Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2909 ggr
sofielundinn
2014-08-21 19:18

Adhd utbränd och urladdad skola

Jag har ADHD och gått på mediciner senaste 4åren, Ritalin 40+40 2år tbx. Blev avstängd från skolan under 9an och pluggade hemma vilket funkade kanon.. Nu har jag gått 1år på gymnasiet och det har varit många gånger jag brutit ihop. Räcker med bussresan till skolan och första lektionen så känner jag mig totalt utbränd och urladdad, då tar jag mig ifrån skolan snabbt och gråter eller tar till ilska. Och att börja självmedicinera upp med 40+40+40+40 som jag gjort också funkar inte i längden heller, för att få det uppåt ruset och energin närmsta timmen. När kl blivit 10 på morgonen vill jag bara hem och vila och ta medicin för att orka. Det känns som att 2h för andra är 9h för mig, förstår inte att folk kan skratta och vara glada när det känns som jag klättrat i terräng ett dygn och är helt överkörd efter första lektionen. . Vill och måste gå skolan för att ha rutin i vardagen och en utbildning i framtiden, men jag kan inte, oavsett linje. Händer ett antal gånger i veckan då jag ringer mina föräldrar och ber de hämta mig för att jag kokar och vill lägga mig och gråta eller springa igenom fönster och dörrar. Sen åker jag hem och sover och är helt slut på energi. Skolan anpassar sig väldigt bra och korrekt efter vad som fungerar bäst för mig, sitta längst bak i klassrummet mm. Men jag klarar inte, försökt med metoder som ta med rebull, godis, energi, sova, ta raster när jag vill men det funkar inte. De få gånger jag varit hög på skoltid och haft hjärnan helt urkopplad har inte varit så energikrävande och funkat bättre. Men vill ej ta till sådana metoder för att orka en hel dag. Finns det någon utväg? Vad har jag för rättigheter? Vad kan kommunen göra ? Gymnasiet är ju frivilligt men jag vill gå, men klarar det inte. Plugga hemma? Vad för hjälp kan man få,, snabba svar tack. Skolan har börjat men inte tagit mig dit ännu Vore så tacksamt om någon kan hjälpa mig med vilka möjligheter som finns

Annons:
fia1116
2014-08-21 20:28
#1

Nu är jag helt outbildad i ämnet, men känner igen en del för jag har nämligen en nära person som har ADD. Har du undersökt möjligheterna med att läsa gymnasiet på distans?

Barneveld
2014-08-23 13:38
#2

Ibland finns det skolor som särskilt inriktar sig på folk som har det lika jobbigt som du. Det finns ett gymnasium i Kungsbacka där en vän till mig arbetar på en sådan skola. Det är små klasser och alla elever har speciellt utformat schema och så vidare. Finns det ingen sådan skola i närheten av där du bor? 

Ibland kan folkhögskola vara ett alternativ också. De har också möjligheter för den som vill läsa in gymnasiekompetens. Ibland har de specialutformade program för personer med ADHD eller Asperger. Då kan man bo på internatet också vilket kan vara smidigt om man känner att man behöver gå till sitt rum när man känner paniken komma, då ar det nära "hem" liksom.

Zaphix
2014-08-26 09:49
#3

Utbildning är bra, väldigt bra.

Men för en del personer tror jag att det är bättre att hitta andra vägar. Lärling, hitta jobb som leder till annat jobb eller internutbildning o.s.v.

Men om du vill plugga kanske en mer praktisk utbildning vore något, lättare att hålla energin och fokuset  uppe om man gör något fysiskt istället för att sitta still och plugga.

Jag förstörde mig själv under gymnasiet. Jag mådde kasst, var utsliten sedan högstadiet och sov ett par timmar varje dag när jag kom hem. Skolkade ofta halva dagarna för att jag inte orkade. Till saken hör väl att jag nu aldrig kan sova på dagen om jag inte är sjuk.

Men jag klarade av att ta studenten med hyfsat bra betyg trots allt.

Jag tror dock inte det var värt det, för efter gymnasiet kraschade jag totalt och var sjukskriven i flera år.

Så slit inte ut dig, risken är att du krashar totalt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Lakeside
2014-08-26 11:24
#4

Kolla distans. Försök att bryta ner det du vill göra till delmål. Det verkar som att du helt enkelt behöver en lugn miljö och får du det kommer det underlätta. Det är bra att du vill fortsätta gå gymnasiet för det är en viktig grund i livet. Ge inte upp, försök få det på distans och anpassat till dig.

sofielundinn
2014-08-27 08:54
#5

Går hästgymnasie. I 9an hade jag hemundervisning som sagt, så valde hästgymnasie för det är något som motiverar igenom dagarna tänkte jag. Har haft egen häst och tävlat mm sedan jag var liten.. Men verkar inte hålla endå :/ Tack så mycket för alla svar! Ska på möte med skolans inhyrda kurator och höra om hon har något förslag

polymorf
2014-10-26 12:08
#6

Vad säger din läkare? Låter inte som att din medicin är helt optimerad om du tappar energin och fokus så snabbt? Kanske skulle du behöva en annan medicin, någon mer långtidsverkande? Har du provat något annat?
Bra att skolan försöker hjälpa dig så gott de kan iaf, men kan de göra mer? Finns det delar av utbildningen du skulle kunna sköta hemifrån? T.ex. inläsning, göra inlämningsuppgifter istället för att jobba i skolan? (Om du känner att det funkar bättre för dig).

Annons:
tarotlasse
2014-10-29 20:52
#7

Jag tycker du ska prata med både läkaren, arbetsterapeut  och skolan om dina problem. 

Nu är det länge sedan jag gick i grundskolan och hade inte mina föräldrar protesterat  mot rektorns beslut så hade jag fått sluta skolan i 8e klass.

 Gymnasiet var aldrig något att tänka på för min del på den tiden. 

Bristen på gymnasie kompetens har ställt till det för mig när det gäller yrkeslivet de sista åren.

Eftersom jag  det senaste åren arbetat inom vården och jag  inte haft behörigheten inom vården o mitt yrke utan utbildning.

Så var det var omöjligt att få ett fast arbete utan att ha en vård utbildning. 

Så jag gick en utbildning för 3 år sedan och det var ett rent h -vete och jag funderade rätt så snabbt på att hoppa av utbildningen.

Då pratade jag  med skolan, lärare, övriga elever, läkare och arbetsterapeut. 

På skolan var det framförallt ljudmiljön, grupparbeten och anteckningar som tog oerhörd kraft. 

Där fick jag hjälp av skolan med att i grupparbetena fick jag vara i de rumet med bästa ljudmiljön och utan fönster för minska både ljud och synintryck. 

Jag fick längre tid på mig för inlämning av uppgifter och längre tid för de skriftliga  proven. 

Eftersom att det tog  alldeles för mycket kraft att både lyssna och skriva vid föreläsningar och grupparbeten så fick jag antecknings hjälp av de andra eleverna.

På högskolan kan de som hjälper till med anteckningshjälp få lite betalt för det men hur det fungerar på gymnasiet vet jag inte. 

Jag blev även erbjuden en anpassad studietid och kunde om jag velat bara läst på halvfart.

Men  jag ville bli klar så fort som möjligt med utbildningen så jag tackade nej till detta vilket  i efterhand jag kan tycka var korkat av mig. 

När det gällde sjukvården så ökade man min eftermiddags medicinering och en dietist  tittade över min kost och satte in ett anpassat kostschema över skol dagarna  så att jag  skulle hålla en jämn blodsocker nivå och då orka mer. 

Arbetsterapeuten hjälpte mig med tekniska hjälpmedel som minneshjälpmedel, anteckningshjälp och med en liten handdator.

Plus program för dyslektiker och talsyntes  i datorn eftersom jag även har lättare läs o skrivsvårigheter. 

Så även om det var tufft klarade jag utbildningen med högsta betyg. 

Men utan denna hjälp  från skolan, lärare och de andra eleverna så hade jag aldrig klarat av denna utbildning. 

Lasse

Upp till toppen
Annons: