Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 3008 ggr
[tk1971]
8/23/14, 8:56 AM

Asperger - metylfenidat

Jag har en Aspergerdiagnos (ej ADHD/ADD) och har alldeles nyss börjat medicinera med Ritalin mot en långvarig, extrem trötthet. Jag har fått den kortverkande varianten, 10 mg/morgon.

Jag ska testa den under 2 veckor och sen ska jag prata med läkaren igen. Jag tycker att den helt klart har en effekt, men den är extremt kortvarig. På eftermiddagen är jag ju lika trött igen.

Ska jag be om den långverkande varianten när jag pratar med läkaren? Hur är effekten på dem jämfört med den kortverkande tycker ni?

Annons:
[tk1971]
8/24/14, 12:01 PM
#1

Ingen som har erfarenhet? 🤔

fluffymind
8/25/14, 8:38 AM
#2

De flesta som äter metylfenidat har väl de vanliga bokstäverna, i mitt fall ADD. Då verkar medicinen lite annorlunda, själv blir jag inte direkt piggare, men bättre sorterad i bollen. Med det sagt, antar jag att långtidsverkande helt enkelt kommer att påverka dig längre tid, själv känner jag ingen skillnad utöver det. Dock läser man varstans på det här forat om människor som upplevt problem med depåvarianten, sök på "Concerta", så hittar du många sura historier om ångest och andra biverkningar. Aldrig hört om metylfenifat utskrivet som uppiggande, så du får väl ta det med farbro doktorn, kan tänka mig att vården är ganska restriktiv.

[tk1971]
8/25/14, 11:20 AM
#3

Mm… men det där har väl lite att göra med procentandelarna snabb/långsam frigörelse av den aktiva substansen. Med Concerta är det väl väldigt lite i början och nästan allt senare under dagen.

Hm… är det så restriktivt? Det var inget jag märkte av i alla fall.

Honestyisdead
8/25/14, 12:02 PM
#4

Jag åt Concerta långtidsverkande. På em och kväll kom depression, ångest, huvudvärk och illamående. Då hade jag diagnos ADHD som nu är borttagen eftersom svårigheterna berodde på AS.

Jag slutade med Concerta efter några få veckor på eget bevåg då de var ren skit för mug just då.

Vidare lång tid anser jag inte att de verkade.

Intressant att du fått för trötthet.

Zaphix
8/26/14, 9:42 AM
#5

Vet en som har Ritalin på morgon för att komma igång på morgonen. Visserligen diagnos ADD, men hen är väldigt AS'ig. Hen behöver det dock bara på morgonen för att hen ska lyckas ta tag i livet då och inte bli sittandes halvapatisk hela dagen.

Till skillnad från mig som behöver det för att inte ta tag i allt på en gång på morgonen, ADHD och morgonpigg. ;)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[tk1971]
8/27/14, 9:16 AM
#6

Vilken hemsk huvdvärk man får 😕 Men det är nog det enda negativa jag märkt hittills.

Annons:
Lakeside
8/28/14, 10:37 AM
#7

Jag åter Ritalin, depå och korttids verkande för att kunna reglera. Fungerar bra för mig, ingen ångest, depression. Vet en annan med ADD som tar depå tabletter samt antidepressivt som också är jättenöjd.

Lakeside
8/28/14, 10:37 AM
#8

Jag åter Ritalin, depå och korttids verkande för att kunna reglera. Fungerar bra för mig, ingen ångest, depression. Vet en annan med ADD som tar depå tabletter samt antidepressivt som också är jättenöjd.

Upp till toppen
Annons: