Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 6798 ggr
[Regnfru]
2014-07-03 07:29

En bra privatläkare i Uppsala

Jag skulle behöva namnet på någon bra privatläkare i Uppsala, en med inriktning mot psykologi då. 

Ge mig namn!

Annons:
Niklas
2014-07-04 10:58
#1

Ola Lundin om det är den inriktningen du vill ha.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

lokko
2014-07-06 13:58
#2

För vilket syfte söker du en psykiatriker? Är det för en diagnosutredning eller förskrivning av ADHDläkemedel?  Eller är det för en mer terapeutisk behandling? För andra diagnoser än autism/ADHD? Nämnda Ola Lundin är ett alternativ för det första söker du någon för det andra är han nog ett sämre alternativ. Lundin  är kontroversiell, det finns en hel del negativt skrivet om honom och en hel del med positiv erfarenhet av honom. Jag hör mestadels till den senare gruppen. Jag gjorde min utredning där. Det gick snabbt och effektivt utan krusiduller, med stor respekt för mina egna tankar. Ett par veckors kö till utredningen om man gör den privat utan remiss och själva utredningen tog ett par veckor totalt till att jag hade mitt muppcertifikat. Ibland kan jag tycka att det gick lite för snabbt, att man kunde gjort den mer grundlig, men det kanske snarare är en naturlig del i att understundom fundera över om jag verkligen fick rätt diagnos? Att jag oavsett vem som satt min diagnos ibland hade funderat över om den var rätt gjord. Jag skulle vilja sammanfatta hans filosofi lite grann som att "om en patient kommit så här långt att han antingen är beredd att lägga ut en jäkla massa pengar på en privat utredning eller ta den långa påfrestande vägen via remis från landstinget så har patienten tänkt igenom detta länge och noga och är säker på att hon har diagnosen. Då är det mycket sannolikt att det stämmer" Det är väl inget han säger raktu ut, men i stort tycker jag det är en sympatisk syn på patientens egna förmåga och självkänndeom (vi är trots allt världsledande expperter på oss själva….). Utredningen har de klassiska testbatterierna, men inget mer, inget "laga mat med arbetsterapeuten" inga långa intervjuer med anhöriga (men jag fick berätta vad min mor sagt om mig som barn vid intervju) etc. detta passade mig utmärkt.

Min medicin fick jag via landstinget, men Lundin är omtalad för att vara mkt välvillig med att skriva ut ADHD-medicin, och att det framförallt är lätt att få Metamina utskrivet. Vilket han fått mycket skit av i media. Menoxå givetvis framförallt från patienthåll mkt stöd.

Lev väl.

Niklas
2014-07-07 10:06
#3

#2: Får jag fråga vad det kostar på ett ungefär att göra en privat utredning? Betalar man timme för timme eller hur går det till?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

lokko
2014-07-08 13:42
#4

Det var några år sedan jag gjorde den, så jag minns inte exakt och priset kan givetvis ha ändrats. Men drygt 20k har jag för mig. Man betalar i 2 omgångar (eg för bedömning och sen test)

Lev väl.

Niklas
2014-07-08 23:43
#5

Okej. Tack för svaret! Det är säkert något fler undrar när de hör att alternativet finns.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

LinaIsabell
2014-07-12 12:53
#6

Är det möjligt att få en remiss till honom och slippa betala dessa pengar?

Annons:
lokko
2014-07-12 19:27
#7

Tror det beror på vilket landsting du tillhör, om det har ett avtal med honom, hur de ställer sig till honom etc. Samt om de gör egna utredningar, då brukar de ofta vara ganska snåla med att ge remiss till externa aktörer. Gör de egna utredningar antar jag att det krävs  en bra anledning till att  få göra den hos honom, oavsett så tar man det via  remissvägen brukar det ta lång tid. Du kan ju maila honom, han kanske vet mer och har tips på hur du ska gå till väga. Han har nån hemsida där maiadressen finns, googla efter den .

Lev väl.

LinaIsabell
2014-07-12 20:28
#8

Okej tack för svar!

Barneveld
2014-07-18 15:57
#9

Själv är jag väldigt nöjd med Ola Lundin. Tycker bland annat att jag får fantastiskt bra bemötande av honom. Egentligen vet jag inte hur kontroversiell han är. Han är inte omtyckt av Scientlogisekten och deras underavdelning KMR. Om scientologer själva fick välja så skulle det inte ätas några psykiatriska mediciner alls i världen utan alla skulle gå deras kurser i scientologi istället och nu har de valt ut honom som en lämplig måltavla för de gillar inte psykmediciner och de gillar absolut inte narkotikaklassade psykmediciner och det är ju det han har specialicerat sig på. KMR ser till att det skrivs mycket kritik mot Ola i pressen. Om någon patient blir missnöjd med Ola så vet KMR det och försöker dra nytta av det.

lokko
2014-07-18 17:19
#10

Lundin har och förmodligen är (med rätta) en av Scientologernas främsta måltavlor i Sverige. I princip var det han som såg till att ADHD-medicinering för vuxna i Sverige kom i gång, och då i synnerhet Metamina. Han är väl en av få som faktiskt ser och öppet erkänner metaminans fördelar och inte böjer sig för moralismen (metamina = KNARK!!!!) eller skräms av scientologernas ständiga bombardemang. Kvällspressen har ju ofta köpt denna terminologi som basuneras ut av scientologerna, "knark" gör sig bra på löpet. 

Hans bemötande har jag mixad erfarenhet av. Jag upplevde han som lite loj, något ointresserad och oengagerad. Men va tusan! han har ju rätt att vara det efter alla dessa år, han borde vara kring eller över pensionsålderns vid det här laget. När jag gick läkarprogrammet hade de en kurs i patientbemötande och visade en film med honom på introduktionen till den kursen där han skulle framstå som ett bra exempel på hur man hanterar patienter. Den filmen gjorde mig skitarg, då jag upplevde att man på nått sätt körde den gamla skolan - hur man manipulerar patienten att göra som man vill ("läkaren vet alltid bäst, och så får du patienten att tro att den vill det som läkaren vill utan att den känner sig tvingad"-manipulation. Dvs läkaren som den absoluta auktoritären - han satt till och med på en förhöjning så att patienten i det spelade mötet hamnade lägre. Inspelat för säkert över 20 år sedan). Men så upplevde jag inte honom när jag gjorde utredningen, tvärtom. 

Att han var lite loj och oengagerad passade mig utmärkt, vi hade samma mål. Fick uppfattningen om att han efter första intervjun var övertygad om att jag hade ADHD (liksom jag själv) och att vi gjorde de nödvändiga testerna i rask takt mest av formalia. Men i bland när jag tvivlar på att jag har ADHD (när jag får för mig att jag snarare är lat, oengagerad, låg IQ, odisciplinerad, deprimerad, stressad etc) önskar jag att utredningen var mer grundlig så att jag slapp betvivla resultatet. (öh jag upprepar bara tidigare inlägg ser jag. Jag ska lära mig skriva kort och koncist i morgon! Carpe mañana!)

Lev väl.

Upp till toppen
Annons: