Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2744 ggr
LisenM
2014-08-06 11:27

Adhd?? - borderline ?!?

Är det någon av er som fått diagnosen ADHD men senare , kanske efter att ADHD medicinen inte verkat funka tillfredsställande faktiskt har fått diagnosen Borderline? Och om så nu skulle vara fallet, fanns det oxå en massa skit i ryggsäcken? Eller,- Har någon ADHD, och medicinen funkar men ryggsäcken med all skit blir lixom större och mer framträdande!!? Någon som förstår hur jag menar och kanske är en som vet!!!!???

Annons:
LisenM
2014-08-06 11:40
#1

Snurrigt värre, men känner mig lost, tom, upp å ner, aldrig nöjd, hatar mig, hatar andra, älskar andra, katastrof, ordnar sig, vill dö, vill leva, ska fixa, orkar inget, ont i magen, glad, ledsen, värdelös, … Ja allt , å på en gång, fast tycker nog att equasym , som jag äter, 4 ggr per dag, tar bort argheten … Men vill inte fortsätta vara bitter, å allt annat…. Är det verkligen bara ADHD???!! Visst, har väl mer fokus , när jag gör något då, men har oxå blivit värre än en guldfisk ang minne ex… Va en som sa det, / va fan e de för fel på dig egentligen??? Osv Svarade bara - vet ej å ursäktade min existens…typ… Vill göra så mycket, men det känns som om , jag tror ryggsäcken är så tung så den håller tillbaka mig…eller så e de bara mitt egna försvar å skit dåliga självkänsla …. Snurr snurr !!!!

rymdman
2014-08-06 16:39
#2

Du kanske kan testa att ställa frågan på: http://borderline.ifokus.se/

Tror du att du har Borderline kanske du ska ta upp det med psykiatrin så du får göra en utredning.

[klösbrädan]
2014-08-08 18:22
#3

De kan skilja mycket mellan olika centralstimulerande mediciner, där vissa tar månader för att ge fullgod effekt, medan andra verkar nästan omedelbart. Det tillhör inte ovanligheterna att man får byta sort eller justera dosen några gånger. Har man sedan dålig självkänsla som du uppger att du har så tror jag inte att medicinen kommer att hjälpa dig med detta mer än på ett indirekt plan då ens självförtroende går hand i hand med hur väl man hanterar stress och hur mottaglig man är för ångesttankar. Undantaget om känslorna kommer helt utan förvarning och anledning kanske. 

För egen del blev mina återkommande dippar lättare att hantera när andra pusselbitar föll på plats och jag kunde få mer ordning på vardagen när koncentrationen blev bättre. Men om medicineringen inte hjälper så är det bästa du kan göra att ta upp det med din läkare. Sedan utesluter inte en diagnos en annan - är snarare vanligare att man får en till då en diagnos bara är en generalisering - men hur vida du har drag av Borderline eller inte kan ingen här inne svara på.

Barneveld
2014-08-10 11:34
#4

När jag gjorde min ADHD-utredning fick jag också svara på frågor gällande olika personlighetsstörningar, för min läkare hävdade att det är vanligt att man exempelvis har både ADHD och Borderline. Jag hade inte Borderline just. Men tydligen var jag en smula osjälvständig och så hade jag bipolär UNS. Läkaren kommenterade just att det var ovanligt att ha så lite annan samsjuklighet med andra diagnoser som jag hade.  Så prata med dina behandlare tycker jag, det är förmodligen ingen omöjlighet att du har både ADHD och Borderline.  DBT-behandling som används vid borderlinebehandling ska tydligen vara effektivt på ADHD-patienter också. Det kanske du skulle må bra av? Det kan vara svårt att få beviljat DBT utan en borderlinediagnos förstås, fast det beror lite på vart du bor.  Och om det nu skulle visa sig att du faktiskt har Borderline så kanske du skulle be att få DBT-behandling.

lokko
2014-08-11 12:18
#5

Inom psykologin talar man om "risk-sårbarhetsmodellen" som i korthet går ut på att man är mer eller mindre sårbar, att olika faktorer påverkar gör att man är mer sårbar i risituationer. Man kan födas med en inre styrka, eller man kan ha en bra uppväxtmiljö som gör att man är mer mentalt skyddad i livet etc,  en händelse (=risk ex skilssmässa, sjukdom, ekonomi, mobbing)  som får en person gå under isen totalt men en annan kanske är mer eller mindre oberörd av  samma händelse. ADHD är en jäkla riskfaktor, det är helt enkelt ofta svårare för personer med ADHD att reda ut en riskfull situation än om den inte haft ADHD.  

Bordeline  kan ses som en riskfaktor, man har olika fömågor att hantera den, har man även ADHD blir det alltså tuffare att hantera sin bordelineproblematik. Sen tror jag dessutom att en person med ADHD har lättare att utveckla bordeline, så det som nämnt tidigare är inte ovanligt med dubbeldiagnos.

Som du själv verkar vara inne på så finns det en hel del i bordeline som påminner om ADHD, det behöver inte alls vara så att du är feldiagosticerad men kan givetvis vara så. Sen gör risk-sårbarhetsmodellen om man har båda att de påverkar varandra de är båda både risk och sårbarhetsfatorer dvs ADHD försvårar bordelinesymptomen och bordeline försvårar adhdsymtomen. Det är inte lätt att vara bokstavsbarn…

Lev väl.

lokko
2014-08-11 12:38
#6

Om du har bordeline har du redan kommit en bra bit på väg, det är ovanligt att personer själva söker upp vården för att de mistänker dewt utan det upptäcks ofta när personen söker för annat så som depression etc, just medvetenhet kring sin egen problematik är svårt för bordeliner. Som Barnevald nämner så anses DBT vara ett effektiv metod för bl. a bordeline, det botar inte men ger bra verktyg för att hantera sina bordelinebesvär.  Jag tror f.ö att det är en bra metod för att hantera sin ADHD, svensk psykiatri är dålig på att ge komplementerande behandlingar för ADHD, ofta så nöjer de sim med att ge oss lite tableteer och sen får vi klara oss själva. 

Adhdmedicinering är som nämnts inte okomplicerat, dels verkar de olika, det tar tid att hitta rätt medicin och rätt dos. För en del hjälper mediciner inte alls, man kan alltså ha ADHD trots att ingen medicin fungerar. Sen som säkert redan hört till leda ADHD-medicner är inga mirakelmediciner som tar bort ADHDn, den ger oss lite mer kraft, lite mer fokus för att kunna klara av att hantera våra nedsättningar lite bättre men det är fortfarande en livslång kamp. DBT kräver ju en hel del av de som genomgår behanlingen -koncentration, målmedvetenhet, uthållighet osv… dvs ADHD kan göra det svårare att ta till sig behandlingen. Så det helt klart värt att fortsätta hitta en medicinering och/eller terapi (KBT, mindfulness, coaching etc) som fungerar för att bli bättre rustad för en DBT behandling och tackla sin bordeline. Bordeline har jag förstått sjukt jobbigt att leva med så ta dina aningar på allvar ochg få det utrett och ta emot allt stöd som går att få.

Lev väl.

Annons:
Barneveld
2014-08-13 14:21
#7

Du skriver lokko att DBT inte botar Borderline, men jag vill göra ett tillägg. Jag har nämligen en vän som fick diagnosen Borderline och när hon hade genomgått DBT så hade inte hon tillräckliga symtom längre för att uppfylla diagnoskriterierna för Borderline och därför avskrevs diagnosen efter avslutad behandling. Jag vet inte om vi skulle kunna påstå att hon blev botad, men hon har i alla fall inte Borderline längre.

lokko
2014-08-14 10:56
#8

Intressant. Jag måste erkänna att jag nog vet för lite i ämnet för att uttala mig så tvärsäkert jag gjorde… 

Men det är intressant om ine annat för att det väcker frågan vad tusan en diagnos är för något Om man inte visar några symptom på grund av att man lärt sig metoder att hantera sina känslolägen så att dessa inte längre tar kontrollen över sina handlingar är man då frisk? Om DBT gör att man får bättre kontroll över sina känslosvägningar men de extrema svägningarna finns ändå kvar, bara det att de inte längre hindrar dig från att leva ett normal liv - är jag då frisk? Eller ett annat exempel personer med kronisk smärta som med hjälp av terapi lär sig leva ett hyfsat normal liv trots sin smärta -kan man friskförklara dem då? 

Vad jag menar är att bara för att symptomen försvinner så behöver inte det betyda att orsaken/sjukdomen förvinner. Eller? Hmm, eller ska man se symptom som en persons subjektiva upplevelse och om dessa då försvinner så spelar det ju ingen roll om orsaken finns kvar?  Men om symptom mer är en yttre manifestation av problemet, att man fortfarande upplever besvär av problemet men lärt sig hantera det då spelar det ju en roll. 

Sen vet jag inte hur DBT påverkar bordeliners, kanske är det så att det faktiskt hjälper till att ta bort en hel del av orsakerna;  att DBT inte bara ger kontroll över exempelvis extrema humörsvängningar påverkar livet utan faktiskt även minskar skälva svängningarna.

Ursäkta om detta blev lite väl filosofiskt och snurrigt, hoppas jag varit något sånär begriplig.

Lev väl.

Kyllan56
2014-08-14 15:42
#9

# 6 och # 7 Ni har båda "rätt"! Jag har arbetat som DBT-terpeut. Ingick i den första utbildningsgruppen i Sverige, det är 15 år sedan. DBT har som mål att de som genomgår behandlingen ska lära sig hantera sitt liv, men ganska ofta - efter genomgången behandling - uppfyller inte patienterna diagnoskriterierna för en borderlinepersonlighetsstörning längre. Det är en mycket positiv konsekvens av behandlingen, men inte ett mål i sig. Enligt min erfarenhet, ju bättre patienten tar till sig mindfulness, desto bättre behandlingsresultat och chans att inte uppfylla kriterierna för diagnosen.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

SSKAnna
2014-08-18 13:48
#10

Det här är ett område som ofta upprör mig… Jag kan förklara varför.

Jag har själv haft diagnosen "Borderline-personlighetsstörning" långt innan jag misstänkte att det var ADHD och i 20-årsålden hade jag faktiskt problem som stämde med kriterierna. Jag hade tur och fick vara med i ett projekt där vi förutom grundlig information också fick gå på DBT-utbildning.

DBT är förövrigt en BRA terapiform som de flesta har nytta av- oavsett diagnos. Efter ca ett år hade jag blivit så bra att jag "friskförklarades"

Sedan; kanske 5-7 år senare så smög läkarna in termen "Emotionellt instabil personlighetsstörning" på mina läkarutlåtanden igen och det var inte förrän efter min ADHD-diagnos och rätt medicinering som jag reagerade. Jag HADE JU DÅ INTE DET!

Det är bara det att kvinnor/tjejer, MYCKET oftare får den diagnosen och deras ADHD-symptom blir oftare "psykologierade" och vi blir bortviftade som "hysteriska fruntimmer"! 

Ju mer jag kämpde för att få bort diagnosen Borderline- desto mer övertygad blev min läkare om att jag hade det!

Hon hade dock fel; och till sist togs den bort. Det var en läkare som INTE VISSTE NÅGOT om hur ADHD ser ut på tjejer nämligen!

OJ- vad långt det blev: min poäng är:

Se till att ni inte bara "får diagnosen Borderline på köpet" bara för att ni är tjejer/kvinnor med ADHD!

Och- Ja: man kan bli frisk från Borderline.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Kyllan56
2014-08-18 15:58
#11

#10 Du har en väldig poäng i det du säger! Starkt att du orkade kämpa för att få det du har rätt till, bortaget För min egen del har jag fått bipolär diagnos, som jag kommer be att få borttagen. Sedan jag la om min kost, slutade med gluten och la till vissa kosttillskott, har jag varken ADHD-symtom, ups and downs eller IBS. Jag har i hela mitt liv lidit av min ADHD och depressioner, som kommit med jämna mellanrum. För var gång man får en depressionsperiod ökar risken för kronisk depression. Nu har jag inte haft någon på fyra år och inte heller har jag varit uppskruvad i humöret.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

SSKAnna
2014-08-18 18:49
#12

Bipolär sjukdom; been there- done that too… Fick i flera år gåigenom alla jäkla mediciner mot det åxå! Fyyyy 17; Litium åt jag i över ett år- HELT i onödan…

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Fysalis
2023-07-15 05:15
#13

#0: Ja, jag fick en utredning där jag diagnostiserades med Borderline personlighetsstörning, trots att utredningen visade helt klart att jag hade ADHD. Eftersom jag fått PTSD och hade en ätstörning och blev svårt dissociativ sade man att Borderline var det mest troliga. Jag har sedan fått medicinera mot bipolära hypomana/depressiva skov och det har inte funkat. Jag tror jag har fel diagnos där också. För alla i min närhet är det så uppenbart att jag alltid haft ADHD och även ligger på autismspektrumskalan. Jag vill försöka överklaga borderlinediagnosen och hypomani och få en ny NP-utredning. Hoppas detta går.


Mvh Fysalis

Annons:
Fysalis
2023-07-15 05:17
#14

#11: Så sant, rätt kost kan göra en helt stabil och balanserad.


Mvh Fysalis

E
2023-08-30 05:30
#15

#0: Jag har både ADHD och Borderline. Fick ADHD diagnos när jag var typ 8 (för 22 år sen) och sen Borderline diagnos när jag var 22. ADHD medicin biter inte direkt på borderlinen. Jag har Elevanse som funkar jättebra med min ADHD men Borderline är det ju främst terapi och att man lär sig hantera sina känslor. Det är svårt somfan men man måste börja någon gång. Många gånger (som i mitt fall) så har min ADHD bidragit till de barndomstrauman och problematik som sedan förmodligen gjort att jag utvecklat Borderline. Det är vanligt att man får efter turbulent barndom/tonårstid/trauma. Finns ngt som heter ERGT (emotionell reglerings terapi) som är till för människor med mycket skade- tankar/beteende. Kolla med psykiatrin vad dekan erbjuda dig..

Upp till toppen
Annons: