Annons:
Etiketterlagar-reglerlss
Läst 2987 ggr
blomman61
2014-08-19 12:32

Ljudkänslighet

Är det någon som har erfarenhet av att kunna få bidrag till antingen  ljudisolering av bostad eller  bidrag vid inköp av enskilt hus har en oerhörd ljudöverkänslighet som tar min energi så den inte räcker till åt mina barn+barnbarn där jag bor är det lyhört och jag blir superstressad får använda hörselproppar mest hela tiden när jag är hemma känns ganska hopplöst att mitt hem inte ger mig harmoni. Har endast ADHD-diagnos  så det är väl inte tillräckligt  Ha en bra dag alla !!

Annons:
Myfairytale92
2014-08-19 18:38
#1
sudniF
2014-09-03 20:23
#2

Ingen aning, är lite sugen på att testa med trafikverket då vi bor lite för nära en stor väg med mkt timmer/lastbilar och i vissa lägen spobsar dom ju de värst utsatta fönstrena. Men det är det enda jag vet.

tarotlasse
2014-09-03 23:08
#3

Fråga din vårdklinik och arbetsterapeuten de ska kunna svara på det. 

Ljudkänslighet är ju en del av ADHD diagnosen för vår hjärna har ju svårt att hantera och sortera  olika intryck och framförallt då hörselintryck.

Så visst räcker det med din ADHD diagnos för att söka hjälp. 

Jag har fått information från både Arbetsförmedlingen och från Försäkringskassan att jag kan få hjälp och  stöd därifrån för att få en ljudanpassad arbetsplats. 

På min  nuvarande arbetsplats en ljudisolerad inspelnings studio. 

Så har jag inte detta problem men på en av mina tidigare arbeten  var det ett jätte problem för mig med för mycket ljud. 

Då jag under en period arbete som elevassistent  då blev jag uppmanad  att sluta för det var omöjligt att ljudanpassa skolmiljön så den skulle passa mig. 

Så de ansåg att det  var orimligt att jag med ADHD skulle arbeta i skolans värld. 

Men för alla ADHD barn  i skolans värld ska det vara en rimlig ljudnivå hur tänker man då kan man ju fråga.

När det gäller hemmiljön  så är det ju arbetsterapeuten på din vårdklinik och LSS handläggaren på kommunen som får avgöra vad för hjälp du kan få. 

Är du inskriven inom LSS så är det en lagstadgad rättighet som de inte kan neka till. 

Om du inte är inskriven inom LSS så går det under socialtjänstlagen SoL

Då är det bara en rekommendation att du ska få  denna hjälp av kommunen.  

Men  du kan då få ett avslag och nej till  denna hjälp på grund av resurs brist. 

 Det är precis samma regler som  gäller här som  på alla andra tekniska hjälpmedel.  

Så helt beroende från kommun till kommun vad  du kan få för hjälp om du inte är inskriven inom LSS. 

I min kommun så har det aldrig varit något problem även om jag inte är inskriven inom LSS. 

Så har jag fått godkänt precis allt  både när det rört sig om boende anpassning  och när det gäller godkända hjälpmedel. 

Som min arbetsterapeut har ansökt om hos kommunens LSS handläggare. 

Men du måste kontakta en arbetsterapeut som då antagligen kommer göra ett hembesök hos dig för att avgöra vad för hjälp du kan behöva och sedan ansöka om det hos kommunens LSS handläggare. 

Här i Helsingborg så gjorde även LSS handläggaren och Vård o Omsorgsförvaltningens arbetsterapeuter hembesök för både när det gällde mina tekniska hjälpmedel och den boendeanpassning som krävdes till detta.

Men som sagt så godkände dom precis allt plus hade  dessutom fler förslag på åtgärder en vad arbetsterapeuten på vårdkliniken hade. 

Så jag fick faktiskt fler hjälpmedel en vad jag ansökt om från början. 

Dock var detta inget som hade med min ljudkänslighet att göra för jag bor rätt så bra ljudmässigt.

Lasse

blomman61
2014-09-11 10:16
#4

Hej! Lasse och tack för ditt engagemang i min fråga och ditt utförliga svar det betyder mycket för mig för jag befinner mig i upplösningstillstånd just i denna stund nu ska jag kontakta AT till att börja med  MVH Inger

Upp till toppen
Annons: