Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 6027 ggr
miniliten
2014-08-21 10:28

Diagnos som vuxen - Elvanse?

Hej!

Jag fick diagnosen ADHD efter över 10 år av feldiagnoser & -behandlingar. Min läkare har jobbat med ADHD-utredningar och ansåg att jag inte hade tid att vänta på en utredning, utan fick prova medicin direkt (efter ett antal intervjuer/skattningsskalor etc). Hon satte även diagnosen ADHD på mig. Jag vill dock göra en utredning, men håller med henne om att för lång tid av mitt liv har gått för att jag ska behöva vänta ett par år på att få medicin (jag är 29).

Jag har provat Concerta och Ritalin i olika doser, som fungerar jättebra så länge jag bara tar en dos på morgonen i en dag. Fortsätter jag flera dagar så får jag enorm ångest, trots att jag inte har någon ångestproblematik i botten.

Nu vill jag prova Elvanse. Berättade det för läkaren som hävdade att jag inte skulle kunna få den eftersom jag inte är barn eller ungdom, och Elvanse inte är godkänt för behandling av vuxna (det är väl inte Concerta heller?). Jag fick istället utskrivet Strattera, som jag tagit i 2 dagar.

Men jag blir ändå nyfiken på det här med Elvanse. Det kan väl inte stämma att man måste ha fått sin diagnos som barn/ungdom för att få den utskriven? Det verkar som att många vuxna får den utskriven när inte Concerta/Ritalin fungerar.

Jag hade så gärna velat prova eftersom Concerta/Ritalin fungerar så bra, om jag bara hade sluppit biverkningarna…

Annons:
Stressfia
2014-08-22 14:58
#1

Jag är 36år och blev diagnostiserad med ADD förra året! Testat Concerta som funkar ok i några dagar sen får jag mer och mer ångest och aggressioner. Sedan blev det medikinet, funkar bättre men satt bara i några timmar så blev väldigt ojämn verkan. Fick testa Elvanse för ca 4 5 mån sedan och står kvar på den. Helt klart bästa alternativet och betydligt mildare än allt annat! Stå på dig vad gäller denna medicin! // Linda

Lakeside
2014-08-22 21:19
#2

Hur blir ni när ni får ångest? Bara nyfiken…

Barneveld
2014-08-23 13:20
#3

Jag är vuxen. Fick min diagnos som vuxen och äter Elvanse. Tror inte det stämmer som din läkare säger.

[Bananpudding]
2014-08-25 08:05
#4

Jag är vuxen, och har fått Elvanse utskrivet.

miniliten
2014-08-27 09:11
#5

Vad jag kan läsa mig till i Fass så står det att man ska ha haft besvär i barndomen som kvarstår, och det har jag såklart haft, annars hade jag inte fått någon diagnos.

Jag ska absolut stå på mig nu när jag har mer kött på benen, stort tack för era svar! :)

SSKAnna
2014-09-01 11:08
#6

Du har helt rätt;  preparaten som innehåller Metylfenidat är inte heller godkända för behandling av vuxna. Detta sker dock ändå ofta, då som "off-lable"förskrivning. Det är bara Strattera som är godkänt på vuxna men det är ju en helt annan sorts läkemedel. 

Det finns alltså inga hinder för din läkare att låta dig testa Elvanse av den orsaken.

Det som menas när det står som det gör i FASS är att om du haft bra effekt av Elvanse som barn/ungdom och sedan, som vuxen fortfarande har adhd-problematik så ska du få fortsätta med Elvanse med subvention (högkostnadsskyddet).

Nu är ju Elvanse så nytt i Sverige att INGEN har ätit det så länge men du hänger med i resonemanget?

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Annons:
tarotlasse
2014-09-01 20:01
#7

#6 SSKAnna Det är  Precis ändrat  och  är nästan dagsfärskt.

 Det var i slutet av Juli månad  som läkemedelsverket gick ut med att man godkänt Mentylfenidat som läkemedel  även för vuxna.  

Nyinsättning av Ritalin i kapselform, metylfenidat, för behandling av vuxna med ADHD har godkänts av Läkemedelsverket. På grund av avsaknad av långtidsstudier har metylfenidat tidigare inte varit godkänt för start av adhd-behandling i vuxen ålder. Nu har Novartis nyligen genomfört en sådan studie, något som ligger till grund för godkännandet.

- Vi vet att användningen av Ritalin till vuxna utanför indikation varit omfattande, och vi hoppas att detta ska vara ett stöd för de läkare som sett den nytta även vuxna patienter har av Ritalin, säger Jöns Lundmark, medicinsk rådgivare hos Novartis, i ett pressmeddelande.

**Ritalin kapslar är sedan tidigare godkänt för barn och unga mellan 6 och 18 år. Nu blir det alltså ett godkänt läkemedel som en del i det totala behandlingsprogrammet för vuxna med ADHD.
**

Källa: LäkemedelsVärlden.se

tarotlasse
2014-09-01 20:18
#8

Kan ju tillägga att nu är det ju läkemedelsbolaget Novartis som gått ut med detta pressmedelandet så då nämner man bara sin egen produkt Ritalin

Så konkurrenternas läkemedel omnämns ju inte i detta pressmedelande. 

Är ju Mentylfenidat som blivit godkänt för vuxna. Så det gäller även för de andra Mentylfenidat preparaten. 

Så det är väl bara en tidsfråga innan man även godkänner dextroamfetamin  som läkemedel  även för vuxna. 

Den första  godkända långtidsstudien på dextroamfetamin  gjordes för barn gjordes 1937.

Men det har aldrig  enligt Läkemedelsverket gjorts någon långtidsstudie för vuxna när det gäller dextroamfetamin. 

Men visst har det gjorts det har gjorts ett flertal långtidsstudier på vuxna  i ett flertal länder men inget som Svenska Läkemedelsverket velat godkänna . 

Den största långtidsstudien på vuxna är dessutom Svensk  så det  kan tyckas vara märkligt att inte Läkemedelsverket känner till den. 

Lasse

SSKAnna
2014-09-08 08:34
#9

Det känns SÅÅÅ TRYGGT att veta; Lasse- att om jag skriver NÅGON LITEN DETALJ SOM INTE STÄMMER (eller som du inte tycker stämmer) SÅ ÄR DU GENAST DÄR OCH TILLRÄTTAVISAR…

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

tarotlasse
2014-09-08 17:21
#10

#9 

Det beror ju inte på vem som skriver det. 

Det  här är även så nytt så inte lätt att hänga med i allt som sker.

Så kan väl ändå inte vara fel att  informera om rätt fakta  uppgifter. 

Elvanse är visserligen ett nytt läkemedels namn men själva läkemedlet och det verksamma ämnet i Elvanse är långt i från nytt dextroamfetamin har man medicinerat överaktiva barn med sedan 1932 och det första långtidsstudierna på dextroamfetamin som läkmedel för barn gjordes 1937. 

Det som däremot är nytt att är namnet  Elvanse  och  dextroamfetamin  nu i depå tablett.

Så den  enda skillnaden mot innan är att man inte behöver ta en tablett varannan timme som man var tvungen till innan. 

Vill du ha mer info om dextroamfetamin så är det bara att gå in och läsa på läkemedelsverkets hemsida så behöver inte fler missförstånd ske och en massa onödig  tjafs om detta läkemedel. 

Lasse

miniliten
2014-10-07 10:08
#11

Nu har jag varit hos läkaren, och enligt dem används inte Metamina eller Elvanse på mottagningen eftersom det är ett så pass nytt läkemedel, och biverkningarna är inte klarlagda. Suck. (Dock verkar Region Skåne godkänna det som behandling även för vuxna, men på licens).

Hon rekommenderade mig att söka mig till annan läkare om jag ville prova, eftersom man ju får söka vård var man vill inom Region Skåne. Frågan är bara vart jag ska vända mig… Är det någon här som fått Elvanse utskrivet i Skåne, och har en bra läkare att rekommendera, via PM?

Blir tokig på att psykvården aldrig fungerar. :(

SSKAnna
2014-10-10 19:43
#12

http://www.xn--lkemedelsboken-5hb.se/s6_psy_utvneuropsyk_2013fm10.html#therapy_1

Jag kämpade i motvind länge då min mottagning sa samma sak! Om läkaren inte är tillräckligt påläst så är det DERAS jobb att skaffa den information som krävs.

Amfetaminpreparat är INTE nya, de fanns föra Metylfenidat och har använts länge i t.ex. USA mot ADHD.

Ge inte upp!!

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Jebie
2014-10-11 00:32
#13

Att det ska vara så olika mellan olika mottagningar? Elvanse kan de väl numera skriva ut som 2:a-handspreparat om metylfenidat hjälpt mot ens ADHD-problematik men sedan tyvärr givit för svåra biverkningar? Om du får biverkningar av Strattera eller den inte hjälper och du fortfarande behöver hjälp av någon medicin för att klara jobb/studier och din vardag så får du ta upp på nytt att du vill byta till Elvanse.

Annons:
SSKAnna
2014-10-11 14:11
#14

Grejen är- Och det var det jag vann kampen genom att framhäva; Det SKA inte vara sådan stor skillnad! Det finns nationella riktlinjer av en orsak!

Förresten; när jag kämpade som mest fanns inte Elvanse utan bara Metamina och för att få prova det fanns bara kravet att man prövat Metylfenidat; som Jebie skriver. Dock finns inget krav på att man måste prova Strattera eftersom det inte är en CS medicin. Elvanse är nu godkänt som 2:a preparat på samma premisser.

Jag har ännu inte hört någon vuxen med ADHD säga att de haft god effekt av Strattera.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Upp till toppen
Annons: