Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 847 ggr
Myfairytale92
7/12/14, 3:03 PM

Det här med mediciner

Är jag knäpp som vill göra om min utredning då en läkare som träffat mig i 5 minuter tog bort min ADD diagnos..

Asperger står kvar i journalen och alla andra psykiatriska diagnoser men ADD plockades bort efter 5 minuter bara för att första medicinen inte funkade

Nu medicinerar jag med zyprexa nmot humörsvängningar och ångest och medelsvår depression..

Hade det inte varit bättre att låta mig göra om utredningen och få en klarhet i alltihopa för jag känner inte igen mig längre, nu när jag medicineras med zyprexa.

Allt känns tomt bara och jag har lessnat

Annons:
lokko
7/12/14, 7:30 PM
#1

Utifrån den information du ger här låter det absurt och du bör gå vidare.  Se om det går att få en annan läkares (psykiatriker) åsikt i frågan eventuellt kontakta ditt landstings patientombudsman.

Lev väl.

Myfairytale92
7/12/14, 9:20 PM
#2

Ja det känns bara så fel att äta starka mediciner istället för att göra om en ordentlig utredning och sedan välja behandling Jag är tvärsäker på att får jag bara rätt diagnos och rätt behandling så skulle jag säkert må mycket bättre. .

lokko
7/13/14, 1:14 AM
#3

Om du upplever att fördelarna inte motiverar  biverkningarna  så ta upp det med din doktor. Zyprexa är som du säger en ganska stark medicin, är biverkningarna  starka bör ju din doktor antingen byta eller ge dig bra motiv att fortsätta testa den.

Zyprexa används ju bl.a mot vissa former av bipolaritet; jag har för mig att om det misstänks finnas bipolaritet med i bilden skall denna i första hand utredas och behandlas innan man sätter in eventuell adhd-medicinering.

Lev väl.

Barneveld
7/13/14, 10:09 PM
#4

Jag har själv ätit zyprexa och jag var inte så himla nöjd med den. Om du inte heller är nöjd, om den till exempel ger dig jobbiga biverkningar så finns det andra mediciner som gör samma sak som zyprexan men som fungerar bättre (för mig alltså, det där med medicin är väldigt individuellt, men om du exempelvis går upp väldigt snabbt i vikt eller får någon annan slags otrevlig biverkan så var inte rädd för att be din läkare om något annat.)

Precis som lokko säger så används zyprexa mot vissa former av bipolaritet. Det är bland annat därför jag åt den. Jag har både bipolära svängningar och ADHD

Själv fick jag ingen ordentlig utredning förrän jag uttryckligen bad om det. Så var tydlig mot läkaren om hur du tänker är mitt råd. Be också läkaren förklara hur hen tänker om varför hen anser att det är bäst att inte utreda utan prova Zyprexa först. 

En sak till kanske är bra att ha med i beräkningen när du äter zyprexa, den är jävligt svår att sluta med. Jag vet inte om det är dumt av mig att dissa en speciell medicin så, olika människor reagerar olika på olika mediciner och jag vill egentligen inte motarbeta din läkare. Å en a sidan vill jag ju att du ska lita på din läkare och göra som hen ordinerar. Å andra sidan vill jag inte att du ska behöva få det som jag fick det. Men det är ju inte heller säkert att du får det eftersom man reagerar olika. Det som var lurigt med zyprexan tycker jag, var att biverkningarna jag fick uppstod först efter flera års användning plus att det var jävligt svårt att sluta med zyprexan. Jag satte ut den långsamt och trots det mådde jag riktigt jävligt när jag tog bort den sista halvan. Utsättningssymtomen pågick i fem veckor men mattades av efter tre. 

När jag läser ditt inlägg så får jag intrycket att du känner dig tveksam till Zyprexa och nu gjorde väl inte jag saken bättre genom att berätta att jag haft negativa erfarenheter. Men om du känner dig tveksam så tycker jag faktiskt inte att du ska äta den. Men gå inte helt utan medicin. Be om något annat om du väljer att inte ta den. Det finns andra mediciner inom samma område som är så himla mycket bättre. Abilify, Quetapine  och Invega är exempel på mediciner som fungerar på samma sätt och det finns fler att välja på. Så är det inte bara tvekan du känner utan du är helt säker på att du inte är nöjd med zyprexa, be att få byta.

Myfairytale92
7/15/14, 8:28 PM
#5

I och med att jag är van vid att må som en bergochdal bana och nu känns allt avtrubbat och tomt istället. Zyprexan gör jobbet dvs ta bort topparna men den har inte påverkat depressionen alls . Utan jag mår likgilitigt /tomt i mina känslor istället.

Det är dock skönt att inte ha mina galna humörsväningar från toppen till botten på sekunder/minuter/timmar men jag tycker inte om att jag är så avtrubbad istället.

Jag tror till 100 % att jag har ADD fast läkaren tog bort den diagnosen då jag tror jag bara fick fel medicinering därav det inte fungerade. Jag började på 20 mg ritalina och den gav ingen effekt, 40 mg gav mig däremot ett stressat hyperaktivt mående, jag tror att hade dem bara testat sig fram med andra alternativ så skulle min ADD diagnos stå¨kvar..

För Aspergern tvivlar jag inte en sekund på förutom att jag fungerar socialt på jobb och hemma , andra tillfällen märker jag av tydligt min Asperger men just aspergern har jag inte fått någon hjälp för alls.

Jag saknar att ha min Kontaktperson men i och med att jag flyttat så togs hon bort som insats, jag undrar däremot kan man önska vem som kan bli ens nya kontaktperson i sin hemkommun då jag vet att hon är villig då hon inte bor långt ifrån mig

Upp till toppen
Annons: