Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 1766 ggr
Lakeside
2014-06-08 10:38

Det här med ensamhet

Jag har genom hela mitt liv haft en mer eller mindre känsla av ensamhet. Nu när jag fått diagnosen ADHD så har det gett mig ett svar att det förmodligen är en del i varför jag alltid känt så, eftersom jag alltid känt mig annorlunda. Jag har växt upp med bra föräldrar, jag har sambo och jag har vänner. Utåt sett uppfattar människor mig som normal och lugn, det finns flera som sagt det. Jag förstår det också eftersom jag har en väldigt bra mask på mig bland folk som inte känner mig så bra. Jag är mer en sådan som lyssnar in människor, tar mycket plats gör jag, fast med människor jag känner. Jag är inte blyg eller så, men jag har en mask som jag visar utåt som är väl intränad, antagligen för att passa in. Ibland föredrar jag att vara själv för att slippa anstränga mig för att passa in.

Jag har inget emot ensamtid eller så men det är den där återkommande känslan av ensamhet som alltid kommer tillbaka, ibland mer ibland mindre och den är inte rolig. Jag har börjat acceptera att det förmodligen alltid kommer vara såhär och det är en del av mig. Är det något ni som har diagnos känner igen er i?  Är det vanligare bland oss som har en diagnos att känna sig? Hur upplever ni det här med att passa in?

Annons:
LisenM
2014-06-08 10:59
#1

Jag känner igen mig i att känna mig ensam i ensamheten!?! Utåt verkar de som om andra tror att jag är glad, trevlig å stark å tuff å självförtroende, ja säkert allt, å de finns ingen egentligen som fattar eller vet eller förstår mig! Trodde oxå att när jag fick min diagnos så va det lite tack vare ADHD som gör att man e som man e. Men, nu vet jag inte de heller… Verkar som om de (psyk) är så inställda på att medicinen ska göra koncentrationen och impulserna mindre men allt som e inuti då?!? Jag har nämnt till dem att det är ingen som förstår mig! Å ett svar va - du e ju unik! Men det är ju inte så jag menar…. Ensamheten mitt i familjeliv, kalas, jobb å allt är en kamp, å hittar man nån som förstår, så e de bara en liten del av ensamheten. Detta va ju ett skumt svar, å säkert ingen hjälp men förstår vad du menar med ensamhet, å ADHD kanske e ett skäl till känslan?!?! JAg har dock en annan , eller fler ryggsäckar att bära , kanske oxå ett skäl till ensam i ensamheten !! Jag hoppas iaf att du får lugn å känslan av inte känna sådär!!:)

Lakeside
2014-06-08 11:16
#2

Jag tycker det var ett jätte bra svar! Du beskriver exakt samma sak som jag också känner. Ja, medicin kan hjälpa mot koncentration osv. men den inre oron, den finns ju alltid där mer eller mindre, samma med ensamhetskänslan. Det är ju det som är inuti som är jobbigast för det bär man ju alltid med sig. Tack vad snällt! Jag hoppas du får det bra också!

LisenM
2014-06-08 11:29
#3

Men du, har du med medicin känt känslan av att de där inre har lagt sig!!??? Jag kände den känslan i början , och det va verkligen en konstig känsla och det vill iaf jag hitta igen!!! Hur e de med dig??? Du hade precis börjat medicinera va?? (Minne som en guldfisk)

Lakeside
2014-06-08 17:13
#4

Ja jag har känt lite så av medicinen men nu har effekten avtagit ganska rejält. Äter ganska låg dos också, 20mg Ritalin

Vilken äter du? Hur fungerar den?

LisenM
2014-06-08 22:46
#5

Har gått från Concerta till Ritalin till nu equasym! Var skeptiskt till en början å skulle börja med 20 mg en gång på morgonen… Den räckte till typ ett tiden sen rasade allt, så under veckan som gått har jag tagit två stycken istället. En på morgonen å en vid runt ett. Jag gjorde samma sak med concertan, vilket gjorde att de höjde dosen istället. Men blev inget bra. Men i morgon ska jag till min skötare å ska kolla tryck å de , så, jag vill nog köra på med samma dos. Vet att mr dr är skeptisk till att ta två ggr per dag, men den räcker inte i tolv timmar! Nåja, kom av mig på mitt istället nu, de handlade väl om ensamhet!?!;) Iaf, som det varit nu i veckan har jag hållt mig hemma å med familjen å grejat ute å inne! Får väl ta tag i de sociala sen! Har inte känt för att träffa någon nu heller, innan mådde jag för dåligt å nu för bra?!! Har inte heller ork till att ställa om mig å anpassa mig hela tiden! Undra om alla håller på sådär??? Jag menar då finns ju ingen som e riktigt sig själv?? Skumt, ska lägga ner nu, e för trött å bara svamlar !!!! Ha så gott!!!

Upp till toppen
Annons: