Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 75232 ggr
[Pandette]1
7/25/14, 8:17 AM

Elvanse och alkohol

Jag undrar om det går att dricka alkohol när man tagit sin medicin?

Annons:
Lakeside
7/25/14, 6:56 PM
#1

Jag undrar över samma sak ang ritakin. Jag vet att man inte ska dricka alkohol när man tagit medicin men vad är det som gör det farligt och hur påverkas man annorlunda jämfört med utan medicin?

Barneveld
7/27/14, 9:41 AM
#2

När det gäller Elvanse sa min läkare till mig att om jag planerar att festa pa kvällen är det bättre att inte ta nagon medicin den dagen. Men om jag oförhappandes skulle möta en gammal vän som föreslar att vi tar en öl och pratar lite och jag redan har tagit min medicin den morgonen sa kan det ända funka att ta en öl, men da maste jag halla mig till en öl. 

Om man dricker mycket alkohol tillsammans med Elvanse kan man bli aggressiv tydligen, och tappa kontrollen över vad man gör. Men en öl ska ga bra. Jag har druckit just en starköl pa kvällen samma dag som jag tog Elvanse pa morgonen. Det gick helt okej. Sen kanske det inte är sa supernyttigt för kroppen sa man behöver kanske inte dricka en starköl varje kväll, för varje gang man gör sa maste njurarna och levern jobba extra. Det klarar de om de far vila. Men inte om man alltid tvingar dem att jobba extra.

[Bananpudding]
7/31/14, 8:44 AM
#3

Ah, jag har också Elvanse, och funderat på samma sak. Tanken var inte att festa, utan mest ta ett glas vin till middagen.

Men det funkar alltså?

Barneveld
7/31/14, 11:14 AM
#4

Enligt min läkare ska det funka att ta ett glas vin. Man kanske inte behöver göra det varje dag, men en festlig fredagkväll med extra lyxig maträtt och ett glas, det går.

[Bananpudding]
7/31/14, 12:12 PM
#5

Bra, då vet jag. Ja, det handlar enbart om ett glas vin till en god middag. Alkohol är inget jag brukar dricka.

tarotlasse
8/5/14, 3:49 PM
#6

Jag blev lite förvånad när jag gick in och läste FASS och rekomendationerna när det gällde Elvanse och alkohol  där finns det inga restriktioner  eller varningar om alkoholintag. 

Vilket förvånar mig eftersom Elvanse innerhåller Lisdexamfetamin som är kraftfullare och mer snabbverkande en Mentylfenidat i övrigt har de samma egenskaper och biverkningar. 

Det stod  så här om Elvanse och  Användning tillsammans med alkohol

Det finns begränsade data avseende möjlig interaktion med alkohol.

Däremot när man läser i FASS om  medicinering med Ritalin/ Concerta som innehåller det mildare preparatet Mentylfenidat. 

Där står det uttryckligen att Concerta och Ritalint får inte användas i samband med alkohol och att man även ska tänka på att viss mat och medicin kan innehålla alkohol.

Så betydligt skarpare restrektioner när det gäller Concerta/Ritalin  mot andra mediciner som  t.ex mina sömntabletter där det står bör inte användas i samband med alkohol.

När det gäller Ritalin och Concerta så har även  läkemedelsverket en 0 tolerans till alkohol och kan kräva  en  alkotest om man medicnerar med Concerta/Ritalin . 

Så man kan  även om det inte är så vanligt  råka ut för spontana alkoholtester. 

Jag har läst både här inne på detta forumet och i andra forum där personer som varit helnykterister och aldrig druckit en droppe under hela sitt liv .

Känt sig oerhört kränkta när det fått lämna dessa alkotester vid ett läkare besök. 

Jag fick för ca 2 år sedan vid ett läkare besök då jag skulle förnya mina recept på Concerta.  

Lämna ett blodprov som visar på hur mycket alkohol jag druckit de senaste 3 månaderna. 

Provet visade att jag hade haft  en måttlig konsumtion av alkohol. 

Men enligt Läkemedelsverket så är det  0 tolerans som gäller. 

Så om jag skulle få fortsätta med min Concerta  medicinering var jag tvungen att under några månader gå på regelbundna alkotester och då blåskontroller. Efter några månader av kontroller fick jag lämna ett nytt blodprov och långtids test och eftersom det då visade på 0 så slapp jag dessa regelbundna kontroller och  jag fick fortsätta med min Concerta

I våras var det dags igen utan förvarning så blev det en  ny provtagning eftersom provet  inte visade på  0 i alkohol intag och jag vid detta tidigare tillfälle lämnat ett prov som visade att jag då och då drack ett glas vin.

Så blev det  nu betydligt skarpare restriktioner. 

För att jag skulle få fortsätta min Concerta medicinering är jag nu tvungen att även medicinera med Antabus och varje vecka måste jag besöka min vårdklinik för att alkotesta mig.

När jag började med Concerta för 7 år sedan så informerade läkarna mig att det kunde vara farligt  att dricka alkohol när man medicinerar med Concerta/Ritalin.

Om jag tog ett glas öl eller ett glas vin så var det väl inte så farligt men att jag borde undvika starksprit helt och hållet och om jag visste att jag skulle på en tillställning där det kunde innebära ett större alkoholintag så skulle jag inte ta min medicinering den dagen.

Läkaren sa då att Concerta/Ritalin kan förstärka effekten av alkohol och även att alkoholen kan förstärka biverkningarna på Concerta/Ritalin.

Han berättade också att läkemedelsverkat kan kräva spontana  alkotester från de som medicinerar med Concerta/Ritalin.

Jag träffade en kvinna för ett par år sedan som berättade att hennes tonårs son som medicinerade med Concerta hade varit på en fest och druckit 4 starköl och ramlade i hop medvetslös och fick föras med ambulans till sjukhus. 

Sonen berättade att en av hans vänner drabbats av samma sak vid en fest och att denna kille inte druckit särskilt mycket  men tuppade av  under festen och de hade fått ringa efter en ambulans. 

Att man på akuten konstaterat att det var kombinationen Ritalin och alkohol som fått killen att tuppa av. 

Så visst ska man vara försiktig med alkohol och dessa mediciner.

Lasse 

===

Annons:
tarotlasse
8/5/14, 10:33 PM
#7

I bland förstår jag mig inte på dessa rekommendationer i FASS.

Om jag dricker två glas vin och tar min sömntablett så blir jag totalt  utslagen och  jag blir rejält påverkad och jag får minnesluckor det ger en ruggig effekt. 

Där skriver FASS att man bör inte ta medcinen i samband med alkohol. 

Inte heller Läkemedelsverket har några restrektioner eller gör spontana  alkohol kontroller på de som tar detta sömnläkemedel.

Tar jag däremot min Concerta och dricker två glas vin till maten så märker inte jag någon större påverkan  och långt i från den ruggiga verkan som jag får om jag tar sömntabletten och 2 glas vin.

Men i FASS står det att jag får inte ta Concerta i samband med alkohol och att jag inte ens får ta 30ml hostmedcin  i samband med Concerta eftersom den innehåller alkohol.

Plus att Läkemedelsverket kan göra spontana kontroller och dra in Concertan om man dricker ett glas vin då och då. 

Kan det vara som så att skillnaden är att min sömntablett inte är narkotika klassad och har en mildare restriktion i samband med alkohol. 

En vad Concerta som är narkotika klassad har. 

Att restriktionen egentligen inte har med den medicinska effekten att göra.  

Som min läkare sa att det var inte så farligt om jag tog ett glas till vin till maten någon gång då och då när jag medicinerar med Concerta

Men att jag absolut inte fick dricka ett glas vin om jag tog denna sömntablett.

Så  jag kan i fråga sätta om man ska gå på läkarens ord eller på FASS och  Läkemedelsverket ?

Men  jag säger fortfarande att man ska vara väldigt försiktig med alkohol när det gäller dessa mediciner.

Lasse

[Bananpudding]
8/6/14, 10:30 AM
#8

Var har du läst att Elvanse är kraftigare och mer snabbverkande än andra mediciner? 

Det är mindre biverkningar på Elvanse, tycker jag.

Lakeside
8/7/14, 8:06 AM
#9

Tar jag något glas vin med Ritalin i kroppen så märker inte jag heller någon skillnad jämfört med utan medicin. Men jag är försiktig ändå. Det handlar väl om sunt förnuft som allt annat. Får man rejäla minnesluckor och blir jätte full så vill nog de flesta undvika kombinationen av alkohol och medicin.

tarotlasse
8/18/14, 9:27 AM
#10

#8  Bananpudding

Det är bara att läsa FASS. Elvanse  är  direktverkande och rent  amfetamin i depå tablett  medans Concerta/Ritalin är Mentylfenidat ett  en mer långsamverkande depå tablett och är en mildare form av Amfetamin preparat.

Elvanse får bara ges till patienter som inte tål eller där andra  ADHD mediciner inte  fungerar står det också på FASS.

Det går att koipera biverknings listan rakt över på båda medicinerna för samma biverkningar vilket som.

Men vi är alla individuella och reagerar olika på mediciner  så man behöver inte få dessa biverkningar och de som reagerar på mentylfenidat behöver inte reagera på Elvanse elelr tvärtom.

Lasse

[Bananpudding]
8/18/14, 10:06 AM
#11

#10 Det betyder inte att det är starkare. Lisdexamfetamin bryts ner i kroppen till dexamfetamin.  Jag upplever att det är mjukare än Concerta, och ger mig en bättre effekt. Concerta gav mycket mer biverkningar.

===

tarotlasse
8/18/14, 10:43 AM
#12

# 11

Ja precis som jag skrev så är det väldigt individuellt på hur vi känner av och reagerar på dessa preparat.

Oavsett det är starkare eller mildare.

Jag t.ex somnar av rent amfetamin men det gör jag inte av Mentylfenidat.

Så vi reagerar så olika på dessa preparat och en hel vetenskap att hitta rätt medicin som passar just för den individuella personen.

Lasse

[Bananpudding]
8/18/14, 10:46 AM
#13

#12 Just dexamfetamin beskrivs som mildare än metyldenidat. 

Men du har väl inte testat båda?

Annons:
tarotlasse
8/18/14, 11:37 AM
#14

#13

Nej jag får inte testa Elvanse eftersom det just är kraftfullare och höjer blodtrycket mer en vad Concerta o Ritalin gör.

Läkarna vill egentligen höja min Concerta  dos men eftersom mitt blodtryck då skjuter i höjden så har man fått dra ner dosen.

 Elvanse var inte aktuellt eftersom det höjer blodtrycket ännu mer enligt läkaren.

Lasse

SSKAnna
8/18/14, 2:10 PM
#15

Som vanligt när det handlar om Amfetamin så skriver du på ett speciellt sätt; Lasse. Det är lite "Aja-baja-det -är-farligt!" underförstått kan jag tycka men det finns väl en förklaring till din åsikt.

Jag gör väl likadant fast jag tycker ju tvärtom; att alla vuxna med ADHD borde få prova dextroamfetamin som förstahandsval…

OAVSETT åsikter så har man i vetenskapliga studier funnit att på vuxna har dextroamfetamin faktiskt MINDRE biverkningar på hjärta och blodkärl jämfört med Metylfenidat. Jag har inte sett någonstans att det ena skulle vara mer kraftfullt än det andra. Snabbverkande eller depoteffekt beror ju på tablettens design; inte innehållet.

Meeeen- nu gällde frågan alkohol!

Inget av preparaten är väl lämpligt ihop med alkohol eftersom man då ökar belastningen på lever och njurar. Det vanliga är väl att de biverkningar man har av medicinen blir värre om man lägger till alkohol; dvs man får dubbel baksmälla.

Det är inte farligt att ta ett glas vin eller en öl vid något tillfälle; det blir ingen dödlig interaktion men man bör använda sitt sunda förnuft och, om man kan, låta bli det.

När jag åt Metylfenidat fick jag VÄRLDENS BAKSMÄLLA (spydde en hel dag, huvudvärk, yrsel mm.) efter två glas vin. Det var sista gången jag drack alkohol…

Förresten: när det i FASS står att  "det finns begränsade data avseende möjlig interaktion med alkohol." så betyder det att medicinen är så ny att man inte ännu vet hur det funkar….. Men man kan ju gissa på att det påminner om Metylfenidatets interkationer med alkohol…

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

[Bananpudding]
8/18/14, 2:46 PM
#16

Jag tog ett glas vin en kväll, till middagen. Jag drack dock inte upp hela, då det blev för mycket. Men jag dog inte iaf. Om jag inte skriver från efterlivet, och då måste jag bekänna att jag är besviken.

tarotlasse
8/21/14, 7:34 PM
#17

#15 SSKAnna jo jag har tyvärr sett olika sidor av Amfetamin preparat på både gott och ont. 

Jag håller med dig i fullkomligt i det du skriver i ditt inlägg.

Förutom detta med långsamverkande, direktverkande preparat och depåtabletter. 

Det finns en massa olika sorters Amfetaminpreparat de fungerar likartat men på lite olika sätt och används på olika sätt

Det är en jäkla skillnad på Amfetamin och Amfetamin både när det gäller läkemedel, kosttillskott  eller som berusningsmedel.  

Så därför jag kanske skriver på ett speciellt sätt. 

Ett av Sveriges mest sålda kosttillskott som säljs i Hälskostbutikerna innehåller faktiskt 7 st olika Amfetaminpreparat.  

Det innehåller både Mentylfenidat och Dextroamfetamin och  det är fullt tillåtet att säljas enligt Svensk lagstiftning.

Så en typisk Svensk  dubbelmoral vill jag säga. 

Mentylfenidat utvecklades i början av 60 talet för att få fram ett långsamverkande Amfetamin preparat och inte vara lika kraftfullt som de tidigare direktverkande Amfetaminpreparaten som har funnits som läkemedel från 1880 och de kunde ge en berusningseffekt o en kick vid överdosering och då missbrukas. 

Mentylfenidat  är i sin grund långsamverkande och tas inte upp i blodomloppet så snabbt som de direktverkande Amfetaminpreparaten.

Mentylfenidat var från början alltså  ingen depåtablett. 

Det var först senare depåtabletten kom och man kunde ge detta läkemedel  en längre effekt  och  då  kunna verka i fler timmar på dygnet en vad man kunde tidigare.

Mentylfenidat ger alltså inte denna kraftfulla effekt oavsett depå tablett eller inte och ger inte denna berusnings kick vid överdosering. 

Man blir ju naturligtvis negativt påverkad vid en överdosering  som med allt annat men den ger inte den kicken som  en missbrukare söker. 

Dextroamfetamin är direktverkande i sin grundform och tas upp av blodet inom 5 minuter och ger då ge en snabb och kraftfull effekt och kan då ge denna berusningseffekt och då ge en kick vid en överdosering.  

Därför ett kraftfullare preparat och är inte enbart min bedömning. 

Man behöver inte vara högskoleutbildad utan det räcker att ha en kemisk grundkunskap för att förstå att  ett direktverkande preparat har en kraftfullare effekt  en ett långsamverkande preparat oavsett det rör sig om ett narkotiskt eller annat kemiskt preparat. 

Man har tidigare inte fått dessa direktverande amfetamin preparat att fungera som depåtablett  varför vet jag inte. 

Men i dag har forskarna även löst detta vilket är suveränt och man har fått en längre verkningstid och behöver inte medicinera flera gånger om dagen .

Som man tidigare behövt när det gäller dessa direktverkande preparat som högst verkat i 2 timmar innan man nu har lyckats med en depåtablett.

Mentylfenidat och Dextroamfetamin ger enligt Fass  exakt samma biverkningar och har exakt samma text i detta.

Elvanse är visserligen ett nytt läkemedel.

Men Dextroamfetamin är långtifrån ett nytt läkemedel och är betydligt äldre en Mentylfenidat som läkemedel.

Därför min stora förvåning att man gör så stor skillnad när det gäller intag av alkohol mellan dessa två likartade preparat. 

Som du säger så har forskningen visat på mindre biverkningar med Elvanse

Men det gör inte Läkemedelsverket och de bedömer Elvanse som ett sista handsval det är inte jag personligen som gör den bedömningen. 

Jag som du kan tycka detta vara korkat för det  är helt individuellt  från person till person vilket som fungerar bäst för vem eller vilka biverkningar det ger  .

Som läkemedel har dessa preparat väldigt stora restriktioner men som hälskost finns det inga som helst restriktioner för dessa preparat. 

Så Läkemedelsverket och deras regler och restriktioner begriper jag mig faktiskt inte på i bland. 

Anna du som är sjuksköterska kan ju också logga in på FASS som vårdpersonal och få betydligt mer information och även se vad för restrektioner som gäller  för de olika läkemedlen en vad normala användare kan få information om. 

Lasse

[Bananpudding]
8/22/14, 7:52 AM
#18

#17 Vilken medicin är detta, som du menar säljs i hälsokosten?

SSKAnna
8/22/14, 11:53 AM
#19

Suck…. var börjar jag?? 

Jo- Jag vet inte vd det är för något du beskriver som säljs på hälsokost i Sverige och innehåller 7 st olika amfetaminpreparat så den delen av ditt inlägg hoppar jag över! Jag kan liksom inte ens komma på 7 st på rak arm….

Nu pratar vi ju om läkemedelsbehandling och inget annat. Av det skälet är det också FULLKOMLIGT irrelevant att diskutera vilket preparat som ger en mest kraftfull "Kick" för missbrukare!

Läkemedlet Metamina som är en vanlig, snabbverkande tablett med dextroamfetamin ger under normala förhållanden en maximal plasmakoncentration efter  ca två timmar och en halveringstid på 6-10 timmar. (Jag har t.ex. effekt av en dos i 8-10 timmar)

Om man jämför med snabbverkande Metylfenidat; t.ex. Ritalintabletter så är siffrorna: Maximal plasmakoncentration: 1-2 timmar, halveringstid: ca 3 timmar. (När jag åt dessa försvann effekten på 2 timmaroch Concerta verkade i max 6 timmar på mig…)

Du, som har "Kemisk grundkunskap" borde väl då förstå att du har fel när du skriver att dextroamfetamin skulle verka inom 5 minuter?

Metylfenidatet framställdes visserligen som ett alternativ till amfetamin (FORTFARANDE LÄKEMEDEL!) som inte ansågs lika lätt att missbruka då det inte ger samma eufori i höga doser men detta har ju med de olika preparatens effekt i hjärnan att göra. 

Dextroamfetamin i depottablett har funnits rätt länge i USA under namn som Dexedrine XR t.ex.  så det är ingen ny uppfinning. 

Däremot så är Elvanse ett nytt läkemedel i Sverige och tills man har fått fram mer Svenska studier om interaktione med alkohol så kommer det att stå så där i FASS; det gör nämligen ALLTID det på nya mediciner där det saknas data! 

Det betyder alltså INTE att man anser att det är ofarligt! Man vet bara inte än exakt hur farligt det är… 

Detta är också anledningen till att Elvanse inte är förstahandsvalet (även priset spelar stor roll= dyra mediciner skrivs inte ut om det funkar bra med en billigare..).

En sista grej:

"Anna du som är sjuksköterska kan ju också logga in på FASS som vårdpersonal och få betydligt mer information och även se vad för restrektioner som gäller  för de olika läkemedlen en vad normala användare kan få information om. "

Bara så du vet; Lasse- det finns ingen speciell inloggning i FASS där folk med högskoleutbildning kan få information om läkemedel som "normala användare" inte kommer åt.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

tarotlasse
8/22/14, 3:14 PM
#20

Nu får du ge dig själva grundämnets påverkas inte ett skit av  vilken sorts depåtablett det gäller.

Mentylfenidat är ett  långsamverkande preparat oavsett jag tar den i en tablett utan depå tablett eller jag tar den i en depå tablett som smälter ner och fördelar innehållet under 2 timmar eller 12 timmar  och är enda skillnaden på Concerta och Ritalin exakt samma verknings ämne Mentilfenidat  ett längsamverkande preparat som sakta löses upp i blodet och då har en mildare verkan oavsett ämnet ges till kroppen i 0 timmar eller 12 timmar beroende på depåtiden. 

Precis det samma med Dextroamfetamin  som är ett direkt verkande ämne som tas upp och löses upp i blodet inom 5 minuter och verkar betydligt snabbare och är betydligt kraftfullare en Mentylfenidatet. 

Även här oavsett depåtablett eller inte depå tabletten avgör endast hur lång tid på dygnet den vara o timmar 2 timmar eller 4 timmar. oavsett detta så är grund ämnet fortfarande direktverkande . 

Precis det samma om du lämnar morfin i droppform till en patient så har morfinet precis samma funktion oavsett vilken tid  du ställer in att droppet ska vara. 

Depåtabletten kan jämföras med ett dropp i tablettform olika styrkor och hur lång tid man vill att medicinen ska verka. 

Det påverkar inte  det själva medicinska preparatets egenskaper överhuvudtaget bara tiden den sak verka. 

Så likförbannat hur du vänder det så är Mentylfenidat långsamverkande och inte lika kraftfullt som Dextroamfetamin  som är direktverkande oavsett hur lång tid det ges. 

Ska det vara så jäkla svårt  att begripa. 

Om du läste inlägget ordentligt så skrev jag också att direktverkande  och långsamverkande preparat fungera så oavsett det är ett narkotiskt ämne eller inte. 

Det finns en massa olika läkemedel i depå form i dag inte bara ADHD mediciner. 

Att jag gjorde denna jämförelse med kickar är för att just Mentylfenidat och Dextroamfetamin är narkotiska preparat och varför man tog fram Mentylfenidatet var för att få fram ett Amfetamin som inte skulle ge denna verkan och då inte vara populärt  missbrukar kretsar och då inte vara lika populärt på svarta marknanden. 

Men även för att det det långsamverkande amfetaminet både tar längre tid för blodet att ta upp det men även för att bryta ner det och det verkar då  en längre tid  även i tablettform utan depå effekt. 

Dextroamfetamin  tas som jag sa upp av blodet mycket snabbare och går även ur kroppen mycket snabbare och  varar inte lika länge högst 2 timmar. 

Så helt suveränt att man nu fått fram en depåtablett som även fungerar för direktverkande preparat o slipper stoppa i sig tabletter flera gång om dagen . 

Amfetaminet framställdes i medicinskt syfte för just att vara direktverkande och snabbt ge en kraftfulleffekt.  

Det var 1880 man började medicinera med Amfetamin och då i syfte att väcka upp personer ur sövningen efter operationer och då ville man ha en väldigt snabbeffekt för att patienten skulle vakna. 

Man använde även Amfetamin  till patienter som överdoserat sömnmedel och för att de skulle vakna och för att rädda livet  på  dom. 

Det var tanken med Amfetamin när man framställde det från början. 

1902 så började man medicinera astma patienter med just direktverkande amfetamin.  

Man upptäckte då även att överaktiva barn med astma blev lugnare och fick lättare att koncentrera sig av sin astma medicin.  

1932 började man för första  gången medicinera överaktiva barn med amfetamin i Sverige och då med direktverkande amfetamin. 

Det har i många år även sålts som receptfritt bantnings medel . 

Amerikanska armen och även Svenska armen gav soldaterna amfetamin för att det skulle vara piggare och hålla sig vakna under nattövningar mm. 

Det blev det tyvärr snabbt populärt som drog och började missbrukas o var då  rån början fullt legalt och inga konstigheter och lätt att köpa receptfritt på vilket apotek som helst.

När sedan detta läkemedel började bli  ännu mer populärt att missbrukas och för de effekter det gav som drog i överdosering. 

Den förbjöds och den blev receptbelagd som läkemedel.

Då började man även titta på det för att få fram en mindre kraftfullt preparat med en långsamverkande funktion för dela ge bättre verkan för överaktiva barn och dels för att komma i från  att missbruka detta läkemedel. 

Så i början av 60 talet började man mer och mer medicinera överaktiva barn med  det mindre kraftfulla mentylfenidatet i stället. 

I dag finns det ett hundratal olika amfetaminpreparat  som man har utvecklat från den ursprungliga Amfetaminet och för olika användnings område. 

Det finns i dag amfetamin preparat som tas upp av blodet betydligt snabbare en Dextroamfetamin  tar bara några sekunder och är då otroligt kraftfullt till de amfetamin preparaten som är betydligt mer långsamverkande en Mentylfenidat. 

De flesta av dessa preparat  utvecklat för olika användnings  område inom sjukvården andra som tillsatser i hälsoksot  och sedan ett få tal som utvecklats för att vara populära i missbrukar kretsar. 

Så detta med hur kraftfulla de olika amfetamin preparaten är har inte jäkla  ett skit med depåtabletten att göra.  

Försök att fatta det. 

Om du vill veta mer om läkemedlet Amfetamin och alla de  olika preparat som finns. 

Så finns det otaliga doktors avhandlingar som skrivits  inom ämnet och är  mycket intressanta att läsa för en mycket omfattande vetenskaplig forskning för utvecklingen av  ett av de äldsta kemiskt framställda läkemedlen som finns kvar på marknaden i dag. 

Lasse

Annons:
SSKAnna
8/23/14, 12:08 PM
#21

ÅH vad jag tycker om denna typ av personangrepp:

"Ska det vara så jäkla svårt  att begripa. "

eller: "Försök att fatta det. "

Jag har inte "svårt att begripa" Lasse; texten om läkemedlen i mitt förra inlägg var direkt kopierad ur FASS (jag glömde skriva det) och jag är ledsen om det inte stämmer med dina personliga åsikter.

Det är ändå inte ok att skriva som du gjorde!

Men; visst- jag har svårt att förstå vad du egentligen menar men lägger ner detta nu- det är inte värt det när det börjar komma personangrepp!

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

tarotlasse
8/29/14, 2:41 PM
#22

#21 SSKanna Jag ber om ursäkt om du uppfattade detta som ett personangrepp. 

Vilket inte alls var min  tanke eller mening med mitt inlägg. 

Var jag som blev frustrerad av att du som  utbildad sjukvårds personal inte kunde förstå depåtablettens funktion och att  din kunskap om amfetamin som läkemedel är  bristfällig men inte heller något som ingår i din utbildning så inte heller ditt fel. 

Så jag  ber återigen om ursäkt för mitt sätt att uttrycka mig på uppfattades  av dig som ett personangrepp vilket inte var min mening. 

För jag har absolut inget emot dig som person för det har jag inte tillräcklig kunskap om för att kunna uttala mig om.

Men okunskapen om vår medicinering  skapar  tyvärr ett sådant fruktansvärt allmänt motstånd mot ADHD medicineringen. 

Finns inga andra läkemedel för funktionshindrade som det finns så mycket fördomar om och är så kritiserade som just ADHD medicineringen. 

Bara för att kunskapen om hur centralstimulerande läkemedel fungerar är så bristfälliga. 

Men en okunskap inte bara i allmänhet överlag utan även en stor kunskapsbrist inom sjukvården tyvärr. 

I höstas tog läkaren på akuten bort min ADHD diagnos och  min medicinering  ur journalerna för det  finns ingen anledning att de ska finnas där och skapar bara problem för mig när jag söker akutsjukvård sa han.

Det kan visserligen skapa problem om jag är medvetslös och ska sövas men det går att lösa det med sa han.

Läkaren sa även till mig att aldrig nämna min medicinering för någon annan en den ansvariga läkaren när jag sökte akutvård.

På grund av att jag och ett flertal här i staden och även  i andra städer blir avvisade från akutvård  på grund av vår diagnos och våran medicinering. 

Han sa att han inte alls blev förvånad över bemötandet jag och många andra med ADHD möts av inom vården.

Han som läkare med ADHD upplevde dagligen dessa fördomar på sin arbetsplats berättade han.   

Logiskt ska inte min ADHD  och min medicinering inte ha någon som helst betydelse när jag söker hjälp  på akuten för lunginflammation men  tyvärr ser verkligheten annorlunda ut .

 Bara för denna okunskap och de fördomar som finns om vår våran medicinering. 

Okunskap skapar bara rädslor och fördomar. 

Jag vill bara öka kunskapen om våra mediciner och  minska fördomarna och  att rätt blir rätt.

Jag  är absolut inte ute för att kränka varken dig eller någon annan som person.

Att såra någon är det sista jag vill göra med mina inlägg . 

Lasse

SSKAnna
8/29/14, 8:53 PM
#23

Tack för att du försöker förklara att du inte menar illa; Lasse.

Men om du inte vill kränka mig så bör du inte heller skriva: "Var jag som blev frustrerad av att du som  utbildad sjukvårds personal inte kunde förstå depåtablettens funktion och att  din kunskap om amfetamin som läkemedel är  bristfällig men inte heller något som ingår i din utbildning så inte heller ditt fel. "

Jag förstår mycket väl hur depottabletter eller kapslar fungerar eftersom det faktiskt ingår i min utbildning! Min kunskap om Amfetamin som läkemedel är INTE heller "bristfällig"! Jag har förutom min sjuksköterkeutbildning faktiskt fått det förskrivet i mer än fyra år! Jag har provat ALLA läkemedel som finns mot ADHD och kan därför jämföra dess effekt väldigt bra.

Det som framförallt skapar fördomar är väl att man börjar prata om vad som ger mest "rus" eller vilket preparat som är "starkast"?

Att dölja sin diagnos och behandling är i mina ögon att bara ytterligare sprida "hysch-hysch" om den och därmed späda på det stigma du beskriver.

Jag arbetar på sjukhus med alla yrkeskategorier och är alltid öppen och ärlig med min diagnos och mina läkemedel; i förhoppningen att omgivningen någon gång ska lära sig att acceptera oss!

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

[Bananpudding]
8/30/14, 8:06 AM
#24

Lasse, jag funderar på om du och din son upplevs som aggressiva, hon de kände att ni hotade dem.

För att ha ADHD och äta medicin är inget som man blir nekad på akuten av. Om du åker in på akuten, så berättar du alltså inte att du äter Concerta? Det kan bli lite farligt.

tarotlasse
8/30/14, 11:27 AM
#25

#24

Jag har själv aldrig varit aggressiv eller otrevlig på något sätt överhuvudtaget inom sjukvården. Plus att de gånger jag sökt akutvård har jag varit i sådant dåligt skick att jag inte kunnat vara våldsam överhuvudtaget. 

Dels när jag varit där med misstänkt hjärninflamation och inte kunde stå på benen och bara kräktes o hade hög feber så blev jag hänvisad till psyket. 

Psyket ansåg att jag var  så dåligt skick att jag inte fick förflyttas för fara för mitt liv och ringde efter en läkare på akuten som fick åka til psyket med blåljus.  

Nu sist med 41, 2 i feber ned svåra andnings besvär där man vägrade ta emot mig  och hänvisning till psyket. 

Blev då istället  besök hos privat jourläkarcentralen i stan som skickade tillbaka till akuten med  en remiss. Där den läkaren lovade att tog dom inte emot mig denna gång skulle ngn bli arbetslös på akuten. Jag vet inte vad det stod i remissen men sur som ättika var sjuksköterskan på mig Men det gick jäkligt snabbt jag fick ett rum och ett antibiotika dropp och blev inlagd. 

Har även vid två tidigare tillfällen besökt akuten för mindre saker och när då sjuksköterskan som gör första bedömningen frågat efter vilka mediciner och jag nämnt Concerta så har jag fått besked att då tar man inte emot mig på akuten utan hänvisat mig till psykvården i stället.  

Sonen däremot var diagnostiserad med grav explosiv ADHD och ansågs vara våldsam  och hade vid ett tidigare tillfälle gett en läkare en snyting när han skulle få en spruta eftersom han är extremt rädd för sprutor. 

Men då han blev avvisad från akuten 11 år gammal  var han riktigt illa däran och fick sedan föras till akuten med poliseskort för då kunde inte akuten vägra att ta emot honom enligt 1177. 

Så när vi kom in med polisen så ansåg läkaren att han var så illa däran att han sedan fick föras till universitets sjukhuset i Lund och det blev en sjukhusvistelse på över 3 veckor. 

Lasse

Honestyisdead
8/30/14, 2:41 PM
#26

#25 Det måste ha med dig och din historia att göra. Det är inte standard att skicka en fysiskt sjuk människa till psyket pga en ADHD diagnos.

SSKAnna
8/31/14, 10:23 AM
#27

26# Jag håller med dig, Hera. Har ett stort nätverk av vänner & bekanta i hela Sverige och detta har jag inte hört någon annan ens komma i närheten av.

Du måste väl bo på en mycket liten ort eller?? 

Nu vet jag att du inte anser att jag är så kompetent som sjuksköterska men jag berättar det ändå…..

I de nya datajournalsystemen är alla anteckningar från Psykiatrikliniken och Kvinnokliniken alltid sekretessmarketede och ingen annan än den som behandlar patienten på psykiatrin har rätt att "låsa upp" sekretessen..

Det är alltid otillåtet att läsa journaler från kliniker där man inte jobbar utan patientens tillåtelse,

Alltså; söker man akutmottagning så behöver du inte hemlighålla; de kan liksom inte se det ändå.

Lasse; du som i denna tråd lagt fram hur dessa substanser är så "starka" o.s.v. Kan inte du inse då att det kan bli livsfarligt att INTE berätta att man  äter centralstimulerade.??

De interagerar men många läkemedel, gör att många fungerar sämre/bättre och behöver dosanpassas.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Annons:
tarotlasse
8/31/14, 4:57 PM
#28

Jag vet att det krävs att jag som patient skriftligt godkänner detta och gäller även från en psyk klinik till en annan psyk klinik mm

På gott och ont det kan vara en jäkla massa ifyllande av papper för detta och för vilka läkare som skall få läsa journalerna. Vilket i bland fördröjer vård som kan behövas sättas in med en gång.  

Vi hade vid ett tillfälle  experter från olika kliniker i Sverige och utomlands och varje gång så skulle båda vårdnadshavarna skriva på dessa papper för att de  olika experterna skulle få ta del av journalerna. 

Visst det skyddar integriteten men det förlängde vårdtiden    

Men när en motagande sjuksköterska på akuten gör sin bedömning  av vårdbehovet när man söker akut vård kan de bara se akutens egen journal och sedan ställa frågor till patienten. 

Sjuksköterskan gör då bedömningen om patienten  då behöver akutvård eller det kan vänta tills jag kan besöka min husläkare eller hänvisa patienten till annan vård. 

Då frågar de även om patienten har någon medicinering och vilka mediciner då patienten använder .

Sjuksköterskan behöver inte då veta att jag medicinerar med Concerta för att göra sin bedömning  om jag behöver akutvård  eller inte sa läkaren till mig. 

Utan att de räcker att jag informerar om detta till den läkare jag sedan blir hänvisad till. 

För det är läkaren som sedan ska besluta om en  behandling och  då kan behöva informationen på mina mediciner jag tar och detta inte påverkar behandlingen läkaren beslutar att sätta in.  

Jag  har tidigare varit så korkad att nämna att jag medicinerat med Concerta  när sjuksköterskan frågat om min medicinering vid dessa bedömningar. 

Det är då det  har det blivit stopp och de har då hänvisat mig till psyk akuten i stället.  

På det viset  hamnade även min ADHD diagnos  och Concerta medicineringen  i min journal på akuten.  Efter det  har jag  varit körd när jag sökt vård på akuten. 

Att det skulle ha med min bakgrunds historia så är detta osannolikt. 

För  dels finns  det ett flertal som inte har denna typ av bakgrund och medicinerar med Concerta som inte  heller är välkomna på akuten tyvärr. 

Det fanns inte heller något i akutens  journaler om att jag hade missbruks problem för 30 år sedan. 

Däremot fanns det  antecknat i journalen att jag inte får medicineras med opiater p.ga  av att jag inte kan hantera dessa läkemedel. 

En information jag själv givit dem.

Men den informationen fanns även i journalerna innan jag fick min ADHD diagnos och då var det aldrig några problem när jag besökte akuten så kan knappast vara skälet till att man i dag hänvisar mig till psykakuten. 

För det  var inga problem överhuvudtaget  för mig att besöka akuten innan jag började att medicinera med Concerta för det var först då jag plötsligt blev vägrad vård på akuten..  

SSKAnna jag har aldrig sagt att du inte är kompetent som sjuksköterska. 

Jag skrev bara  att det inte ingick i en sjuksköterskas utbildning  om en djupare kunskap om Amfetamin som läkemedel. 

Det är väl knappast att bedöma dig för att  vara inkompetent för ditt jobb för det har jag aldrig påstått.  

De centralstimulerande läkemedlen kan som sagt vad orsaka problem vid en sövning och är inte lämplig  att kombinera med en del andra läkemedel . 

Så visst kan det vara bra att det står i journalen för den ansvarige läkaren  att  veta att jag medicinerar med central stimulerande läkemedel  om jag akut skulle  vara medvetslös  och behöva sövas och inte själv kan tala om det. 

Då jag gjorde en omfattande mag operation så blev det en kominikations miss att jag medicinerade med Concerta så då råkade jag ut för onödiga komplikationer.

Även om  jag innan operationen frågade speciellt  om hur jag skulle göra med min Concerta medcinering eftersom jag vet att det kan påverka vissa narkospreparat. Men fick besked att jag kunde ta Concertan som vanligt. 

Efter operationen frågade  narkosläkaren  om jag tagit något preparat som jag inte uppgivet för dem. 

Eftersom mitt blodtryck blivit oroväckande högt under operationen och att man då även fått ge mig ytterligare behandling för detta. 

Jag sa att jag inte tagit något annat en Concertan o min blodtrycks medicin. Narkos läkaren sa då om att hade han blivit informerad om att jag tagit min Concerta medicinering så hade han valt en annan typ av narkos. 

Då hade de inte behövt sätta in en ytterligare behandling under narkosen. 

Så det var i det fallet  en brist i kommunikationen eftersom jag informerade om detta vid mötet innan operationen och även fyllt i det pappren jag fick fylla i innan operationen.

När jag  sövdes vid min tandläkare behandling i höstas så var man väldigt noga med att informera mig att jag inte skulle ta min Concerta medicinering  innan operationen.

Kanske skulle man även ha ett  internationellt  Medical information card  i plånboken  när det gäller  Concerta medicineringen eller annan medicinering som kan påverka vid en operation .  

Liknande kort har jag  efter min magoperaton som visar  vad man ska tänka på vid en akut operation ,vilka specella läkemedel jag tar och behöver.

 Plus en ritning på hur mina organ är placerade  i dag  för mitt inre ser inte ut som  hos en normal person längre. 

Så kortet är för i fall jag skulle behövas opereras akut vid en olycka och inte kunna berätta om detta själv. 

Plus telefon nummer till de läkarna och till  sjukhuset som utförde operation för att de ska kunna få mer information och journaler.

Men visst så har jag fått godkänna att de lämnar ut den informationen vid en akut operation. 

Lasse

SSKAnna
9/1/14, 8:57 AM
#29

Ännu en lång berättelse som jag inte riktigt förstod var  budskapet låg.

Centralstimulerande (vars uppgift är att göra hjärnan mer alert) gör det förstås lite svårare att söva någon; de måste ofta använda lite högre doser och balansera det med de andra narkosmedlen samt hålla extra koll på hjärta och blodtryck eftersom de läkemedel som sänker puls + BT också blir mindre effektiva vis behandling med C.S. men visst går det.

Jag fattar fortfarande inte vad det är för ställe du bor på o.s.v. men det du beskriver är REN OCH SKÄR DISKRIMINERING för det första och bryter även mot Hälso- och sjukvårdslagen! Du har väl gjort någon anmälan om de tillfällen du beskrev ovan??

Annars: gör det!

http://www.ivo.se/anmala-och-rapportera/klaga-pa-varden/Sidor/default.aspxAngående min kompetens…….

Nej; Lasse det var väl inte exakt så du skrev men du tycker att du har rätt att konstatera att min "kunskap om amfetamin som läkemedel är  bristfällig "! 

Dessutom; trots att jag försökt förklara skriver du att du blir frustrerad eftersom jag; "som  utbildad sjukvårds personal inte kunde förstå depåtablettens funktion". VAD ÄR DET DU INTE TROR ATT JAG FÖRSTÅR?

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

[Bananpudding]
9/1/14, 8:59 AM
#30

Lasse, när jag läser dina inlägg funderar jag ibland på om din verklighetsuppfattning är helt, korrekt. 

Det kanske är något du har problem med? Har du sökt hjälp för något åt det hållet någon gång?

SSKAnna
9/1/14, 9:23 AM
#31

Eller har du; Lasse missuppfattat något och inte förstått att Elvanse är ett depotpreparat med dextroamfetamin?

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

tarotlasse
9/1/14, 10:02 PM
#32

Jo SSKanna 

Jag håller fullkomligt med dig att detta är en ren diskriminering och inte enbart vi med ADHD som råkar ut det utan även även andra grupper speciellt de med psykiska diagnoser.  

När jag gjorde ett repotage på  organisationen Fontänhuset  så hade samtliga brukare jag frågade  där råkat ut för att det blivit avvisade från Akuten en eller flera gånger  när de sökt vård  för  något annat annat en  för deras psykiska hälsa.

Jo jag tog kontakt med patientnämnden och fick information om att personalen faktiskt får avvisa en patient om det bedömer att en patient kan bli ett arbetsmiljöproblem . 

Så gör personen bedömningen att patienten möjligen kan bli en säkerhetsrisk  för personalen på något sätt kan den alltså avvisa patienten av arbetsmiljöskäl. 

Denna bedömning  kan  vara väldigt individuell från personal till personal.

Så detta var väldigt svårt att avgöra  på vad som var en säkerhetsrisk och rätt och fel eftersom det är en ren bedömningsfråga fick jag som svar. 

För 3 år sedan tror jag det var så  blev en hemlös man här i Helsingborg  avvisad från akuten och i stället hänvisad till psykakuten. 

Han hittades senare död i en rabbat utanför akutmottagningen mannen hade fått en hjärtinfarkt som han avled av. 

 Det var mycket omdebatterat i pressen över hela landet. 

Det anmäldes men den ansvariga friades för den ansvarige hade  bedömt mannen som en fara och en risk för personalens säkerhet och då följt de regler som finns.

En natt i vintras då jag nattvandrade stötte jag på en av de hemlösa som inte fått någon säng på hemlösashus.  

Det var hans otäcka hosta som gjorde att jag upptäckte honom han var brännande het av feber och jag uppmanade honom att ta sig till akuten.

Fick svaret att det vet både du och jag att de ändå inte tar emot mig och ambulans vägrade han. 

Så ser tyvärr verkligheten ut för många i samhället i dag 

När jag själv ringde 1177  i höstas och de uppmanade mig att åka till akuten  sa jag att jag har ADHD och  blir ändå bara avvisad av akuten om jag åker dit. 

Då  bad de mig att  ringa ambulans eller polis  och begära en  polishandräckning för en sjuktransport.

För kommer patienten in med ambulans eller med polis då kan inte personalen avvisa patienten enligt arbetsmiljölagen. 

Jag åkte i stället till privatläkare jouren i stan för de har aldrig avvisat mig men de skickade ju mig omedelbart till akuten så  jag hamnade där likförbaskat.  

Lasse

tarotlasse
9/2/14, 2:51 AM
#33

Jag kan tillägga att vi här i staden hade ett väldigt bökigt system  med akut vård  och med jourläkare mottagningarna under en period. 

Eftersom den vårdcentral och husläkare jag går till  är utlagt i privat regi. 

Så fick jag inte söka vård på  region Skånes jourläkare central i som låg i samma stadsdel i HBG hela tiden och som jag visste var den fanns ngn stans. 

Utan då hade dessa privata vårdcentraler en egen jourläkare central som vi skulle söka till i stället,

Men de privata vårdcentralerna turades då om att ha sin  jourverksamheten så vissa dagar kunde jouren ligga 300 meter från min bostad andra dagar kunde jouren ligga i en av förorterna 2 mil bort,

Så man fick alltid ringa  1177 först  o fråga om vart man skulle ringa o  vart man skulle åka någontans.  Man visste aldrig var Privatläkare jouren  fanns just för  dagen o var inte alltid  1177 visste utan fick ringa runt  och kolla upp det.

Nu har man  i år gudskelov  slagit i hop  jourläkare mottagningarna  igen så  regions Skånes jourverksamhet och privatläkare jouren är i dag samma mottagning och ligger vägg i vägg  med akuten,  

Så det ska väl förhoppningsvis underlätta för alla parter framöver hoppas jag. 

Lasse

tarotlasse
9/4/14, 1:54 AM
#34

När det sedan gällde anmälan i sonens ärende blev det ett annat beslut. 

Sonen blev ju också avvisade från barnakuten och hänvisade till psykakuten. 

Även om de mycket väl visste att Psykakuten inte tar emot personer under 18 år.

Psykakuten sa  att han skulle tillbaks till barn akuten och gick inte det så fick vi vänta tills BUP öpnnade efter helgen. 

Eftersom BUP på vår ort inte har någon akut avd  så fanns det  ingen vård överhuvudtaget tillgänglig för vår svårt sjuka  son som då var 11 år. 

Så efter 1177s hänvisning så  blev  det polisen som  fick eskortera oss till akuten och vara med under undersökningen, 

Där ansvariga läkaren skrev ut Haldol till sonen eftersom han var rädd för sonen eftersom han vid ett tidigare tillfäll då sonen  var 9 år fått en välbehövlig snyting av sonen. Eftersom läkaren var riktigt otrevlig och sa saker  till sonen som inte tillhörde läkarespråket och inget någon  en vuxen  ska säga till ett barn.  Man ska visserligen  inte slåss men jag kan faktiskt inte klandra sonen i detta fallet o inget som ett barn ska få höra av en vuxen person  dessutom var läkaren  ADHD expert och utbildad  för att hantera ADHD barn. 

Det är inte  ofta jag säger att en person är en idiot men i detta fallet var det nog det lindrigaste man kunde säga om denna läkare. 

När han kom upp på barn avd så fattade vi att det var  något  som var väldigt fel sonen blev en zommbie och när sjuksköterskorna sa att det under allra  högsta  protest gav sonen detta Haldol  för det hade absolut  inte på en barn avd att göra  o helst inte inom sjukvården överhuvudtaget så började vi undra ju. 

Denna Haldol fick vi senare reda på var ett absolut sista hand  val inom vuxenpsykiatrin och får absolut inte ges till barn överhuvudtaget 

Nu var han så sjuk och efter ett par dagar så beslutades det att han skulle flyttas ner till Universitets sjukhuset i Lund. 

Här blev  läkarna  bestörta dels på att han avvisats från akuten och dels för att de satt in detta läkemedel Haldol som nu tog  tre månader att avgifta sonen från. 

Läkarna i Lund kallade läkaren i Helsingborg till ett möte där vi föräldrar även fick delta och herregud vilket språk dessa läkare hade med varandra ja detta språk förstod även jag  och läkarna i Lund  kallade Helsingborgs läkaren för betydligt fler ej tryckbara ord en  Idiot som jag själv nämnde innan. 

Eftersom läkarna var så oeniga med varandra och Helsingborgs läkaren  svärande lämnade mötet innan det var klart. 

Så gjorde läkarna i Lund en anmälan på HBG lasarett och denna läkaren. 

Efter några månader fick vi ett brev från Region Skåne att avvisandet av sonen från akuten var skäligt pågrund av arbetsmiljölagen  för skukvårdspersonal. 

Däremot var läkarens beslut att medicinera med Haldol  var helt förkastligt för var utan tvivel en medicinering som var skadligt för barn. 

Så där Region Skåne skrev att han var nu inte längre anställt inom Region Skånes regi och aldrig mer skulle återanställas inom region Skåne och beklagade djupt  det inträffade. 

Men avvisningen från akuten för hans ADHD diagnos var ett helt korrekt beslut enligt  arbetsmiljölagen för sjukvårdspesonal och räcker att den mottagande sjuksköterskan bedömer att det kan bli problem för det behöver inte var problem just då för att ta det beslutet, 

Jag tror mitt ex har kvar detta brev från region Skåne så visst så är det så att Svensk sjukvård inte är tillgänglig för alla i det Svenska sammhället  tyvärr. 

Lasse

Annons:
tarotlasse
9/7/14, 10:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

I går hade de olika handikappförbunden i Helsingborg ett evenemang om tillgängligheten i staden.

Ett mycket lyckat evenemang får jag säga. 

 Det avslutades med en politikerhearing  om handikappsfrågor inför valet. 

Där  representanter för alla de olika partierna i Kommunen deltog. 

Jag tog då just upp detta med två av politikerna en från  de rödgröna och en från alliansen.

 Om varför inte alla har tillgång till akutvård utan blir avvisade  från vård här i staden.

Svaret jag fick var att de vet om problemet och problemet inte är specifikt just i vår region utan finns över hela landet. 

Det man kan  göra är att följa Region västra Götaland som har haft en kampanj och informerat deras sjukvårds personal för att öka deras kunskap om de neuropsykiatriska funktions hindren för att minska personalens fördomar och på det sättet öka tillgängligheten för akutvården. 

Lasse

IceTee
11/8/14, 9:59 AM
#36

Med risk för att dra upp en gammal diskussion så är faktiskt Elvanse ett preparat som tas upp långsamt av kroppen förklarade min läkare. Concerta och andra liknande preparat ger "toppar" under dagen medan Elvanse ger ut med mer jämn dos under dagen. Detta är min högt utbildade läkare som påstår, och såvida du inte är högre utbildad så tror jag faktiskt att du har fel då han studerat det här preparatet och arbetat med det i flera år.

Medarbetare på Skor iFokus

add-apa
11/15/14, 3:18 AM
#37

När Elvanse gått ur kroppen efter ett visst antal timmar (fram emot kvällen om man tagit det på morgonen / vid lunch) ska det inte vara några problem att dricka lite alkohol. Tar man sig däremot en rejäl blecka och blir bakfull dagen efter, så ska man tydligen hoppa över medicinen (åtminstone morgondosen) dagen efter.

Detta har jag nyligen lärt mig på en föreläsning om Elvanse.

🍸

dave76jkpg
11/15/14, 10:46 PM
#38

hej..

finns en sak med metylfenidat i samband med alkohol..

när man dricker alkohol så omvandlas metylf till etylfenidat vilket gör att man kan uppleva ett form av rus och att medicinerna känns som dom skulle funka bättre..

hade Elvanse själv ett tag,men upplevde ingen skillnad om jag drack alkohol..även större mängd

mvh david

polymorf
11/16/14, 8:07 PM
#39

Jag är mkt mer lättpåverkad nu när jag äter Elvanse, känner av direkt och behöver inte mycket för att känna mig "full". Men upplever det numer som obehagligt med minsta alkohol-rus och vill typ inte dricka alls… tycker också att jag blir mer trött (både under tiden jag dricker och dagen efter) och lättare får huvudvärk. Kände inte alls av de här grejerna med Concerta dock.

SSKAnna
11/25/14, 8:24 PM
#40

Jag tror att vi alla gör oss själva en tjänst genom att inte ens fundera så mycket på detta…

Jag vet att många som använder Metylfenidat som drog VILL kombinera det med alkohol för att få fram Etylfenidatet osv. men dessa människor är ju inte kända för sitt höga intellekt…

Det man vet är att alla ev. biverkningar man har blir värre och att man riskerar en "rekyl-effekt" när alkoholen går ur som kan skapa sug att dricka mer.

Jag kan ev dricka 1-2 glas vin men får då se till att ha dagen efter ledig eftersom jag betalar dyrt med extrem trötthet, ihållande ångest och ibland illamående + kräkningar hela dagen. 

It's a no-brainer for me :)

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Vemsan
12/16/14, 10:20 PM
#41

Jag blir bara mer lättpåverkad med Elvanse. Blir varken agressiv eller känner obehag som ovanstående personer har nämnt. Antar att det är ganska individuellt.

Hälsningar Vemsan

Annons:
SwiftQ
5/16/15, 10:24 PM
#42

Efter jag läste alla inslag så blir man lite besviken speciellt då Metylphenidat skulle vara amfetamin och en långsammare variant av Lisdexamfetamin som Elvanse. Vilket inte stämmer alls, läs på mer hur det rent kemiskt är innan någon skriver ett sådant påstående. Att de år närbesläktade är en sak, men inte alls samma sak.

Ribessa
7/9/15, 9:46 PM
#43

Jag skulle direkt avråda någon som äter någon form av CS att dricka alkohol. Som några nämnt ovan - en öl eller ett glas vin kanske går. Men då var det det där kanske - är det verkligen värt det?

Tillbaka till varför det är farligt. Jag själv äter Concerta och fick veta den otrevliga vägen hur det kan bli med Concerta + alkohol. Jag är vanligtvis ingen tjej som brukar dricka mycket när jag går ut, men nog har jag fått i mig en del stora mängder alkohol vid vissa tillfällen - tråkigt nog, tycker jag - så jag är ingen rookie på ämnet. Bakis har jag varit så det smäller om det.

Jag var korkad nog och tog en utekväll på Concerta. Äh, jag dricker bara någon cider, tänkte jag. Någon cider blev mer än så. Kalaset började vid 21-tiden på kvällen och hann få in mig en del. (kan för övrigt här redan inflika att denna kväll, och oftast så går min medicin ur kroppen kring 3-4 på natten, halveringstid inräknad då, såklart.) Under hela kvällen så kände jag mig knappast påverkad, vilket jag tyckte kändes väldigt lustigt med tanke på att jag mängden jag druckit borde fått mig att känna mer. Kände mig lite domnad och varm, på sin höjd. Mådde väldigt bra och hade trevligt, så inget fel med det.

Kring 4 kommer min sambo och hämtar mig från kalasandet. Just innan sa det pang - humörsvackor multi. Alla har väl fått en snefylla och börjar grina och svamla lite men det går över. Detta var inte att leka med, det grinades, jag var förbannad - så gudeligt förbannad - på? Ja ingenting. Ingenting sades, ingenting hände, inget jag tänkte på. Hemskt nog lyckades jag både vara ynklig och otrevlig mot min käraste sambo. Väl in till lägenheten så sicksackade jag trapporna tydligen. Hade en väldigt olustig känsla i kroppen - kände mig full, absolut, men det var inte bara känslan av full, det kände jag tydligt. Strax efter det är det väldigt luddigt. Vid ett tillfälle trillade jag ihop på vardagsrumsgolvet och fick direkt svår andnöd, fick verkligen ingen luft och jag kunde inte röra mig. Sambo fick lyfta mig upp och in till toan. Där låg jag borta på golvet ett tag, tydligen, sedan vaknade jag upp, och spydde i minst 7-8 omgångar den "natten", (snarare morgon haha 4-12?) Hade hela tiden den här riktigt obehagliga känslan om att detta är inte enbart en fylla - såhär känns det inte. Kände själv att jag var rent ut sagt obehaglig och oberäknelig - och ynklig för den delen.

I över en vecka efter denna händelse kände jag att min Concerta inte hjälpte mig det minsta lilla. Jag skippade för övrigt att ta concertan dagen efter. Jag brukar känna när concertan "kickar in" och får effekt, jag blir hjälpt och fokuserad - inte det minsta lilla. Varit väldigt svajjig i humöret, trött, och mått allmänt dåligt. Som jag utan medicin fast möjligtvis snäppet värre. Hade ett konstant tryck i huvudet, inget ont, utan bara ett tryck, och kände mig väldigt svajjig i humör och nästan domnad. 4 dagar efter åker jag in på akuten. Fick domningar i ansikte, armar och ville tuppa av, mådde väldigt illa, fick dimsyn och trycket i huvudet ökade. Hjärtat bankade något otroligt fort. Det lugnade sig som tur var, och jag fick fara hem - då har jag inte gjort något speciellt heller, var och handlade med min sambo, hade ätit bra, sovit bra, och tagit mig medicin.

Som jag förstått - alkohol gör metylfenidat till etylfenidat. Googla runt lite på etylfenidat så får ni förmodligen upp en hel del flashbacktrådar på folk som missbrukar detta, och även där, de flesta tycker den är ruggig. Kort sagt, droger är korkat. Vetskapen om att alkohol gör detta med ex. Concerta så känns det ju i sig rätt korkat att dricka alkohol då. Här ovan är ett exempel på vad som kan ske. Många reagerar olika men jag reagerade på det viset - som det gör för en del - att alkoholen kickar först in då medicinen går ur kroppen - under den tiden så hinner du få i dig en hel del då du faktiskt i princip inte känner av något under kvällen. 

Akutbesöket var en otrevlig reaktion på detta. För att förenkla det hela och köra på en liknelse som en sade till mig - man hade kunnat jämföra den med en mild version av delirium. Allt slogs ut, helt enkelt. 

Kort och gott. Det kan gå bra. Absolut. Men är det värt det?

Kommer personligen aldrig, ALDRIG dricka en droppe om jag tagit min medicin den dagen. Äter du medicin så kan du inte vara lika spontan som innan, tråkigt nog. Men här får man väl väga upp för och nackdelar? Medicinen har man FÖRMODLIGEN av en anledning och det bör vara den vägen man väljer. 

Jag själv kan fortfarande gå ut, såklart, men utan medicin. och då får jag faktiskt välja om det är värt att vara utan medicin den dagen. 

Aldrig alkohol och cs.

Bluewolfgirl
12/26/16, 2:11 PM
#44

Hej, jag äter Elvanse Vuxen och när jag vet att jag ska ut på kvällen, eller är osäker på om det blir fest, brukar jag undvika att taaä medicin. Men idag så glömde jag bort mig och tog medicinen. Så nu undrar jag vad jag ska göra. Det är hemvändar fest och jag vill gärna fara ut. Jag brukar inte dricka mig så full att det blir allvarligt, men jag vill gärna dricka mer än en iallafall. Så kan jag få tips på vad jag kan göra?

Honestyisdead
12/26/16, 2:14 PM
#45

#44 Finns inte mycket annat att göra än att låta bli alkoholen.  Man kan festa ändå.

Ribessa
12/26/16, 8:17 PM
#46

Som Hera skrev. Det är definitivt inte värt att chansa. Hänvisar till mitt inlägg #43 :)

Upp till toppen
Annons: