Annons:
Etiketttourettes-syndrom
Läst 2328 ggr
Mysan_
2014-06-19 18:39

Tugga - ticsliknande?

Hej, alltså, jag undrar om det är något tics liknande att tugga på allting (nästan)..

• Klubbpinnar av papper tuggar jag på, så fort jag får chansen. Tugg tugg tugg enda tills det kommer pappersbitar jag får fulla munnen.

• Klubbpinnar av plast tuggar jag på, så fort jag får chansen. Tugg tugg tugg enda tills den blir helt förstörd/platt.

• Sugrör har jag tvång att bita på. Så fort jag druckit en Festis eller så tuggar jag sönder hela sugröret. Vi hade även haft experiment med sugrör en gång på NO:n, och sedan på matten satt jag och tuggade på dom. Fick såklart skäll, men jag har tvång till att tugga på saker, och då särskilt sugrör.

• Grässtrån tuggar jag också på. Det har jag tvång till. Fast alltså inte såna från gräsmattan, utan såna här långa strån. Alltså såna man brukar sätta smultron/blåbär på. Dom tuggar jag sönder själva strået på. Mamma säger "Sluta äta på grässtrån" och jag försöker, men sedan några sekunder efter sitter jag och fortsätter tugga.

• Leksaker av hårdplast brukar jag också tugga på. Särskilt såna här Schleich. Så fort jag börjar tugga, kan jag inte sluta.

Jag kan ju tugga på fler saker än detta också, men dessa saker är det jag har mest tvång för och oftast tuggar på. Sen fick jag en fundering som poppade upp i huvudet - är detta någon form av tics? Tacksam för svar. :)

PS: Lade detta i Tourette då man har tics i Tourette, men jag har dock inte den diagnosen.

Annons:
.m.m
2014-06-19 19:55
#1

Svårt att gissa så här på avstånd men det låter som en stressad person, ev GAD. (Generealiserad ångest) Det du beskriver är inte klassiskt särskilt för tics.

Mysan_
2014-06-19 19:56
#2

#1 Men, jag är ju inte ett dugg stressad.. 😮

.m.m
2014-06-19 20:08
#3

Kanske mycket energi som vill ut? Försökt få utlopp för den och se om det blir lugnare med tuggandet? Något högintensivt kanske? Kollat upp kampsport?

Flöffo
2014-06-19 20:11
#4

Jag brukar oftast göra det när jag är uttråkad, stressad eller tänker.

Har mest problem med pennor som jag antagligen tuggar sönder (hemma) eller skrapar bort allt färg/träet på. Allt det du nämnde, förutom plastleksaker, brukar jag också tugga på. Om jag inte har något att tugga håller jag på med naglarna eller gör något med munnen (t.ex bita mig i kinden, dra in läpparna och så vidare). Eller så sitter jag och skrapar på något.

//Flöffo

Mysan_
2014-06-19 20:25
#5

#3 Jag gör inte detta av en särskild anledning, det bara är tvång.

#4 Fast jag gör det med tvång, kan till och med tugga på min mobil - av tvång.

Flöffo
2014-06-19 21:58
#6

#5 Okej. Jag vet inte om jag har det, brukar inte tänka på sånt. Jag bara gör det automatiskt.

//Flöffo

Annons:
Mysan_
2014-06-19 22:29
#7

#6 Okej. Jag liksom tvingas att göra det. Jag har en plastgrej nu jag sitter och tuggar på, och kan inte sluta, utan tvingas att göra det :S

Honestyisdead
2014-06-20 10:47
#8

Låter inte alls som tics. 

Tvångsbeteende brukar komma från ångest.

Mysan_
2014-06-20 11:23
#9

#8 Så jag har ångest? I så fall - för vad? 😮

Honestyisdead
2014-06-20 11:28
#10

9 Jag skrev brukar. Har du inte ångest vet jag inre varför du tuggar på saker. Ovana?

Mysan_
2014-06-20 12:31
#11

#10 Okej. Nej, jag har bara tvång. Ingen aning varför.

Mysan_
2014-06-21 23:50
#12

Nu har det också blivit så att jag tuggar utan att jag har nått i munnen, alltså att jag liksom bara tuggar.. Dock blir det värre när jag tänker på det, när jag ser nått man vill tugga på eller när andra frågar varför jag gör så. Fast jag gör det inte så jätte ofta, inte när jag är fokuserad på nått. Och har också upptäckt att om någon lägger typ ett sugrör på ett bord framför mig och jag inte får tugga på det blir jag jätte frustrerad.

Upp till toppen
Annons: