Annons:
Etikettadhd-add
Läst 4809 ggr
LisenM
2014-06-08 11:04

Lasse !?!ang tvångsprover

Jag hittar inte det inlägget, men du skrev nåt om att man kan tvingas ta prover när man går på centralstimulerande ?!?! Å då även alkohol! Kan du snälla berätta mer???!!

Annons:
lokko
2014-06-09 18:29
#1

Jag fick dels göra ett drogtest -urinprov som kollar opiater, centralstimulerande etc men det visar  inte alkohol. Men jag fick även ta blodprov där de tittar på diverse saker - mest för att få en allmän hälsoöversikt så att man inte har dåliga blodvärden. Då ingick koll på levervärden av två sorter har jag för mig, en korttids och en långtids. Har man krökat ordentligt så kommer man få  förhöjda levervärden. Men måttligt drickande kommer hamna innom normalvärdena så då är det iunget att oroa sig över. Korttid kommer  synas om man senaste tiden haft en rejäl fylla. Lågntids om man druckit ganska mycket under en längre tid. Hur de ser på höga värden antar jag varierar, men korttids är nog inget de bry sig om  om man har bra långtidsvärden. JAg "torskade" en gång lite på långtids, men de var inte så mycket med det, de konstaterade att jag hade lite höga värden men inget som påverkade huruvida jag fick Concerta eller ej. JAg behövde inte förklara mig eller testa fler gånger, fick inga förmanande blickar… Så det är mest för att ha koll på hälsan höga leve4värden är ju inte bra och en signal på att man bör sköta sig bättre… Det finns inga krav på att man ska vara nykter livet ut när man börjar med Concerta! JAg ser det som en förmån, en gratis hälsocheck. Skulle man torska på pissprovet är det dock självklart en besvärligare sits  att hamna i. I mitt lansdting är det standard att man gör dessa prover en gång per år om man får conceerta edyl.  "tvångsprov" är väl en tolkningsfråga, de kan givetvis inte tvinga dig, men de kan neka att skriva ut medicinen om du inte gjort dina tester. MEn som sagt levervärden är nog inget du behöver oroa dig för, du måste dricka mycket för att det ska ha nån betydelse. även om det är väldigt höga så kan man nog få dem utskrivna men de kommer kräva (med all rätt…) att man drar ner på drickandet och man får kanske göra en uppföljning.

Lev väl.

Zaphix
2014-06-09 18:46
#2

Jag var hos läkaren idag, bland annat en rutinkontroll för adhd-medicinen. Fick för första gången göra urinprov för droger, ätit medicin i flera år så intressant att det kom först nu.

Men har å andra sidan aldrig använt droger eller har annan trasslig bakgrund, vilket de väl vet.

Alkohol frågar de om, men verkar inte bry sig om svaret då jag är rätt normal i min konsumtion, festdricker väl var eller varenda helg. Väldigt normalt i min ålder.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LisenM
2014-06-09 19:13
#3

Men varför blir man tvingad??? Enda gången jag blev det var precis i början , innan de ens skrev ut första concertan?? Det var så jäkla pinsamt, va en kvinna, men det slutade med att hon stod med huvudet i luckan å jag pissade ner hela koppen å handen med. Hon sa dock att hon såg att jag inte va en "knarkare" å försökte ringa dr som kryssat i på prov lappen att de skulle vara bevakat! Visst, jag har inget att dölja, men man känner sig ju så förnedrad, och jag vill inte sluta ta helg å grill ölen heller! Verkade ju så på Lasses text att alla som äter centralstimulerande kan åka på provtagning!!?, Nåja, min skötare är ingen paragraf ryttare, så nästa gång tänker jag fråga honom om de gör så där jag är…. Å skulle det bli så så får jag väl glömma medicinen….. Tack så mycket för svar iaf!!!! Å ha en bra väldigt varm kväll!!!:)

Zaphix
2014-06-09 20:53
#4

Jag fick inget bevakat. De stängde av vattnet på toan och hällde nåt blått grejs i vattnet där. Men kissa fick jag som tur var göra ensam, för jag kan inte kissa bland andra. Det går inte hur gärna jag än vill.

Och öl kan du ju dricka ändå, men det beror väl iofs på hur ofta du grillar..
Jag dricker vin nästan varje helg (är en stereotypisk bild av en konststudent..) och blir lite onykter, men det hade inte läkaren någon åsikt om alls.

Men samtidigt hade jag hellre struntat i all form av alkohol om jag hade behövt för medicinens skull, den är värd det för mig.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

lokko
2014-06-09 21:37
#5

Det är så ofta man känner sig förnedrad i vården att man blivit luttrat och inser att det fasen ingen ide att reflektera över det mer, många läkare upplever jag har en förmåga att sätta sig på piedestal och se alla som inte läkare som mindre värda. Pissprov är förnedrande, men det finns kanske viss fog för dessa i sammanhanget., Concerta etc har ett värde i missbrukarkretsar och säljs vidare av en del och det finns säkert en del som försöker fejka sig till en diagnos samt att om du har en missbruksproblematik så är det kanske inte alltid lämpligt att få centralstimulerande på recept utan att läkarna vet om det. Sen tror jag man ser ADHD som en riskfaktor för att hamna i missbruk, så kanske vill man ta chansen att fånga upp dessa innan de fallaer i ett djupare missbruk. Det är bra att man har som princip att alla ska ta dem oavsett om det finns en misstanke om missbruk eller ej, jag menar om de bara gjorde tester på de de misstänker då skulle det verkligen vara förnedrande för de som tvingas ta prover. Men visst fan finns det säkert ett visst  av moralism i det hela: "man kan ju inte ge knark åt knarkare hur skulle det se ut?! Å de som har ADHD knarkar ju mer än andra det har man ju hört! å umgås i skumma kretsar gör det oxå  där de säkert säljer sina piller eller byter ut de mot stesolid eller ännu hemskare saker"

När det gäller "alkoholprov" så tror jag inte det är direkt så att de vill kolla om folk super eller ej utan för att om du har taskiga levervärden kan det kanske finnas en risk med att ta centralstimulerande läkemedel. Sen finns det ju andra orsaker en alkohol till dåliga leveevärden och det kanske är främst dessa man vill hitta, kan man förklara värden med att "jag festat ganska mycket under sista tiden" så blir säkert reaktionen "Jasså var det bara det, då är det inget allvarligt och vi behöver vi inte bry oss om det.

Lev väl.

LisenM
2014-06-09 23:40
#6

Jag har verkligen jätte svårt med att kissa med okända folk med! Det va därför kvinnan gick ut å stack in huvudet i luckan istället! Där jag går nu har min skötare berättat att de har speglar runt plus att han, eller nån annan står med…. Därav lite panik!! Sen anser väl inte jag att vår medicin e knark, finns bättre å billigare saker till det, MEN det roliga e att jag senast idag frågade om de inte ville ha mina Concerta å Ritalin burkar så folk kan testa innan de hämtar ut en hel burk som kostar skjortan å kanske inte funkar!?! Han svarade då att de kan du ju sälja på stationen!!!😳 Skämt såklart men va tvungen att berätta, Dessutom svarade jag med att de ruset, eller överdosen av Ritalin jag själv fick e inte ens värt de, å då finns de ju "riktigt" betydligt bättre knark! Iaf, kanske ska man va glad å nöjd över att få möjligheten med medicinering, den gör säkert nytta, å för min del en klar förbättring med det mesta, iaf det jag äter nu, peppar peppar! Och, håller med om att vissa dr tror de e betydligt bättre, Å fasen vilken makt de har!!!!! Nåja, tack igen för era svar, OCH jag grillar ofta!!!;) Skulle det bli problem så får man väl ta ställning till de då!!! Tack igen!!!:)! PS, skötaren sa sen att jag kunde lämna in de mediciner jag inte äter nu, så han e inte galen, 😉 lite rolig men oxå lurig då de hela kanske va ett test!!,,!!!??? Jag svarade nog rätt iaf!;)…nattie

Annons:
lokko
2014-06-10 00:01
#7

Ja jo det är fasen inte lätt att stå där och försöka klämma ut några droppa med en sköterska stirrande bakom spegeln. Och dricker man för säkerhets skull hiskligt mkt vatten innan för att vara supermegapinkignödig så kan man tvingas ta om provet. Det är ett välkänt trick bland missbrukare att försöka späda ut sitt urin för att minska risken att de hittar ngt, så det finns nån gräns för hur koncentrerat det måste vara. Ofta tror jag de inblandade på sjukhuset är lika besvärade som vi och tycker det är urfånigt att tvinga en stackar patient som uppenbarligen aldrig har hållit på med droger att pissa och de har säkert varit med om att patienter blivit så stressade att de inte får ut en droppe ett otal gånger. Förtsa gången jag fick ta pissprov hade de ingen egen station för detta utan skickade oss till beroendekliniken och så fick man en kölapp och fick vänta bland en massa pundare som skulle pissa för att få ut sitt subutex. Vii släpptes in flera åt gången för att pissa, det var banne mig inte lätt att klämma fram nått då

Lev väl.

tarotlasse
2014-06-13 02:23
#8

ja du det började med att jag fick ett avslag från försäkrings kassan om handikapps ersättning av otroligt korkade själ. 

Så min vårdklinik ville jag skulle överklaga detta o de erbjöd att hjälpa mig med det och  jag fick träffa deras socionom och juridiska expert. 

Jag hade även varit hos min arbetsterapeut  och hört om det fanns ngt mer tekniskt hjälpmedel eftersom mina problem blivit enormt stora den sista tiden och att jag varken fungerade på jobbet eller hemma. 

Arbetsterapeuten och socionomen menade på att mina problem var så stora så jag behövde annan hjälp en tekniska hjälpmedel och föreslog boendestöd. De ville jag skulle träffa personal från socialpsykiatrin för samtal vilket jag inte hade lust med men det förklarade att det var en storskillnad mellan socialpsykiatri och den vanliga sociala myndigheten så jag sa till slut ja, När jag kom till denna socialassistent så var det en dålig dag jag hade inte sovit på 4 dygn plus att jag glömt att ta min Concerta på morgonen, Utan sömn och utan medicin är inget bra utgångsläge och det första denna socialassistent vräker ur sig när jag kommer in och innan vi ens presenterat oss vad fan jag vile ha för hjälp i ett mycket otrevligt tonläge. så det körde sig direkt  

Jag svarade att jag hade inte den blekaste aning om vad det kunde hjälpa mig med för jag var inte där frivilligt utan vårdkliniken som skickat dit mig eftersom de ansåg jag behövde extra stöd i hemmet. fick ngt otrevligt svar om att det minsann inte var ngn hjälpinrättning som bara vara kom dit o begära saker o nu tyckte jag han var lite väl oförskämd och sa att personer med hans inställning till andra människor inte borde ha det jobbet han hade, Då fick jag höra att jag var förvirrad hel speedad och så speedad kunde man bara vara om man gick på droger. nu blev jag riktigt piss off och när han sedan sa att det fanns drogproblem i min bakgrunds historia så ville han ansöka om ett LVM  på mig ett tvångsomhändertagande för missbrukareja då exploderade jag och frågade hur många år soc behövde för att ge personer en ny chans eftersom det var 30 år sedan dessa  drogproblem skett och att jag varit drogfri i 30 år. Han snäste av mig och sa att han skulle ansöka om ett LVM hos socialnämnden  på grund av mitt missbruk  och att jag borde få besked om detta inom 6  veckor så jag bad han fara åt helvete och gick därifrån.

Dagen därpå blev jag kallad till min läkare som direkt sjukskrev mig 50% för utbrändhet orsakad av ADHD eftersom jag inte fungerade fullt ut på arbete och i hemmet. 

Sedan så hade ju socialassistenten begärt drogtest och alkotest på mig men inte det vanliga kissprovet utan blev transport till sjukhuset och deras labb och blodprov på samtliga droger och läkemedel och även långtidsprov på alkohol där det kan se varenda cl alkohol jag druckit de senaste 6 veckorna.  

Det tog ca två veckor det ringde en dam på socialförvaltningen som ville träffa mig men jag vägrade och sa att de bemötandet och fruktansvärda kränkande mötet jag varit på gången innan accepterade jag inte och att jag inte ville ha ngn kontakt med dem. 

Hon bad om ursäkt om att det blivit så fel och att det inte fick gå till på detta sätt och att de fått svar på mina prover och att de visade att jag var helt drogfri. 

Så det ville erbjuda mig ett extra utökat boendestöd  mer tekniska hjälpmedel o ja det erbjöd mer hjälp en vad jag trodde var möjligt. 

Har jobbat inom handikappvården så vet hur svårt det är att få hjälp. Men jag tackade nej hon sa då att vi kunde träffas på neutral mark och tillsammans med min läkare och socionom på vårdkliniken. Jag sa då till slut ja till mötet om inte den skitstöveln från förra träffen deltog. 

Så då skrev det en vårdplan och alla hjälp jag fått föreslagen skrevs in att den skulle sättas in inom en månad. Sedan kom det ju upp att drogtesterna var ju rena men att mitt alkohol visat på en måttlig konsumtion de senaste 6 veckorna och enligt medicinalstyrelsen är det nolltolerans på alkohol så man krävde att jag gick på regelbundna alkotester  och att om 3 månader skulle långtidstestet visa på noll annars skulle jag riskera att bli av med min Concerta medicinering. 

Nu hade jag kollat hur detta test fungerade och att det skulle inte registrera ett alkoholintag under  75 cl under dessa 6 veckor. 

Så på sonens student drack jag 2 starköl och 3 cl speciallagrad maltwhiskey. 

Men infon jag läste var felaktig och tetstet gav utslag på detta jag drack 2 veckor innan och min läkare frågade då om jag druckit ngt och berättade då om vad jag drack på sonens student och läkaren skrev då att utslaget på testet var så lågt att det kunde betecknas inom felmarginalen så jag klarade mig. 

Men så klantade jag till mig i vintras när jag skulle till psykologen på samtal och skulle på en fest senare den kvällen så jag hade köpt 4 starköl innan jag gick till psykologen och hade det i en system kasse när jag kom till psykologen han tittade på kassen och sedan på mig och frågade om det var öl han såg i kassan vad fan skulle jag säga. Det  ar så klantigt av mig. Men hände inget då men för några veckor sedan när jag kom till samtal igen sa psykologen att läkaren skulle vara med på samtalet också och samtalet började hur är det med nolltoleransen av alkoholen så ja sa att gör du ett långtidsprov nu igen  så inte kommer det visa på noll.  

Nehe sa läkaren och sa att då kanske du vill föredra en antabusbehandling för att behålla Concertan och det var ingen tvekan på vad jag skulle svara på den frågan eftersom jag inte fungerar varken på jobb eller hemma överhuvudtaget utan Concerta

Så nu får ja gå till mottagningen två gånger i veckan blåsa i alkomätaren och ta min antabus tablett för att få fortsätta med att medicinera med min Concerta

Har i och för sig inte varit några problem att vara utan alkoholen men i kväll var jag på strandparty med arbetskamraterna med en del alkohol inblandat under kvällen och det var faktiskt lite tufft att inte kunna  ta ett  par glas vin med de andra arbetskamraterna under denna kväll. 

Lasse

Ladydragon
2014-06-13 09:17
#9

#8 jag tycker det inte låter det minsta konstigt att du tvingats till prover….dels har du haft ett avvikande beteende och personalen borde vara rätt van vid att missbrukare ljuger ofta och mycket och istället för att bara tro på någon så är det bättre att testa dom

sen har du ertappats både med alkohol och alkohol i proverna då är det väl inte så konstigt att du tvingas fortsätta ta prover eller?

har du oxå haft ett konstaterat missbruk tidigare som finns dokumenterat då är det inte ett dugg konstigt att man vill följa upp det tyvärr är det vanligt med återfall 

och vad jag utläsa speciellt av slutet är att du verkar ha problem med alkoholen varför ska man inte kunna gå på fest utan att dricka alkohol?

mayolica
2014-06-13 13:39
#10

Lasse: det där du blir utsatt för låter helt galet. Hela denna drogtest-hysteri har börjat sprida sej som ringar i vattnet och håller på att trissas upp upp till en sjuklig nivå ,det är helt vansinnigt på många ställen hur det har blivit på bara ett par år.🥵 Jag vet ärligt talat inte vad dom håller på med på mottagningarna runt om i landet nu mer.😭På vissa ställen tvingar man människor som aldrig sett narkotika på vykort ,unga som gamla,många  har levt i en värld där begrepp som"knark" och "drogtester" är helt något verklighetsfrämmande som aldrig existerat i deras värld och förstår ingenting. 😡
Jag är lite osäker på hur det ligger egentligen,men det sägs att det dom håller på med inte ens ska vara lagligt?🤔

~ mayolica ~

tarotlasse
2014-06-14 16:09
#11

#9 Jag kan fullständigt hålla med Ladydragon eftersom jag var i så dåligt skick och inte fungerade som jag skulle så visst både drogtesterna och alkotesterna var väl helt ok även om jag tycker att en person som arbetar med ADHD personer vet att vi kan bli överspeedade av trött het och att det kan likna en missbrukspåverkan så att gå ut och hota med  ett LVM ingripande  och vara direkt otrevlig är absolut inte acceptabelt för en utbildad social assistent inom socialpsykiatrin. 

När jag  dessutom inte hade något registrerat  missbruk  på 30 år och då hänvisa till detta  så är ju  min personliga åsikt att detta är ren idioti. 

Jo jag vet att det är nolltolerans på alkohol när man medicinerar med Concerta men när läkarna samtidigt säger om du ska gå på en fest där du vet att det kommer förekomma alkohol. 

Så har läkarna sagt att om jag avstår min medicinering den dagen så är det ingen fara och helt ok att ta ett par glas vin till maten o vara som alla andra.

Nu visade ju proverna på 0 när det gällde narkotiska preparaten som jag då missbrukade för 30 år sedan och även på de jag inte missbrukade på den tiden .   Sedan alkoprovet  det visade på en måttlig konsumtion som då är ca snittet  för övriga befolkningens alkoholkonsumtion.   

Så rörde sig inte om ngn överkonsumtion på det sättet. hae jag inte tagit Concerta så hade ingen reagerat överhuvudtaget på dessa mängder.  Jag har heller aldrig haft ett registrerat beroende på alkoholen genom åren genom myndigheterna. Men visst tusan har jag under perioder druckit  alldeles på tok för mycket  men hölls bakom ryggen av både  skola myndigheter många gånger.  

Jag bodde ju på ett fint område med fint folk och då kan mycket ske utan det aldrig syns i några papper borde inte vara så men det är så det fungerar.

När soc fick i uppdrag att göra en utredning för att jag var så stökig och festade alldeles för mycket och  jag Moonade för poliserna vid några tillfällen när vi åkte raggarbil. 

Då fick jag brev från soc att utredningen var nedlagd och var under tecknad med puss o kram och ett namn på en betydligt äldre dam som förförde mig på en fest hos mina föräldrar.

Men de medicinska reglerna är regler  o de finns ju inte där.  

Utan anledning  men det jag reagerar mot är om jag nu vid den här helt normala konsumtion på ett par glas vin under en helg  och tagit min medicin som då läkarna rekommenderat. 

Vad har jag då gjort för fel?  

Nu var det inga större problem att hålla sig borta för alkoholen  för min del men det kändes när man inte kunde vara med i festligheterna på samma sätt vid sonens student även om det inte rörde sig om några större alkohol mängder. 

Nu denna gången vid kontrollen så behövde vi inte göra blodproven. Utan jag sa med en gång att det inte skulle ligga på noll och att det även skulle ligga betydligt högre en måttlig konsumtion. 

Det har varit en fruktansvärt  tuff och kämpig tid det senaste året och Jag  kan bara erkänna att det blivit för mycket alkohol så  jag protesterar inte det minsta mot detta beslut om antabus.

Men det jag reagerar starkt emot  när personer jag känner som är helnykterister eller  aldrig i hela sitt liv tagit droger får göra dessa spontana kontroller.  

Jag har full förståelse att dessa personer  tycker detta är fruktansvärt kränkande även om det kanske borde bli informerade att det  finns kontroller av drog och alkohol.  Som  verkligen är  en ren förnedring o  är inte i närheten av dessa spontana kontroller. Men då är de helt befogade att man gör dessa förnedrade kontroller. 

I dessa kontroller vid ADHD utredningen så reagerade jag väldigt starkt på de olika kraven som gällde vid en ADHD utredning. 

Den läkaren som gjorde min utredning är välkänd av både vårdpersonal och patienter att hon är en jäkla bitch och fruktansvärt otrevlig. 

Men hon följer reglementet och reglerna vilket få läkare gör vid utredningarna i dag. 

Jag och de andra patienterna som gick hos  denna läkare sattes samtliga på en antabus behandling. Oavsett missbruks historia eller ej. 

Eftersom resultatet av utredningen kan visa enormt felaktiga resultat om du dricker alkohol eller intar droger under utrednings tiden. 

Så ja kan tycka de är ok att man under denna begränsade tid i utredningens pågående  att man då har denna kontroll på de som gör utredningen och då kräver en antabusbehandling och drogkontroller. 

Men  att  då de övriga patienterna som gick hos de andra läkarna inte behövde göra dessa kontroller och genomgå denna antabusbehandling.

Ja då anser jag att de finns ingen rättvisa överhuvudtaget. 

Där vissa blir begränsade i sitt liv medans andra där har man inte dessa begränsningar. 

Utan att använda några namn så var det 2 i den andra gruppen som hade stora och märkbara missbruks problem och var så påverkade av narkotika när de var på läkare huset i bland .  Så jag blev så jäkla konfunderad över hur tusan vårdpersonalen överhuvudtaget inte uppmärksammade  att de var drogpåverkade det är ju faktiskt väldigt lätt att se för blotta ögat när man vet vad man ska titta på. 

Dessa gick både utan drogtester och antabus behandlingar för inget deras läkare förordade   

Men det jag mest reagerade under den perioden utredningen skedde var att läkaren inte litade överhuvudtaget på  oss patienter. 

Dels fick vi gå 2 ggr i veckan och under övervakning ta dessa antabus tabletter.  Vi fick blåsa o göra alkotester. spontana långtids tester  och spontan drogtester. Och då oavsett om du haft tidigare problem eller inte.  

Det tyckte jag var oerhört kränkande att man inte litade överhuvudtaget på oss ska det verkligen behövas när man har kontrollerad besök och kollar att man verkligen tar sin antabus. 

Att man då även ska lämna utandnings prov att man inte druckit något och då även långtids alkotester spontant.

Det var vad jag upplevde som oerhört kränkande att jag under dessa kontroller av att jag tar medicineringen  med antabus. Så blir jag fruktansvärt sjuk om jag skulle dricker alkohol varför ska man göra de andra alkotesterna också.

Drogkontrollerna ser jag inga problem med är ju enda sättet att kontrollera detta så helt ok tycker jag. Men i denna grupp som kontrollerades fanns det ju även helnykterister och de som aldrig rört droger i hela sitt liv.

Men efter ca 3 -6 månader så var deras utredning klara i de flesta fall. Men  jag fick inte ngt besked  fören ca ett år efter utredningen påbörjats  och fick höra av läkaren att man hade gjort bedömningen att jag hade ADHD men det fanns oklarheter dels om mina sömnproblem  o för mitt extremt såliga närminne  så jag blev vidare remitterad till neuropsykiatriska avd för ytterligare utredningar. 

Min läkare sa då att det var ca 2 års vänte tid för att göra denna utredning och sa att jag skulle fortsätta med dessa kontroller och antabus behandlingen under tiden jag stod i kö under dessa 2 år.  

Då protesterade jag högljutt för medicinering i alla ära eller oavsett vad vi stoppar i oss  har det ju en del biverkningar på kroppen.

Min läkare vägrade o lyssna utan sa om jag inte fortsatte behandlingen och kontrollerna  under dessa 2 år i kö så kulle man lägga ner min ADHD utredning. 

Jag sa att om jag nu skulle dricka någon alkohol för fick ingen ADHD medicinering innan Neuropsyk hade gjort sin bedömning.  Så det fanns inte det skälet helle. 

Så jag och min läkare skildes åt oeniga eftersom jag vägrade att stoppa i mig en medicinerings som jag inte tyckte  var motiverad. 

Hon skulle då lägga ner utredningen under ett jäkla liv och skrikande.

Både psykologen i teamet och min husläkare sa att det var vansinnigt att medicinera så länge med antabus. 

Så jag ringde neuropsykiatriska kliniken och frågade om detta verkligen var möjligt att jag skulle dels göra dessa kontrollerade medicineringarna och dessa kontroller  flera gånger varje vecka och då ta mig till vårdmotagningen och vara borta från arbete 1 timme varje gång.  

Först vågade inte en jäkel uttala sig om detta  men efter ngn vecka ringde överläkaren och sa ja läser man reglerna så ja då ska man fortsätta behandlingen och kontrollerna. 

Men sa samtidigt att han inte kunde finna ett enda skäl till att man skulle fortsätta med denna behandling under vänte tiden i 2 år. 

Så jag fick det skriftligt och sedan skrev hon aldrig av utredningen även om jag slutade med både medicineringen och kontrollerna. 

När jag sedan kom till Neuropsykiatriska kliniken så behövde jag inte ta antabusen men blev informerad att det gällde total nolltolerans under utredningen och att spontana kontroller kunde ske. 

Denna utredning där tog 8 veckor och jag fick göra en enda sådan spontan test under den sista utredningen. 

När man skrev ut Concertan så informerade man att man skulle absolut inte kombinera Concertina och alkohol för kan i enstaka fall leda till döden eller allvarliga skador.  och att man kunde råka ut för spontana kontroller och att det gäller samtliga personer som medicinerar med de centralstimulerande läkemedlen inte bara enskilda grupper.  

Jag har själv aldrig hört talas om några dödsfall med kombinationen ADHD medicinering och alkohol. 

Men jag vet 3 fall där ungdomar fått föras till sjukhus medvetslösa och då av så låga doser alkohol som  3- 4 starköl så det är absolut inte ofarligt att kombinera alkohol och ADHD medicinering.

2 Stycken av dessa ungdomar som fick föras till sjukhus med ambulans är kompisar till mina barn.

Den tredje är en väninnas son som druckit 3 starköl öl på båen till Helsingör och ramlade ihop  och fick med ambulans transport föras till sjukhus medvetslös.  

Men det finns ju säkerligen ett flertal fall runt om i världen som jag aldrig hört talas om att det sket men även om det inte är så vanligt det sker så sker det dock och helt klart ska man vara väldigt försiktig med medicin och alkohol överlag. 

Lasse

Upp till toppen
Annons: