Annons:
Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 1631 ggr
[Linsenhejhej]
7/13/14, 6:18 PM

Feldiagnosticerad Asperger?

Hej.

Jag fick min Asperger-diagnos som 13-åring (är 18 år nu), men tycker inte att den stämmer in på mig. Läkarna och så vidare skriver hela tiden att jag har selektiv mutism också, men jag har aldrig fått den diagnosen (skulle utredas för det men det blev inte av eftersom det "inte behövdes"). Jag tror att det är selektiv mutism som kan få det att verka som att jag har Aspergers syndrom/autismspektrumtillstånd. 

Enligt mig själv har jag bara AS-liknande problem utanför hemmet, på grund av min selektiva mutism. Mina föräldrar säger att jag beter mig väldigt "normalt" när jag är hemma.  Min pappa tror inte heller jag har Aspergers syndrom.

Hur ska jag göra? Jag har inget emot AS men jag tror som sagt inte att jag är en aspergare. Jag vill utredas för selektiv mutism och få bort min Asperger-diagnos (om den nu är feldiagnosticerad). Går det? Jag kan i de flesta fall inte prata med andra än mina familjemedlemmar, så hur gör man?

Annons:
Saffran0Spice
7/13/14, 6:24 PM
#1

Prata med en läkare och säg det du skrivit här. Be att få bli omvärderad och testad då det inte stämmer med vad du själv och andra upplever, ta med din pappa så han kan vara ''vittne'' och stötta din story för läkaren =)

[Linsenhejhej]
7/13/14, 6:27 PM
#2

#1: Tack så mycket för ditt svar! 🙂

JohannaEkroth
7/13/14, 10:29 PM
#3

Många tester man gör är ju intelligenstester och hur man ser på händelser. Dessa tester är omöjligt att din selektiva mutism kan påverka.

Hemma är jag också annorlunda och orkar vara social på ett annat sätt. Utanför är det ju så mycket intryck man måste sortera som man inte är van med. 

Men känner du dig inte hemma i diagnosen så be att få göra en omdiagnosticering.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Upp till toppen
Annons: