Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 3242 ggr
Barneveld
8/2/14, 10:04 AM

När jag glömde medicinen

ADHD-medicinen sägs ju vara så beroendeframkallande. är det därför jag kan glömma av och ta den ?

Måste få berätta om igår. Tidigt på morgonen var jag och simmade. Det var superskönt. Jag hade bestämt mig för att ta min medicin efter att jag hade varit och simmat för ibland kan jag bli lite illamående på morgonen av den och jag ville inte må illa när jag simmade. Men efter simningen frågade min faster om jag ville gå på marknad och jag skulle kunna ta Fidar med mig och promenera med honom tillbaka genom skogen (Fidar är deras hund). Det var en jättetrevlig ide och jag gick runt på marknaden och köpte en fin sten, en boll två flaskor massageolja och en liten rund maraccas  och ett armband. Och Fidar hade det också fint. Han träffade en kompis som han ville leka med och han fick hundgodis av några förbipasserande hundälskare som av en händelse hade hundgodis med sig. Vi hade det fint. Vi promenrade sedan i skogen och när vi kom tillbaka var jag helt slut av alla intryck och jag behövde vila lite. Jag låg där och reflekterade över förmiddagen och tänkte att "Konstigt , min medicin verkar funka sämre idag än annars." Det var först då jag kom på det….. jag hade ju inte tagit medicinen! Nu var klockan två och då var det redan försent (om jag inte ville vara vaken under natten vill säga). Men visst är det konstigt att man kan glömma av att ta en medicin som ska vara så beroendeframkallande. Glömmer jag någon av mina andra mediciner så märker jag det i kroppen redan efter en timme för då får jag hjärtklappning och känner mig irriterad och rastlös. Med ADHD medicinen kände jag inte några kroppsliga symtom av att jag inte hade tagit den, jag kände bara av fler ADHD-besvär än vanligt.

Nu berättade jag att jag hade haft det fint under förmiddagen och man skulle kunna tro att om jag har det så bra utan medicin så är medicinen inte nödvändig. Det är inte riktigt så det funkar. Och eftermiddagen blev inte lika bra som förmiddagen hade varit. Jag hade bränt all min energi på förmiddagen och eftermiddagen drällde jag bara rastlöst omkring och kunde inte slappna av, men kunde inte heller företa mig nåagot vettigt.

Annons:
Honestyisdead
8/2/14, 4:24 PM
#1

Det finns ju olika mediciner och de är inte beroende framkallande vad jag vet.

Lakeside
8/3/14, 6:19 PM
#2

Känner igen det där. Blir också jättetrött när jag inte tar medicinen. Sämre koncentration kan jag väl överleva även om det är irriterande men tröttheten är jobbig. Mina närmaste är förvånade över att jag har mycke mer jämn energi framför allt på kvällarna när jag tar medicin och jag däckar inte efter att ha gjort något där det är mer intryck. Jag har hört att ADHD medicin inte ska vara beroende framkallande? Är det fel? Det står ju på förpackningen att det är men…

Barneveld
8/4/14, 9:57 AM
#3

Kanske det är så att om man skulle vilja uppleva en kick av sin medicin så måste man ta högre och högre dos för att uppleva kicken? Men att den inte ger beroende om man håller sig till den dos man blivit föreskriven? Läste också på förpackningen…

tarotlasse
8/4/14, 7:21 PM
#4

Det finns som sagt vad olika slags mediciner för ADHD en del av dessa är inte narkotika klassade och  betecknas inte som beroende framkallande. 

De vanligaste ADHD medicinerna Concerta och Ritalin innehåller Mentylfenidat som är narkotika klassat och ämnet Mentylfenidat är i sig beroendeframkallande.

Men det är så svag dos i vår medicinering så risken för beroende är väldigt liten enligt forskarna.  

Men skulle du däremot kraftigt överdosera och missbruka Mentylfenidat ja då är den utan tvivel beroendeframkallande men inte i de små doserna som ADHD medicineringen innehåller.

Men enligt reglerna så ska det tas upp i Fass under biverkningar även om risken för beroende  är så ytterst liten under en normal medicinering. 

Även om man under en längre tids medicinering eller om man enligt reglerna ska göra uppehåll med medicineringen behöver man  inte göra en nedtrappning . 

Som man normalt  får göra med beroendeframkallande mediciner.  

Utan det går bra att avsluta denna medicinering  med en gång enligt läkarna. 

Det som händer när du inte tar din medicinering  är att du återfår dina ADHD besvär som du  även hade innan du började med din medicinering.

Vilket kan vara besvärligt nog. 

Det är samma sak med mig när jag glömmer att ta min medicin så blir jag fruktansvärt trött. okoncentrerad och rastlös. 

Jag blir även deprimerad och får fruktansvärt svårt att sova   när jag glömmer min medicinering precis samma besvär jag hade innan jag började medicinera med Concerta

Min trötthet och rastlöshet i kombination med min impulsivitet gör att jag blir överaktiv och fruktansvärt speedad. 

Så min omgivning märker direkt när jag glömt ta min medicinering. 

Mina barn brukar oftast säga till mig att jag glömt min medicin innan jag själv märker det.  

När jag satte mig på skolbänken igen för ett par år sedan sa mina kurs kamrater att jag borde glömma min medicinering lite oftare för det blev mycket roligare på lektionerna då.  

Men jag själv var så slut i huvudet och fick oftast gå hem redan  innan lunch för jag fungerar helt enkelt inte utan  jag tar min  morgon medicin. 

Förra året så skickade min vårdklinik mig till  soc för samtal om utökat boendestöd. 

Eftersom de inte längre tyckte jag  fungerade fullt ut och  glömde att ta mina mediciner mm och  att  jag vägrade att sjukskriva mig.   

Då hade jag glömt att ta min  morgon  medicinering dessutom så hade jag glömt att ta  med mig  min eftermiddags medicinering  när jag gick till jobbet.  

Så jag var helt omedicinerad vid besöket  hos  soc på eftermiddagen.  

Handläggaren bedömde mig då att jag var så förvirrad och speedad och bedömde då att jag  var narkotikapåverkad så  han skickade mig  till sjukhuset för blodprover  och  för drogtester.

Men det är så jag blir när jag glömmer att ta min medicin och då jag blir trött. 

När drogtesterna visade att jag var drogfri  så blev det en jäkla fart på soc.  

Man konstaterade  att mina ADHD besvär var så svåra plus att de bedömde mig som utarbetad. 

Så nu insåg jag själv  och jag  blev övertalad att sjukskriva mig   50 % och har  nu blivit beviljad alla hjälp man kan tänka sig både när det gäller tekniska hjälpmedel boende stöd mm.  

Med min medicinering så fungerar jag hjälpligt  i vardagslivet men utan medicineringen fungerar jag  fruktansvärt dåligt. 

Det har inte något med att  medicineringen skulle vara beroendeframkallande för jag  fungerade ännu sämre  innan jag började medicinera med Concerta.

Lasse

Lakeside
8/7/14, 7:59 AM
#5

Ja ADHD finns ju i olika grader. Nu när jag tar medicin så har jag svårt att förstå hur jag klarat livet hittills utan. Så upp och ner och plötsligt pang trött. Visst alla blir trötta av att gå runt i en storstad men alla behöver inte gå hem och sova efter en halvtimme på stan… Jag förstår också nu vilken effekt alkohol har haft när det gäller intryck. Jag har väldigt svårt att gå på en pub eller liknande utan att vara påverkad av alkohol pga ljud och intryck. Alkoholen bedövar sådant en hel del. Då har nog inte jag den gravaste ADHD man kan ha (vet inte exakt hur jag ligger på en skala men det spelar inte så stor roll). Så för er med grav ADHD måste det vara näst intill outhärdligt utan medicin. En fråga: hur märks det om en person har kombinerad ADD och AS?

Zaphix
8/12/14, 10:35 AM
#6

Jag gillar inte mig själv utan medicin, blir på tok för extrovert och hyperaktiv. Kan inte sitta still och pratar konstant i sällskap med andra. Att fokusera på något längre än korta stunder är svårt.

Mitt liv känns utan medicin att det går för fort, jag hänger bara med utan att kunna kontrollera så mycket. Med medicin saktar jag ned allt och jag har koll.

Har rätt så grav ADHD, vilket mest bara märks utan medicin. Med medicin märker dom flesta inte min diagnos.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
lokko
8/12/14, 11:16 PM
#7

Som nämnts det finns inget som tyder på att centralstimulerande adhdmedicin skulle vara beroendeframkallande eller leda till missbruk av droger. Det är ganska vanligt att personer med ADHD-mediciner inte tar dessa regelbundet utan vid behov, vid tillfällen då ADHD faktiskt skulle innebära ett funktionshinder men exempelvis skippar dem under helgen. JAg har en hat-kärlek till min ADHD, ibland är den så jäkla frustrerande och ibland så jäkla underbar. Dvs det finns tillfällen då ADHD faktiskt är en styrka, en tillgång eller helt enkel bara ovidkommande och då låter jag bli att medicinera mig. De tillfälln du beskrev Barnevald är precis sådana tillfällen -bad, skogspomenader, leka med hunden och strosa runt på en marknad  tillfällen som mycket väl för mig skulle må bra av att jag hoppade över min medicin.

Lev väl.

lokko
8/12/14, 11:33 PM
#8

JAg tror dock man kan bli mentalt beroende av ADHD-medicinen. Dels så vänjer man sig vid att fungera bättre defter en tids medicinering och då blir det jobbigt att plötsligt inte kunna prestera lika bra som förut. Dels tror jag att man tappar lite av sina tidigare strategier, de strategier man byggt upp för att minska konsekvenserna av sin muppighet. Många av dessa strategier blir onödiga när man tar medicinen och hjärnan funkar "normalt" och glöms bort, därför tror jag många  blir  mer muppiga än tiden innan de började med sin medicn om de hoppar över eller avbryter sin medicinering. 

Sen finns det även det som kallas re-bound, som är mer biologiskt. Dvs att efter medicinens verkningstid så upplever många att de under en begränsad har mer ADHD-besvär än brukligt,

Lev väl.

Lakeside
8/14/14, 10:08 AM
#9

Om jag inte tar medicin och t.ex går i affärer blir jag jättertrött. Efter ett tag blir jag så trött att jag i princip behöver lägga mig och sova en stund. Finns det någon mer som upplever det? Är det mycket folk runt omkring på offentliga platser så är der jobbigt oavsett medicin och jag brukar ha med öronproppar ifall det blir för mycket och jag kan bli att må illa. Utan medicin blir jag nästan apatisk, som att all min energi går åt till att orka ta mig igenom dagen. Känns det igen?

lokko
8/14/14, 11:03 AM
#10

#9  -Offentliga miljöer kan jag ofta stänga ute , låta det bli ett bakgrundsbrus men då går jag som i en bubbla och kan helt missa att exempelvis bekanta hälsar på mig. Värre är det med offentliga miljöer som jag måste interagera med, som jag förväntas vara en aktiv del av. Som ett klassrum, ett fikarum, en pub eller fest då kan jag bli helt totalt utmattad, så pass att jag ibland tvingas fly, låpsa in mig på en toalett, skippa lunchen och ta en promenad istället etc. Eller så slår hjärnan av helt, man är inte närvarande utan går omkring som ett ufo.

Lev väl.

Barneveld
8/15/14, 7:50 PM
#11

Jag känner igen det du beskriver Lakeside. Precis så är det för mig!

Lakeside
8/19/14, 9:34 AM
#12

Tack för svaret Lokko! Ibland tänker jag fortfarande att "ähh, jag har ju inte ADHD egentligen". Men det är väl en acceptans fas och försvinner mer och mer. Bra diskussion i tråden, det har varit intressant att läsa.

Lakeside
8/19/14, 9:35 AM
#13

Och tack för svaret barnevald, man kan tydligen inte redigera inlägg via mobilsidan vad jag kan se så det får bli ett till :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: