Annons:
Etiketthjälpmedel-stödinsatser
Läst 9690 ggr
[Bananpudding]
9/8/14, 4:15 PM

Elvanse och extraslag på hjärtat

Jag äter Elvanse, och har idag gjort ett ekg. Det upptäcktes att jag har extraslag på hjärtat.

Vad händer nu?

Annons:
Honestyisdead
9/8/14, 4:32 PM
#1

Talade inte läkaren om det?

[Bananpudding]
9/8/14, 4:38 PM
#2

Nej, läkaren kunde inte tala om det var normalt eller inte.

SSKAnna
9/8/14, 11:35 PM
#4

Det handlar förmodligen om Supraventrikulär extraslag som är en lättare form av arytmi och inte farlig. Läkaren får väl bestämma hur det i framtiden blir med läkemedel; antingen gör ni ingenting eller så får man väl ändra dosen eller lägga till någon annan medicin.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

illusi0n
9/8/14, 11:59 PM
#5

Hade det i va 2 veckor när jag börja med Concerta, på mej hat det i princip gått över

[Bananpudding]
9/9/14, 6:51 AM
#6

Jag ska ringa psykiatrin idag tänkte jag. Jag var på närakuten igår, som gjorde testet. Annars var det bra, hon lyssnade på hjärtat och det lät bra med.

Men dessa extraslag, de är jobbiga. Jag läste på amerikanska sidor att man ska låta bli kaffe också när man äter den här medicinen.

Annons:
SSKAnna
9/9/14, 11:55 AM
#7

Det verkar vara så att vissa är känsligare än andra när det gäller att få biverkningar i form av hjärtklappning mm. 

Jag har alltid haft lite "hoppig puls" ibland och redan med små mängder Metylfenidat märkte jag att pulsen steg vilket i sin tur tycks "provocera" hjärtat lite så att arytmin kom oftare.

Eftersom detta bara handlar om ofarlig hjärtklappning; (Supraventrikulära extraslag eller paroxysmalt förmaksflimmer) så kan man efter undersökning få prova t.ex. en lited dos Betablockerande läkemedel som har bra effekt.

Det är obehagligt med hög puls eftersom det gör att man känner sig lite stressad; eller jagad liksom… 

Du kan ju tänka på att inte lägga till flera entralstimulerande ämnen; koffein, nikotin etc. Energidrycker typ Red Bull innehåller ju dessutom flera olika sorter.

Förmodligen kommer du att få gå till din allmänläkare för att få ev. medicinering för hjärtklappningen….

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

tarotlasse
9/9/14, 11:33 PM
#8

Ja uch inte roligt o få hjärtklappning och som SSK anna skriver så kommer säkerligen läkaren se över problemet och lösa det på något sätt..

Jag har lyckligtvis klarat mig från dessa problem med hjärtklappning. 

Men har alltid haft problem med både högt blodryck och oregelbunden puls. 

När de gjorde sista höjningen av Concerta så blev det för mycket och både blodtryck och puls blev på tok för höga.

Men Concerta medicineringen ville de absolut inte sänka dosen eller ta bort.

Så i mitt fall så gjorde man som  SSKAnna tog upp. Man  satte helt enkelt in  mer Betablokerare sedan fick jag gå på koll under några månader så det låg stabilt. . 

Nu fick jag ytterligare ett betablockerare läkemedel  så nu  har jag  3st  olika läkemedel för att hålla ner blodtryck och puls.

Lasse

SSKAnna
9/10/14, 9:43 AM
#9

Jag äter två mediciner för att hålla P+BT på rätt nivå, jag tycker att det är helt ok med tanke på att jag har sådan bra hjälp av min adhd-medicin.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

[Bananpudding]
9/10/14, 12:47 PM
#10

Jag bestämde mig för att sluta. Jag mår bättre idag, inte lika mycket hjärtklappning. Det kommer väl ta ett tag antar jag.

Upp till toppen
Annons: