Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
Olika former av autism

as - autism

2014-06-18 20:31 #0 av: [kovis]

hej,

min mamma har asperger, och jag autism, fast har dock en lättare form. har en liten fråga bara, kan min autism kommer från mamma asperger? :P

Anmäl
2014-06-18 20:38 #1 av: Manveru

Asperger är en lättare form av autism det också, så det är ingen större skillnad mellan vad ni har annat än hur stor påverkansgrad det har och/eller godtyckliga kriterier som man nyligen bestämt sig för att sluta använda. Alla former av autism kommer gå under diagnosen autismspektrumtillstånd i fortsättningen (med en graderad skala för hur stora besvär man har). 

Och autism är definitivt starkt ärftligt, så man kan nog säga att du fått det av henne i så fall ja (går ju inte att utesluta att din far fört vidare gener för det också förvisso).

Anmäl
2014-06-18 20:49 #2 av: [kovis]

#1 okej, fast jag har diagnos på autism då jag lärde mig prata sent, och har än idag lite svårt till det ;) fast min pappa ha inte autismspektrum ;P

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.