Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 3123 ggr
Panzer
8/18/14, 6:26 PM

Metamina

Några andra här som likt mig får huvudvärk av Metamina? Metamina är i stort sett verkningslöst förutom att mitt humör blir temporärt bättre. Nackdelen är annars huvudvärken som alltid träder fram några timmar efter intaget, det avhjälps heller inte av huvudvärkstabletter.

Annons:
SSKAnna
8/18/14, 6:47 PM
#1

Haha; vad lustigt att läsa detta just idag- <<<<<då min huvudvärk är lite värre än vanligt.

Äter Metamina sedan ca 4 år och har mycket god effekt av dem men även huvudvärk rätt ofta. Det är som spänningshuvudvärk och jag har det liksom "i bakgrunden" nästan jämt.

Å andra sidan hade jag det redan innan eftersom jag alltid var så himla trött..

Jag funderade faktiskt idag på varför det är så vanligt att både Metylfenidat och dextroamfetamin orsakar huvudvärk… ?

(och nu vill jag INTE ha en massa svar i stil med: "Det är för att det är SÅÅ starkt!")

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Panzer
8/18/14, 6:56 PM
#2

För min del så är det en molande värk bakom ögonen som pågår en halv dag. Frågan är om det är värt att ta Metamina om det i likt med ditt fall aldrig blir bättre? Huvudvärkens grad verkar också stå i proportion till intaget.

mosterli
8/19/14, 9:34 AM
#3

Om du inte har några positiva effekter f.u. en humörshöjning är det tveksamt om du har rätt medicin. Prata med din läkare. Har du testat Elvanse?

SSKAnna
8/19/14, 12:00 PM
#4

Det är säkert väldigt olika förstås; jag tycker att det är värt det- definitivt men på mig fungerar det ju annars otroligt bra!

Jag har inte upplevt att min huvudvärk blir värre vid högre intag dock så i ditt fall, Panzer verkar det annorlunda. Vad har du för dosering??

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Panzer
8/19/14, 6:05 PM
#5

Jag hade en hemsk huvudvärk igår som varade i ca ett dygn och då hade jag bara tagit 10mg på morgonen. Jag har som mest tagit 40mg under en dag, men det gör jag aldrig om igen.

Panzer
8/19/14, 6:07 PM
#6

#3 Har aldrig hört talas om denna medicin, är den ny eller?

Annons:
Corpen
8/20/14, 6:26 PM
#7

Känner att jag behöver lätta på lite erfarenheter här!

Jag har ADHD och är även gammal amfetaminst(intravenöst) och när du beskriver dina om vi får kalla dom bieffekter så är dom väldigt lika dom sämre effekterna du får när du tar amfetamin och det brukar då bero på vätskebrist,näringsbrist,dåligsömn, eller helt enkelt för stort intag.

men jag fick även mycket huvudvärk i början av min Concerta medicinering för nu åtta år sen och den enda orsak jag har kunnat komma fram till var mitt blodtryck som jag nu äter låg dos blodtrycksmedicin för.

sist men inte minst så är väl Metamina en väldigt ren form av central stimulantia preparat och då kan jag tänka mig att doseringen är väldigt känslig….

Så tänker jag ;)

Attentionem Defectus De Active Inordinatio


SSKAnna
8/23/14, 12:26 PM
#8

Tack för dina erfarenheter; #7!!

Jag försöker alltid tänka på det där med näring och vätskeintag men huvudvärken tycks inte påverkas av det heller… Sover gör jag hur bra som helst så det är inte heller det.

Angående doseringen så har du en bra poäng, som tur är finns det ju bara 5 mg tabletter av Metamina så "hoppen" mellan doser blir inte så stora även om det förstås är olika på olika personer.

Om jag jämför med Concerta så känner jag direkt att Metamina är en "renare form". Jag får faktiskt bara ca 10% av biverkningarna jag hade med Metylfenidat.

Metamina innehåller ju bara dextroamfetamin; inget levoamfetamin medan t.ex. Concerta innehåller lika delar dextro/levometylfenidat. Detta trots att man vet att det är levo-delen som står för de flesta biverkningarna.

Jag kan tänka mig att det kan kännas underligt med adhd-mediciner (speciellt Metamina) om man tidigare missbrukat Amfetamin. 

Jag är så glad att jag faktiskt aldrig kom i närheten av att prova det när jag var yngre; jag hade väl fastnat i det som superlim…

När jag började med Metamina kände jag nämligen att det var "pusselbiten som alltid tidigare hade fattats"!

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

lokko
8/23/14, 2:29 PM
#9

Ett annat fenomen som är vanligt bland amfetaminister är spända käkar. Jag kan själv uppleva det ibland när jag tar Metamina, trots att det ju inte ens är i närheten av de doser missbrukare tar. Att man ständigt går med ihopbitna käkar kan givetvis vara en förklaring till huvudvärk. För en del funkar det med att bara medvetande göra detta, att de försöker uppmärksamma när de spänner sig och då medvetet tänka på att slappna av i käkmuskulaturen; för andra funkar exempelvis bettskena bättre.

Lev väl.

SSKAnna
8/24/14, 10:38 AM
#10

Då har jag ett tips; Magnesiumtillskott!!

Jag kan inte klara mig utan det nu, då blir jag spänd som om jag skulle få el-chocker hela dagen! Sedan jag började ta Magnesium så känner jag ingenting av käkarna faktiskt!

Däremot har jag en förmåga att liksom "suga på tänderna" omedvetet… Min tandläkare har dock försäkrat mig om att det inte är skadligt för tändrena; jag var orolig att jag skulle nöta bort hela ytan…

Har testat bettskena men det funkar inte för mig; jag får panik och blir jätte-läskig i munnen på natten…

Jag brukar sällan gnälla över mina biverkningar, (det är en gammal vana från den tiden jag hade en läkare som på ALLA sätt försökte få mig att sluta med Metamina eftersom hon inte gillade att skriva ut det…) men om vi nu talar om det så har jag en till:

Jag har hela livet varit en person som svettats onormalt mycket; det är ärftligt och Mamma är likadan.. Nu när jag äter CS blir det helt sjukt mycket ibland! Det kan liksom rinna svett av mig på sommaren! Jag har ju ett rätt fysiskt aktivt jobb också som gör att det blir rätt uppenbart. 

Men; som sagt- det är ändå värt det.

Före medicineringen var jag väldigt psykiskt dålig de sista åren; gick in i vägg efter vägg, hade outhärdlig ångest jämt och var så trött att jag vid ett tillfälle "psykiskt somnade" i 3 dagar- jag gjorde allt jag skulle men minns INGET av de dagarna! Det är inte såååå bra när man jobbar som sjuksköterska….

Hade förresten massor med korta minnesluckor hela tiden eftersom jag alltid var trött.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Upp till toppen
Annons: