Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 2682 ggr
sandriisch
8/19/14, 10:02 AM

Ni som medicinerar med Ritalin.

Hur ser det ut för er som medicinerar med Ritalin. Dos och hur ofta :)? 

jag har 20+20+20. Börjar med en tredje 20mg dos för första gången idag. 

När jag tar 20mg på morgonen så känner jag knappt av de. kan känna mig lite piggare och inte lika morgontrött, men ingen skillnad i fokus och koncentration. Sen dalar jag efter ca 2 timmar och blir SKIT trött. Brukar fylla på med nästa 20mg efter 3h. När den verkar då märker jag verkligen skillnad på mig själv och mer koncentration, fokus och harmoni inom mig. Då märker jag medicinen verkligen funkar. Dock så dalar jag efter 2-3h igen och blir svin trött och förhoppningsvis skall väl den tredje 20mg dosen hjälpa emot det. 

Är det någon mer som känner att första morgondosen knappt hjälper, utan det funkar bra när man fyller på senare igen? Hur länge sitter det i på er, blir ni med helt trötta så ni skulle kunna somna efter 2.5-3 timmar?

Annons:
Lakeside
8/20/14, 8:29 PM
#1

Jag tar Ritalin. Tar du kapslar med modifierad frisättning eller korttidsverkande?

Jag tar normalt sett kapsel med modifierad frisättning 40mg på morgonen, den håller i sig i ca 8 timmar. Jag har 10mg korttidsverkande också. Just nu har jag semester och brukar ta 10mg korttidsverkande på morgonen som jag sedan kan fylla på med på eftermiddagen om jag vill men eftersom att jag just nu har semester har jag sällan behov av att vara koncentrerad på kvällen samt att jag då och då tr mig ett glas vin och då vill jag undvika att ta medicin sent.

Syftet med de korttidsverkande är egentligen att jag ska ta dem vid behov, inte minst om jag måste fokusera på kvällen för att förlänga medicinens effekt. Vissa behöver dom ju också för att de t.ex. får ångest om medicinen snabbt går ur och det kan motverkas med dessa. Detta vet du kanske redan :). Jag har korttidsverkande som en buffert variant när det behövs och just nu vill jag helst kickstarta på förmiddagen så då har jag valt att ta en extra i samband med min andra medicin. Jag har inget problem med ångest eller liknande när medicinen går ur. Kan få en dipp av trötthet på eftermiddagen men det brukar gå över efter en halvtimme.

20mg åt gången låter ganska lite, vad väger du? Jag väger ca 60kg och få därför helst inte ta mer än 60mg om dagen. 40mg fungerar ok för mig men jag skulle vilja ha 50mg kapsel men jag är utomlands nu och kommer vara det närmsta halvåret så jag får nöjda mig med den dos och medicin jag har.  Har du testat att ta 30mg på morgonen?

Koncentration tycker jag är svårt att mäta på ett bra sätt men jag märker skillnad i att jag är mycket lugnare, jag reagerar inte lika blixtsnabbt, jag har mer tålamod och jag är mer pigg över hela dagen. Min sambo säger att det är stor skillnad, förut var jag upp och ner jämt och skarpt. Det låter som att du eventuellt behöver justera hur du tar din medicin. Har du pratat med din läkare om det?

sofielundinn
8/21/14, 7:23 PM
#2

Tar 40 morgon och 40 vid lunch.. Men avråder dig sluta med Ritalin….. Var emot medicinen i början men nu helt beroende av den, så tar en 40 på morgonen och en 40 innan lunch och en 40 vid 14 och en 40 vid 17, så jag tar dubbelt av vad jag ska pga beroendet av den uppåtkänslan. Ska gå avvänjning för den snart eftersom den tagit min kontroll. Älskar medicinen och kan ej leva utan den som sagt, men den har förstört den jag är utan medicinen.. Mornarna är kaos, för ngn dag sedan flög jag på min pojkvän precis när vi vaknat och låg i sängen för han nämnde ngt olämpligt, så var det aldrig innan.. Man tappar bort den man är utan medicin och blir en Alien tillslut om man ej har medicinen, i början var det tvärtom, man var en Alien med medicinen.

Upp till toppen
Annons: