstår vad jag menar (C.S gasar och Benso bromsar). En annan orsak är nog att de inte vill förskriva flera olika narkotikaklassade preparat; det kan se illa ut för dem.

För mig blev det ganska enkelt; när jag fick effekt av Metaminan och min hyperaktivitet (som till stor del var en inre hyperaktivitet som blev till ångest) lade sig så försvann även min ångest. Före det åt jag Metylfenidat och fick lov att ta Iktorivil på em då jag fick en ENORM ångest då Metylfenidatet gick ur kroppen. 

Jag är fullt medveten om Bensodiazepiners beroendeframkallade egenskaper (och framförallt blir jag på nolltid tolerant och dosen funkar ej längre) men när det gäller behandling av svår ångest så är de ändå oslagbara, t.ex. vid behov.

Lasse; Om din sjuksköterska sa till dig att: " Xanor är ett jävla skit och att min läkare skulle aldrig överhuvudtaget skriva ut det till varken mig eller någon annan patient." så tycker jag hon var rätt oproffessionell! Det är ju hennes egna åsikter- INTE fakta.

#18- BRA att läkaren sänkte dosen! Har du fått både Quetiapin OCH Abilify mot enbart ångest? Alltså du har inga inslag av Schitzofreni, psykos eller mani?

Båda de medicinerna är ju rätt tunga neuroleptika som har många otäcka biverkningar. Framförallt brukar ju Quetiapin orsaka enorm trötthet.

Tror du själv att du behöver dessa?

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Barneveld
2014-08-18 14:30
#20

Jag har inslag av mani. Det är därför jag fick Abilify och Quetiapine. Jag äter en halv tablett av lägsta dosen av dem för att komma ner i varv och kunna sova. Provade utan neuroleptika i ett halvår men det funkar inte tyvärr. Har provat andra sorters neuroleptika och som du säger drabbats av hemska biverkningar. Har även provat Abilify i högre dos än en halv och det funkar inte heller.  önskar så att jag inte hade behövt dem och då och då har jag träffat läkare som tror att neuroleptikan inte är nödvändig och sätter ut den, men det slutar alltid i elände, det kan gå okej ett tag men brukar alltid så småningom leda till att jag slutar sova och blir så uppvarvad att jag inte kan tänka klart. Så länge sömnen fungerar blir jag inte heller uppvarvad. Men av någon mysko anledning sover jag inte av den typen av mediciner som får helt normala människor att somna. Har provat olika typer av mediciner, både sömnmediciner och depressionsmediciner som ska ge bra sömn, men sover av dem gör jag inte. En av depressionsmedicinerna som man skulle sova bra av kunde jag absolut inte sova av, jag hade ju fått veta att man kunde må lite sämre de första veckorna men att det skulle bli bättre sen. Men efter sex veckor när jag inte hade sovit en enda hel natt och dessutom började hallucinera så k"nde jag att det härt är nog trots allt inte rätt medicin. Jag tycker det är obehagligt att jag så ofta fått nya mediciner insatta utan att ha någon tid planerad för uppfoljning. Jag minns sist det hände, det var i våras. Då tappade jag hälften av allt mitt hår, fick svåra eksem, ont i kroppen och mjölk i brösten och det gick inte att få tag i någon psykiatriker för hen hade inte tid förrän om tre månader. Det var i samband med det som jag bestämde mig för att jag jag ville gå hos en privat läkare. Det är dyrt, men helt klart värt!

Jag har aldrig fått min medicinering så väl insatt och uppföljd som i våras när jag bytte till en privat läkare. Nu känns medicieringen plötsligt perfekt och jag har som jag sa, till och med kunnat minska depressionsmedicinen.

Annons:
IceTee
2014-11-07 14:32
#21

Drar upp det här lite för att slippa skapa ny tråd!

Började med Elvanse 30mg idag, har testat Ritalin, Concerta, Strattera och medikinet i den ordningen och mådde pyton. Så idag tog jag min första tablett Elvanse (har gått ett par år utan adhd-mediciner nu då jag varit sjukskriven och inte tyckt det varit nödvändigt) och redan efter 15 minuter kände jag effekt! Känner mig mer uppåt, och som vanligt lite skakig (har fått höra att det är som jag känner av hyperaktiviteten i kroppen nu när hjärnan inte går i 120). Någon annan som kände effekt direkt på 30mg? Ska tillbaka om 2 veckor och utvärdera

Medarbetare på Skor iFokus

Mysan59
2015-05-28 15:52
#22

Jag har precis hämtat ut Elvanse efter att ha ätit Concerta i många år, men märker inte av den, på sätt att jag är lika ouppmärksam och okoncentrerad som vanligt, lite minskning av hyperaktiviteten dock.

Så i morgon tänkte jag byta och då är det 30 mg som gäller. Ska iaf bli spännande och se om hjärnan lugnar ner sig lite.

vemina
2015-06-08 14:24
#23

Jag började med elvans 30mg och höjde sedan till 50mg efter ca två månader. Efter ytterligare någon månad höjde jag till 70mg och står på det just nu sen i mars el april. Min läkare vill höja dosen ytterligare men jag bad hen att vänta med höjning då jag tycker att 70mg fungerar helt ok. Tidigare har jag stått på medikinet, men ja tycker att elvans ger ett bättre och jämnare effekt plus att jag gick ner massor i vikt av medikinet. 

Jag kan tänka mig att läkarna är lite försiktiga med att höja dosen då den inte är färdigtestat på vuxna (vad jag läst tidigare)

Mysan59
2015-06-08 20:55
#24

Ja efter att ha ätit Elvanse ett tag nu så tycker jag nog att jag är mindre hyperaktiv så det är ju bra.

tarotlasse
2015-06-10 18:10
#25

I morgon börjar jag med  Elvanse och börjar med 30mg. 

Jag har ju tidigare tagit Concerta på morgonen och Ritalin på eftermiddagen

Min läkare sa att man börjar altid med 30 mg och ökar dosen efter hand. 

Kommer ta 30mg i en månad och under den månaden ta regelbundna puls och blodtryckskontroller. 

Funkar det med mitt blodtryck så höjer han dosen efter en månad. 

Funkar det inte så går vi tillbaka till Concerta o Ritalin igen.  

Lasse

SSKAnna
2015-07-09 16:09
#26

Hur har det gått för dig; Lasse? Jag är nyfiken! :)

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

tarotlasse
2015-07-10 19:51
#27

Elvansen funkade inte fullt ut för mig tyvärr. 

Jag började med 30 mg och det fungerade jätte bra  och jag kände mig betydligt klarare i huvudet en vad jag gjort med Concerta och Ritalin

Men det funkade bara i 4 timmar fram till kl ca 11:00.  Sedan tog jag totalt slut det blev total stopp  och som att gå rakt in i en vägg. 

Jag fungerade inte alls resten av dagen eller kvällen och mitt blodtryck rusade upp till 190/100.

Även boendestödet reagerade på att jag  inte fungerade på eftermiddagarna med Elvansen och de avsutade besöken i förtid eftersom jag inte fungerade. 

Så efter 10 dagar så sa min läkare stopp och jag fick återgå till Concerta på morgonen och Ritalin på eftermiddagen och mitt blodtryck gick direkt ner till 130/70 igen och jag fungerar någorlunda under hela dagen.

Träffade min läkare tidigare i veckan och han har inte släppt tanken på Elvansen ännu. Utan han har skrivit till min VC och husläkare och bett dom se över min blodtrycks medicinering och vad man kan göra där. 

För att senare under hösten prova Elvansen igen men då med en högre dos och  med en snabbare upptrappning. 

Så att jag ska fungera under en hel dag med enbart Elvanse

Lasse

Annons:
SSKAnna
2015-07-11 11:21
#28

Ja; som vuxen får man lov att se till att balansen mellan cs och blodtryck fungerar.

Ta hand om dig!

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

tarotlasse
2015-08-25 18:01
#29

Nu är läkarna nöjda med mina prover och med mitt blodtryck och i går fick jag besked att jag ska prova Elvanse igen. 

Eftersom jag inte fungerade fullt ut på 30 mg och under hela dagen så ska jag trappa upp medicineringen snabbare denna gången. 

Så jag ska redan efter 1 vecka höja till 50 mg om blodtrycket håller sig stabilt. 

Jag fick besked om att jag skulle börja redan i dag. 

Men eftersom jag har ett fullspäckat schema denna veckan och inte fungerade efter lunch på den lägsta dosen.  Så villejag vänta till på måndag innan jag börjar med Elvanse igen. 

Så på måndag är det dags för ett nytt försök med Elvanse

Lasse

[Citius]
2015-08-25 20:06
#30

Mitt blodtryck sticker iväg när jag tar Elvanse.
Brukar ligga på 85 - 90 / 125 - 135
Men med Elvanse har det varit uppe i 108/158 och då mådde jag inte bra.
Jag kan känna hur det spänner i hela kroppen och jag blir kall om händer och fötter.
Känner mig helt utbränd på kvällen precis som jag varit uppe 2 dygn på raken utan sömn.
Jag har som mest varit uppe i 130 mg per dag men har nu själv minskat det till mellan 50 och 80 mg och jag tar inte Elvanse om jag inte fått minst 8 timmars sömn och jag måste käka frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, kvällsmat och ta Magnesiumcitrat 300mg på kvällen annars funkar det inte alls bra. 
Hur högt blodtryck hamnar du på Lasse?
Har du en egen blodtrycksmätare?
Jag har köpt en Omron mätare som skulle vara bland de bästa och jag mäter tre ggr per dag. Jag kan se hur blodtrycket stiger under dagen när jag tar Elvanse, men om jag inte gör det ligger det mer jämnt.

Bozzibozz
2015-08-25 21:32
#31

På fredag ska jag in på hälsokoll. Borde inte ha några ovanliga värden. För bara 4mån sedan hade jag helt normala värden. Precis fått börja med 30mg dagligen. Svårt att ge något feedback såhär tidigt. Men i dag har jag åtminstone inte känt mig lika orolig eller samma tryckande huvudvärk som med Ritalin combon. Så det här känns åtminstone mycket lovande.

tarotlasse
2015-08-25 22:50
#32

#90 När jag började med Elvanse gick blodtrycket upp till 190/90. När jag slutade o gick tillbaka till Concerta o Ritalin igen gick det direkt ner till 130/70. Men det är ändå låga värden utan blodtrycks medicin så är det ändå högre. Var på en hälsokoll på företetags hälsovården för några år sedan då sköterskan mätte det för tredje gången så misstänkte jag att ngt inte riktigt stämde. O när hon reste sig upp o gick mot skrivbordet så frågade jag om jag kunde börja med test cyckeln. Då spände hon ögonen i mig och sa att du rör dig inte ur fläcken för jag ska ringa efter en ambulan. O jag svarade henne det går inte för jag har så jäkla mycket att göra så måste gå in o bli färdig med mitt jobb först. Oj vilken utskällning jag fick då låg blodtrycket på 240/120. Lasse

Bozzibozz
2015-08-26 09:30
#33

Räknade nog med att Elvanse skulle göra underverk från start. Klart jag förstår att det borde va nästintill omöjligt att uppnå detta med en helt Ny medicin som ännu inte ens är insatt helt. Men kan klargöra att även om jag inte direkt känner något så är detta mycket positivt då min förra levde rövare i mitt system. Så det om något ser jag som en mycket optimistisk effekt. Återkommer med mer info då jag fått dosen justerad.

[Citius]
2015-09-03 08:20
#34

Jag har fått Attentin utskrivet nu och ska se om det blir bättre än Elvanse.  Verkar lovande då många som haft problem med Elvanse har fått det att funka med Attentin eller Metamina.

Nu utan medicinering ligger blodtrycket på 85 / 125 som är helt ok.

Skall bli intressant att se vad som händer med blodtrycket på Attentin.

Annons:
Bozzibozz
2015-09-03 09:36
#35

Citius, hur kommer du få påbörja insättningen av attentin? Är den utfördelad på fler tillfällen under dagen? Vad hade du för dosering på Elvanse innan du valde att pröva attentin? Själv har jag 60mg Elvanse nu och ska på uppföljning nästa vecka. Känner ingenting speciellt som det är nu. Lite, lite klarare i skallen. Försöker kliva upp omkring 07:00-08:00 varje dag och tar mina mediciner. Som oftast hamnar jag i sägen igen. Brukar ligga och försöka peppa mig själv till att komma upp, ta tag i normala vardagssysslor. Ibland känns det som en snäppet lite bättre dag och jag kliver upp redan efter någon timme igen. Oftast hunden som vill ut. Efter promenad passar jag oftast på att byta plats till soffan. Har börjat/försöker köra wordfeud som måttstock för att testa fokusera. En dålig dag snurrar alla bokstäver omkring. En bra dag orkar jag iaf knopa ihop några ord. Sen tappar jag självklart fokus och bokstäverna börjar blöra ihop sig igen och tv intresserar mig mer. Kan ofta känna en lätt ångest inför alla små saker jag borde börja ta tag i. Blir inte heller lättare av att jag rätt som det är "kommer ihåg" saker som borde ha gjort redan igår? Eller förra veckan!! Elvanse tar lång tid innan det lilla som händer,händer. Men brukar ändå ge mig ett lugn. Den fokus som ibland kan komma smygander fram och tillbaka lite som den vill. Den kommer och går lite som den vill. Med andra ord, ingen trygghet. Vet aldrig exakt när den infinner sig eller hur länge känslan stannar. Mot tidig eftermiddag, nästan jämnt. Åtminstone inom loppet av en timme kan jag känna hur det börjar gå ur kroppen. Känner mig trött. Varm. Seg. Frånvarande! Obekväm och folkskygg! Fruktansvärt jobbigt, framförallt om jag och min sambo åkt iväg någonstans och det börjar gå ur. Känns inte rätt att be henne sluta med vad hon gör och köra hem mig. Men det skulle helt klart kännas bäst för mig. Om jag kommer behöva fylla på med en dos Elvanse till om dagen känner jag spontant att jag lika gärna kan ta ytterligare en dosering. Och byta över till attentin. Ska tilläggas att Elvanse har lång ifrån samma biverkningar jag känd av Ritalin. Upplevelsen är som Natt och dag för mig. Till det bättre.

tarotlasse
2015-09-04 09:20
#36

Jag har nu tagit 30 mg Elvanse i en vecka och det har varit lika jobbigt som när jag testade i våras. 

Nu ska jag testa igen med en snabbare upptrappning.

Jag har varit betydligt klarare i huvudet och fungerat bättre under förmiddagarna. 

Men på eftermiddaen har jag tagit totalt slut. 

Jag har varit fulkomligt utmattad och deppig så  jag sjukskrev mig  för att orka  en hel dag. 

 I går var jag  på puls och  blodtryckskontroll och denna gången hade varken blodtryck eller puls gått upp.

Så i dag har jag ökat dosen till 50 mg så hoppas jag att det  fungerar även på efter middagen också. 

Lasse

[Citius]
2015-09-06 16:15
#37

BozziBozz jag fick 1st 5mg på förmiddagen och 1st 5mg på eftermiddagen, vilket inte funka alls. 
Fick öka direkt till 2st 5mg morgon och 2 på eftermiddagen.

Jag väntar med att ta den första till ca 11 och nästa dos 3 timmar senare, men jag skulle nog behöva ta 2 st kl 08, 11, och 14 och 1 st kl 17

Elvanse hade jag som mest 100 mg på morgonen och 30 på eftermiddag, men då stack mitt blodtryck iväg som fan.

På Attentin har mitt blodtryck (än så länge) inte gått upp.

Elvanse var som en berg o dal bana. Ibland kände jag ingenting av den och ibland kunde jag bli speedad som fan. 
Har nog med att göra med Lysin nerbrytningen i kroppen, ibland kanske den gör det fort och ibland sakta. Förmodligen beroende på vad man ätit under dagen.

Men Attentin är ju inte beroende av det så den smyger sig in och smyger sig ut och håller sig jämn tills det är dags för nästa dos.

Har dock problem med mina tics som blir mkt mkt värre på Dexamfetamin.
Frågan är om man kan blanda "anti tics" medicin som risperidon och haldol med Dexamfetamin.
Har lite problem med sömnen med, eller jag vet inte riktigt om jag sover eller inte, kan ligga i sängen hela natten i något slags mellanvaket tillstånd.

Jag känner mig utvilad på morgonen men kommer ihåg att jag varit vaken flera ggr och länge under natten. Har prövat Attarax mot sömnproblem men då vaknar jag med världens bakfylla och mår piss halva dagen så det funkar inte. Kanske ska ha starkare sömnmedel?
vissa som skriver om Metamina säger att man ska ta en rätt så sen dos på kvällen så när den börjar gå ut så blir man trött och kan somna, men om man tar den för tidigt så är man vaken halva natten.
Vad säger ni som ätit Metamina ett tag?

Vissa säger att ticsen är övergående när man sätter in mediciner med Dexamfetamin men vissa säger att det bara blir värre.
Ända gång mina tics försvinner är när jag äter eller sover och när jag spelar spel på datorn.
Ticsen blir inte jobbiga fören på eftermidagen. På dagen är de minimala.
Känns ju inte så bra. känns som Dexamfetaminet sliter på min hjärna eller något :( 

Har märkt att om jag tar en (inte fler) stark öl på kvällen så lugnar sig mina tics lite och jag somnar lättare, men jag vill ju inte dricka öl varje kväll :)

Bozzibozz
2015-09-10 18:35
#38

Min läkare ville inte byta ut Elvanse än! Ska fortsätta med två 30mg på morgonen, eller dela upp dom. Då en på morgonen och andra mot eftermiddagen? Försöker förklara att jag inte får någon direkt effekt. Blir inte piggare eller mer motiverad. Snarare slöare och ligger mest och vilar. Känner mig lätt deprimerad och sänkt. Tar jag två på morgonen så kan det uppstå någon form av välbehag. Men det varierar. Men dem uppstår mer i små korta perioder. Vad kan jag själv begära att få. Har lagt fram en önskan om att pröva attentin. Men det känner han inte till. Förklarade att det var i princip Metamina. Han kändes besvärad och förklarade några sekunder senare att vi inte skulle byta. Var enligt honom en extrem medecin. Förklarade att den jag har nu består av exakt samma substans, men brytes ner "enligt fass" lite långsammare. Och enligt honom så förstår han inte mig, känns som han tror jag ljuger för honom att den tar så lång tid att få effekt (om någon) och går ur snäppet senare. Han bokade in mig på ett återbesök i början på november. Och förklara att om jag inte känner mig eller må bra så behövde jag inte äta dom. Och där är jag nu! Känner mig riktigt maktlös. :-(

tarotlasse
2015-09-11 18:12
#39

Jag höjde Elvanse dosen från 30 mg till 50mg  för 6 dagar sedan och det är  en enorm skillnad hur jag fungerar. 

Jag är betydligt piggare och klarare i huvudet och har bivit lugnare. 

På 30 mg så fungerade jag bara fram till kl 11- 12:00 sedan var jag totalt utsagen . 

Nu på 50 mg fungerar jag fram till 16 tiden innan orken och hjärnan börjar tackla av. 

I måndags när boendestödet kom så undrade dom vad som skett nu började ju det bli lite ordning i kaoset här hemma. 

För första gången på länge så har jag orkat att ta tag i all oreda och har städat och har slängt massor av skit under helgen. 

Jag var ute på krogen efter jobbet med mina arbetskamrater och klarade då av att hänga med i samtalet i allt sorl visserligen bara 2,5 timmar. 

Men betydligt längre en tidigare då klarade jag max 1 timme. 

Träffade mitt ex i tisdags som sa att det var skillnad som natt och dag mot sist vi träffades att jag var betydligt lugnare och att jag var mer närvarande tankemässigt.  Samma sa min chef på jobbet i dag att de märkt en radikal skillnad på mig denna veckan. 

Att jag dragit ner på arbets tempot rejält , blivit effektivare och att mitt närminne fungerat bättre under denna veckan. 

Jag märker även själv att jag fungerar betydligt bättre en tidigare även om jag önskar att jag fungerat även under kvällen också.

newbie123
2015-10-12 21:22
#40

Jag tar idag 70mg Elvanse på morgonen men känner att detta är för lite, får inte den effekten som jag vill ha. Men enligt min läkare och det som står på Fass så är 70mg den högsta dosen. 

Min fråga,  ni som blivit ordinerade högre dos än max dos hur lyckades ni med det? Sedan undrar jag om dessa doser är mer riktade mot barn, någon som vet? Eller spelar dosen ingen direkt roll om man är barn eller vuxen? Givetvis är det ju alltid lite individuellt, men många vuxna som tar Elvanse känner att max dosen är för låg.

Nästa problem som jag verkar ha är att Elvansen lämnar kroppen för tidigt. Om jag tar den kl 07 så känner jag att den är ur kroppen runt 14-15, problemet här är att skulle jag ta en till dos till vilket jag gjort tidigare så kan jag inte sova.

Jag pratade med min läkare om Attentin istället men fick då svaret att de är inte godkända för vuxna än. Lite löjligt då det är exakt samma substans förutom att det är dexamfetamin i Attentin och inte  lisexamfetamin som i Elvanse.

Bozzibozz
2015-10-13 10:10
#41

Ibland undrar jag hur vissa läkare resonerar. Doserna som finns beskrivna på fass är tänkt för barn. Från 4-5år till uppemot 14-15år. Det kan inte en riktigt seriös läkare missförstå. Ändå får jag höra dom mest underliga förklaringar av min läkare när jag tar upp eller beskriver vad jag verkligen känner. Vet inte om han är dåligt insatt i vissa mediciner eller om han endast har fullt upp med mig eller kombinationen jag plus 700andra patienter. Orkar inte längre kämpa för att få fram hur jag känner eller mår. Kommer vid nästa möte ta med mig sambo eventuellt en nära vän som kan förmedla det jag då inte lyckas nå fram med. Frustrerande! Snart 2mån sedan mitt senaste besök och inget har hänt där i mellan. Man ska väl inte behöva skrika och bli förbannad för att få någon att lyssna? Mvh/Mr.frustrerad

Annons:
Otyg
2015-10-13 10:12
#42

Vilken dos hade du på Elvanse när du hade tilläggs dos 30+30? Ni andra som har haft Elvanse 70 mg på morgonen och tagit tillägg vid lunch hur har det fungerat? Bieffekter? Sömnproblem? För mycket effekt? Otillräcklig?

Bozzibozz
2015-10-13 11:56
#43

Otyg: Jag svarar för mig och vill inte egentligen inte behöva skriva detta. Men behöver få ut det ur mig. Lite som att bikta sig. 😏 Har från läkaren 60mg som ska tas valfri tid på morgonen. Fungerar som ni strax förstår långt ifrån vad jag hade hoppats på. (Dock fortfarande 10ggr bättre än Ritalin och resterande metyl familjen) Problem nr.1: Tar ganska exakt 2tim innan Elvanse ger effekt. 3-3.5tim om jag samtidigt äter en stadig frukost. Inte okej.. Problem nr.2 När eller om effekten kommer så har jag med tiden konstaterat att den i den bästa av alla dagar håller i sig i en 4-5tim. Läs BÄSTA fall.. Vanligtvis infinner sig effekt (efter ca 2tim) Då blir jag lugn, känner ingen ångest och nästan normal. Typ så jag tror helt normala friska människor känner sig. Enligt vad jag tror? 😊 Den känslan jag beskrev försvinner oftast redan efter 3-4tim. Vissa dåliga dagar beroende på hur eller vad jag äter så försvinner den inom 2tim. Inte okej för en medicin som sägs verka uppemot en 12-13tim Nu till det man förmodligen inte ska skriva ut här. Men för att fler eller andra som känner igen sig i det jag skriver slipper behövs gå igenom det, så får ni läsa det så slipper ni kanske undra. DETTA Gäller Mig och absolut inte något man får göra. Har som sagt 60mg (2st 30mg) Ville se om mina problem kunde minimeras med en högre dosering. Då jag tröttna på att må som jag gjorde. Dag 1 90mg på morgonen. Tid innan effekt. Som vanligt. Ca 2tim Hur mådde jag? Nja.. Kände nog lite, lite mer. Eller placebo? Hur som helst. Verkningstid: Här kommer det konstiga. Bara "nästa" tre timmar? Jätte konstigt. Dag 2 Fundersam och osäker på om det bara var en dålig dag dagen innan. Började denna dagen med 120mg kl.07:00 Ett rejält hopp i dosseringen från mina ursprungliga 60mg och var lite smått orolig. Men svalde dom på tom mage. Åt frukost 15min senare. 3tim senare kände jag något, ytterligare 1tim senare kände jag mig helt okej. Trott eller ej. Fick lust att överraska sambon lite. Var okej och humöret var bra. Kände ingen oro. Ingen panik och framförallt ingen stress. Så efter ha pratat lite i telefon så tog jag tag i disken. Rensa kattlådan. Duscha. Lagade mat. (Stekte pyttipanna 😏) Börja dammsuga.. Så hände något.. Flyttade på lite soffkuddar. Mina vanliga, ska bara ta en pausen hände.. Trodde det var för jag hållt igång så mycket.. (Gått ut med kattbajs, sopor och hund) Med andra ord.. Egentligen inget speciellt alls.. 😁 Men nu var det precis som dem tidigare dagarna. Effekten försvann. Stressen smög sig åter tillbaka. Oroligheten tog över. Apatiskt (som vanligt) orkade jag inte ens plocka bort allt efter mins påbörjade projekt. Så när gumman kom hem fick hon åter igen städa. Fick dock lite beröm för att jag hade försökt.. Men tror hon mest sa det för att va snäll. 😏 Så nästan 5tim. Fortfarande långt ifrån utlovade 13tim. Började känna hopp i början av dagen för att senare konstatera precis det vanliga. Dag 3 120mg samma som dagen innan. Sammanfattar allt nästan med dagen innan. Förutom att jag inte åt frukost först efter 1tim efter 120mg Elvanse. Kände då att det gav någon effekt redan efter inom 2tim kanske redan efter 90min? Lite bättre med andra ord. Men 4tim senare så började jag dala igen.. Frustrerande! Dag4 60mg 07:00 och 60mg till 5tim senare. 12:00 Jätte konstig dag.. Känner inget föst efter klockan 14:00 Och då kände jag mig mest lite febrig och konstig. Kunde somna lite lättare på kvällen. Vet inte om eller vad det berörde på? 👍 Dag 5 Funderande länge och kom sedan fram till att testa något nytt då efter gårdagen. Började med 90mg 08:00 och sedan 60till vid 13:00 Kände av morgon dosen omkring 10:30 och mådde okej och hade ingen ångest eller stress inom mig. Var lugn och mådde allmänt bra. 13:00 togs 60mg och hände inget. Så händer det som jag inte förstår överhuvudtaget. 3tim efter 16:00 tiden så börjar jag dala.. Förstår ingenting.. Blir super trött och känner än en gång hur det kryper i mig. Har ångest och mår faktiskt dåligt. Får även ta en propavan på kvällen och lergigan. (Skit piller, men, men) Dag 6 Trött och mosig efter lergigsn och propavan kvällen innsn så tar jag min morgon dos 120mg Elvanse kl.11:00 Missade tyvärr även ett läkarbesök. 😒 Ligger fortfarande kvar i sängen klockan 15:00. Alltså ingen effekt what so ever. Tog inget mer den dagen. Det var en liten kort del av min vardag och utvärdering utav Elvanse. Har personligen givit upp hoppet om att just denna medicin kommer förändra min vardag mer än utöver några timmar. Bästa senario. 4-5tim Räcker alltså inte ens en vanlig arbetsdag. Dela upp den fungerade faktiskt sämre än en större morgon dos. Nu efter ha läst om Metamina samt attentin så får det bli mitt sista försök med dessa piller. Tas enkelt 3-4ggr per dag. (15-20mg per tillfälle!) Oftast räcker det att dela upp dessa 2-3ggr per dag! Har även läst att vissa människor endast tar en morgon dos vissa dagar! Lät ju sjukt bra. 😀 Och om nu inte dessa fungerar så vill jag faktiskt helt enkelt inte ha någon medicin alls framöver. Nu måste jag bara berätta för min läkare och förmedla hur jag mår idag och framförallt hur jag vill kunna leva. Åtminstone 9-10tim per dag. Vill kunna återvända till arbetslivet. Elvanse gav mig hopp, men tog tyvärr inte mig hela vägen dit. Håll tummarna!

Bozzibozz
2015-10-13 12:11
#44

Föresten! Tror ni jag skulle kunna låta min läkare ta del utav denna text? Blir det problem för mig eller uppskattar han min ärlighet? Kontantan blir hur man än vänder och vrider på det att Elvanse inte fungerar. Om annat än bristfälligt. Som sagt. Dessa få timmar är ju knappast till någon hjälp om jag ska ta mig tillbaka ut i arbetslivet. 😒

Otyg
2015-10-13 15:15
#45

#43

Jag känner igen mig själv i dina funderingar kring mediciner!

  Jag försöker inspirera mig till att orka fighten om att få lov testa Attentin för att se om det inte kan hålla bättre balans under dagen. Sen måste man ju orka dos justeringar med vilket jag känner mig måttligt  road över.

Jag har gett upp hoppet att iallafall Elvansen skulle kunna göra detta för mig och i vanliga fall så hade jag bara slutat med denna medicin och inte tänkt efter före .

Faktiskt så blir jag inte förbannad så fort som saker inte går som jag vill.                    Jag fungerar på ett helt annat sätt och hinner nästan tänka efter ibland till och med. Detta måste jag faktiskt påminna mig själv om för besvikelsen över att Elvanse inte håller mer än några timmar var total.  Speciellt då jag märker att jag kan vara någonting på spåret här.

Aja baja Bozzibozz nä men jag förstår frustrationen verkligen även om jag inte laborerat med hemmagjorda doseringar.  Det är nog inget bra framförallt för blodtryck så undvik att leka med det.

Svårt att råda i och är nog från läkare till läkare men hade nog låtit bli att upplysa denna om detta eftersom om du senare blir misstrodd och ställer till det för dig så känns ganska ovärt.

En tanke angående detta med att Attentin inte är godkänt för behandling av vuxna ännu så då borde ju det gå att få prova Metamina tills det ändras?

Bozzibozz
2015-10-13 15:59
#46

Tackar för synpunkterna och som jag skrev i en annan tråd eller tidigare i något inlägg så har jag spolat ner dem två burkarna jag hade då jag blev onödigt frustrerad häromdagen. Så just nu äter jsg inget. Där av otroligt stora skillnader mellan upp och ner.. I vardagen! Ska inte ta upp något angående det jag tidigare skrev ang olika doseringar. Blir troligen inte bättre kommunikation mellan mig och läkaren. Anade det. Men lika bra att fråga! 😉

zatanica
2015-10-16 10:50
#47

#38 ja man känner sig maktlös, tycker ju att man ska kunna ha något att säga till om när det gäller medicineringen. Det är ju ens eget liv och kropp, men kommer man med förslag och funderingar blir man i princip utkastad, beskylld för att tro man är läkare och ombedd att hitta en ny läkare. 

Det är där jag står nu 😭 har en karta starterna som han tyckte jag skulle ha, förklarade att jag gärna ville prova Elvanse och varför. Vill inte behöva ta piller varje dag och dessutom en medicin som typ ingen får effekt på och mår dåligt av. vill ju ha vid behov. Sa att han kan ju inte anklaga mig för att vara knarkare då, hade jag fått välja så hade jag gärna sluppit medicin, men som det är nu ser jag inget annat alternativ.

Otyg
2015-10-16 13:17
#48

47# Oavsett vilken ADHD medicin så känns det inte bra att inte ha iallafall någon dag i veckan fri ifrån medicinering. Känns som man behöver vila kroppen ibland med.

Annons:
Otyg
2015-10-19 13:02
#49

Lånar denna tråden istället för att skapa en ny. Ni som använder Elvanse kan ni känna att tex om man vill lyssna på musik / ljudböcker så är det som om intresset för det är typ borta? Känns mer som att det är ett jobbigt bakgrundsbrus och känner ingen ro alls för lyssna på sånt längre. En sak till att jag kan tycka att jag blir väldigt stel på Elvansen i sociala miljöer och ju längre in på dagen desto tystare och osocial känner jag mig, Någon som känner igen sig?

Funk4
2015-10-19 16:32
#50

#49 Otyg- Ja jag blir väldigt ljud- och ljuskänslig, men har trott att det väl berodde på trötthet. Men faktiskt har det varit mer påtagligt sedans jag började med Elvanse (80mg /dag). Tycker inte den hjälper mig alls med min inre hyperaktivitet.. Vill prova Metamina men verkar inte bli av för det är "för besvärligt med licens", så det kan istället bli tal om Attentin…? Vad spelar det för roll?

Otyg
2015-10-19 21:39
#51

50# Jo jag kopplar med ihop trötthet och känslan att vara "stel" ca 4-6h efter dos. Jag kommer att byta till Attentin snart men vet inte om denna känslan kommer att bli bättre Jag försöker att vara så pessimistisk som möjligt för i mitt huvud så har jag byggt upp Attentin som något medicinskt underverk vilket det garanterat inte kommer att vara. Jag inbillar mig ändå att Elvansen hjälpt mig en hel del, men jag märker också att jag motsäger mig själv hela tiden olika tider på dygnet bara. Lite som att spela ut hela känsloregistret på en och samma dag. Totalt omöjligt att sätta fingret på. Lite funderingar bara om att medicinen plockar bort udden av saker som man ändå vill ha kvar men till vilket pris?

Ananse
2015-10-19 22:17
#52

I vilken grad förbättrar medicinering dom exekutiva funktionerna? Den biten börjar kännas ohållbar för mig och är den främsta anledningen till att jag vill pröva medicinering.

Otyg
2015-10-19 23:14
#53

52# För mig så fungerar ju inte riktigt medicineringen ännu så förutom att hålla dygnet bättre än utan medicin iallafall. Koncentrationen är fortfarande problem med för jag är antingen helt uppslukad i det jag gör eller totalt ointresserad. Implsiviteten bättre hmm tror jag, innan mådde jag dåligt över hur arg jag kunde bli speciellt vid stress då inte sällan materiella saker fick väldigt ont. Annars så är det nog till det sämre nästan med tidsuppfattning och glömsk så in i bänken.

Restless87
2017-06-26 18:48
#54

Någon mer som tycker abilify försämrar effekten av elvansen? känner mig slö 24/7

pyrr
2017-07-02 23:23
#55

1. Stratterra, kände bara biverkningar. 2. Elvanse 100mg, kände inget oftast, ibland lite lite piggare i ca 3h. 3. Attentin 50mg, kände inget även då jag tog allt som singeldos. 4. Concerta 90mg, känner inget alls, men sömnen blev bättre. Tar även melatonin, propavan och iktorvil mot sömn. Men de fungerade sisådär. Concerta bäst hittills för min sömn.

Annons:
Upp till toppen
Annons: