Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 12114 ggr
Zaphix
6/23/14, 11:32 PM

Imovane

Fått imovane utskrivet pga. att min läkare börjar tro att jag är stolnoct-beroende. Intressant att hon kom på det efter att jag ätit det på hennes rkommendation varje dag,

Såklart hon har rätt. Men jag behöver sova och imovane händer det inget, inte ens konstig i huvudet. Men somna gör jag inte.

Jag vill sova, men jag får bara Stilnoct utskrivit efter jag knaprat dess skitpiller..

Jag gatt ju sova nu.

Nu behandlar jag mig själv med 4-5 imovane och rödvin. Inte bra, men nödvädigt.

Har någon  erfarenhet av det?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
JohannaEkroth
6/24/14, 2:57 AM
#1

Ja, det är mitt sömn-elixir, men jag får det inte utskrivet, trots att jag inte höjt dosen på 2 år och inte blivit beroende, just för att den är beroendeframkallande.

Fick Circadin utskrivet och jag är halvdöd dagen efter. Morr! 

Jag hade just fått ordning på sömnen. Nu sitter jag här, utan medicin klockan 5 minuter i 3 på natten. 🥳😟

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

LisenM
6/24/14, 11:04 AM
#2

Med risk att låta moral tant, / blanda fn inte imovane med alkohol!!!!! Har gjort det under ett par tillfällen (länge sen) å de gånger har jag vaknat upp med en berättelse från andra vad jag /vi gjort å de har verkligen sabbat mitt liv å vem jag egentligen är! Imovane är väl oxå beroende framkallande?!? Jag får inga sånna utskrivna, men däremot propavan ihop med quetiapine ! Inget av dem e farliga å jag somnar faktiskt å sover oftast hela natten ! Iaf, ville mest bara skriva de där med alkohol å imovane!!! Urk!!! Va rädd om dig!!!!

JohannaEkroth
6/24/14, 11:11 AM
#3

LisenM, bra där! Vet inte vad jag tänkte på inatt…

Zaphix, blanda alkohol med Imovane är no-no-no! Du måste vara rädd om dig! ❤️

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

tarotlasse
6/24/14, 11:36 AM
#4

Ja du sömntabletter och alkohol är ingen bra kombination i längden det känns som man sover bättre,  Men hjärnan  har svårare att gå ner  i djupsömn med just alkoholen och  det är just den sömnen vi behöver.

Så i själva verket är det som så du har lättare att somna med alkoholen  men du sover  betydligt sämre av just alkoholen.

Jag har ju gjort precis  som du kombinerat alkohol och Imovane när jag kommit i de perioderna.

När jag för några år sedan också kombinerade  då 5st Imovane och  ett par glas vin på kvällen för att somna.  

Läkarna   ansåg då att jag  var i ett missbruk  och ville lägga in mig på  ett behandlingshem  för missbrukare.

Då  för 15 år sedan var det inget behandlingshem i Sverige som ville ta emot mig utan vara  bara ett i Tyskland som kunde tänka sig att behandla blandmissbruket sömntabletter alkohol.

Men i dag är det betydligt lättare att få hjälp och inlagd på behandlingshem med just detta missbruk som det faktiskt är när du kommer upp i de mängderna.

Då kanske du förstår att det  är en riskabel kombination med sömntabletter och alkohol.

Att byta till en annan sort av sömnmedel kan lösa problemet med dina insomnings problem.

Sedan så i mitt eget fall så kombinerar jag i dag med Imovane och Circadin  och är väl den kombinationen som fungerat bäst för mig.

Imovanen fungerar inte för sig själv inte heller Circadin fungerar bara för sig själv.

Men kombinationen fungerar riktigt bra jag själv får ingen dagen efter effekt av Circadin.

Däremot innan jag började med den kombinationen så fick jag kombinationen  Imovane och  flytande Theralen  och av den  kombinationen var jag som en zoombie och helt väck dagen efter.

Vissa fungerar utmärkt på den kombinationen  andra inte så ingen fungerar exakt lika på medicineringen så man får helt enkelt prova sig fram med hjälp av sin läkare.

Men kombinationen sömntabletter och alkohol  går inte i hop.

Eftersom jag även medicinerar med Concerta för min ADHD så  är det noll tolerans med alkohol  och Concerta.

Så nu i vintras när jag hamnade i perioder då sömnmedicinen inte verkade så tog även jag alkoholen till hjälp igen  när jag inte sovit på 3-5 dygn.

Vilket resulterade i att sjukvården krävde att antingen  fick jag sluta med Concerta eller att börja medicinera med antabus för att få behålla medicineringen av  Concerta.

Så idag får jag  gå till motagningen 2 ggr i veckan o få antabus och göra alkotest.

När jag hamnar i de perioderna utan sömn överhuvudtaget så ska jag få hjälp och i värsta fall  bli inlagd och kontrolerat  nedsövd av sjukvården.

 Jag har en  diagnoserad medfödd  svår sömnstörning plus ADHD och har medicinerat med sömntabletter  i över 40 år nu.

Lasse

mosterli
6/24/14, 12:25 PM
#5

All användning enl. ovan skulle jag klassa uteslutande som missbruk. Våga inse sanningen & våga be om hjälp. Kontakta er mottagning- min erfarenhet är att de hjälper så gärna människor ut ur missbruk. Ett missbruk betyder inte detsamma som fyllebänken eller plattan…. Lycka till med livet- ❤️ mosterli

Zaphix
6/24/14, 5:53 PM
#6

Hjälp får jag inte, rätt kört på den fronten med tanke på att jag inte får någon hjälp nu trots att jag ber om det. Men ska flytta igen till hösten och denna gång byta landsting, misstänker att det fungerar bättre.

Just nu handlar mitt liv som alltid om att klara mig igenom varje dag och natt. Lyckas sova på natten så jag klarar av mitt jobb som kräver konstant fokus.

Självklart ska man inte blanda alkohol och medicin, men för mig är det ibland värt det om jag ska klara av dagarna efteråt.

Äter melatonin också.

Jag äter Concerta och Ritalin, men läkaren har inga problem med att jag dricker alkohol med dom.

Måste väl ta tag i mitt liv, kan inte hålla på såhär. Men det blir bättre och bättre, dock är ångestproblemen fortfarande lika stora som alltid även om mitt liv utåt sätt är riktigt bra.

Ångest gör att jag inte kan sova. Får dock ingen hjälp med att bota den.

Får strunta i vin ikväll, jobbar antagligen inte imorrn, så behöver inte sova sp mycket ändå.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
JohannaEkroth
6/24/14, 6:16 PM
#7

Känner du att du inte gör tillräckligt, trots att jag vet att du gör så gott du kan, eller vad beror ångesten på?

Är det bara tanken på att du måste upp som ger dig ångest? Tror det kan vara bra att försöka ro i land med orsaken till ångesten, då det verkar vara en triggande faktor till sömnproblemtiken.

Hur är det att somna till TV-n, en film eller musik på låg volym då, kanske en ljudbok? Har du provat bolltäcke? Ha en skrivbok vid sängen och skriv av dig innan du somnar, tankar, frågor, funderingar som finns i huvudet.

När jag får svårt att sova fungerar det bäst att sova på soffan. Jag känner mig tryggast där. 

Har du alltid haft svårt att sova?

Nu har ju inte jag ADHD utan AS, och jag vet ju att ADHD:are brukar ha jätteproblematik med sömnen.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

LeJ
6/24/14, 7:01 PM
#8

Jag slutade ta stillnoct just för att jag gillade den.  Jag sover i en fåtölj framför TVn med lampor tända och innan jag somnar ställer jag in tv-kanalerna så att om jag skulle vakna så är det något program jag kan titta på (gör så för att jag har fobier och är rädd att jag ska vakna och se en bild på TVn som jag inte kan se.)

Zaphix
6/24/14, 7:07 PM
#9

Ångesten beror nog inte på något alls, tror den är medfött. Finns alltid där, men mer eller mindre. Så fort jag får minsta lilla motgång får jag panikattacker. Kan vara små saker som att någon sagt något jag tar illa upp av, att jag sagt något konstigt, att jag har slut på mjölk till morgondagens grötfrukost o.s.v. Känns som att allt bara rasar samman då och jag börjar övertänka en massa och överdriver allt så det typ slutar med jordens undergång.

Är även rätt hypokondrisk gällande mig själv och mitt djur, så oroar mig mycket med det, Oroar mig allmänt för mycket över allt. Tror alltid att allt ska gå fel och måste göra minst tre backupplaner för precis alla saker jag ska ta mig för så att jag alltid är förberedd.

På kvällen tänker jag inte så mycket, men ångesten finns där ändå och äter upp mig. Får ofta panikattacker om kvällarna helt utan yttre anledning. Ångesten blir fysisk.

Har ont i lederna av ångest, ont i magen, bidrar heller inte till en god sömn.

Har i perioder alltid haft sömnproblem, alltid så länge jag minns haft ångest och det är det som hindrat mig från att sova.

Har ingen TV, inte haft på några år, har heller inga filmer. Just nu har jag inte så ofta internetuppkoppling heller, och när jag har är den på tok för dålig för att kunna streama film med. Bor långt ute på landet.

Gått i terapi många år pga. ångest, men tyvärr inte blivit hjälpt speciellt mycket. Äter lyrica, det hjälper en hel del dock.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LeJ
6/24/14, 7:19 PM
#10

Medfödd ångest har jag också. Gick hos terapeut i många år innan jag blev fri från det. Allvarligt talat har jag svårt att se hur det ska hjälpa att sitta där och älta bara för ältandets skull. När man har bearbetat händelser mm så ger det inget längre. Jag satsar istället på att försöka rensa huvudet och tränga bort tankar när jag ska sova.

Zaphix
6/24/14, 7:25 PM
#11

Jag har fått både KBT och vanlig terapi, inget hjälpte. Det som hjälpt mest är ändå medicin.

Dock gatt jag säga att jag gärna går till en samtalsterapeut när livet blivit för mycket för att prata av mig. Hjälper inte i längden, men just då hjälper det mig ta mig igenom det kämpigaste.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LeJ
6/24/14, 7:31 PM
#12

Håller helt med dig. Det hjälper absolut när man behöver prata om något särskilt. Det funkar bara inte att sitta och älta samma sak i 15 år.

Zaphix
6/24/14, 7:40 PM
#13

Är mest så trött på att jag aldrig kan få må bra och sova normalt. Mitt liv är utåt sett riktigt bra. Jag har det bästa sommarjobbet jag kunde tänka mig, jag ska på påbörja min drömutbildning till hösten vilket är ett stort steg på vägen till mitt drömjobb. Jag har min drömhäst jag verkligen älskar. Jag har fina vänner som jag vet alltid finns där, har underbara föräldrar som gör allt de kan för att jag ska må bra.

Just nu bor jag såsom jag längtat länge efter att bo, jag får äntligen lugn och ro på riktigt.

Men trots att allt borde vara bra så driver ångesten mig ned i fördärvet. Jag orkar inte mer, trots att jag vill.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
tarotlasse
6/25/14, 5:14 AM
#14

#6 Zaphix 

Nej av vården för du ta mig tusan ingen  hjälp om du hamnar i ett medicin beroende. 

De gör allt för att komma i från det ansvaret, 

Men däremot skrev du att du går till ditt  jobb.

Dom är däremot skyldiga att hjälpa dig enligt lag om du hamnar  i ett missbruk. 

Min läkare var väldigt snabb att lägga över allt arbete på företagshälsovården och mitt företag. 

För var även de som skulle stå för kostnaden av behandlingshemmet men nu blev det inget för jag vägrade att åka till Tyskland där jag ens inte förstår språket. 

Arbetear man inte så är det de sociala myndigheterna som ska ta beslutet och kostnaderna. 

Jag fick en idiot till socialassistent  förra året när man ville jag skulle ansöka om boendestöd. 

Han ansåg att jag var så förvirrad och speedad så att jag var påverkad av narkotika och ansökte om ett LVM och då tvångsinläggning på behandlings hem. 

Men idioten som jobbat så många år inom soc borde ju veta att sömnbrist kan ge dessa symptom  utan reagerade istället mycket otrevligt och var rent oförskämd. 

Men jag reagerade på samma sätt och bad honom att  för  fara åt h-vte.  Vilket kanske inte var så smart från min sida men jag var så fruktansvärt arg på grund av hur kränkt jag kände mig vid detta besök av ett flertal olika anledningar. 

Vilket gjorde att ärendet lämnades  till socialnämden om ett beslut om LVM och  tvångsvård för missbrukare  på ett behanlingshem.  Så han nöjde sig inte med pisse prov utan  jag kördes till sjukhuset och fick lämna blodprov på samtliga droger på marknaden,   Men när det visade sig att jag var helt drogfri ja då blev det helt annat ljud från socialnämnden, Det var en mycket trevlig politiker som ville träffa mig 

 med handläggaren för att samtal om det inträffade och jag fick en ursäkt för den kränkande behandling jag utförts för. 

Men jag vägrade gå dit igen så blev att en sociala assistent kom till vårdkliniken när jag var där och förklarade vad för hjälp de kunde erbjuda mig. 

Jag får säga jag har aldrig i mitt liv blivit erbjuden hur mycket hjälp om helst av kommunen  som jag blev nu. 

I dag har jag ett par vänner som är inne på behandlingshem för just missbruket av Imovanen som är extremt beroendeframkallande och som ni beskriver så är det vanligt att man lätt kombinerar det med alkohol när man inte får det att fungera som nu i natt eftersom jag inte somnat ännu. Hade jag inte tvingats på grund av läkemedelss verkets regler inte läkarens regler ta antabus , 

Så hade jag kombinerat detta  igen eftersom det har blivit en natt helt utan sömn, 

Men nu tar jag bara en imovane numer, 

Min läkare sa att 5 imovane och detta vin inte gjorde så jag sov utan jag var snarare medvetslös. 

Vissa dagar som var som jävligast så stoppade jag i mig ett par Tradolan också. 

Vilket min läkare sa att ett rent under att jag överhuvudtaget överlevde mina självmedicineringar. 

Så det  bästa är att hålla sig till läkarnas ordinationer för läkarna sa att jag många nätter har legat på gränsen att gå över till andra sidan av  mina experiment.  Var vid ett par tillfälle då mina vänner  sov över i bland  det hittade mig livlös på nätterna och inte fick liv i mig . 

Läkarna konstatera att jag var medvetslös av överdosering av min tabletter men ingen i sjukvården tog tag i det.

Det var först när min väninna som  jag umgicks med  under en period  som var sjuksköterska på akuten. 

Som  reagerade och flög i taget när hon såg vilka doser jag tog och kontaktade min företags läkare. 

5 imovanen  plus alkoholen kan även orsaka bestående hjärnskador  i framtiden. 

Läkarna har i dag konstaterat att på grund av för lite sömn , alldeles för mycket arbete och att jag stoppat i mig för tok  för mycket tabletter  under åren.

Så har jag i dag bestående hjärnskador som framförallt på verkar mitt närminne. 

Läkarna säger även att jag aldrig kommer bli helt arbetsför mer för skadorna är för omfattande så jobbar i dag del tid och för att få vardagen att fungera så har jag i dag  2 st  boendstödjare   som ska utökas till hösten eftersom de ser att det inte räcker utan man kommer utöka med en boende stödjare till  och en dag i veckan till.  

Så jag är ett levande exempel på illa det kan gå med åratals överdosering av tabletter o  alkohol  för att sova inga större möngder kan man tycka det rörde sig om men fullt tillräckligt för att ge bestående skador för resten av livet. 

Lasse

mosterli
6/25/14, 9:57 AM
#15

Tänk vad olika erfarenheter man har … Det är verkligen spännande att läsa alla inlägg. Jag hoppas bara att ni alla får samma fantastiska hjälp jag får… Jag har ett helt team - psykiater, psykolog, sköterska, kurator, rehabhandläggare & arbetsterapeut samt personligt ombud - som jobbar MED mig för att jag ska kunna få ett drägligt liv- jag är så himla glad & nöjd. Får ni inte bra vård så sök er vidare & Kräv den vård ni har rätt till!!! ❤️

indra-bus
6/25/14, 6:32 PM
#16

Propavn + Imovan?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Zaphix
6/26/14, 2:17 PM
#17

#14: Jobbet jag har är bara ett sommarjobb, tyvärr också med en tvivelaktig anställningsform (trots att kommunen är huvudansvarig..), så där fårjag ingen hjälp.

Går nu och hoppas på bättring snart, annars så får jag hoppas på att remissen till mitt nya landsting i andra änden av landet hjälper mig. Nuvarande landsting är tyvärr uselt.

Gått bättre senaste två nätterna, tillåtit mig att vara uppe länge då jag haft ledigt, får se hur det går inatt då jag jobbar imorrn dock.

Vandrar mycket i naturen så fort jag får tid över, det hjälper mig att landa i mig själv och minsta ångesten. Lättare att acceptera att jag inte kan sova då också. Är ute och springer nästan varje dag nu, hoppas på att det birde göra mig tröttare.

Men nu måste jag stressa iväg igen..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

indra-bus
6/26/14, 3:59 PM
#18

Är slilnoct en insömnings tablett? I så fall vad är de för skillnad den imovan  Nyfiken?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Zaphix
6/26/14, 9:29 PM
#19

Innehåller ett annat ämne, och min läkare säger att imovane håller i sig längre men har inte lika stark insomningseffekt. Vilket jag håller med om. Blir småseg på morgonen av imovane och vaknar inte lika tidigt, men å andra sidan somnar jag senare än med Stilnoct.

Nu har jag varit ute och sprungit bort ångesten jag byggt upp under eftermiddagen ock kvällen istället för att så fort jag kom hem få panikångest. Det hjälpte!

Känner mig faktiskt riktigt stolt över att jag hanterade ångesten så pass bra ikväll, intervallträning är så mycket vettigare än panikattacker.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LisenM
6/29/14, 1:04 PM
#20

Du SKA vara stolt!!!! Ett väldigt bra tips oxå! Finns mycket man kan springa bort;)!! Kör vidare och hoppas du snart känner fler positiva effekter!!!😀

Annons:
Zaphix
6/29/14, 9:02 PM
#21

Min hypokondri har dock fått sig nån sorts näring, för dagen efter var jag säker på att jag hade fått lunginflammation. Så vilar från springandet nu ett par dagar utifall att. Just nu känner jag mig dock frisk, men nojjar endel ändå..

Så fick lösa ångesten med vin och fest igår istället, trevligt såklart, men kanske inte det smartaste jag gjort. Gav såklart mer ångest idag..

Tanken till veckan ett par dagar när jag är ledig är dock att hänga uppe i fjällen endel, mer konstruktivt. Vandra upp för branta sluttningar och när man väl är uppe och rätt slut i kroppen är det så lugnande för själen att sätta sig ned och bara njuta av tystnaden och den vackra utsikten. Föröker vara där så mycket som möjligt nu.
Försöker tänka på det lugnet ikväll när ångesten gör ont i mig.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

tarotlasse
6/29/14, 11:08 PM
#22

#19 Zaphix 

Ja detta med imovane  var ju en så fantastiskt insomnings medel när det kom en gång i tiden och dessutom var det inte beroendeframkallande lovade min läkare så jag  har medicinerat med med Imovane och jag har varit uppe i dessa mängder och även kombinerat med andra icke lämpliga läkemdel för att få min sömn. 

Jag tyclker det är ett toppen jobb du gör som kommer ut och motionerar är ett sätt att komma över ångesten. 

Den dagen du vill dra ner på imovanen i den mängden du tar så råder jag dig att prata ed din läkare att göra en nedtrappnings stege. 

Jag gjorde helt fel för Imovane ger avskyvärda abstinens besvär när man slutar med dom.  Min hus läkare blev så förbannad näe hon kom på hur måmga imovane jag tog om dagen och för att sova så blev ett jäkla liv så hon stoppade leveranserna från apoteket så jag fick inte ut Imovanen längre legalt och fick köpa den i parken. 

Det var som den Danska sömnforskarna sa att Imovane den måsta man göra en  långsam nedtändning på. För en för snedtändning kan leda till döden vilken inte alla läkare känner till. 

Jag  fick sluta med heroin ngt av det svåraste att sluta med och det blev abrupt för inte en enda fångvaktare på häktet som vill ge de intagna heroin. 

Men jag blev så fruktansvärt dålig och höll på att dö av abstinensen så det fick ta dit en läkare. 

Men imovane var precis lika jävligt att sluta med jag åkte hem från jobbet utan några Imovane.  Först kom kallsvetten sedan illamåendet sedan så sprutade ur mig ur alla öppningar ångesten var så jävlig och låg och grät efter mamma. 

Ringde en kompis som är missbrukare och bönade o bad att få fram imovane åt mig men sa nej utan han rekomenderade i stället ett ångestnedsättande de använder inom behandlingshemmen. 

Går även de att få tag i lligalt.  Men sömnforskaren sa hade jag inte fått detta ångestdämpande och en massa vätska så hade jag troligt vis avlidit av mitt snabba avslut av Imovanen så trappa ner försiktigt och följ en experts shema för nedtrappning så du slipper det helvete jag gick i genom .

Lasse

Zaphix
6/30/14, 9:17 AM
#23

Oj.. Läskigt. Nu tar jag inte imovane på många nätter på raken utan varierar mellan Stilnoct. Så jag borde slippa den effekten i alla fall.

Jag använder nog dessa som ångestdämpande överlag, ser ofta fram emot att kvällen ska bli så pass sen att jag kan ta medcinen då jag får bort endel ångest då.

Bad sist jag var till läkaren om nåt jag kunde ta för att mildra panikångesten med istället för att behöva ta sömnmedicin jämt. Men hon sa att det inte finns medicin mot det som fungerade på ett bra sätt. Utan det tar alltid en tid innan ångestdämpande slår in och då har man ofta redan hunnit haft den värsta tiden i panikattacken. Och att nackdelen är att man lägger hela sin trygghet i medicinen, att man inte vågar vara utan den sedan.

Stämmer väl till viss del anser jag som ändå knaprat endel sobril och xanor. Men å andra sidan så har tryggheten med att ha medicinen hemma minskat panikattackerna, vilket varit värt mycket.

Men istället ger hon mig alltså imovane, för att hon inser också att jag behöver ta medicin varje kväll, men hon föredrar väl att jag bara kan ta den på kvällen antar jag.

Jag förstår det hon menar helt och hållet, och det kanske är bäst att jag klarar mig utan ångestdämpande.

Äter redan lyrica mot min GAD och voxra och mirtazapin mot ångest och depression, och generellt tycker läkare att det ska hjälpa. Om jag börjar få mer ångest, som i julas då jag insåg att en rejäl krasch snart skulle komma, så väljer de alltid i första hand att höja lyrica-dosen. Och den hjälper hyfsat mot GAD-ångesten, men inte mot paniken. Dessutom får jag mer ont i lederna för varje höjning..

Smått less på allt vad medicin heter.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Regnfru]
6/30/14, 11:53 AM
#24

#22 Fast så är det inte för alla. Du kanske hade problem för att du har en beroendepersonlighet. Jag som inte har det har inga större problem att sluta med dessa tabletter.

tarotlasse
6/30/14, 1:17 PM
#25

#24  

I det här fallet rör det sig om när man överdoserat Imovane under en längre tid. Då rekommenderar man oftast att man gör detta på ett behandlingshem. 

I övrigt så sist när jag skulle prova  Circadin i stället för Imovanen så rekommenderade läkarna att jag skulle trappa ner användningen av Imovane under en 14 dagars period  innan jag slutade helt och hållet med den.

Då tog jag bara en 7.5 mg Imovane tablett för natten.  Imovan är extremt beroende framkallande och sjukvården  rekommenderar i regel en nedtrappning  om man använt Imovane under en längre period för att man inte ska må dåligt av att sluta med dem. 

Lasse

[Regnfru]
6/30/14, 2:40 PM
#26

#25 Om man är som du då. Jag kan sluta med dem rakt av.

Farwuq
7/1/14, 8:06 PM
#27

Jag har läst lite i tråden, och jag blev inte precis glad. Själv tar jag, Lyrica, Baklofen, Propavan och Imovane, på daglig basis. Plus lite till.

😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
JohannaEkroth
7/1/14, 8:19 PM
#28

#22 Vad åt du för doser då av Imovane när du fick de utsättningssymtomen och hur länge hade du ätit?

Jag åt Imovane 2 år i streck och 5 mg per kväll. Var spinkig då. 169 cm till 54 kg. D.v.s. underviktig.

Men jag slutade tvärt och fick inga utsättningssymtom.

Just nu har jag Atarax vid behov, provade 2 mg Circarin men blev däckad dagen efter, så ska prova en halv istället och vid behov har jag Imovane. Rena drömmedicinen. Jag blir inte ett dugg trött av den dagen efter.

Men Imovane är ju en släkting till bensodiazepiner (benzo) och de är ju starkt beroendeframkallande och det är ju när kroppen har fått ett beroende som man får utsättningssymtom sedan.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

JohannaEkroth
7/1/14, 8:26 PM
#29

Ah, okej, 7,5 läte jag nu. Men vi är så olika vad vi tål också. Jag tål inte en medicin som heter Pimperan och är mot illamående. Den kan man ge till små barn och minsta dosen (10mg) däckar mig näst intill medvetslös i 2,5 dygn. Jag har hur som ingen kontroll över kroppen. Hjärnan är på flight & fight mode, alltså är jag orolig, men signaler utifrån fungerar inte riktigt och kroppen har jag ingen kontroll över.

Det var hemska dygn innan jag fattade vad det var för medicin som gjorde så mot mig. Tänk att vara orolig och känna sig jagad, men inte kunna röra kroppen eller orka öppna ögonen eller kunna prata. 

Så den är svartlistad i min journal så inte jag skulle råka få den någon gång.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Zaphix
7/1/14, 8:51 PM
#30

Tror imovane är rätt lugnt att sluta med för de flesta om man äter normala doser. Trots allt en medicin som skrivs ut rätt ofta till många människor, hade den varit så illa att sluta med hade läkaren berättat det. Eller så är jag blåögd.

Problemen kommer nog för de flesta om man äter högre doser än rekommenderat, då kan den nog bli jobbig att sluta med.

Händer inger alls för mig om jag äter den rekommenderade dosen tyvärr, så tar alltid minst två tabletter. Antagligen inte så vettigt för kroppen.

Men samtidigt är alternativet ofta att ligga sömnlös hela nätter med väldigt hög ångest, vilket skulle göra att jag inte kunde jobba och jag vet att jag mår betydligt sämre av det.
Att hantera ångesten har jag försökt länge och gått i många års terapi, fått metoder att använda o.s.v. Men ja, ångesten blir för stark och inga metoder fungerar.

Tror säkert mitt psyke blir påverkat av allt överdoserande hit och dit, det är jag rätt säker på. Men å andra sidan så blir jag skadad av ångesten också.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Upp till toppen
Annons: